Vad önskar en medryttare?

Krans

Trådstartare
Ja... Vad önskar man som medryttare? Förutom att få umgås med hästen och rida?Hur är en bra hästägare tycker ni? Vad är viktigt i stället ni vistas i( sällskap, bekvämligheter, stämning osv) ?Hur mkt vill ni engagera er i övrigt runt hästen? ( mocka, packa hö, putsa,ev. hjälpa till vid höskörd mm). Hur mkt är det rimligt att medryttaren bör göra? Skulle ni tycka att 2 t stalljobb en gång i veckan kompenserar ridning 2 ggr/vecka? Och till sist: vad drömmer ni om att få göra med hästen?🙂Mvh Hästägaren
 
Det jag uppskattat mycket när jag varit medryttare har varit att känna att ägaren litar på mig. Att ägaren och jag är på samma våglängd - behöver inte alltid hålla med varandra men hyfsat samma tänk.
Vettig och trevlig ägare som man kan diskutera med kring hästen, och trevlig vettig häst.
Vill kunna få göra lite som jag vill (självklart inom ramarna för vad som är vettigt för hästen som individ och efter diskussion med ägaren) Det ska kännas som att vi samarbetar kring hästen och att hästen ska få ut det bästa av oss som team.

För mig är sällskap inte jätteviktigt, jag tycker det är mysigt när det bara är jag och hästen, även om jag tycker det är kul med sällskap ibland. Gärna en toalett, och någonstans att byta om där det inte är svinkallt på vintern.

Jag engagerar mig gärna mycket kring hästen, och det jag uppskattat mest har varit när det varit ge och ta och flexibelt. Till exempel kanske jag bara hinner mocka och rida någon dag, men då kompenserar jag någon annan dag med att göra mycket mer kring hästen eller åker ut någon dag när jag inte ens ska vara där och pysslar osv.

Drömmen är att ha det som jag hade sist: Jag fick hitta på lite som jag ville bara jag pratade med ägaren om det först. Jag testade på lite olika grejer med trickträning, dressyr, hoppning, WE, western, gick någon gång på en 8 timmars promenad med hästen, gymkhana, tömkörning, frihetsdressyr, tog lektioner i lite olika discipliner osv.
Kräver ju att man kan läsa hästen och förstår att anpassa övningarna efter hästen, samt att hästen är glad och med på det mesta (nu var denna lite svår, men ägaren tyckte att ju mer den var med om desto bättre - Inom vettiga ramar)
 
Jag önskar att jag och ägaren har samma tänk, samma filosofi och att jag får vara ifred med hästen de dagar som 'är mina' (efter överenskommelse och med kommunikation förstås. Körde matte intervaller igår är det ju bara rimligt att jag strosar i skogen eller kör lite gymnastik nästa dag. Kommunikation utan detaljstyre.). Jag tar för givet att de sysslor som ägaren utför den dagen tillfaller mig inom rimliga gränser - klart jag mockar och fodrar och fyller höpåsar och liknande, men om det är ett kollektivstall och jag inte på grund av arbete eller annat kan ta till exempel lunchfodring den dagen tycker jag att det faller på ägarens axlar.
Jag bryr mig inte särskilt om stallet och stämningen i övrigt. :)
 
Det är lika viktigt för mig att jag trivs med ägaren som med hästen.

Jag vill inte göra mer stalljobb än det som behövs för att ägaren ska slippa åka till stallet den dagen jag har hästen. Mer har jag tyvärr inte tid med. Men mockning, packa hö och annat foder, vatten osv.

Ridmässigt vill jag ha lite frihet att välja vad jag vill göra. Uteritt kommer vara det vanligaste men ibland uppstår situationer som jag känner bäst/säkrast kan lösas på en ridbana/i ridhus. Jag vill också kunna hoppa över ridningen en dag (men såklart inte stallskötseln) om jag har ont om tid.
 
Jag vill ha en trevlig häst och en ägare som är enkel att kommunicera med. Rider gärna dressyr/markarbete främst, men kan rida fram ute (jag är helt enkelt lite petig numer, jag har ridit främst ute i hela mitt liv och kan tycka att det är mer givande med att jobba på bana om jag bara ska rida 1 gång i veckan).

Helst mockar jag, fixar hö och foder och fyller vatten inte och ute, men jag är inte speciellt sugen på att mocka hage.

Inga problem att ta in hästar/lunchfodra om det passar med mitt schema.

Det viktigaste för mig är att jag kan välja dag efter när jag har tid. Jag vägrar stressa, eller rida "mitt i natten".

Sammanfattningsvis är jag väldigt petig numera. Efter att ha haft flera hästar i 15+ år väljer jag helt enkelt bort det jobbigaste. Jag betalade några hundra/månad sist för ridning 1-2 dagar i veckan.
 
Ja... Vad önskar man som medryttare? Förutom att få umgås med hästen och rida?Hur är en bra hästägare tycker ni? Vad är viktigt i stället ni vistas i( sällskap, bekvämligheter, stämning osv) ?Hur mkt vill ni engagera er i övrigt runt hästen? ( mocka, packa hö, putsa,ev. hjälpa till vid höskörd mm). Hur mkt är det rimligt att medryttaren bör göra? Skulle ni tycka att 2 t stalljobb en gång i veckan kompenserar ridning 2 ggr/vecka? Och till sist: vad drömmer ni om att få göra med hästen?🙂Mvh Hästägaren

Vad menar du med stalljobb? Det som normalt hör ihop med att sköta hästen, dvs ev insläpp, fodring, mockning, lädervård el liknande?
Eller 2 timmar stalljobb som i att göra sånt som hästägaren ber om även om det inte är direkt till hästen, som underhållsarbete och städning av allmänna utrymmen?

Att sköta hästen och det som hör till ser jag som en självklarhet som medryttare.
Övrigt stalljobb, 2h i veckan för att få rida 2 gånger, det hade varit en bra deal för mig. Jag har nämligen mer tid än pengar. Men om man erbjuder en deal som passar folk som har mer tid än pengar så lockar det ju mest sjukskrivna, ungdomar, långtidsarbetslösa eller folk som har väldigt lite för sig. (Min ursäkt är att jag är student. Dessutom har jag nog inte tid med en medryttarhäst trots allt, jag har ju hund)

För mig hade det betytt mycket om jag kunde ha med mig hunden och om det fanns möjlighet att lämna hunden på ett säkert ställe medan jag red. Stall ligger oftast på bra promenadställen och det hade sparat mycket tid om jag kunde ta med hunden istället för att åka hem och gå ut med henne innan och efter.

Jag har inga problem med att ägaren bestämmer vad jag får göra och inte, så länge det sker på det sättet att ägaren berättar för mig från början vad som gäller. När jag väl gör det vi kommit överens om vill jag dock känna att jag får göra det ifred. Dvs om ägaren känner att den måste detaljstyra mig så är det bättre vi struntar i det.

En förutsättning för att jag ska vara intresserad är att det känns som att hästarna i stallet mår bra och får gå i vettiga hagar. Precis som att jag vill att ägaren litar på mig inom de ramar vi kommit överens om vill jag kunna känna att jag litar på att ägaren tar hand om hästen. Alltså på mivån att om jag har en helt annan åsikt än ägaren i en fråga vill jag kunna tänka att ägaren ändå gör det bästa för sitt djur även om den tolkar något annorlunda än vad jag gör.

..och att det finns bra vägar och stigar så vi kan rida ut i skogen!!
 
För min del står en säker och trevlig häst högst på listan. Den ska också tycka det är roligt att bli riden.
Alla hästar med olater och som inte är trafiksäkra går bort.
Är hästen välutbildad och supertrevlig i allt så är det den absoluta drömmen.

Sen är bra kommunikation med ägaren jätteviktig. Jag vill att ägaren ska känna att hen kan lita på mig.

Direkta stallsysslor som har med hästen att göra ser jag inte som något problem alls.
Med det menar jag mocka hästens box, förbereda foder och rengöra hästens utrustning.
Jag är mer tveksam till att ta stallpass, fodra andra hästar osv. Skulle inte själv vilja att medryttare tog stallpass om jag hade häst.
 
Bra kommunikation med ägaren är a och o. Sen också tydliga ramar. Jag uppskattar om jag får variera träning på bana och uteritter då jag är väldigt dressyrintresserad Det betyder inte att hästen måste vara högt utbildad utan att jag får lov att jobba med den utifrån dennas förutsättningar och utbildningsnivå.

Att få ta lektion för en tränare någon gång ibland som jag betalar själv är en förutsättning för att jag ska vara intresserad. Det lär mig att rida hästen bättre och jag lär mig vad jag behöver jobba med och hur jag ska jobba med just den hästen. Sen får jag givetvis ha en kommunikation med ägaren så att det är en tränare som ägaren godkänner. och att det inte blir så att ägaren och jag rider för tränare två dagar i rad. Helst rider jag för samma tränare som ägaren.

Det stalljobb som ägaren gör när den personen har hästen ser jag som en självklarhet att jag ska göra på mina dagar. Det är en självklarhet att jag lämnar utrustning hel och ren.
 
Som flera har sagt. God kommunikation med ägaren. Häst/ar som man kommer överens med.
Jag väger hö och tar stallpass när jag blir tillfrågad.
Tycker att det är viktigt att jag kommer när jag lovat. Vill inte vara en medryttare som inte går att lita på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 210
Senast: Emine
·
Gnägg Slöa tankar från soffan i regnväder....Som hästägare förundras jag mkt över det här med att bekanta så gärna vill att deras barn ska få...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 521
Senast: Bison
·
Gnägg Vet inte om detta är rätt område att skriva i - men jag chansar :) Vad innebär det att vara "medryttare", egentligen? Det låter roligt...
Svar
16
· Visningar
3 033
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp