Vad man MÅSTE se på väg mellan Sundsvall och Abisko

Tack för alla förslag - ännu fler mottages tacksamt.

Borde kanske sagt att jag bodde i Sundsvall under mina tonår, - eller snarare i Stavreviken. Så Sundsvall, Alnön, Söråker osv har jag koll på. Har även bott ett år i Östersund.

Så det är alltså norr därom jag är mest nyfiken på. Vilken väg är bäst om man ska till Gällivare? E10 eller 95? Troligen tar vi E4 upp och 45:an ner. Tänker övernatta i Sundsvall, sedan Umeå. En n att i Kiruna och tre i Absiko också inbokade.

Men mellan Umeå och Kiruna - var bor man bäst där? Gärna något roligt ställe om ni vet något. Eller extra vackert. :)
Och kul grejer på vägen. Gillar lite ovanliga grejer. Thailändska paviljongen och Döda fallet har jag sett. Men typ sånt. Har också varit på tantmuseét i Kälarne ... :D

Om ni orkar med och hinner med någon längre avstickare så kan jag rekommendera Gammelgården i Myckelgensjö. Det är en gammal bondgård från 1600-talet och är en av få där alla byggnader har fått stå kvar. Idag är det Murberget som äger det. Tyvärr inga guidade turer pga coronan. Men det finns tillgång till camping med stugor i byn och möjligheter att tanka. Det ligger 8 mil från Örnsköldsvik.
 
Seriöst tror jag inte att jag skulle våga mig ner i en gruva. Har höjdskräck, men det är väl typ samma sak fast tvärtom? :D

Det trodde inte jag heller. :D Vi åkte ner 1200 meter. I en helt vanlig buss! :rofl: Vägarna är som vägarna ovan jord i de flesta fall. Dubbelfiliga till och med! Det var på ett par ställen det bara var enfiligt, men asfalterat är det. Och upplyst. Det kändes som att åka ovan jord, bara att man tittade in i bergväggen. Tänk typ tunnel. Hela turen!
 
Se på fan! Jag är ouppdaterad. Dags att åka dit igen då det var längesedan jag umgicks med lokalbefolkningen och fick privata guidade turer :D

Det tycker jag att du ska göra. :D Tyvärr stängt i år då, men öppet nästa år om allt är som "vanligt" igen. Vi åkte i en helt vanlig buss med andra nyfikna som löst biljett. Skitbra tur rent ut sagt. Tog 4 timmar allt som allt och vi besökte ett museum, åkte runt i Malmberget och tittade på skadorna som gruvan gjort (men naturligtvis lade guiden till att LKAB gör "allt" för invånarna. Tillåt mig att tvivla lite på den punkten. ;)) och ner i gruvan då. 1200 meter ner som djupast. Vi steg ur på några ställen och tittade på olika saker. Så otroligt intressant! Och jag har bilder som bevisar det för mina vänner som inte tror mig. Snygga blåa kappan med gula hjälmen och de skitstora stövlarna. :rofl:
 
STORT tack till alla som kom med tips inför min resa! :heart
Nu är vi hemma igen och det blev en helt fantastisk tur, mycket tack vare era tips. Har sett så mycket fint och underbart.

Vi övernattade först i Sundsvall, sedan Umeå, Storforsen, Kiruna, Björkliden, Arvidsjaur, Saxnäs, Gäddede och Mora. Tog två veckor på oss.

Höga kusten, Storforsen, Harsprånget (helgrymt, vilka bilder det blev!), Kiruna (så himla intressant), rallarkykogård, Silverfallet, höstfärger... åh. Gällivare och Malmberget, Jokkmokk, Vildmarksvägen, trapstegsfallet. Ja jisses vad mycket fint och underbart.
 
Vilka höstfärger...
IMG_20200915_205857_218.jpg
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
151
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp