Vad menas med detta?

sommarminne

Trådstartare
Jag har precis tagit öven en försäkring på en häst som är föräkrad på sveland. Nu när ja fick papperna så står det längst ner:
"Övriga upplysningar
RESERVATION: Överstigande liv-användbarhet 30 000. *Inkar. Ej omprövningsbar."

Vad menas med det? Hästen ifråga är försäkrad i 65 000:- i liv och användbarhet så jag förstår inte de sista för det står klart och tydligt innan att hästen är just föräkrad i 65?
Kan det vara det att jag har ökat på livförsäkringen sedan innan?
 
Sv: Vad menas med detta?

Försäkringen har en reservation gällande inkar. Om hästen får avlivas eller triangelmärkas p g a inkar får du inte ut mer än 30 000 kr.
 
Sv: Vad menas med detta?

aha men va smart ändå! jag har alltid fått för mig att man aldrig får ut något om det är så att det är en reservation. tack så mycket för hjälpen:bow:
 
Sv: Vad menas med detta?

Det är helt rätt att reservationen är bara på höjningen av livvärdet. Skulle din häst behöva avlivas pga inkar (ganska osannolikt) så får du bara 30 000:-. Vid andra avlivningsorsaker så är det hela värdet som gäller. Det är absolut en reservation man "kan leva med".

A
 
Sv: Vad menas med detta?

Ja jag är inte alls orolig för reservationen utan den känns ganska ofarlig:-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 877
Senast: Sockerbit
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 086
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 747
Senast: Piranesi
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp