Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Sasse

Trådstartare
Jag både hör och läser relativt ofta om att vissa raser (t.ex. schäfer) kräver en hård hand i hantering och uppfostran. Jag tycker det har en negativ klang, och beroende på vem som säger det tolkar jag det som att man behöver vara fysiskt hård mot hunden. Men jag kanske tänker fel, det kanske är ett annat uttryck för att man behöver vara konsekvent mot hunden.

Så vad menas med att en hund kräver en hård hand? Hur skulle du tolka det om någon sa att de uppfostrade sin hund på det sättet?
 
För mig betyder hård hand precis som du tänker att man är hård i son fostran mot hunden. Fast hand däremot betyder att man är konsekvent och bestämd men behöver inte betyda att man är hård mot hunden.

Men det är så jag tolkar det :D

Mycket tror jag handlar om gamla träningsmetoder. Jag anser inte att en brukshund behöver hårdare fostran. Tvärtom har de så höga drifter att de är extremt lättbelönade :D Generellt.
 
För mig är det ett klumpigt och gameldags uttryck som speglar hur folk fostrade hundar förr.
Oftast nyttjas det av okunniga människor. Eller av äldra "av den gamla skolan".

Däremot så finns det linjer/hundar som besitter egenskaper som kan bli komplicerade i fel händer. Det kan vara hundar som lätt tar lärdom till sin fördel på fel sätt och som därför behöver stor tydlighet och en konsekvent träning.
 
Har nog inte heller hört hård hand men däremot pratar vi än del om hårda hundar och hundar med tjockt pannben.

Då referas det ofta till hundar vars egenskaper kanske inte i första hand passar så bra till tävling men som kan Passa utmärkt till exempelvis polisen.

Precis som någon skrev brukar det kräva uppfostran med fast hand som håller på gränserna och som kan vända egenskaperna till hundens fördel dvs att "strida för sin förare och inte emot sin förare"

Jag tänker att dessa hundar ofta uppfattar fysisk hantering ( korrigering) som en chans att gå in i kamp vilket är svårt när man provar kuva extrema drifter- därför kräver dom kunniga förare som har kunskapen att hantera detta.
 
Jag fick höra det från så gott som alla "hundmänniskor" runt omkring mig när jag kom hem med min första hund, en jack russel, och har i efterhand grinat så många ångertårar att det finns inte över hur jag missförstod både henne och hundträning.
Hos dessa människor menade de precis som det lät, att det var hårda händer och jävlar anamma och knöla ihop och oförlåtande. Mota fan i dörrn ungefär. Många av dessa människor var av gamla bruksvarianten eller jägare.
Jag är mest glad att annan information är så lättillgänglig nu, att valpkurserna och allmänlydnad ser generellt annorlunda ut... och att min hund är så fantastisk och förlåtande och förarmjuk och.. fantastisk och älskvärd.. och... fantastisk Och lycklig. Och välfungerande. Det hade kunnat bli så fel.

Så ja, när folk beskriver att de tror en hund behöver en hård hand tolkar jag det precis så. Hårdhänt hantering.
 
Hård hand skulle jag också tolka negativt. Däremot finns det ju onekligen skillnader i hur bestämd man kan och ibland måste vara mot en hund. På vissa hundar räcker ett bestämt nej för att bryta ett oönskat beteende. På andra kanske man måste ha nåt mer att komma med.

Med Breeze försökte jag i början att enbart träna med positiv förstärkning och med att ignorera fel och belöna rätt. Kan ju säga att han var rätt odräglig när han var två och det är först nu som vi börjar få ett nej installerat. Har nog aldrig sett honom låg efter en tillsägelse från mig, däremot när andra (som har betydligt mera naturlig pondus) har lånat honom.
 
Jag fick höra det från så gott som alla "hundmänniskor" runt omkring mig när jag kom hem med min första hund, en jack russel, och har i efterhand grinat så många ångertårar att det finns inte över hur jag missförstod både henne och hundträning.
Hos dessa människor menade de precis som det lät, att det var hårda händer och jävlar anamma och knöla ihop och oförlåtande. Mota fan i dörrn ungefär. Många av dessa människor var av gamla bruksvarianten eller jägare.
Jag är mest glad att annan information är så lättillgänglig nu, att valpkurserna och allmänlydnad ser generellt annorlunda ut... och att min hund är så fantastisk och förlåtande och förarmjuk och.. fantastisk och älskvärd.. och... fantastisk Och lycklig. Och välfungerande. Det hade kunnat bli så fel.

Så ja, när folk beskriver att de tror en hund behöver en hård hand tolkar jag det precis så. Hårdhänt hantering.

För mig blev det fel med min jack russel, han lever inte idag :( fantastiskt fin hund som var så glad men blev så himla osäker av den där fasta handen jag blev upplärd. Det tog tyvärr några år innan jag fattade att det var fel och då var det för sent, gick aldrig att rädda :(
 
För mig blev det fel med min jack russel, han lever inte idag :( fantastiskt fin hund som var så glad men blev så himla osäker av den där fasta handen jag blev upplärd. Det tog tyvärr några år innan jag fattade att det var fel och då var det för sent, gick aldrig att rädda :(

Så tråkigt! :heart
Jag hade tur och insåg tidigt att det där inte var rätt för oss.... men det innebar också att vi inte längre var välkomna i den lokala lydnadsgruppen till exempel. Lillan är fortfarande väldigt vek och jag avskyr verkligen att se henne när hon blir låg om någon är för högljudd och barsk i, men man får ta lärdom! Göra om, göra rätt.

När någon försöker barska mot shiban säger hon bara "Lol! FU!" och fortsätter med sitt, jag älskar det! :D

Allmänt: Så ja, jag tänker också "stackars hund" när jag hör någon påstå att en individ eller ras måste hanteras med hård hand. Detsamma när det gäller hästar. Det är helt enkelt inte sant, som jag upplevt det. Jag tror att det alltid finns andra vägar.
 
Vissa hundar tar helt enkelt komandot om man inte själv tar den. En sund rottishane kräver helt annan behandling en en vek hund från ngn dålig blodlinje. En normal hantering för rottisen skulle knäcka den veka hunden. Men det rättfärdigar inte hugg o slag..
 
Du menar att du inte inser skillnnaden i hantering mellan en rädd, vek dvärgcollie och en framåt rottishane?

Jag förstår inte vilket sätt man skulle behöva hantera en rottis på som skulle knäcka en annan hund? Vad anser du att man måste göra med en rottweiler?
Möjligtvis kan jag se att man kan välja att hantera en rottis på ett sätt som en annan hund inte klarar av, men det är ett medvetet val man gör. Gränser kan man sätta utan att vara hård på ett sätt som skulle vara skadligt för en annan individ. Tycker jag. Kan man inte det borde man nog se över sina metoder.
Och vad är en dvärgcollie?
 
Vissa hundar tar helt enkelt komandot om man inte själv tar den. En sund rottishane kräver helt annan behandling en en vek hund från ngn dålig blodlinje. En normal hantering för rottisen skulle knäcka den veka hunden. Men det rättfärdigar inte hugg o slag..

Om rottishanen är sund så är den mycket enkel att hantera. Ju sämre än hund är mentalt desto knepigare blir den. Men hårdhänt behöver man aldrig bli mot någon hund om det inte är för att värja sig. Men det är bara mot riktigt skruvade och felhanterade hundar som man behöver värja sig.
 
Jag förstår inte vilket sätt man skulle behöva hantera en rottis på som skulle knäcka en annan hund? Vad anser du att man måste göra med en rottweiler?
Möjligtvis kan jag se att man kan välja att hantera en rottis på ett sätt som en annan hund inte klarar av, men det är ett medvetet val man gör. Gränser kan man sätta utan att vara hård på ett sätt som skulle vara skadligt för en annan individ. Tycker jag. Kan man inte det borde man nog se över sina metoder.
Och vad är en dvärgcollie?
dvärgcollie, tidigare vanligt namn på hundrasen
shetland sheepdog,
 
Okej. Om du visste det korrekta rasnamnet kunde du väl skrivit det?
Hur som helst var det väl inte den viktigaste frågan i inlägget tycker jag. Vad säger du om resten?
At hundar är som ungar, en del behöver silkesvantar andra gör det inte
 
At hundar är som ungar, en del behöver silkesvantar andra gör det inte

Det säger ju absolut ingenting. I en tråd som handlar om vad "hård hand" betyder kommer du och säger att en rottis bör hanteras på ett sätt som knäcker andra hundar, eller har jag missförstått dig?
Naturligtvis blir jag då nyfiken på vilken sorts behandling du menar, och varför du anser att det "behövs".
Är det bokstavligen en hård hand du menar i så fall, eller bara gränssättande... och om det handlar om det sistnämnda - varför skulle det skrämma en mjukare hund?
 
Om man har turen att vara en hundtränare med naturlig pondus (och så klart en massa erfarenhet) så kanske det räcker med ett "skärp dig" i samtalston och ett liten koppelkorrigering när den utåtagerande boxerhanen vill stirra på allt och alla runtomkring istället för att titta upp på dig efter ett fotkommando.

Är man inte den personen kanske man får dra till med ett ganska kraftigt "nej" och kanske ett litet nyp i örat istället för att upprepade gånger försöka med ett lite mjukare kommando. Annars blir det ju lite som att bara sitta och nöta med en ineffektiv skänkel på en häst. Om du vet med dig att hunden (eller hästen) förstår vad du begär så måste man kunna följa upp kommandot med en viss kravpress och den ser olika ut för olika raser (och individer inom raser) och för olika förare. Det där kraftiga nejet skulle för vissa hundar innebära "hjälp, matte är arg, usch så otäckt nu vill jag inte vara med" och andra bara säger "uh oh, okej, jag skärper mig".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 608
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp