Vad påverkar bilens pris?

Wille

Trådstartare
Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19 600 - 21 700 för privat försäljning och 21 800 - 24 100 om den säljs av bilhandlare.

Sen kollade jag blocket för att se vilka priser det fanns där. Nu är det lite olika citroen c5 där, men tror det ger en fingervisning. Det som slår mig är att bilar som gått betydligt längre än min bil kan kosta betydligt mer än de uppskattade priserna jag sett för min bil. Det är så klart nyare bilar än min, i en del fall mycket nyare, men ändå - hur kan en bil som gått 25 800 mil (min har gått 25 900) kosta 64 900 kronor? Bara fyra år nyare än min. Diesel och inte bensin som min. En annan bil har gått 29 000 mil och kostar 69 000 kronor. Tio år nyare än min. Också diesel.

Varför tycks årtalet bilen är tillverkad påverka mer än antalet mil den har gått?

Hur ska man tänka vid prissättning av sin bil? Givetvis påverkas priset av bilens skick, men sen då?
 
En dieselmotor håller oftast fler mil än en bensin, väldigt generellt sett.
Så att det är olika drivmedel spelar absolut roll i prisbilden.
Årsmodeller är också relevant, det ger att det kan vara olika generationer på modellen. Det i sin tur kan ge olika motorer/skatt etc.

Därutöver är inredningen viktig för mig när jag kollar bil. Jag betalar gärna mer för helskinn-klädsel, GPS, backsensorer, backkamera osv.
 
Begagnat priserna är galna nu, de kostar mycket mer än innan så lägg dig inte för lågt.
Jo, jag har förstått det. Har ju tänkt sälja bilen tidigare och köpa en annan, men backat när jag sett vad bilar kostar. Men nu är jag tvungen. Cittran är ett renoveringsobjekt numera och jag är ingen bilmekaniker.

Och ska jag gå på prisbilden hos biluppgifter.se så har min bil inte minskat i värde alls på 7 år. Sjukt.
 
Hade det funnits bilar som gått ungefär lika mycket hade jag lätt betalt ganska mycket mer för nyare modell om jag kunnat så nära den summan hamnar du nog inte. Däremot har jag själv valt en äldre modell än planerat för betydligt mer pengar pga den knappt rullat ut från handlaren+rejält bagageutrymme. 7 år ~5000-6000 mil.

Har du någon bilkunnig i omgivningen eller en mek som har koll på vad det är för bil som kanske kan hjälpa dig med värdering? Ett annat alternativ är ju kanske att kolla med bilhandlare och se vad de hade betalat. Antingen okejar du det och slipper hålla på med köpare eller så använder du dig av det för att göra en egen värdering.
 
Hade det funnits bilar som gått ungefär lika mycket hade jag lätt betalt ganska mycket mer för nyare modell om jag kunnat så nära den summan hamnar du nog inte. Däremot har jag själv valt en äldre modell än planerat för betydligt mer pengar pga den knappt rullat ut från handlaren+rejält bagageutrymme. 7 år ~5000-6000 mil.

Har du någon bilkunnig i omgivningen eller en mek som har koll på vad det är för bil som kanske kan hjälpa dig med värdering? Ett annat alternativ är ju kanske att kolla med bilhandlare och se vad de hade betalat. Antingen okejar du det och slipper hålla på med köpare eller så använder du dig av det för att göra en egen värdering.
Bilhandlare lägger sig alltid väldigt lågt i pris när de byter in/köper bilar. Så jag vet inte om jag skulle bli så mycket klokare på det. Någon bilkunnig känner jag tyvärr inte, men har ju några verkstäder i min närhet.
 
Det skiljer ju enormt i nybilspris mellan olika motoralternativ och utrustningspaket, så jag tycker det är rätt rimligt att det avspeglar sig i begagnatpriset också.

På en äldre bil kan vissa motorer ha bättre rykte än andra på samma modell. Likaså är det ofta känt i branschen om något specifikt år eller någon färg har mer problem med rost än andra. Årsmodeller som har en ny design brukar vara klart dyrare än året innan.

När man närmar sig större servicetillfällen (tex kamremsbyte) blir bilen rätt oattraktiv för många. När detta är avklarat kan en äldre bil alltså vara snäppet dyrare än en nyare.

När jag köper bil i den billigare klassen är det viktigt att den även har låga driftskostnader. Jag betalar alltså mer för en bil (med motoralternativ) som är billigare i skatt och försäkring. Försäkringen kan skilja en hel del mellan olika motoralternativ.

En annan sak som påverkar priset då är vad den har för däck och fälg. En uppsättning vettiga vinterdäck går ju på minst 10' om man nöjer sig med billigaste fälgarna, och billiga bilar tycker jag ofta har riktigt dåliga däck (även om de skulle vara helt nya).

Väldokumenterad service brukar dra upp priset på äldre bilar.

Så; en 15 år gammal bil som har full servicebok, relativt ny kamrem, gått "lagom" mycket (det är ju inte bra om den bara rullat några kilometer i veckan heller, liksom), står på bra däck och har ett motoralternativ som inte har några kända svagheter är otroligt mycket mer lättsåld än en som blivit sporadiskt servad, behöver byta kamrem och står på skräpdäck. Jag skulle inte bli förvånad om den förstnämnda kostar det dubbla.
 
Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19 600 - 21 700 för privat försäljning och 21 800 - 24 100 om den säljs av bilhandlare.

Sen kollade jag blocket för att se vilka priser det fanns där. Nu är det lite olika citroen c5 där, men tror det ger en fingervisning. Det som slår mig är att bilar som gått betydligt längre än min bil kan kosta betydligt mer än de uppskattade priserna jag sett för min bil. Det är så klart nyare bilar än min, i en del fall mycket nyare, men ändå - hur kan en bil som gått 25 800 mil (min har gått 25 900) kosta 64 900 kronor? Bara fyra år nyare än min. Diesel och inte bensin som min. En annan bil har gått 29 000 mil och kostar 69 000 kronor. Tio år nyare än min. Också diesel.

Varför tycks årtalet bilen är tillverkad påverka mer än antalet mil den har gått?

Hur ska man tänka vid prissättning av sin bil? Givetvis påverkas priset av bilens skick, men sen då?
Vad skulle du själv tycka var rimligt att betala för bilen, om det var du som funderade på att köpa den?
 
Jag sålde min förra bil för ett knappt år sen. Jag la tydligen ut den för billigt, blev fullständigt nedringd så fort den kom ut (trots en lista med alla fel där ett innebar att den behövde lagas för ca 10' innan den skulle gå igenom nästa besiktning som behövde göras inom tre månader). Det var en kaotisk timme i mitt liv, men slutade med att jag fick 10' MER än jag lagt ut den för. Folk budade alltså på den. Jag fick betalt via swish i förhand med löfte om att ingen prutning skulle ske på plats vid upphämtning, och det funkade utan problem.

Med det vill jag ha sagt att begagnatmarknaden är smått galen för tillfället.

Orkar man inte med folk på det sättet kan man prova Tradera, där har jag också sålt bil och fått betydligt mer än jag trodde. Det var dock många år sen, vet inte om de tillåter bilannonser fortfarande.
 
Det skiljer stort mellan om du köper en bil privat eller av en bilhandlare. Så där kan det lätt skilja ett par 10tusenlappar. Dvs den bil som du kan sälja för 20' tar handlaren 40' för men han har också ett ansvar för att bilen håller vad den lovar. Som privatperson kan du bara säga att bilen säljs i befintligt skick och så är det inte ditt ansvar om den rasar dagen efter köpet.

Vi sålde precis vår förra bil och handlaren fick ungefär 50' mer än vad vi hade fått om vi sålt den privat.
 
Begagnat priserna är galna nu, de kostar mycket mer än innan så lägg dig inte för lågt.

Varför är det så? Positivt för oss som ska sälja vår bensinare. Jag trodde precis tvärtom, att ingen vill ha diesel- eller bensindrivna bilar nu eftersom många byter till el.
 
Varför är det så? Positivt för oss som ska sälja vår bensinare. Jag trodde precis tvärtom, att ingen vill ha diesel- eller bensindrivna bilar nu eftersom många byter till el.
Jag har en nu 8 år gammal diselbil, som jag ägt i fem år. Enligt en sida där det går att kolla pris, har den sjunkit mellan 15-45 tkr i pris på fem år O_o
 
Känner en som sålde sin bil nyligen, hen la ut en annons på 70 tusen, flera bilhandlare ringde och ville ge runt 40 tusen, den blev såld för lite över 60 tusen. Hen la sig lite högt för prutmån.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 868
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 745
Senast: 95johsv
·
Äldre Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm...
2
Svar
28
· Visningar
2 570
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp