Vad måste säljaren berätta?

slant98

Trådstartare
Hej
Vad måste säljaren berätta enligt juridiken. Måste säljaren t ex berätta om hästen snappar luft? Om hästen varit halt de senaste 6 månaderna? Om hästen har soleksem?
 
Måste och måste, håller man tyst om saker blir det mest aktuellt vid en tvist, och då är det tingsrätten som ska bedöma om det var ett fel som redan fanns och huruvida säljaren visste om det… Köper man av näringsidkare har det fram tills nu funnits en presumtion (antagande) att fel upptäckta inom 6 månader fanns redan vid köpet, den ändrades dock lite med uppdateringen av konsumentköplagen 1 maj.

Men även om det finns fel så blir det en bedömning om ifall felen har betydelse. Inom köprätt finns det väldigt lite måsten just för att man vill värna avtalsfriheten.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 737
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 842
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: KLilja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp