Vad pågår i min hunds huvud?

H

Hannahbal

Ja, den frågan ställer man sig ju lite då och då. Men nu är den mycket motiverad för min del. Mira har börjat uppföra sig aggresivt!!:eek: Eller, är aggresivt rätt ord? Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska kalla det, men oroväckande är det.

Jag har haft Mira i två månader nu, hon är alltså en vuxen omplacering. Har varit hemma i stockholm hela tiden, utom de senaste dagarna som har spenderats på landet. Hemma har hon varit jättebra med människor, vuxna som barn, män som kvinnor. Hundar har hon varit lite misstänksam mot, men aldrig gjort mera än sagt ifrån. Har inte en endaste gång sett minsta tendens till misstänksamhet mot människor!

Men nu… För ett par dagar sen var en farbror här på gården och fixade ved till oss och några grannar. Glatt gick jag, mamma och en granne för att tacka honom när han var klar med Mira lös. Vi kommer fram till honom och pratar lite, men Mira är inte pigg på det. Hon reser ragg, morrar och skäller till och med en gång! Hon som jag aldrig hört skälla tidigare! Jag blir helt paff och bara stirrar.

Senare på kvällen kommer en grannes man över. Han sträker fram handen men hon morrar och går undan. Nästa dag sitter vi och grannarna ute och äter lunch. En av grannarna går runt med ett litet barn som är på besök. Barnet är 2,5 år och vill välsigt gärna klappa hunden. Mira går iväg när grannen och barnet kommer mot henne, men de följer efter, Mira fortsätter springa ifrån dom runt bordet och vänder sig till slut om och morrar, skäller en gång och springer iväg.
Härkan jag förstå henne, hon kände sig antagligen trängd och jagad. Jag borde ha sagt att det räckte när Mira fortsatte gå iväg, men jag vet inte riktigt hur jag ska säga och förblir tyst. Ångrar mig massor nu!

Idag skulle vi och grannarna grilla. Mira är som vanligt lös och går runt lite här och var som hon känner för. Jag är uppe i huset och grejar med något, Mira är kvar ute med mamma och grannarna. När jag kommer ner berättar de att Mira morrade och skällde på ena grannen, pappan till dottern som följde efter Mira tidigare! Den här gången hade det inte varit någon provocering alls, han hade inte ens tittat på henne, han satt och fixade med grillen.

Senare idag kom ena grannens man igen och sa hej, samma visa med Mira den här gången.
Nu stack en granne in huvudet och sa god natt, Mira låg bredvid mig i soffan och morrade.

Vad är det här? Har inte sett minsta antydan till sånt här i stan!
På landet bor vi på ett gammalt bruk, i arbetarlägenheter i stora hus. Vi har nära relation med grannarna i de andra lägenheterna och spenderar massor med tid med dom. Kan det vara så att Mira ser utomstående som kommer som ett hot?
Nu kom jag ju på att hon visst gjort en sån här sak i stan, precis i dagarna innan jag åkte. Jag, pappa o Mira var ute och lekte när en alkis-tant kommer och håller på. Mira ligger tyst vid min sida och kollar in situationen. Tanten vill inte ge sig och börjar efter ett tag gå närmare, då far Mira iväg mot henne som ett skott, morrandes. Jag kallar med mycket bestämd röst in henne, och hon vänder dirrekt och kommer tillbaka. Hon la sig sedan precis lika dant och tittade tyst på när tanten bråkade lite till och sedan gick.

Nu blev det här jättelångt.
Men jag behöver verkligen hjälp! Så här vill jag inte ha det, ingen av oss mår bra av det. Vill stoppa det här, på rätt sätt, innan hon utvecklar beteendet ännu mer!
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Vilket mysterium.

Hon vaktar ju inte dig eftersom hon gör så även när du är borta. Hon morrar oprovocerat till folk som inte närmar sig henne.

Min teori är att hon har dåliga erfarenheter i bagaget jämte mot karlar och har en hög vilja att freda sig (tanten och barnet). Iom att hon är från Irland så vet vi inget om hennes bakgrund? Vet du om hon varit gatuhund eller familjehund?

Jag tycker det låter lite oroväckande faktiskt... *bekymrad*

Det jag tror du behöver göra i första hand är att stenkoll på hunden, platslägg henne i sin korg när ni har besök och håll folk borta. Se till att hon blir lugn med att veta att hon lämnas ifred och skulle hon ändå få för sig att morra och ha sig får du ta kommandot och lägga henne plats igen. Men bråka och gräla inte på henne, var bara lugn och bestämd och ta kommandot liksom. Hon behöver veta att matte tar hand om henne och har koll på omgivningen, så att hon inte tar på sig det ansvaret själv.

Ska bli intressant att höra andra teorier här.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Tack för svar!
Jag är jätteförvånad! När jag, mamma och pappa kom på besök för att titta på henne höll hon inte på så, trots att pappa är, ehm, en inte så ung man:angel: Det var inga problem. Hon har inte gjort så i stan, trots att folk har hälsat på henne, både de vi känner och andra, både män och kvinnor och i alla åldrar.

Redan från början har hon varit obrydd mot människor, men inte rädd utan bara inte intresserad. Hon har hållt sig mycket till de hon känner bra.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det hela heller. Nu har det ju hänt några gånger och jag vet inte vilket sätt som är bäst att hantera det hela. Säga ett bestämt nej? Gå fram till personen så hon ser att det inte är farligt? Inte bry sig alls?

Jag vet inget om hennes bakgrund, frågade jourhemmet men hon visste inget, hon heller. Kan det vara så att hon behöver bättre självförtroende?
Vet ju inte om hon är kapabel till något värre, eftersom jag aldrig kunde tänka mig att hon ens skulle göra såhär, blir rädd varje gång att hon ska göra utfall…

Ofta händer det här när vi är ute, och då har hon ju ingen egen plats att gå och lägga sig på.
Hur menar du att jag ska göra när något liknande händer igen? Ska jag gå och lägga henne en bit bort och inte låta henne hälsa på nya människor? Ska jag gå ifrån henne eller stanna hos henne?
Igår när grannens man kom var vi ute och hon morrade och gick undan, jag testade då att gå fram och krama om honom och sedan kalla på Mira. Hon kom och gick sakta fram och nosade på honom och då var allt var okej.

Idag på morgonpromenaden träffade vi en granne och hans puli, hon varken morrade eller gick undan utan gick fram till mannen och nosade. Då var det inga problem.

Gud vad rörigt det här blev nu… Hoppas det går att utläsa någon mening ur det här, men jag blir så förtvivlad!
Mira har dessutom antagligen dragit på sig en öroninflammation nu. Alla problem kommer samtidigt… *suck*
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Är du ute och går kan du ju inte lägga en plats någonstans, det funkar inte. Då får du sätta henne fot vid dig istället och sen bara "ignorera" henne.

Jag vet faktiskt inte hur du ska ta situationen eftersom orsaken till att hon gör som hon gör känns väldigt oklar.

Däremot måste jag säga att risken är stor att det här på något vis hänger ihop med dig, vilket problem av det har slaget ofta gör. Antingen känner hon sig osäker, då måste du "step up to the plate". Eller så har hon fått mer självförtroende och vågar säga ifrån. Jag vet faktiskt inte... Får se vad andra säger.

Har du nån bra instruktör att vända dig till?

Kan det ha ett samband med öroninflammationen? En sån kan påverka en hunds hörsel ganska mycket, kanske bullriga röster blir läskigare?
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Att det har med öroninflammationen att göra kan ju vara en idé, men de som har kommit har inte låtit särskilt mycket.

Situationen uppstår ofta när vi sitter ute i trädgården, så vi är inte på promenad, men inte inne där hon har en egen korg där hon vet att hon får vara ifred.

Jag undrar också om det har med mig att göra. Hon är väldigt fäst vid mig, inte en sån hund som kan vara med allt och alla och vara trygg utan hon vill helst ha mig omkring henne.
Vi har varit mycket med grannarna, och jag undrar om hon börjar se oss lite som en flock eller så, och när andra kommer vill hon försvara?

Usch, jag vet inte. Men det uppkom i alla fall här på landet.

Jag har inte kontaktat en instruktör ännu om kurs, men har blivit tipsad om en som jag hade tänkt kontakta efter semestern.
Är det idé att ringa henne och försöka få hjälp?
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Vad jag kan utläsa så har dessa morranden och det skumma beteendet varit när hunden är lös och inte när den är kopplad?

Jag tror det är en osäker hund som känner trygghet och förarstöd när den är kopplad och då inte behöver markera sin osäkerhet att "hit, men inte närmare" som den gör när den är lös och då inte har trygghet och stöd från dig via kopplet.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Jag tror du har svaret i öroninflamationen.
Börja med att få bort den och se om det är likadant när den är borta.

Min gamla hund som jag haft i 11 år (också omplacering när han var 13 månader) blev helt plötsligt jätte konstig, han reagerade nästan aggresivt när folk han inte kände kom och skällde och ville verkligen vara ifred.

När öroninflamationen var borta blev han sitt vanliga jag igen.

Annars om det inte försvinner så skulle jag gissa att hon lärt sig att det är tryggt hos och med dej hemma men att det inte är tillräckligt befäst för att hon ska våga lita på dej när ni kommer bort.
Det låter som om ni bor ganska "på" varandra där du är nu, dvs att ni umgås nästan som storfamilj.
Det kan ju göra vem som helst osäker som inte är van.

Jag tog ju en omplacering till i höstas och de första två månaderna gjorde vi inget annat än vara hemma och lära honom slappna av och ta det lungt, lära honom att lita på mej och lära honom att kopplet inte var förenat med smärta:(
När han varit hemma i 3 månader åkte jag till min morsa med honom första gången, det gick väl sådär, han var väldigt stressad.

Men nu, när han har bott här i 10 månader så kan ingen gissa att han var den ynkliga, stressade livrädda hund som han var.

Så ge henne tid, lär henne att du finns där och försvarar henne och beskyddar henne, det behöver hon inte längre göra själv.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Vad jag kan utläsa så har dessa morranden och det skumma beteendet varit när hunden är lös och inte när den är kopplad?

Jag tror det är en osäker hund som känner trygghet och förarstöd när den är kopplad och då inte behöver markera sin osäkerhet att "hit, men inte närmare" som den gör när den är lös och då inte har trygghet och stöd från dig via kopplet.

Jo, osäker har hon ju varit från dag ett, men det har blivit mycket bättre.
Jag är ju verkligen inget proffs, men nog tycker jag att hon ser rätt osäker ut i hur hon rör sig edans hon morrar/skäller/tar avstånd.

Om det är som du tror, vad kan jag göra för att hjälpa henne? Att ha henne kopplad hela tiden känns inte som en trevlig lösning för någon.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Jag tycker inte alls detta låter konstigt. Hunden är osäker och otrygg gentemot män. Jag hade helt enkelt inte låtit folk klappa eller hälsa på henne alls. Utan hon får gå fram när hon vill.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Jag tror du har svaret i öroninflamationen.
Börja med att få bort den och se om det är likadant när den är borta.

Min gamla hund som jag haft i 11 år (också omplacering när han var 13 månader) blev helt plötsligt jätte konstig, han reagerade nästan aggresivt när folk han inte kände kom och skällde och ville verkligen vara ifred.

När öroninflamationen var borta blev han sitt vanliga jag igen.

Annars om det inte försvinner så skulle jag gissa att hon lärt sig att det är tryggt hos och med dej hemma men att det inte är tillräckligt befäst för att hon ska våga lita på dej när ni kommer bort.
Det låter som om ni bor ganska "på" varandra där du är nu, dvs att ni umgås nästan som storfamilj.
Det kan ju göra vem som helst osäker som inte är van.

Jag tog ju en omplacering till i höstas och de första två månaderna gjorde vi inget annat än vara hemma och lära honom slappna av och ta det lungt, lära honom att lita på mej och lära honom att kopplet inte var förenat med smärta:(
När han varit hemma i 3 månader åkte jag till min morsa med honom första gången, det gick väl sådär, han var väldigt stressad.

Men nu, när han har bott här i 10 månader så kan ingen gissa att han var den ynkliga, stressade livrädda hund som han var.

Så ge henne tid, lär henne att du finns där och försvarar henne och beskyddar henne, det behöver hon inte längre göra själv.

Om det var öroninflammationen skulle det ju vara lite tur i oturen då, hoppas det beror på den…
Hon kliade sig och skakade på huvudet mycket några dagar innan vi skulle åka, och det var lite mörkt klegg i ena örat. Jag rengjorde örat lite försiktigt och tog en liten promenad, sen slutade hon och det var inget problem längre. Tills igår när klegget var tillbaka och hon verkade mycket störd av örat. Hon ville inte gå med på rengörning så ringde veterinär och fick öroninflammation som svar. Idag har hon börjat lukta mycket illa ur örat också, så öroninflammation låter ju troligt.
Kan inflammationen ha legat och pyrt under tiden mellan förra rengörningen och igår? För därimellan har hon inte visat några symptom. Kan den ha påvärkat henne ändå?

Jo, 7 veckor var vi bara hemma och blev kompisar, jag och Mira. Ville absolut inte ta henne till ett nytt ställe innan vi var trygga tillsammans. Det trodde jag att vi var nu, och tänkte att landet skulle fungera utmärkt. Men tydligen inte.
Hoppas att öroninflammationen är boven då.

Jovisst är vi som en enda stor familj här ute, umgås väldigt mycket och gör det mesta tillsammans.
Vad kan jag göra för att underlätta situationen om det är en bidragande faktor till hennes osäkerhet?

Tack för alla svar!
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Jag tycker inte alls detta låter konstigt. Hunden är osäker och otrygg gentemot män. Jag hade helt enkelt inte låtit folk klappa eller hälsa på henne alls. Utan hon får gå fram när hon vill.

Jag tycker bara att hennes osäkerhet mot män är väldigt inkonsekvent. I stan har hon inte hållt på så alls, hon har träffat både män och kvinnor i alla olika åldrar där utan att ha morrat det minsta.
På landet är hon inte ilsken mot alla män, bara vissa och bara ibland.
I de fall hon har gjort såhär mot män på landet har de inte hälsat eller något, de har bara varit där och hon ar gjort så oprpvocerat. Utaom mot barnet och tanten då, men det kan jag förstå att hon sa ifrån eftersom de fortsatte följa efter henne även fast hon gick iväg gång på gång.

Folk blir ju rädda för henne här ute när hon morrar och ser misstänksam ut när de inte ens har tittat på henne.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Jag tycker bara att hennes osäkerhet mot män är väldigt inkonsekvent. I stan har hon inte hållt på så alls, hon har träffat både män och kvinnor i alla olika åldrar där utan att ha morrat det minsta.
På landet är hon inte ilsken mot alla män, bara vissa och bara ibland.
I de fall hon har gjort såhär mot män på landet har de inte hälsat eller något, de har bara varit där och hon ar gjort så oprpvocerat. Utaom mot barnet och tanten då, men det kan jag förstå att hon sa ifrån eftersom de fortsatte följa efter henne även fast hon gick iväg gång på gång.

Folk blir ju rädda för henne här ute när hon morrar och ser misstänksam ut när de inte ens har tittat på henne.

Och jag tycker fortfarande inte det låter konstigt. Vem är du att säga vad som "provocerar" hunden eller inte? Kanske tycker hon bara att vissa är mer läskiga än andra?

Har själv en stor hane som är rädd för folk, speciellt män. Vissa karlar bryr han sig knappt om, medans andra försöker han bita. Vi vet inte riktigt vad som rör sig i djurens huvud, men för hunden är det knappast så att denna blir "oprovocerad" eller "icke-hotad", med tanke på hennes reaktion så är det något hon reagerar på.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Inflamationen kan nog ha legat där ett tag.
Min hund hade skabb först som jag behandlade hemma.
Han verkade sedan bra i örat men började istället med sitt konstiga beteende.
Det syntes inget i örat men en dag var han väldigt varm vid öronbasen och eftersom det fortfarande inte syntes något så åkte jag till vet. med honom och då hade han öroninflamation långt ner i örat, kombinerat med skabb.

Det var ett helvete att få bort det, han blev helt hysterisk när jag skulle droppa örat eftersom han hade så ont, så han fick tabletter också, när det lugnat sig lite kunde jag med mycket tur droppa i örat någon gång om dagen iallafall.


Det du kan göra är att låta henne följa med dej vart du än går och tydligt säga ifrån om någon gör som damen med barnet.
Hunden ska inte behöva säga ifrån själv, du ska skydda så att hon aldrig behöver känna sig trängd.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Och jag tycker fortfarande inte det låter konstigt. Vem är du att säga vad som "provocerar" hunden eller inte? Kanske tycker hon bara att vissa är mer läskiga än andra?

Har själv en stor hane som är rädd för folk, speciellt män. Vissa karlar bryr han sig knappt om, medans andra försöker han bita. Vi vet inte riktigt vad som rör sig i djurens huvud, men för hunden är det knappast så att denna blir "oprovocerad" eller "icke-hotad", med tanke på hennes reaktion så är det något hon reagerar på.

Jo, det är sant. Men jag blir förvirrad av den situatuion där en man hade varit bland oss ett tag utan att hon reagerade, och sedan morrar hon och skäller på honom när han sitter med ryggen till och fixar med grillen.

Om det nu är som du säger, vad kan jag göra? Folk blir ju rädda och ingen mår bra av situationen, allra minst hunden.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Som flera andra skrivit; kolla öronen osv.

Men om problemen kvarstår så kan det bero på att ni nu haft henne ett tag, hon har blivit lite mer "sig själv". Jag hade gjort så att ingen får hälsa på henne, inte titta på hunden eller gulla. Då kommer hunden själv inse att folk faktiskt inte är något att bry sig om, eftersom inget obehag medföljer. Låt henne hälsa när hon vill istället. Pjållra inte med henne, börjar hon gaffla så ignorera alt. be henne gå och lägga sig.
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

*delvis kl*

Tack för alla tips och svar!

Idag är det middag med grannarna hos oss, och vissa har redan kommit och lämnat av lite saker och sedan gått, och kommit igen och så. Bland andra mannen som hon morrat på upprepade gånger.
Första gången en kvinna kom in morrade hon lite, så jag la henne i korgen. Efter det har jag varit mycket noga med att alla har ignorerat henne, och hon har gett respons på detta dirrekt!
Mannen har kunnat komma och gå flera gånger, stå precis bredvid henne och prata och hon har kunnat röra sig i lägenheten när han är där utan att hon verkar tycka illa om situatuionen!:laugh:

Tack, härliga buke som fått mig på rätt väg med Mira och bryta beteendet dirrekt!:bow:
Nu ska vi nog klara oss!

Stort, hjärtligt tack!
 
Sv: Vad pågår i min hunds huvud?

Jag tror det är en osäker hund som känner trygghet och förarstöd när den är kopplad och då inte behöver markera sin osäkerhet att "hit, men inte närmare" som den gör när den är lös och då inte har trygghet och stöd från dig via kopplet.

Focus är tvärtom. Han känner sig trängd i koppel och kan reagera mer svinigt när han inte kommer någonstans och "måste stå pall" som han verkar uppfatta det. Likadant med andra hundar, kopplad kan han vara ett monster medans han fungerar strålande lös.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
932
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 180
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp