Vad ligger en tinker på i pris?

Anne91

Trådstartare
Hej, jag har köpt en tinker på 10 år testad n/pssm1. Oinriden ,svårlastad, o nerver på utsidan. Undrar vad man skulle kunna få i pris för henne? Hon har pass men jag har inte fått något. Säljaren påstod ha postat de för 2 veckor sedan. Registrerad I tinkersällskapet.
 

Bifogade filer

  • 20220918_190324.jpg
    20220918_190324.jpg
    602,6 KB · Visningar: 401
Säljaren vägra köpa tillbaka så nu försöker jag hitta nytt hem eftersom jag inte kan ha henne kvar. Så vill då veta lite vad man skulle kunna sälja henne för då :)
 
Tror inte tråden är tillåtet med pris upplysning, men tror inte den är det värt du betalat. Du får nog bara lägga ut en annons och se helt enkelt :) är nog inte lätt såld
 
Hej, jag har köpt en tinker på 10 år testad n/pssm1. Oinriden ,svårlastad, o nerver på utsidan. Undrar vad man skulle kunna få i pris för henne? Hon har pass men jag har inte fått något. Säljaren påstod ha postat de för 2 veckor sedan. Registrerad I tinkersällskapet.

Köpte du henne medveten om att hon hade PSSM?

Är hon försäkrad utan undantag? Livförsäkrad? Köpte du av uppfödaren eller privat?

Det är verkligen inte lätt att hålla en PSSM-häst smärtfri. Det krävs en hel del, och din häst verkar ha massvis med symtom.

Risken med att sälja dom billigt är att någon som inte förstår vad PSSM innebär köper henne. Och de som vet vad det innebär vill sällan köpa en till häst med det... Förr eller senare brukar dom bli utdömda, om du inte lyckas träffa exakt rätt i hållningen.

Ingen rolig position du hamnat i. Vars i landet bor du?
 
Jag bor utanför Sala, visste inte om att hon hade pssm1. Köpte henne av privatperson som köpte henne som 2 åring av uppfödaren. Va inte försäkrad hos säljaren. Så jag har försäkrat henne. Hon hade fullt med mask när hon kom som jag nu behandlat. Plus regnskållor som jag oxå fått behandla.
 
Hej, jag har köpt en tinker på 10 år testad n/pssm1. Oinriden ,svårlastad, o nerver på utsidan. Undrar vad man skulle kunna få i pris för henne? Hon har pass men jag har inte fått något. Säljaren påstod ha postat de för 2 veckor sedan. Registrerad I tinkersällskapet.
Du måste ha pass för att sälja hästen, det är olagligt att sälja häst utan pass.
 
Hej, jag har köpt en tinker på 10 år testad n/pssm1. Oinriden ,svårlastad, o nerver på utsidan. Undrar vad man skulle kunna få i pris för henne? Hon har pass men jag har inte fått något. Säljaren påstod ha postat de för 2 veckor sedan. Registrerad I tinkersällskapet.
Står det att den är testad negativt för pssm1 eller kom n med av misstag?

Det största problemet är väl att hästen saknar pass. Det är något du måste ordna med innan en försäljning
 
Jag bor utanför Sala, visste inte om att hon hade pssm1. Köpte henne av privatperson som köpte henne som 2 åring av uppfödaren. Va inte försäkrad hos säljaren. Så jag har försäkrat henne. Hon hade fullt med mask när hon kom som jag nu behandlat. Plus regnskållor som jag oxå fått behandla.

Försök reklamera/häva köpet iom "dolt fel" som är extremt allvarligt

Om det inte går så har du ett val att göra:
1. antingen avlivar du henne (du kan säkert få henne utdömd av veterinär iom gentestad), eller

2. så sätter du dig in i vad som krävs för att hålla henne smärtfri och så frisk som möjligt. Steg ett är att så snart som möjligt hitta en grusad/gräsfri lösdrift som serverar lågsockerhö. Det är sällan enkelt, man kan få behöva bli kreativ. Grusad frimärkshage och hö du köper in själv kan funka medans du letar den perfekta lösdriften.

Får du inte tag på det någon annanstans så brukar vetfoder.se ha flera partier lågsockerhö.
 
Försök reklamera/häva köpet iom "dolt fel" som är extremt allvarligt

Om det inte går så har du ett val att göra:
1. antingen avlivar du henne (du kan säkert få henne utdömd av veterinär iom gentestad), eller

2. så sätter du dig in i vad som krävs för att hålla henne smärtfri och så frisk som möjligt. Steg ett är att så snart som möjligt hitta en grusad/gräsfri lösdrift som serverar lågsockerhö. Det är sällan enkelt, man kan få behöva bli kreativ. Grusad frimärkshage och hö du köper in själv kan funka medans du letar den perfekta lösdriften.

Får du inte tag på det någon annanstans så brukar vetfoder.se ha flera partier lågsockerhö.
Gällande alt 1 så finns det nog inget att döma ut gällande eventuellt livvärde då hästen försäkrades av TS men pssm1 påvisats innan. Så väljer man att avliva kan man lika bra spara pengar/tid och boka det direkt utan veterinär undersökning involverad.
 
Försök reklamera/häva köpet iom "dolt fel" som är extremt allvarligt

Om det inte går så har du ett val att göra:
1. antingen avlivar du henne (du kan säkert få henne utdömd av veterinär iom gentestad), eller

2. så sätter du dig in i vad som krävs för att hålla henne smärtfri och så frisk som möjligt. Steg ett är att så snart som möjligt hitta en grusad/gräsfri lösdrift som serverar lågsockerhö. Det är sällan enkelt, man kan få behöva bli kreativ. Grusad frimärkshage och hö du köper in själv kan funka medans du letar den perfekta lösdriften.

Får du inte tag på det någon annanstans så brukar vetfoder.se ha flera partier lågsockerhö.
Vi bor på gård så gräsfri yta har vi tyvärr inte:( o ställa henne på annat ställe funkar inte heller. O slakta/avliva går väl inte heller utan pass? Så ska fixa pass om passet inte kommer senast fredag. Säljaren vägrar svara mig. Hon har inga symtom lr något. Hon äter kraftfoder med lågt socker. Hö köper vi från en bonde. Läste att om man har pssm1 så ska man ge hö o inte hösilage..
 
Står det att den är testad negativt för pssm1 eller kom n med av misstag?

Det största problemet är väl att hästen saknar pass. Det är något du måste ordna med innan en försäljning
De står n/pssm1 sökte på hästen o då hade tinkersällskapet skrivit upp på Facebook testsvaren o då står de n/pssm1.
 
Hon sa innan jag köpte kan jag inte ha hästen kvar ville hon ha förköpsrätt på henne o vi skrev de i köpekontraktet oxå. Så de är jätte konstigt.
Så fult gjort av henne att låtsas som hon velat köpa tillbaks. Hur länge sedan köpte du hästen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 308
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp