Vad och hur mycket ska man ge sin unghäst i kraftfoder

kapten-kuse

Trådstartare
Min börjar närma sig 2 och då är det dags att börja träna igång lite smått mot drömmen att bli världens bästa travhäst 😀 men frågan är, vad ger ni era för foder och hur mycket? Jag funderade på krafft plus eller groov
 
Har inte ngn erfarenhet av travhästar men mina unghästar äter inte kraftfoder mer än ngn näve för att blanda med mineralerna. De får bra hö och lucern vid behov, dock så gör dom under 3 inget förutom går i hage/bete just nu.
 
Vad du ska ge beror väldigt mycket på vad ditt grovfoder har för värden och innehåll, mycket mer än åldern på hästen.
Det är när det gäller travhästar gjort studier på just deras utfodring och prestation. Jag tror att det gjorts både hos en större uppfödare och på Wången.
I vilket fall som helst kom man fram till att fri tillgång på bra grovfoder eller begränsad tillgång plus kraftfoder gjorde ingen mätbar skillnad på unghästarnas prestationer.
 
Vad du ska ge beror väldigt mycket på vad ditt grovfoder har för värden och innehåll, mycket mer än åldern på hästen.
Det är när det gäller travhästar gjort studier på just deras utfodring och prestation. Jag tror att det gjorts både hos en större uppfödare och på Wången.
I vilket fall som helst kom man fram till att fri tillgång på bra grovfoder eller begränsad tillgång plus kraftfoder gjorde ingen mätbar skillnad på unghästarnas prestationer.
Jag väntar på svar från analysen som gjorts på grovfodret, är dock lite dålig på att läsa av värden och vad som räknas som ”bra”
Har ju förstått att det är viktigt med protein till de små, men hur skulle en bra analys se ut tycker du? Kvot, protein osv?
 
Jag väntar på svar från analysen som gjorts på grovfodret, är dock lite dålig på att läsa av värden och vad som räknas som ”bra”
Har ju förstått att det är viktigt med protein till de små, men hur skulle en bra analys se ut tycker du? Kvot, protein osv?
Inte så mkt att tycka om, SLU har ju gjort en studie om utfodringsrekommendationer till häst. Där nämner de även unghästar och andra omständigheter som påverkar foderstaten
 
Jag väntar på svar från analysen som gjorts på grovfodret, är dock lite dålig på att läsa av värden och vad som räknas som ”bra”
Har ju förstått att det är viktigt med protein till de små, men hur skulle en bra analys se ut tycker du? Kvot, protein osv?
Protein är viktigt för alla hästar för att bygga muskler. Men det behövs också energi för att det ska fungera. Dessutom är ju hästar individer så det är få hästar som verkligen följer de tabeller som finns. Man får se sådant som en rekommendation för en medelhäst.
Men mina unghästar får fri tillgång på grovfoder och om dom får något extra är det ofta ett proteinfoder. I bästa fall klarar dom sig med gräspellets eller lusern som tillskott. Är grovfodret för dåligt får dom kraftfoder som täcker upp bristerna i grovfodret.
Något att tänka på är att om din unghäst inte har ätit kraftfoder innan, så kan det ibland bli till svårt att få dom att äta det. Därför brukar jag ge mina fölston lite olika typer av kraftfoder så länge fölen bor med stoet. Ja bli inte rädda för att jag gör foderbyten utan dom kan få havre på morgonen, något uppblött till lunch och pellets till middag. Bara för att fölet ska lära sig äta olika saker. Jag vill ju gärna sälja mina unghästar och förbereder dom på det här sättet inför vad den nya ägaren kan för sorts foder.
Så som svar på din fråga om din häst kommer att behöva kraftfoder så titta på sådant du vet att den äter. Tänk också på att bara för att ett foder har ett fint märke och kostar en massa behöver det inte vara bättre till just din häst än ett billigt. Man får helt enkelt titta på innehåll och bland räkna på vad man faktiskt får för pengarna. Plus vad man säker vet alltid finns att tillgå.
Det är lättare att ge dig råd när du har fått analysen och också om vi får information om hästen. Saker som storlek, hur den växer och hur den tränas.
 
Min börjar närma sig 2 och då är det dags att börja träna igång lite smått mot drömmen att bli världens bästa travhäst 😀 men frågan är, vad ger ni era för foder och hur mycket? Jag funderade på krafft plus eller groov
Egentligen är svaret jätteenkelt.

Hästen har ett behov av näring. Behovet varierar lite beroebnde på ras och storlek men eftersom forskningen varit omfattande så vet vi rätt väl vad de ska ha! Det finns tabeller för det.

Grundkonceptet är minst 1,5 kg grovfoder (hö) per hundra kilo kroppsvikt. Gärna minst 2 kg.

När man vet vad höet innehållewr så ser man vad som fattas. Det behöver kompletteras. Är det för lite protein så behövs ett bra proteinfoder. T.ex. lucern. Saknas energi så tillför man det.

Så - ta fram höets analys och be någon duktig räkna på det. Eller räkna med hjälp av program på nätet.

Glöm inte att hästar är gräsätare. Så gräs (hö/silage) ska de äta och så kompletterar men tills foderstaten är rimlig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
554
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp