Vad menas med uttrycket?

Araminta

Trådstartare
Hej!
Jag sitter och arbetar om ett manus inför en uppsättning i modern tappning. Har fastnat på ett uttryck och blir inte helt klok på vad som menas. Finns här någon som är mer bevandrad i svenska från sent 1800-tal, som kan hjälpa mig att hitta en modern parafras på uttrycket "Jag trodde dig inte mer än jämnt"?

En lite längre bit för den som vill ha mer kontext. Citerat från pjäsen "Den starkare" av Strindberg.
Kanske du också varit och slagit efter honom! Jag trodde dig inte mer än jämnt – men nu vet jag, att han inte brydde sig om dig och att du tyckte bära något agg till honom, föreföll det mig alltid!
 
Hej!
Jag sitter och arbetar om ett manus inför en uppsättning i modern tappning. Har fastnat på ett uttryck och blir inte helt klok på vad som menas. Finns här någon som är mer bevandrad i svenska från sent 1800-tal, som kan hjälpa mig att hitta en modern parafras på uttrycket "Jag trodde dig inte mer än jämnt"?

En lite längre bit för den som vill ha mer kontext. Citerat från pjäsen "Den starkare" av Strindberg.
”Det trodde jag inte om dig” känns det väl som att de menar.
 
Svensk ordbok säger:

"vard., fullt br.) i uttr. inte göra ngt mer än jämnt, inte göra ngt mer än med knapp nöd; äv. det är inte mer än jämnt att osv., det är inte mer än med knapp nöd att osv. Inte tro ngn mer än jämnt, med knapp nöd lita på ngn, tvivla på ngns sanningsenlighet l. uppriktighet. Pluto stod sig då (dvs. under Jupiters strafftal) just intet mer än jämt. Livin Kyrk. 27 (1781). Vi af gamla riksdagarnas uppsättning tro hvarandra just icke mer än jemnt. Crusenstolpe Mor. 3: 36 (1841). Det var inte mer än jemt att man kunde hålla ögonen öppna. Beckman Främl. 45 (1885). Siwertz Sel. 1: 214 (1920)."

Jag skulle säga att det betyder att någon inte är pålitlig/ej trovärdig.
 
Hej!
Jag sitter och arbetar om ett manus inför en uppsättning i modern tappning. Har fastnat på ett uttryck och blir inte helt klok på vad som menas. Finns här någon som är mer bevandrad i svenska från sent 1800-tal, som kan hjälpa mig att hitta en modern parafras på uttrycket "Jag trodde dig inte mer än jämnt"?

En lite längre bit för den som vill ha mer kontext. Citerat från pjäsen "Den starkare" av Strindberg.
"Jag trodde dig knappt"

Kanske är passande?, jag har hört eller läst det innan.. är född på mitten av 80 talet, 1980 då alltså 😜
 
Det tycker jag blir en annan betydelse. Det är ju mera att nätt och jämnt lita på.
Skulle säga samma. Den formuleringen kan ju lika gärna vara "det trodde jag inte om dig att du skulle orka springa så snabbt". Långt ifrån betydelsen att inte lita på, knappt tro på.
 
Aldrig hört uttrycket! Första reaktionen som är säkert helt fel men om jag läser ordagrant.
Jag trodde dig inte mer än alltid!
Typ jag tror alltid på dig eller nått fast ändå inte :rofl:

Väldigt konstig mening!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp