Vad motiverar du din hund med?

hastflicka

Trådstartare
Var gor att din hund inte kan vanta att jobba och trana? Blir era hundar ocksa riktigt "excited" och riktigt studsar vid tanke pa job?

Min tjej alskar ost. Har har vi "cheese sticks" plastforpackade "pinnar" av cheddar. Varje 'stick' ar bara 80 calorier sa jag borjade kopa nar jag ville ga ner lite i vikt... ett lampligt mellanmal. Jag upptackte snart att Mandy alskade lukten, en dag var jag utan de vanliga "high value" lever godisarna sa jag tog en av mina cheese sticks. Oh my!
Jatte praktiskt da det ar plast forpackat i fickan och man kan bita av jatte sma bitar men lukten ar sa stark att hon inte marker hur lite hon far. Dessutom hjalper det att jag inte har nagot emot att ha osten i munnen och kan spotta ut vid lampliga tillfallen nar det ar praktiskt om manna regnar fran himlen.:p

sa har ser hon ut vid inkallning medan hon hoppas att det ska vara en bra dag och att det ska komma ost ur mattes mun.

IMG_5965.jpg
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

favoriten är en Kong. för den gör hon allt och lite till.
annars går det lika bra med ett löv, en boll, en pinne, ett grässtrå, en kotte eller vad som helst annat.. :D
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Beefjerky treats.. hehe har inte testat cheesesticks an, de ar lite "tingade" for brorsdottern med diabetes som snack :rofl: tror inte det skulle bli sa bra om de "magiskt" bor4jade forsvinna :)

O ar inte beefen tillrackligt sa blir det lite rough play, eller sa far hon springa o visa upp kopplet en stund. Stolt som en tupp med sitt blaa halsband o svarta koppel i kaften. Tror hon visat det for allt o alla vid det har laget...:rofl:
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Ostkrokar, som vi norrlänningar säger.

Det är väl den stinkiga lukten som tilltalar.
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Han gör i princip vad som helst för en köttbulle, kunde han så skulle han säkert göra kullerbyttor om jag bad om det bara för att få en ;) men för det mesta går det alldeles utmärkt med vanligt hundgodis :)
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

KL

Min hund är faktiskt rätt lättmotiverad (trots att han är en spets:angel:) Köttbullar är bäst, sen kommer hotdogs. Skinka och torkad lever/kyckling funkar med. Eller, alla sorters "kött" är bra. Torrgodisar funkar bara vid lättare jobb, typ småtrix/freestyle och som belöning för spontankontakt ute.

Sen bollar. Helst pip:D, eller en sån där boll med snöre på. Eller bara ett snöre;) Strumpor, vantar, pinnar, kottar.. Som sagt..rätt lättmotiverad faktiskt:laugh:
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Schäfern kan göra vad som helst för en jordnöt. VH- allt som går att äta. Taxen- leversnittar.
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

För att hon ska bli sådär: "Jajajaaaa vi gör något! nu! kom!" så krävs det nog ett litet gosedjur, boll på rep eller annat som man kan kasta och ha dragkamp med. Pannkaka fungerar också.

Annars om man vill ha belöning som inte är "det bästa som finns" så kan jag belöna med vad som helst. Klapp
och bus utan leksak, grässtrån, små pinnar, ätbara saker (spelar ingen roll vad det är).

Oftast använder jag frolic. Då blir hon mer peppad än om hon får torra godisar, men inte så lycklig att hon tappar skallen och flyger runt utan koll på något och blir okontaktbar. (Hon kan då och då bli det om man belönar med favoritleksaker)
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Min är precis som din lilla spets. Väldigt lättmotivarad. Allt funkar, men köttbullar och hotdogs står allra högst på listan!

Pipiga bollar och saker är det roligaste som finns om man inte tränar. Funkar om man tränar trix eller lätta grejer :)
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Leverkorv - unge herr Weim slår knut på sig själv för det. Det finns inget som är för svårt eller för utmanande om bara matte har kladdig leverkorv :D

Efter det kommer småbitar av viltkött, vanliga korvbitar (måste dock vara särskild sort :grin: ), frolic och sedan har Doggy påsar med belöningsgodis som fungerar om inget annat står till buds.

Belönar jag med lek så är det en liten valpkong på snöre som är populär just nu. Näst bäst är kampleksaken som är en bit läder med handtag i vardera änden. Belöning med klappar är också godkänt
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

KL

Torkad lever och torkad blodpudding är absoluta favoriterna hos min ena hund. Men han äter iofs typ allt, så han gör vad som helst för det mesta :D
Den andra hunden gör vaaaaad som helst för sin boll. Eller någon annans boll. Bara det går att bära, hämta och tugga på.

Annars gillar båda hundarna att kampa (har en 40-50cm lång bit som jag flätat ihop tre remsor jeanstyg), och båda tar åt sig jättebra av röstberöm.
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Har ju fyra hundar men äldsta hanen tycker mest om korv, äldsta tiken gör vadsomhelst för allt som är ätbart men på kurs brukar jag ha med mig skinka, köttbullar osv. Yngsta hanen älskar grillad kyckling och yngsta tiken (som fortfarande är valp) äter det mesta men när vi tränar brukar jag variera mellan leverpastej och kalvfrikadeller (barnmat).
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Min hund gjorde bokstavligt en bakåtkullebytta för en godis igår :rofl:

Här beror det från dag till dag hur bra olika belöningar funkar. En viss sorts hundgodis funkar bäst, och gärna i kombination med lek med matte och få busa av sig ordentligt.

Edit: Kullebyttan berodde för övrigt på att han satt bredvid mig, jättetaggad i utgångsposition. Sträcker sig sen upp på bakbenen för att komma åt godisen jag har i handen samtidigt som jag av någon anledning tar ett litet steg bakåt. Rätt som det var hade hunden rullat över på rygg och sedan till stående och matte hade en rejäl skrattattack :p
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Nu är jag lite ny, men tittar in här och svarar ändå :)

Min lilla vovva gör vad som helst för lite skivad kalkon! Står man i kylen och öppnar paketen kommer hon som ett spjut och sedan har man henne i sin makt :D

Annars har vi en liten orange pipleksak med svans som är stooor favorit vid träning :)
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

LOL, det hade jag velat se:D

Jag har borjat med en extra tortyr for min tjej. Nar vi borjar trana hamtar jag cheese sticks ur kylskapet i stallet (eller vaskan om vi are ute och tranar), oppnar plasten, biter av flera sma bitar som jag har i munnen... allt medan Mandy tittar pa.:d Hon riktigt vibrerar medan hon vantar pa att fa veta vad hon ska gora sen.:p
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

På kursen idag när han började ledsna så gick det utmärkt att motivera med höstlöv :p Det gäller att vara uppfinningsrik.
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Bara jag säger ordet Träna så spetsar hon öronen och svarar med ett "va? jaaa, gärna!".
Så träningen i sig är en belöning.

Det jag brukar ha som riktig motivation och belöning när vi tävlar är en liten burk med hundmat, sån där som innehåller kanske 100g. Det vet hon väntar när vi tävlat klart.

När vi tränar så är det med allt från det till vanliga torrfodret som belöning.
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Röst & kroppsspråket använder jag. räcker gott åt mina gelenpannor här hemma. Får snarare dämpa än dra upp iver och förväntan :laugh:
 
Sv: Vad motiverar du din hund med?

Hanen blir rätt så taggad av bollar, men även riktigt gott godis fungerar. Han är dock som sådan att det endast går att motivera honom när han själv vill. Känner han inte för att träna, så finns det inget som kan få honom att anstränga sig ordentligt.

Äldsta tiken... Ja, jag har hittills inte hittat något som får henne att vilja jobba. Godis, leksaker, mat, kaninskinn... Ingenting är hon intresserad av, och således går det extremt sällan att komma någonstans med henne.

Mellan-tiken har jag inte haft så länge, så vi har inte direkt tränat något. Hon uppför sig alltid fint än så länge, så vi jobbar mest på att lära in svenska ord. Hon fungerar bra på rösten där. När hennes valpar har flyttat, ska hon börja träna på riktigt, och jag tippar på att den matgalningen gör det mesta för lite köttbullar.

Yngsta tiken bryr sig inte särskilt mycket om leksaker, men fungerar än så länge bra på godis i form av köttbullar, korv, frolic, leversnittar eller annat liknande. Hon har dock svårt att behålla fokus på sådant, om annat spännande finns i närheten. Inte så jättelätt att motivera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 735
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: Disen
·
Övr. Hund Utom inkallning da. Har man inte det kan man ju inte alls ha hunden los. Nagonstans. Vad tycker ni ar nasta viktigaste egenskapen for...
2
Svar
20
· Visningar
2 494
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp