Vad mer hade ni gjort/undersökt på den här hästen?

Breen

Trådstartare
Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka.

Har en häst som voltade i hagen för 1,5 år sedan. Började därefter tappa muskler över korset och sparka med ena bakbenet. Undersöktes hos veterinär där man konstaterade avlossningsfraktur på båda bäckenvingarna samt höftledsinflammation. Behandlades för detta och började då muskla sig bättre. Han fortsätter dock sparka då och då med ett bakben. Alternativt vägrar sätta ner benet ibland. Tex. när hästen travar så när hoven är några centimeter från marken, så väljer han att inte sätta ner det utan rycker snabbt upp det och hoppar några steg på tre ben. "Tyvärr" inte hela tiden, utan detta syns bara ibland, vilket gör att många gånger när olika veterinärer har tittat så tycker de att han rör sig utmärkt.

Hästen är och har hela tiden varit ohalt. Inte halt på rullband, vid böjprov, vid longering, i hage eller med ryttare. Skjuter ifrån lika mycket med båda bakbenen. Ultraljudad samt röntgad från hals ner till bakhov utan att något syns. Undersökt av tre olika veterinärer/kliniker som alla velat friskförklara hästen, då han som sagt ofta rör sig bra. Behandlad av fler massörer/kiropratiker än jag kan räkna. Ingen som haft något särskilt att anmärka på/behandla.

Sista veterinären jag var hos, är inne på att detta är ett ridproblem och att hästen bara minns att det har gjort ont tidigare, samt eventuellt är lite svagt musklad i benet han rycker med. Har därför bett en proffsryttare rida till hästen. Hon ansåg att det var något fel på hästen som ungefär vartannat ridpass går och rycker/sparkar med ena bakbenet. Går ibland bra en halvtimme, hoppar sedan på tre ben några steg, går vidare. Har därefter ridit själv på metacam de senaste 12 dagarna, eftersom veterinären ville det. Hästen fortsätter att rycka och sparkar som vanligt, blandat med att han går bra. Tex. tömkörde jag i söndags och hästen gick perfekt hela passet på 40 min. Idag protesterade han våldsamt när jag tömkörde. Jag hör ju hur han stönar till, ibland nästan skriker till, på ett sätt som jag aldrig hört från en häst tidigare. Därefter rycker han med benet. Idag måttade han också sparkar mot mig och reste sig flera gånger så högt att han nästan gick runt. Detta var tidigare en oerhört snäll häst som aldrig skulle protesterat på detta sätt utan anledning. För mig är det solklart att hästen har ont, i vart fall ibland. Det är som att något låser sig, nyper till, kläms då och då, i samband med att det ena bakbenet förs framåt. Oftast på böjt spår.

Veterinären jag är hos nu är som sagt övertygad om att det är ett problem som behöver tränas bort, dvs. mer ridning och styrketräning för hästen. Annars gissar han på att någon nerv kan komma i kläm ibland, men verkar inte ha något som helst förslag på hur detta går att undersöka?
Medan jag inte orkar plåga hästen mer nu.

Någon som har en idé på vad mer som behöver kollas? Jag skulle ju gissa att problemet finns från bäckenet och neråt. Men vad mer än den vanliga röntgen och ultraljud som gjorts bör jag försöka få till? Vad kan datortomografi, magnetröntgen eller scintigrafi visa och är det något som jag bör försöka få till? Veterinärerna har alltså inga mer förslag utan jag känner att det hänger på mig att gå vidare med fler undersökningar innan jag ger upp.
 
@Breen oj , svårt att utifrån redovisning förstå hela läget givetvis men kort :
Utifrån ditt inlägg . Vad undrar du ?
Ingen kan ju sia om /rekommendera x /y undersökningar osv utifrån det du skriver ...
är din undring hur man säger stopp ?
Är hästen jättedyr och försäkrad jättedyrt ? Är det FB pengar och ersättning som spelar roll i sammanhanget ?

Jag personligen undrar om år av veterinärundersökningar och utredningar osv , är rimliga om inga skador konkreta diagnoser ställts , och det fortsätter rulla på med oerhört dyra föreslagna undersökningar som MR osv . Täcker ditt försäkringsbolag allt det ? Eller även om det inte gör det - är du villig att spendera jättemycket pengar ändå på MR , scint osv för att då ev få någon tydligare diagnos?
 
@Breen oj , svårt att utifrån redovisning förstå hela läget givetvis men kort :
Utifrån ditt inlägg . Vad undrar du ?
Ingen kan ju sia om /rekommendera x /y undersökningar osv utifrån det du skriver ...
är din undring hur man säger stopp ?
Är hästen jättedyr och försäkrad jättedyrt ? Är det FB pengar och ersättning som spelar roll i sammanhanget ?

Jag personligen undrar om år av veterinärundersökningar och utredningar osv , är rimliga om inga skador konkreta diagnoser ställts , och det fortsätter rulla på med oerhört dyra föreslagna undersökningar som MR osv . Täcker ditt försäkringsbolag allt det ? Eller även om det inte gör det - är du villig att spendera jättemycket pengar ändå på MR , scint osv för att då ev få någon tydligare diagnos?

Jag själv säger väl stopp nu, om ingen vidare utredning görs om jag uttrycker mig så. Jag känner att jag tvingar hästen att jobba trots att jag tydligt tycker att den visar att den har ont. Medan veterinär tycker att vi fortsätter med ridning, ingen mer utredning.

Hästen är dyrt försäkrad på alla sätt och vis. Men jag är inte ute efter någon liversättning utan föredrar hästen vid liv. Försäkringsbolaget måste väl ta ställning i förväg till vissa vidare röntgen innan de ersätter. Jag betalar gärna själv annars för att få en tydlig diagnos.

Min redogörelse var kanske lite luddig. Vad jag försökte få fram var att hästen 95% av tiden rör sig perfekt, för att ibland kvida till och hoppa på tre ben några steg. Hur bär man sig bäst åt för att söka efter något som bara känns ibland?
 
Intressant! Två av de ET jag har haft ute har påpekat att hon reagerar på ischiasnerven på just det benet. Det hade jag glömt bort. Har dock nämnt det till två veterinärer utan att få gehör.

Nu när du skriver det så har ju min också reagerat starkt hos en typ ET innan detta upptäcktes. Då kopplade vi det till tidigare skada i hb och tidigare misslyckade bedövningsförsök på första kliniken (hästen lärde sig slå mot människor bara de tittade med fel blick på det där benet :nailbiting:). Kan ju faktiskt varit där redan då.
 
Nervskada känns nära tillhands.
Av din beskrivning har hästen ont och som
Du säger borde den inte motioneras. Jag tycker du ska kontakta annan veterinär om de du har nu inte kan hjälpa dig mer.
 
Intressant! Två av de ET jag har haft ute har påpekat att hon reagerar på ischiasnerven på just det benet. Det hade jag glömt bort. Har dock nämnt det till två veterinärer utan att få gehör.

För det första. Försök filma den så att du kan visa 'fenomenet' för vet.
Och ja det låter verkligen som att det är en nervinklämning och då ligger ju ischias-nerven nära till hands, ffa om TVÅ ET påpekat detta. Kunde ingen av dem hjälpa hästen? I så fall kanske en duktig fysioterapeut kan?
Får du bort svullnaden som trycker på nerven så kan du ju börja rehabilitera hästen vettigt och korrekt.
OM det skulle vara en nervinklämning så bör hästen röra på sig (men kanske inte ridas/arbetas på volt)dagligen.
Jag tänker också att om hästen är 'bra' en dag så jobbas den lite mer, svullnad uppstår av belastningen och dagen efter visar sig inklämningen?
Hur ser de gamla skadorna ut nu? Och hur har den musklat sig? Är den svullen/spänd/öm någonstans? Ischiasnerven (nervbunten)utgår ju från länd/kors.
 
Jag undrar var du bor? Jag har nämligen ett förslag på en ET du borde vända dig till. Hon jobbar tsm med en klinik dessutom, där vet. lyssnar på henne. Hon är den i Sverige med högst utbildning i området. Galet duktig och otroligt inkännande och trevlig. Vill du vet mer kan vi prata mer på pm. För jag antar att jag inte får nämna ngt namn här?
 
För det första. Försök filma den så att du kan visa 'fenomenet' för vet.
Och ja det låter verkligen som att det är en nervinklämning och då ligger ju ischias-nerven nära till hands, ffa om TVÅ ET påpekat detta. Kunde ingen av dem hjälpa hästen? I så fall kanske en duktig fysioterapeut kan?
Får du bort svullnaden som trycker på nerven så kan du ju börja rehabilitera hästen vettigt och korrekt.
OM det skulle vara en nervinklämning så bör hästen röra på sig (men kanske inte ridas/arbetas på volt)dagligen.
Jag tänker också att om hästen är 'bra' en dag så jobbas den lite mer, svullnad uppstår av belastningen och dagen efter visar sig inklämningen?
Hur ser de gamla skadorna ut nu? Och hur har den musklat sig? Är den svullen/spänd/öm någonstans? Ischiasnerven (nervbunten)utgår ju från länd/kors.


De två ET som ansåg att hon reagerade på triggerpunkter till ischiasnerven kunde inte göra något särskilt åt det. De två var båda nya och ganska oerfarna så där och då la jag ärligt talat inte så stor vikt vid det. Det var när hästen precis skadat sig som jag hade ute dem. Det var först nu när ischias nämnes i den här tråden som jag kom ihåg att det varit uppe på tapeten tidigare. De två andra kiropraktorerna med betydligt mer erfarenhet och utbildning har ansett att det inte varit något att anmärka på ischiasnerven. Men jag ska se till att komma iväg till ytterligare någon riktigt kunnig ET nu och verkligen trycka på att det skulle kunna vara ischias eller någon annan nerv som kläms.

De gamla skadorna är utläkta enligt ultraljud av den veterinären som konstaterade dem från början. Ledvätskan i höftleden ser ut som den ska. Han friskförklarade hästen för ett år sedan nu.
Hästen har aldrig varit svullen/spänd/öm någonstans. Hade jag inte sett när den gick omkull så hade jag inte vetat när den skadade sig. Enda symtomet förutom ryckningarna i benet har varit muskelatrofi av Gluteus medius. Muskeln har aldrig varit spänd eller öm utan är bara mindre på den sidan hästen rycker. Ingen massör/ ET / kiropraktor har egentligen åtgärdat något, för hästen är så mjuk och verkar helt sakna låsningar. Jag tror det är därför de två senaste veterinärerna nöjt sig med diagnosen Muskelatrofi och ansett att hästens beteende enbart beror på bristande träning.

Men du har rätt i att jag borde filma. Jag får plåga hästen någon gång till, filma och försöka finna en intresserad veterinär också.
 
Jag undrar var du bor? Jag har nämligen ett förslag på en ET du borde vända dig till. Hon jobbar tsm med en klinik dessutom, där vet. lyssnar på henne. Hon är den i Sverige med högst utbildning i området. Galet duktig och otroligt inkännande och trevlig. Vill du vet mer kan vi prata mer på pm. För jag antar att jag inte får nämna ngt namn här?

Jag skickar ett PM!
 
Nervskada känns nära tillhands.
Av din beskrivning har hästen ont och som
Du säger borde den inte motioneras. Jag tycker du ska kontakta annan veterinär om de du har nu inte kan hjälpa dig mer.

Ja, någon nervskada, klämd nerv är väl min gissning med. Det får bli en fjärde klinik och ytterligare en veterinär innan jag ger upp.
 
Tänker också nerver. Nerver kan orsaka båda extrem huggande smärta och "dålig kontakt" med kroppsdelar beroende på orsaken.
Kan han ha fått artros efter fallet? Kan vara något som klämmer på nerver vid vissa rörelser. Nsaid har inte någon vidare effekt på nervsmärta.

Han ska såklart inte tränas, han har ju ont! Gå promenader och försök fånga det på film. Byt veterinär, hopplöst när de anser att hästen är dum och oriden när den skriker av smärta. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 714
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp