Vad motsvarar hästens egen päls?

Sryoqwe

Trådstartare
Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst?


Mitt varmblod har lite längre men tunnare vinterpäls än islänningens sommarpäls. Kan det vara typ 50-100g och ej vattentätt? Krävs inte mycket för att hon ska bli genomblöt. Hon går med täcke om det är kallt eller blåser, fryser ganska lätt.

Islandshästen har mycket päls och det krävs väldigt mycket för att han ska bli helt blöt. 600-700gram? Han går enbart med ofodrat regntäcke när han ska vara torr för ridning. Ligger och sover i snön om det är -5° eller varmare för att svalka sig.
 

Bifogade filer

  • 20210126_224620.jpg
    20210126_224620.jpg
    270,8 KB · Visningar: 62
Intressant fråga! Min är inte klippt och har väl sisådär lagomt tjock päls. Hon har gått täckad mkt pga den väldigt blöta hösten och så nu pga kylan och har väl inte satt så mkt päls som hon hade kunnat - det finns nog mer potential 😁. Dock har hon bara behövt 100 g upp till - 22 nånting! Har haft 200 g vid sån kyla initialt, men hästen blir för varm anser hon. Hon blir också märkbart obekväm om jag har 100 gs täcket och det är varmare än - 5. Då är det bråttom in till stallet så hon kan rulla sig. I helgen var det mellan 0 och - 10 och sol och hon fick faktiskt gå naken vilket uppskattades.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210213_174725_659.jpg
    IMG_20210213_174725_659.jpg
    574 KB · Visningar: 53
Jag har hört att normal.vinterpäls motsvarar ca 200-300g täcke.
Vad är normal vinterpäls? Vinterpäls på varmblodig ridhäst?

Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst?


Mitt varmblod har lite längre men tunnare vinterpäls än islänningens sommarpäls. Kan det vara typ 50-100g och ej vattentätt? Krävs inte mycket för att hon ska bli genomblöt. Hon går med täcke om det är kallt eller blåser, fryser ganska lätt.

Islandshästen har mycket päls och det krävs väldigt mycket för att han ska bli helt blöt. 600-700gram? Han går enbart med ofodrat regntäcke när han ska vara torr för ridning. Ligger och sover i snön om det är -5° eller varmare för att svalka sig.
Jag kan inte säga något om hur tjocka täcken pälsen motsvarar då jag inte använt täcken på några år. Basjkiren jag hade innan blev svettig av att stå stilla i ett stall som var isolerat men inte uppvärmt - hon hade inte jättelång päls men tjock och ordentlig. Det hände definitivt att det blev isklumpar och snö på utsidan av pälsen, eftersom pälsen isolerade tillräckligt bra att hennes kroppsvärme inte tinade upp snön/isen. Shettisen jag har nu vill i princip rulla sig så fort hon börjar röra på sig då hon blir varm och det börjar klia - nu när det är snö har hon bland annat hoppat ner i diket för att komma åt extra mycket snö att rulla sig i. På båda de två och min fransk/spanska häst jag har nu så är det väldigt ovanligt att det blev blött in på huden, möjligtvis om det snöat på ryggen på shettisen och att hon sedan gick in i lösdriftshallen där det är lite varmare och snön tinade (hon har ganska platt rygg, så det rinner inte av helt enkelt just rakt ovanpå). På alla tre har jag varit med om att det blivit isklumpar och snö på utsidan av pälsen, eftersom pälsen isolerade tillräckligt bra att deras kroppsvärme inte tinat upp snön/isen. Dock vanligast på shettisen och basjkiren.

Kan tilläggas att de när som helst kan gå in i lösdriftshallen för att komma undan blåst och regn, och att jag inte märkt några tecken på att de skulle frysa.
 
Vill bara tipsa att om du täckar ibland (som du gör med varmblodet) så förstör det det naturliga skyddet i pälsen vilket kan vara en orsak till att hennes päls inte håller tätt vid regn.
 
Vill bara tipsa att om du täckar ibland (som du gör med varmblodet) så förstör det det naturliga skyddet i pälsen vilket kan vara en orsak till att hennes päls inte håller tätt vid regn.
Den var inte speciellt vattentät innan när hon var otäckad heller, den var dock lite tjockare. :)
 
Svårt att säga vad pälsen motsvarar i täcken. Men båda mina hästar som går otäckade klarar samma temperaturer utan att frysa. Halvblodet hade varit klippt och täckad hela sitt liv inan hon kom till mig men jag provade att ha henne utan täcke och det fungerade toppen. Hon har varit ute utan täcke i -35 grader utan att frysa. Dock klarar hon extrem blåst plus nederbörd sämre än shettisen. Shettisen klarar alla väderförhållanden. Såg helt oberörd ut när det varit värsta snöstormen på flera åt här uppe i norr, men halvblodet frös lite lätt. Då var det -15 och blåste drygt 20 m/s samtidigt som det vräkte ner snö.
Halvblodet har kort men tät päls och shettisen har ca 5 cm lång päls som är supertät. Går nästan inte gräva sig ner till huden på henne genom pälsen.
När jag har hästar täckade har jag aldrig mer än totalt 350 gram och det är när det är -20 eller kallare. Annars 100 eller 200 gram trotts helklippt häst (ej ben och huvud).
 
Vill bara tipsa att om du täckar ibland (som du gör med varmblodet) så förstör det det naturliga skyddet i pälsen vilket kan vara en orsak till att hennes päls inte håller tätt vid regn.
Finns det någon forskning på det. Finns det forskning på att hästar som rids har sämre förmåga att hålla värmen då sadeln plattar till pälsen så som man säger täcke gör. Då borde ridhästar ha det svårare att hålla värmen de med.
 
Islandshästar har väldigt olika päls på vintern. Jag har en mammut.
Men 300 gr på helklippt häst funkar nog bra. Det viktigaste är att täcket är av bra kvalitet är torrt när man lägger på det samt byta ofta och inte använda hästen som täckestork i stallet över natten. Att lägga på många lager gör det inte så mycket bättre. Läste en tråd om en häststackare som hade 4 lager 1500 gr totalt en vanlig vinterdag vilket är både fuktigt för varmt och gör svårt att röra sig. Jag ska klippa min nästa vecka endast spara ryggen. Då blir det 200 gr täcke till att börja med.
 
Finns det någon forskning på det. Finns det forskning på att hästar som rids har sämre förmåga att hålla värmen då sadeln plattar till pälsen så som man säger täcke gör. Då borde ridhästar ha det svårare att hålla värmen de med.
Det finns mycket forskning på att hos orakade hästar är det luftspalten emellan den fluffiga pälsen som skydda hästen emot kyla och regn. Och om man då ser på en orakad häst med täcke har de den fluffiga pälsen med luftspalten på halsen men inte under täcket eftersom täcket tynger ner pälsen och förhindrar hästens päls att resa sig som den ska göra naturligt, om du aldrig sett det kan jag ta en bild så får du se hur platt pälsen är under täcket vs fluffig på halsen.
Däremot är det svårt att göra en forsknings studie på såna hästar eftersom det är för få orakade hästar med täcke, dem flesta antingen rakar eller låter hästen ha sin naturliga päls som skydd. Men erfarenheten är att många som täckar när det är höst upplever att hästen blir frusen på vintern utan täcke, och det är logiskt eftersom hästen inte fått sin chans att sätta sin naturliga vinterpäls.

Att ha en sadel 1 timme på en lite ruta på ryggen vs att ha täcke i 12 timmar eller mer/dygn går inte att jämföra. Om du kollar otäckade fluffiga hästar så påverkas inte deras päls på ryggen av sadeln, men kollar du en orakad häst med täcke så ser du skillnaden på pälsen.

Har inte tid att googla massa länkar, men hittade detta lite snabbt på Agria
Ska hästen ha täcke? - Agria Djurförsäkring
"När det blir kallt ställer sig hårstråna upp, vilket ger en isolerande effekt med den varma luften samlad nära huden. Lägger man ett täcke på en sådan häst minskas denna isoleringsförmåga i och med att hårstråna plattas till."
 
Tack för svar Dopy. Men det finns ingen päls som står upp om det inte är torrt väder och kallt. Pälsen där sadeln har legat blir aldrig lika fluffig som resten av pälsen därav frågan. Vad jag upplevt så blir inte hästens päls mindre fluffig i minusgrader om hästen har täcke när det regnar. Jag hör till dom som sätter täcke på min lösdriftshäst när det regnar oavbrutet flera dagar. Men om en häst med tjock päls går hela vintern med täcke kan jag tänka mig att det påverkar hästens päls. Ett komplext ämne detta. Nej tack behövs ingen bild då jag har haft Islandshäst i 30 år och har testat det mesta när det gäller vinter, täcken, klippa och vad som funkar bäst för min häst.
 
Tack för svar Dopy. Men det finns ingen päls som står upp om det inte är torrt väder och kallt. Pälsen där sadeln har legat blir aldrig lika fluffig som resten av pälsen därav frågan. Vad jag upplevt så blir inte hästens päls mindre fluffig i minusgrader om hästen har täcke när det regnar. Jag hör till dom som sätter täcke på min lösdriftshäst när det regnar oavbrutet flera dagar. Men om en häst med tjock päls går hela vintern med täcke kan jag tänka mig att det påverkar hästens päls. Ett komplext ämne detta. Nej tack behövs ingen bild då jag har haft Islandshäst i 30 år och har testat det mesta när det gäller vinter, täcken, klippa och vad som funkar bäst för min häst.
Min hästs vinterpäls blir inte platt bara för att det regnar under hösten? luftspalten i pälsen finns kvar även när det regnar, även om pälsen står ut mer när det är -15 grader.

Fast TS häst går med täcke när det är kallt eller blåser = där jag bor är det ganska ofta kallt eller blåsigt från tidig höst och fram tills snön kommer. Det skulle betyda att hos oss skulle hästen oftare gå med täcke än utan, och det påverkar om hästen ofta går täckad när den byter från sommar till vinterpäls. Att lägga på ett ofodrat regn täcke 1 vecka under hela hösten påverkar inte lika mycket. Prova att ha täcke 75% av tiden i september och oktober så kommer du se att det påverkar hästens vinterpäls.

Jag har dock aldrig sätt en häst där pälsen på ryggen alltid är platt pga sadeln. Utan min erfarenhet är att pälsen återhämtar sig igen trots sadel 1 timme/dag.

Bra att du hittat det som funkar för dig och din häst :)
 
Min hästs vinterpäls blir inte platt bara för att det regnar under hösten? luftspalten i pälsen finns kvar även när det regnar, även om pälsen står ut mer när det är -15 grader.

Fast TS häst går med täcke när det är kallt eller blåser = där jag bor är det ganska ofta kallt eller blåsigt från tidig höst och fram tills snön kommer. Det skulle betyda att hos oss skulle hästen oftare gå med täcke än utan, och det påverkar om hästen ofta går täckad när den byter från sommar till vinterpäls. Att lägga på ett ofodrat regn täcke 1 vecka under hela hösten påverkar inte lika mycket. Prova att ha täcke 75% av tiden i september och oktober så kommer du se att det påverkar hästens vinterpäls.

Jag har dock aldrig sätt en häst där pälsen på ryggen alltid är platt pga sadeln. Utan min erfarenhet är att pälsen återhämtar sig igen trots sadel 1 timme/dag.

Bra att du hittat det som funkar för dig och din häst :)
Mitt varmblod får platt päls när det regnar, den är inte så tjock att den klarar regn. Det gällde även när hon alltid gick otäckad (på lösdrift). Samma med det engelska fullblodet.

Islandshästen har så tjock päls att det aldrig når huden, han går enbart med ofodrat regntäcke när han ska bli riden och det regnar. Som syns på bilden isolerar hans päls så mycket att frosten på pälsen inte tinar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 956
Utrustning Jag har funderat väldigt kring detta. Jag har hört att om man har ett ofodrat, så blir det kallare för hästen än om man har ett som är...
2
Svar
31
· Visningar
6 620
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp