Vad man MÅSTE se på väg mellan Sundsvall och Abisko

Miran

Trådstartare
Senare i höst (om det är c-okej) ska jag köra från södra Sverige till Abisko. Upp till Sundsvall har jag hyfsad koll. Men sen ... Förra gången jag försökte ta mig notrrut så hann vi bara till Höga kusten och sen inåt till Duved eftersom vi hittade så många mysiga ställen som vi inte ville stressa förbi. Men nu tänkte vi försöka ta oss vidare.

Så vilken väg är bäst att köra? Varför? Vilka smultronställen får man helt enkelt inte missa. Har med mig fotograf så sådant som är fotospännande är extra intressant. Plus roliga ställen att bo på. Tja - allt ni kan komma på typ. Alla tips mottages tacksamt! :heart
 
Senare i höst (om det är c-okej) ska jag köra från södra Sverige till Abisko. Upp till Sundsvall har jag hyfsad koll. Men sen ... Förra gången jag försökte ta mig notrrut så hann vi bara till Höga kusten och sen inåt till Duved eftersom vi hittade så många mysiga ställen som vi inte ville stressa förbi. Men nu tänkte vi försöka ta oss vidare.

Så vilken väg är bäst att köra? Varför? Vilka smultronställen får man helt enkelt inte missa. Har med mig fotograf så sådant som är fotospännande är extra intressant. Plus roliga ställen att bo på. Tja - allt ni kan komma på typ. Alla tips mottages tacksamt! :heart

Toppen av Skuleberget är ju fint alltså, eller Bönhamn i Nordingrå. Spikarö ute på Alnö (Sundsvall) kan vara värt, eller Norra berget över centrum. Alla dessa är bara några avstickare från E4. Hemsö fästning om ni vill på något sådant? Ovanför Härnösand i Älandsbro.
 
Har bara åkt den sträckan med nattåg, så vet inte. Men är från Sundsvall så där har jag koll. Stenstaden är jättefin om man tittar uppåt mot taken. Spikarna ute på Alnö är fint med den pittoreska fiskebyn och dess klippor. Även Tjyvholmen är fin, vet inte om det går båtar ut dit numera.
Vägen mellan Indal och Liden är fantastiskt fin på hösten.
 
En avstickare ut till Norrfällsviken, är camping och fiskeläge. Finns fler fiskelägen i närheten och man kan ta båten ut till Ulvön. Supermysigt!
Strax söder om Umeå kan man ta passbåt ut till Norrbyskär. Också en supermysig ö där ett gammalt sågverkssamhälle från sekelskiftet finns bevarat.
Söder om Skellefteå ute vid havet ligger Bjuröklubb. Där kan man äta gott och sova i fyren om man bokar i tid.
Allt detta är avstickare från E4.
 
Senare i höst (om det är c-okej) ska jag köra från södra Sverige till Abisko. Upp till Sundsvall har jag hyfsad koll. Men sen ... Förra gången jag försökte ta mig notrrut så hann vi bara till Höga kusten och sen inåt till Duved eftersom vi hittade så många mysiga ställen som vi inte ville stressa förbi. Men nu tänkte vi försöka ta oss vidare.

Så vilken väg är bäst att köra? Varför? Vilka smultronställen får man helt enkelt inte missa. Har med mig fotograf så sådant som är fotospännande är extra intressant. Plus roliga ställen att bo på. Tja - allt ni kan komma på typ. Alla tips mottages tacksamt! :heart

Jag hade undvikit kusten och e4an och istället åkt inåt landet.
Tips på ställen:
Thailändska paviljongen & Döda fallet är två fina turistmål ganska nära Sundsvall.
Indalsälvens delta utanför Timrå. Parkera vid Y:et. Är du ändå i krokarna kan man ta en sväng inom Söråker och gå den fina strandpromenaden. Kanske äta på grusvägskrogen Gamla Affären i Västerå?
Gafsele - Finns en jättemysig gammal skola som nu heter Gafsele Lappland Hostel
Kusfors - gå på café Ångeloket!
Moskosel - fint rallarmuseum och även Moskosel Creative Lab (kostnärscenter)
Malå - Jättevackert både nere vid sjön och uppe på skidbacken.
Jörn - Sveriges finaste tågstation!
Jokkmokk - Jag har alltid velat gå på deras fjällbotaniska trädgård, men aldrig lyckats komma när det är öppet. Finns ett stenmuseum utomhus strax intill älven.
Porjus - kolla på vattenkraftverket och ät på Ennas mat och dryck



Sen ligger väl inte Korpilombolo på vägen direkt, men vill ändå rekommendera deras kulturhus med supergoda pizza! Och deras nya bad. Och gå en liten kultur-runda i byn.
 
Jag hade undvikit kusten och e4an och istället åkt inåt landet.
Tips på ställen:
Thailändska paviljongen & Döda fallet är två fina turistmål ganska nära Sundsvall.
Indalsälvens delta utanför Timrå. Parkera vid Y:et. Är du ändå i krokarna kan man ta en sväng inom Söråker och gå den fina strandpromenaden. Kanske äta på grusvägskrogen Gamla Affären i Västerå?
Gafsele - Finns en jättemysig gammal skola som nu heter Gafsele Lappland Hostel
Kusfors - gå på café Ångeloket!
Moskosel - fint rallarmuseum och även Moskosel Creative Lab (kostnärscenter)
Malå - Jättevackert både nere vid sjön och uppe på skidbacken.
Jörn - Sveriges finaste tågstation!
Jokkmokk - Jag har alltid velat gå på deras fjällbotaniska trädgård, men aldrig lyckats komma när det är öppet. Finns ett stenmuseum utomhus strax intill älven.
Porjus - kolla på vattenkraftverket och ät på Ennas mat och dryck



Sen ligger väl inte Korpilombolo på vägen direkt, men vill ändå rekommendera deras kulturhus med supergoda pizza! Och deras nya bad. Och gå en liten kultur-runda i byn.

Instämmer om inlandet :love:

@Miran: Är ni i närheten av Dorotea kring den 7 september och en vecka framåt kan jag fixa fika ;)
 
Tack för alla förslag - ännu fler mottages tacksamt.

Borde kanske sagt att jag bodde i Sundsvall under mina tonår, - eller snarare i Stavreviken. Så Sundsvall, Alnön, Söråker osv har jag koll på. Har även bott ett år i Östersund.

Så det är alltså norr därom jag är mest nyfiken på. Vilken väg är bäst om man ska till Gällivare? E10 eller 95? Troligen tar vi E4 upp och 45:an ner. Tänker övernatta i Sundsvall, sedan Umeå. En n att i Kiruna och tre i Absiko också inbokade.

Men mellan Umeå och Kiruna - var bor man bäst där? Gärna något roligt ställe om ni vet något. Eller extra vackert. :)
Och kul grejer på vägen. Gillar lite ovanliga grejer. Thailändska paviljongen och Döda fallet har jag sett. Men typ sånt. Har också varit på tantmuseét i Kälarne ... :D
 
Detta måste du utveckla!

Det är en väldigt lång historia. Tåget kom aldrig. Det var -35. Jag var ensam och det var mitt i natten. Mobilen fungerade inte i kylan. Stationsdörren gick inte att stänga. Blev räddad mitt i natten av en lokförare vars lok frusit sönder. Men sen gick nya loket också sönder. SJ fixade taxi till Gävle, men den frös också sönder efter några kilometer. Det tog mig tre dygn att komma hem, utan mat. Hade kunnat ringa Aftonbladet efteråt och blivit "författare hårsmån från döden på Sveriges vackraste tågstation". :D
 
Det är en väldigt lång historia. Tåget kom aldrig. Det var -35. Jag var ensam och det var mitt i natten. Mobilen fungerade inte i kylan. Stationsdörren gick inte att stänga. Blev räddad mitt i natten av en lokförare vars lok frusit sönder. Men sen gick nya loket också sönder. SJ fixade taxi till Gävle, men den frös också sönder efter några kilometer. Det tog mig tre dygn att komma hem, utan mat. Hade kunnat ringa Aftonbladet efteråt och blivit "författare hårsmån från döden på Sveriges vackraste tågstation". :D
Men fy! Jag tror att min syster har varit med om något liknande, det var dock något mer norrut.:crazy:
 
Jag gillar också inlandet. Tänkte ta kusten upp och inlandet ner. Du borde väl ha tips på bra ställen? Eller nån speciell väg som är intressant att köra?

Ni missar visserligen Dorotea... men åker ni inlandsvägen måste ni åka Vildmarksvägen :heart jag har åkt en bit på den och naturen är helt magisk. Kommer man norrifrån svänger man av 45:an i Vilhelmina mot Stekenjokk och kommer sedan ner på 45:an igen i Strömsund.

I Sorsele kan man ta en avstickare till Ammarnäs, en viktig del av Sapmi. Nalovardo är också vackert.

En väldigt lång avstickare men Tärnaby-Hemavan är också väldigt vackert plus att det går att svänga av E12 vid Forsnacken och komma ner mot Stalon och Vildmarksvägen. Det är småvägar men mycket vackert. Vill ni inte åka Vildmarksvägen får ni ändå lite smak av naturen uppe där om ni åker den vägen. Vid Stalon väljer ni väg, det går att fortsätta ner till Vilhelmina där eller fortsätta mot Stekenjokk.

Du har kanske redan varit där men pilgrimskyrkan i Hackås söder om Östersund är otrolig. Jag är inte kristen men man känner verkligen att det är en helig plats. Plus att man har en perfekt utsikt över Oviksfjällen... :love:

Om ni följer 45:an ända ner till Mora kan jag rekommendera att åka förbi Helvetesfallet norr om Orsa. Det är en kanjon med enormt vacker natur.
 
@Miran: Vill ni vika av från 45:an innan Sveg går det att svänga av mot Kårböle strax söder om Ytterhogdal. Då kommer ni att åka igenom området som brandhärjades 2018 vilket är otäckt men mäktigt. Sväng av mot Los i Kårböle så kan ni besöka nickelgruvan i Los, intressant och vackert.

Fortsätter ni sedan 50:an söderut går det alltid att ta en avstickare till en viss mindre by inom Falu kommun :angel: för en fika och ev övernattning (om jag är hemma). I Falun måste man besöka gruvan om man inte varit där, mycket fotovänligt!
 
Tack för alla förslag - ännu fler mottages tacksamt.

Borde kanske sagt att jag bodde i Sundsvall under mina tonår, - eller snarare i Stavreviken. Så Sundsvall, Alnön, Söråker osv har jag koll på. Har även bott ett år i Östersund.

Så det är alltså norr därom jag är mest nyfiken på. Vilken väg är bäst om man ska till Gällivare? E10 eller 95? Troligen tar vi E4 upp och 45:an ner. Tänker övernatta i Sundsvall, sedan Umeå. En n att i Kiruna och tre i Absiko också inbokade.

Men mellan Umeå och Kiruna - var bor man bäst där? Gärna något roligt ställe om ni vet något. Eller extra vackert. :)
Och kul grejer på vägen. Gillar lite ovanliga grejer. Thailändska paviljongen och Döda fallet har jag sett. Men typ sånt. Har också varit på tantmuseét i Kälarne ... :D
Pensionatet i Piteå är supermysigt. De har dessutom väldigt god pizza. :)
Därifrån kan du sen besöka Storforsen på väg mot Jokkmokk.
 
Det är en väldigt lång historia. Tåget kom aldrig. Det var -35. Jag var ensam och det var mitt i natten. Mobilen fungerade inte i kylan. Stationsdörren gick inte att stänga. Blev räddad mitt i natten av en lokförare vars lok frusit sönder. Men sen gick nya loket också sönder. SJ fixade taxi till Gävle, men den frös också sönder efter några kilometer. Det tog mig tre dygn att komma hem, utan mat. Hade kunnat ringa Aftonbladet efteråt och blivit "författare hårsmån från döden på Sveriges vackraste tågstation". :D

Men jösses!!!! :nailbiting: Definitivt stoff för en händelse i en bok iallafall!
På tal om Jörn, igår såg jag "Jag är Klimpen, motherfuckers!" på svt. Han bor tydligen i Jörn.
Jörn har ju också "Ursinnig festival" (tror jag den heter) om man har vägarna förbi just då. :D
 
I Svansele utanför Norsjö finns ett vildmarkshotell. Dock osäker på hur de ha öppet under hösten.
I Harads finns ett trätoppshotell och så finns ju ishotellet i Jukkasjärvi utanför Kiruna 😊
Annars kan man som sagt sova i fyren på Bjuröklubb om man bokar i tid.
Finns även stugor i Kalvträsk, White mountain Lodge. Vilda kocken har restaurang där, finns badtunnor, utkikstorn mm. Jätte fin natur.
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
175
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 516
Senast: nickan1
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp