Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Jag tycker mest att det låter jobbigt att tänka ut alla dessa "lösningar" i form av elaka bord och vattenkastande bilar. Det är väl bara att lära hunden att nej betyder nej?
 
Belgisk vallhund består av fyra varianter- malinois, laekenois, groenendael och tervueren. Samtliga varianter får användas internt varför avelsbasen inte kan betecknas som alltför smal genetiskt.
med tanke på den smala bas som existerade efter kriget så....men visst finns det de som är sämre ...
 
eller som jag tidigare skrev, skit i andra änden på snöret...Av en hund som ska kunna agera i pressade situationer krävs högre integritet och självsäkerhet, må det vara tjänstehundar eller hundar som ensamma ska gå på björn eller gris. Det innebär naturligtvis att dessa hundar inte accepterar vad som helst från vem som helst. Men att gå på sin egen förare , då är det antingen jäkligt mycket skit i andra änden på snöret eller så är det fel på hunden.

Du skrev att hundar som svarar upp mot förare har undvikits i aveln i årtusenden.
Står du inte längre för det påståendet?
För de egenskaper som gör att en hund svarar upp mot tex puckon som slänger föremål och koppel på den, biter dem, alfarullar och på annat sätt ger dem skit är en typ av hund som vi har gott om i aveln inom många bruksraser.

De flesta av våra hundar skulle lacka ur på en ägare som kör med de metoder du pratat om att du nyttjar på dina hundar. Och de fungerar utmärkt i hem med barn, katter, i tjänst osv.
Vi precis som andra kennlar mot sport och tjänst (vi är ca 150 st Schäferkennlar bara i sverige) avlar på exakt den typen av hund som du hävdar att man sållat bort i årtusenden.
 
Du skrev att hundar som svarar upp mot förare har undvikits i aveln i årtusenden.
Står du inte längre för det påståendet?
För de egenskaper som gör att en hund svarar upp mot tex puckon som slänger föremål och koppel på den, biter dem, alfarullar och på annat sätt ger dem skit är en typ av hund som vi har gott om i aveln inom många bruksraser.

De flesta av våra hundar skulle lacka ur på en ägare som kör med de metoder du pratat om att du nyttjar på dina hundar. Och de fungerar utmärkt i hem med barn, katter, i tjänst osv.
Vi precis som andra kennlar mot sport och tjänst (vi är ca 150 st Schäferkennlar bara i sverige) avlar på exakt den typen av hund som du hävdar att man sållat bort i årtusenden.
Läs om och läs rätt, jag skrev att de hundar som inte anpassade sig till de fodringar människor ställde, fasades ut. inga köttbuller, inga lugnande medel användes...hundarna plockades helt enkelt bort. Den hårda selektionen har gett de hundar vi har idag..så visst var de puckon som gjorde det.

M.m.m jag ser hur fint ni har avlat på schäfrarna..gillar absolut inte de kälkbackar den aveln plockat fram och..hur i helsike kan man avla på döda hundar som plockats bort? i din fantasi måhända. Nej ni har avlat på existerande hundar eller hur ?
 
Finns jättemånga hundar som finner sig i att ägarna beter sig som as mot dem. Fler än hundar som säger ifrån, tyvärr.
Vilket bevisar att du kan piska en hund att lyda under appell. Men då får du en hund ,jag inte vill ha, varför jag varken piskar eller slår mina hundar ;)
 
Läs om och läs rätt, jag skrev att de hundar som inte anpassade sig till de fodringar människor ställde, fasades ut. inga köttbuller, inga lugnande medel användes...hundarna plockades helt enkelt bort. Den hårda selektionen har gett de hundar vi har idag..så visst var de puckon som gjorde det.

M.m.m jag ser hur fint ni har avlat på schäfrarna..gillar absolut inte de kälkbackar den aveln plockat fram och..hur i helsike kan man avla på döda hundar som plockats bort? i din fantasi måhända. Nej ni har avlat på existerande hundar eller hur ?

Du fattar ju inte. Hundarna anpassar sig inte. Egenskaperna är de samma. Men vi har begripit bättre hur vi ska nyttja dem.

Hur fasiken kom de utställningsavlade hundarna in i diskussionen?
Håll den aveln utanför tjänste och sportaveln för du är väl ändå medveten om den enorma skillnaden om du är så bevandrad i avel och hundträning så du kan sitta här och läxa upp uppfödare inom både Malle och Schäfer för tjänst?

Här har du en av våra "kälkbackar"
När jag skrev att vi är 150 kennlar som avlar på den här typen av hund så räknade jag bort det antalet Schäferkennlar som avlar mot Show. Din okunskap strålar så den bländar.
FB_IMG_1540831428986.jpg
 
Du fattar ju inte. Hundarna anpassar sig inte. Egenskaperna är de samma. Men vi har begripit bättre hur vi ska nyttja dem.

Hur fasiken kom de utställningsavlade hundarna in i diskussionen?
Håll den aveln utanför tjänste och sportaveln för du är väl ändå medveten om den enorma skillnaden om du är så bevandrad i avel och hundträning så du kan sitta här och läxa upp uppfödare inom både Malle och Schäfer för tjänst?

Här har du en av våra "kälkbackar"
När jag skrev att vi är 150 kennlar som avlar på den här typen av hund så räknade jag bort det antalet Schäferkennlar som avlar mot Show. Din okunskap strålar så den bländar.
Visa bifogad fil 20995
Snygg östtysk modell...dem såg vi ofta då vi passerade gränsen. Och trots min okunskap om avel gör ju att jag är benhård på att hundars fysik och psyke måste vara ok innan man ser till bara utseende. Det betyder i mina ögon a, inga utställningschampionat ska tilldelas jakthundar, brukshundar utan att dessa är meriterade med minst 2, helst 3 1;or i jobbet så att säga.
 
Som började bli vanlig efter 1989..vilket sammanträffande ;)
När den blev "vanlig" har ingen som helst betydelse. Rasen så som den ser ut idag är över 100 år gammal.

Fast för att greppa det måste man ju kunna lite historia också...eller är det för höga krav?
Okej din "diskussionsteknik" har varit undermålig hela tråden igenom men nu får du väl för tusan ge dig med dina otrevligheter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 362
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 070
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 223
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp