Vad oroar ni er för? Både "verkliga" problem eller hypotetiska problem

Kollade upp det nu direkt och det rör sig om 6862 kr efter skatt.

Kan det vara så att du har jobbat något tidigare för då får man mer? Jag har ju varit sjukskriven sen gymnasiet så får lägsta man kan få
Nej, jag har inte jobbat, det är därför jag har garantiersättning. Efter gymnasiet har jag försökt plugga lite med csn, levt på socialbidrag en period och därefter haft aktivitetsersättning från typ 21 till 30.
Kollade Mina sidor nu men blev mest förvirrad och de specificerar inte vad som är sjukersättning och vad som är garantiersättning... Ser dock att jag fick ut 6948 kr i december -17 (inkl bostadstillägg som jag har för mig låg på typ 19 kr), och 7472 kr månaden efter. De har ju gjort lite ändringar i summor och tak, antar att det är där de gjorts. Det kan inte vara så att du har kollat upp för gamla uppgifter?
Får se om jag orkar gräva i lite papper med mer specifika summor, men det tvivlar jag på tyvärr :p
 
@Qelina Värt att veta ifall du missat det är ju förresten att du kan få lite bostadstillägg trots tillgångar (storleken påverkas av mängden tillgångar, jag hade som sagt 19 kr en period, när de höjde det generellt fick jag en höjning på typ 250 kr/månad) och att du får ha upp till 125.000 kr på banken utan att bostadstillägget påverkas alls. Lite positivt mitt i eländet iaf :)
 
Asch, jag googlade. Sjukersättningen (garantinivå) i år är 117.645 kr/år, 9804 kr/månad före skatt. Skatten beror ju på var man bor också dock, men är ju numera lägre än den varit innan.
Åldersskillnaden är det jag som blandat ihop med aktivitetsersättning :o

https://www.forsakringskassan.se/wp...aktuella-belopp-2019-01.pdf?MOD=AJPERES&CVID=
Jag läste samma sak och utgick från att dom tar runt 30% skatt och fick då fram mitt resultat på 6960 per månad.
 
Jag oroar mig nästan varje dag för att katten ska ligga död när jag kommer hem. Det kommer från att min gamla katt på senare ålder fick epilepsi och jag då började noja över att han skulle få epilepsi i min säng, som är en våningssäng och ramla ner från den och dö.
Oroar mig likadant för nya katten även fast hon är vid god vigör.
 
Jag oroar mig nästan varje dag för att katten ska ligga död när jag kommer hem. Det kommer från att min gamla katt på senare ålder fick epilepsi och jag då började noja över att han skulle få epilepsi i min säng, som är en våningssäng och ramla ner från den och dö.
Oroar mig likadant för nya katten även fast hon är vid god vigör.
Jag tänker inte att min hund skulle dö av någon särskild sjukdom men rädslan för att han ska dö finns ofta i bakhuvudet. Speciellt nu i somras under dom allra varmaste dagarna och han blev trött mycket snabbare än förr, blev jätte orolig men nu när hettan är över är han sig själv igen. Egentligen helt logiskt med värmen för den påverkade ju alla men jag är inte van att se honom så påverkad av värmen.
 
Jag tänker inte att min hund skulle dö av någon särskild sjukdom men rädslan för att han ska dö finns ofta i bakhuvudet. Speciellt nu i somras under dom allra varmaste dagarna och han blev trött mycket snabbare än förr, blev jätte orolig men nu när hettan är över är han sig själv igen. Egentligen helt logiskt med värmen för den påverkade ju alla men jag är inte van att se honom så påverkad av värmen.
:heart Sån där oro är så jobbig tycker jag. Ännu jobbigare när den inte är så logisk, och man egentligen vet att den inte är logisk, men man oroar sig i alla fall. Skönt att vovven är sig själv igen :)
 
Vet du vad tanten sa i förrgår? Hon frågade efter vilka intressen jag har och jag sa min hund och att fotografera. Då tyckte hon att jag ju visst kunde jobba, jag skulle ju bli fotograf tyckte hon. Fick tydligt förklara att jag bara hållt på med det några månader, att jag är nybörjare, att det bara är ett intresse och att det i princip är omöjligt att få jobb som det även om man är ett proffs vilket jag långt ifrån är. Hur tusan tänker dom? Ska man inte ens kunna ha ett intresse för att inte anses ha nedsatt arbetsförmåga? Och ditt exempel är ju också helt galen, det är som att man inte ska kunna handla, duscha eller träffa en kompis. Vill dom att vi ska vara helt isolerade och inte klara något? Då finns det ju bara ersättning för dom som bor på ålderdomshem eller liknande :rage:
Så tröttsamt att folk inte tar fotografer på allvar och förstår hur extremt mycket jobb det är att kunna leva som fotograf. Det är ju snudd på dygnet runt jobb. Så tråkigt att man inte ska våga säga att man har intressen, intressen betyder ju inte att man per automatik kan jobba och leva på dom.
 
Så tröttsamt att folk inte tar fotografer på allvar och förstår hur extremt mycket jobb det är att kunna leva som fotograf. Det är ju snudd på dygnet runt jobb. Så tråkigt att man inte ska våga säga att man har intressen, intressen betyder ju inte att man per automatik kan jobba och leva på dom.
Ja precis, man måste ju ha något att leva för och mina funktionsnedsättningar påverkar inte min förmåga att använda en kamera men bara pga att jag kan ställa in lite olika funktioner och trycka på en knapp innebär det ju inte att jag är en fotograf och absolut inte att jag skulle kunna jobba. Tråkigt när allt med FK krånglar, just nu slussas jag bara runt, runt mellan olika instanser och handläggare som inte vet vem eller hur eller vad dom ska göra. Jag har väntat i över ett halvår nu. Det är lång tid. För lång tid.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 170
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp