Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

M

Moniq

Ni som har en "liten" eller "mindre mellanstor" hund - vad orkar de hänga med på? (Under förutsättning att hunden är vältränad och i god kondition förståss).

Har goda vänner som letar hund och de vill ha en så liten som möjligt, men som ändå orkar hänga med på lite längre ridturer och i friskt tempo emellanåt.

Själv förordar jag naturligtvis "vår ras" Isländsk fårhund. Som är den enda mindre ras jag har erfarenhet av. De andra raser vi haft har varit betydligt större.

Vår hane väger ca 15 kg, hänger med på milslånga ridturer och ännu längre långritter. :love: Han håller hästarnas tempo i frisk mellangalopp under en bra lång sträcka och kan gasa på ännu fortare under lite kortare sträckor. Dessutom jagar han inte.

Nu passar dock inte just denna ras tycker de. Eftersom de bor i lägenhet och rasen är en skällande vallhund (till skillnad mot t.ex. BC som är en tyst vallhund). Alltså lite väl glada i att höra sin egen röst ;) för att kanske passa i en lyhörd lägenhet.
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Vår Jack Russel har precis börjat följa med mig ut. Han hänger utan problem med när jag rider en runda på 45 min i skritt och trav. Oftast blir det mest skritt, för att han inte ska tycka att det är för jobbigt.
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

min brukar hänga med på skrittrundor, på ungefär 30-45 min.
hon orkar inte med om jag travar, hästen är pigg och hunden är ändå 10 år och får panik om vi försvinner..
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Våran basset hund förljde med på lååånga ridturer i samma tempo som hästarna. Rätt otroligt med dom korta benen :D
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Varför inte en liten Chihuahua, bara att stoppa i sadelväskan ;)

En Dvärg- eller Mellanschnauzer kanske vore ett alternativ.
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

" Citat ur hundbok (border terrier) : Border terrierns rörelser ska vara så sunda att hunden kan följa en häst "

Själv har jag en cavalier och hade han varit lite mer lyhörd hade jag nog tagit med honom på ridturer då han är otroligt uthållig...
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

cassina skrev:
Varför inte en liten Chihuahua, bara att stoppa i sadelväskan ;)
Fniss, ja det vore ju kanon. Så kan den samsas med fikat där under långritten. :D

En Dvärg- eller Mellanschnauzer kanske vore ett alternativ.
Jag var faktiskt inne på att rekommendera dom hundraserna, verkar vara trevliga hundar.

Men hörrni, det här är ett hästforum, visserligen med ett underforum som heter hund, men är det inte fler som rider med sina hundar även om de inte är av den större sorten :confused:
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Min gamla shäfer följde med på 45 minuters travrundor med travarna och grannens boxer kunde följa med på 8 såna rundor i skentrav och ändå vilja springa mer........
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Min Jack Russellterrier hängde med i alla gångarter när jag hade häst. Han hängde till och med på i frisk galopp och jag hade ett fullblod! Helt extremt snabb och uthållig. Funderade aldrig på rittens längd eller vilken hastighet jag red när jag hade hunden med för jag visste att det var inga problem. Min JR är 29 cm och väger 7 kg så han är ganska liten.

Min mamma har även hon haft JR och den hängde alltid med på ridturer. Det är inte för inte som JR har blivit poppis bland hästfolk.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Måste tillägga att våra JRs har inte varit så intresserade av att jaga när de har varit med på ridtur eftersom de har fullt upp att följa hästen.
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Jag har en dansk-svensk gårdshund som alltid är med mig ute o rider. Blir hon trött så tar jag upp henne så hon kan sitta framför mig i sadeln o vila lite, hon hänger med mig överallt :banana:
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Jag har en papillon, en ganska liten sådan, väger ändast 2,6 kg men hon orkar hänga med på långturer..hänger med riktigt bra även i kort galopp. Det längsta vi varit ute är 2,5 timmar. Hon har hur mycket energi som helst..hitills har hon inte visat några trötthetstecken efter ridturen.
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Oj, det var en tuff liten hund. :love: :D En papillon som hänger med på ridturerna till fots. Håller den sig ur vägen för hästarna?

Ibland tycker jag att jag får vrida huvudet ur led för att se var vår isl.fårhund håller hus och han väger i alla fall 15 kg.

Har nu lärt mig att när jag inte ser honom så är han inte ute på egna rundor, utan går alltid bakom min häst. Ibland t.o.m. under svansen så han är omöjlig att se från hästryggen :smirk:. Som tur är gillar alla våra hästar hunden, de sparkar aldrig. När han var yngre och inte såg sig för kunde han springa rätt in i bakbenen på hästen av misstag. Det var ju så spännande att få följa med på ridturerna och mycket att titta på i början.

xbassirid.jpg
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Jag har en irish softcoated wheaten terrier. Han är bara sju månader, men jag har nog tänkt att han ska kunna följa med mig när jag rider så småningom. Men jag vill nog ha lite mer pli på honom först, och att han är lite äldre. Men sen så!
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

Har en dvärgschnauzer och han har nog inga problem med att hänga med hästen. Däremot får han stanna hemma eftersom jag har ledsnat på att vrida huvudet ur led då han försvinner bakom någon tuva. "Jo, matte jag kommer - jag ska bara lukta lite här först..."

Lättare med tikar tror jag.....Innan vi skaffade hanhund trodde inte jag det var möjligt att hinna lukta på så många fläckar under en motionstur...och att lämna ett litet "visitkort" i form av en droppe.

Finns det däremot fler hundar med på ridturen då har han inte tid att lukta så då kan man lugnt rida på. Då finns han strax bakom.
Gissa om han hade sjå den gången det var tre tikar med....
 
Sv: Vad orkar era "mindre hundar" hänga med på i ridväg?

min JRT kille var ute med mig för första gången förra veckan, det var iof bara en lugn skritt-tur på 15 min.. Han är trots allt bara 8 månader gammal.. men han tyckte det var superskoj och jag tror inte att han kommer ha några problem att hänga med när han blir äldre heller..

Och som någon sa så tror jag att dom har för mkt att hålla reda på när det är häst o allt så dom glömmer bort att jaga :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 667
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 778
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 552
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp