Vad odlar ni i år?

Röd

Trådstartare
Vad odlar ni i år?
Har köpt 2 pallkragar och funderar på något lättodlat att ha i dem. Någon som har tips? Kan man bara ställa dem rätt på marken och fylla på jord?

Vi har ett väldigt stor fönster som är sol större delen av dagen och rummet blir väldigt varmt, kan man odla något där? Vad?
 
Vad odlar ni i år?
Har köpt 2 pallkragar och funderar på något lättodlat att ha i dem. Någon som har tips? Kan man bara ställa dem rätt på marken och fylla på jord?

Vi har ett väldigt stor fönster som är sol större delen av dagen och rummet blir väldigt varmt, kan man odla något där? Vad?
Ja, du kan ställa dem på marken. Lägg gärna tidningar eller kartong i botten så hindrar du ogräset en stund.
Om du är ovan odlare så skulle jag börja med något som ger snabbt resultat och är användbart.

Sallat finns i många goda färger och varianter och växer snabbt. Lyxigt att riva några nävar och ha basen till en sallad. Gillar du rädisor så är de också snabba. jag brukar strö rädisfrön i mina sårader så ser jag var raden går. Skördar och äter vartefter och när e är uppätna har den andra sådden kommit fint.

Gräslök - köp en kruka från matbutiken och ställ der. Funkar bra och plantan är redan startad så att säga. Du slipper vänta på att frön ska gro.
 
Vi har morötter, jordgubbar och potatis i våra pallkragar. Sen har vi också smultron, rabarber, svart vinbär och gräslök men de är inte i pallkragarna!
 
Spenat, sallad, rädisor, jordgubbar, olika kryddor och lök är några exempel på vad vi har i pallkragar och som är enkelt att odla. Potatis funkar också men tar ju en del plats. Två pallkragar fyller man rätt snabbt ;)
 
Jag ska inte räkna upp allt jag odlar, men ett av mina allra största måsten i mitt odlingsliv är sockerärtor! Ganska snabbt och lätt framodlat och som det ljuvaste godis att snacksa på, färska direkt från plantan eller precis nervända i kokande vatten och sedan serverade med en god olivolja och flingsalt.

Även morötter är en annan smakdimension än köpevarianten när de dras upp ur jorden, svabbas av och äts direkt.

Fönstergrejen borde kunna användas till chili i någorlunda stora krukor, de gillar både värme och näring och förstås så mycket vatten som behövs. Kanske också någon låg busktomat?
 
I pallkragar odlar jag jordgubbar, tomat och squash. Sen odlar jag potatis i Steel joint-hinkar och gurka i stora krukor. Köper färska kryddor och planterar om i större krukor och så växer det rabarber och krusbär här.
 
Jag odlar i pallkrage för första gången i år och har satsat på enkla saker såsom sallat, spenat, morot, sockerärt, potatis. Har satt gräslök- och jordgubbsplantor också.

Jag har två dubbla pallkragar och har lagt pappkassar i botten och sedan fyllt på med 7-8 säckar jord per pallkrage
 
På land har jag hallon, vinbär, krusbär, rabarber. I sandhög har jag jordgubbar (där brukar jag ha potatis och morötter också men i år har vi utökat med omblommande jordgubbsplantor istället). I pallkragar har jag kryddor, sallad, lök, rädisor, sockerärtor. I kruka har jag tomat, paprika, squash.
 
Jag har kartong i botten på mina lådor. Låter kartongen gå upp en bit på sidorna, för att förhindra att gräsmattan smiter upp lätt där och sen skyddar det nedersta brädorna lite. (Jag bygger mina egna lådor och kan därmed byta ut enstaka brädor i framtiden, men vill ha dem så länge som möjligt.)

DDärefter bygger jag upp med pinnar, kvistar, gräs och annat trädgårdsspill. På med hästbajs, halm, hö och gammalt silage, beroende på vad som finns tillgängligt. Sen på med jord. Sedan fyller jag på med trädgårdsspill och jord efter behov och gödslar med hästbajs eller hönsbajspellets. I framtiden tänkte jag ha tid med nässelvatten eller kissinsamling.

Jag odlar 9 olika ärtor, vaxbönor, brytbönor, gul lök, röd lök, vitlök, pärllök, luftlök, piplök, olika sorters morötter, solrosor, ringblommor, olika sorters sallat, tomat, gurka, squash, pumpa, selleri, spenat, ruccola, palsternacka, jordgubbar, olika örter, liten rabarber, krukros, kålrot, rödbeta och säkert nåt mer jag glömt bort. Utöver odlingarna i mina lådor har vi även en öppen odlingsruta (där växer just nu höstanemon och några rosor, rabarber samt potatis och några andra grönsaker), bärbuskar, fruktträd och några baljor (där jag testar att odla gurka, potatis och squash + pelargon).
Till en del av odlingarna har jag ull som täcke. Några har fönsterväggar och tak. Vi kommer bygga fler inglasade i år.
 
Tips till "placeringen". Lägg kartong/tidningspapper som täcker HELA botten, blir det någon glipa i kanterna så kommer det upp mycket gräs där.
Placera dom så du kommer mellan och runt med gräsklippare.

Första gången med pallkragar gjorde jag båda misstagen, det blev onödigt med jobb.

Jag älskar zucchini, men du rymmer max två i en krage. Sallad är kanon, du kan skörda hela sommaren om du sår vid flera tillfällen.
 
Jag har kartong i botten på mina lådor. Låter kartongen gå upp en bit på sidorna, för att förhindra att gräsmattan smiter upp lätt där och sen skyddar det nedersta brädorna lite. (Jag bygger mina egna lådor och kan därmed byta ut enstaka brädor i framtiden, men vill ha dem så länge som möjligt.)

DDärefter bygger jag upp med pinnar, kvistar, gräs och annat trädgårdsspill. På med hästbajs, halm, hö och gammalt silage, beroende på vad som finns tillgängligt. Sen på med jord. Sedan fyller jag på med trädgårdsspill och jord efter behov och gödslar med hästbajs eller hönsbajspellets. I framtiden tänkte jag ha tid med nässelvatten eller kissinsamling.

Jag odlar 9 olika ärtor, vaxbönor, brytbönor, gul lök, röd lök, vitlök, pärllök, luftlök, piplök, olika sorters morötter, solrosor, ringblommor, olika sorters sallat, tomat, gurka, squash, pumpa, selleri, spenat, ruccola, palsternacka, jordgubbar, olika örter, liten rabarber, krukros, kålrot, rödbeta och säkert nåt mer jag glömt bort. Utöver odlingarna i mina lådor har vi även en öppen odlingsruta (där växer just nu höstanemon och några rosor, rabarber samt potatis och några andra grönsaker), bärbuskar, fruktträd och några baljor (där jag testar att odla gurka, potatis och squash + pelargon).
Till en del av odlingarna har jag ull som täcke. Några har fönsterväggar och tak. Vi kommer bygga fler inglasade i år.
Bilder krävs! :D
 
Allt! :devil: nej men dina hemmabyggda lådor. :)
Här kommer en liten bild med löklådan, ärtlådan och lilla huset.
_20200529_081615.JPG

Vid sidan av lilla huset står två baljor med ulltäcke. Längre bort, vid uthuset, finns det gamla lilla drivhuset.
 
Vad odlar ni i år?
Har köpt 2 pallkragar och funderar på något lättodlat att ha i dem. Någon som har tips? Kan man bara ställa dem rätt på marken och fylla på jord?

Vi har ett väldigt stor fönster som är sol större delen av dagen och rummet blir väldigt varmt, kan man odla något där? Vad?

Du kan odla i princip allt i pallkrage. Vad är du intresserad av?

På friland har vi vinbär,äppleträd, surkörsbärsträd ,plommon, rabarber och hallon.
I kruka har vi gräslök och citronmeliss
I pallkragar i samma hörna som ovannämnda krukor har vi just nu dill, smultron, sockerärtor och morötter. Har även 3 tomma pallkragar där som vi ännu inte bestämt vad vi ska ha i, kanske mer smultron och jordgubbar.

Inne har vi i väntan på växthuset, 3 olika sorter på tomat, 2 olika sorter på gurka, chili och 5 melonplantor. De ska bo i pallkragar i växthuset.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 341
Senast: CaisaCax
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 433
Senast: TinyWiny
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp