Vad räknar ni som hoppning?

LiviaFilippa

Trådstartare
Hej! Jag och min mamma kom i en diskution om en sak och jag skulle vilja veta vad andra tycker :bump: Och det är, vad räknar ni som hoppning? Tycker ni det är hoppning så fort ni har bommar framme tillexempel eller bara om det är över nån viss höjd eller nåt annat? Och om ni kanske rider ut och hoppar över ett träd eller dike eller nånting, räknar ni det som hoppning då? Eller ifall nån skulle säga att ni inte fick hoppa själva typ vad skulle ni tänka att ni fick göra då?
Kan säga att jag och min mamma tycker inte riktigt lika om det :p Så skulle vara kul att veta hur ni tycker!
 
Hej! Jag och min mamma kom i en diskution om en sak och jag skulle vilja veta vad andra tycker :bump: Och det är, vad räknar ni som hoppning? Tycker ni det är hoppning så fort ni har bommar framme tillexempel eller bara om det är över nån viss höjd eller nåt annat? Och om ni kanske rider ut och hoppar över ett träd eller dike eller nånting, räknar ni det som hoppning då? Eller ifall nån skulle säga att ni inte fick hoppa själva typ vad skulle ni tänka att ni fick göra då?
Kan säga att jag och min mamma tycker inte riktigt lika om det :p Så skulle vara kul att veta hur ni tycker!
För mej är hoppning när hästen hoppar över ett hinder. Bara ett förlängt galoppsprång över en bom eller lågt hinder eller kavaletti är ingen hoppning. Det är gymnastik
 
Hej! Jag och min mamma kom i en diskution om en sak och jag skulle vilja veta vad andra tycker :bump: Och det är, vad räknar ni som hoppning? Tycker ni det är hoppning så fort ni har bommar framme tillexempel eller bara om det är över nån viss höjd eller nåt annat? Och om ni kanske rider ut och hoppar över ett träd eller dike eller nånting, räknar ni det som hoppning då? Eller ifall nån skulle säga att ni inte fick hoppa själva typ vad skulle ni tänka att ni fick göra då?
Kan säga att jag och min mamma tycker inte riktigt lika om det :p Så skulle vara kul att veta hur ni tycker!
Bommar/små hinder (20-30cm) är markarbete, annars är det hoppning.
skulle jag rida ut och hoppa en gång över ett träd/dike så var det ett hinder på vägen. Skulle jag rida över det flera gånger så skulle jag räkna det som hoppning ute.
Om man inte får hoppa själv så skulle jag nog räkna med allt som har med bommar att göra speciellt om det är någon som kanske inte är så hästkunnig som sagt att man inte får hoppa själv. Bommar = hoppning i mångas ögon.
 
Det beror ju på ryttaren och hästen. Det som är markarbete för en kan vara hoppning för en annan. Fanns ett avsnitt av Ponnyakuten (hette det så?) där Charlotte Haid-Bondergaard hoppade. Jag tror att många hoppryttare kanske hade räknat det som markarbete.

Som förälder hade jag, beroende på barnets ålder och hästen, kanske räknat allt där bommarna inte ligger direkt på marken. (Förutsatt att hästen inte hoppar stora språng för en bom på marken då.)
 
Personligen ser jag det som hoppning om bommen är över markhöjd, när det gäller mig själv...
Min mer seriösa kategorisering är att hinder upp till hästens framknä/carpus är markarbete, högre är hoppning. Kommer inte ihåg var jag lärde mig det men tycker det är rimligt och bättre att utgå från höjd relaterat till hästens storlek än specifika cm.
 
För mig själv räknar jag det knappt som hoppning om det är under 70. Som ridlärare vore det en väldigt otrevlig inställning till eleverna som kan ha svårt på ett eller annat sätt att hoppa 30cm, att kontra med "äh det är ju bara en bom på marken typ!" Så allt "kan" vara hoppning, egentligen.
 
Jag räknar det nog som hoppning om det är över 70cm med storhästen, lägre blir mer markarbete. Jag tycker om att blanda in bommar på marken i dressyr också och räknar det inte som markarbete för det. Men jag säger inte till min kompis att hon inte hoppar bara för att hindren är lägre, och för henne är det hoppning så då är det så.

Om jag skuttar över en stock i skogen räknar jag det inte som hoppning men det kan ju definitivt vara ett hopp.

Om någon säger att jag inte får hoppa skulle jag nog räkna med även att trava/galoppera över en stock i skogen. Jag skulle inte räkna bommar på marken om inte det är specificerat. Om veterinären säger att hästen inte får hoppa räknar jag dock även med bommar i högre hastighet då min häst hoppar ordentligt även då.
 
Hej! Jag och min mamma kom i en diskution om en sak och jag skulle vilja veta vad andra tycker :bump: Och det är, vad räknar ni som hoppning? Tycker ni det är hoppning så fort ni har bommar framme tillexempel eller bara om det är över nån viss höjd eller nåt annat? Och om ni kanske rider ut och hoppar över ett träd eller dike eller nånting, räknar ni det som hoppning då? Eller ifall nån skulle säga att ni inte fick hoppa själva typ vad skulle ni tänka att ni fick göra då?
Kan säga att jag och min mamma tycker inte riktigt lika om det :p Så skulle vara kul att veta hur ni tycker!

Nu svarar jag inte riktigt på din fråga men jag gissar att din mamma inte vill att du ska hoppa utan att hon är med dig? Jag anser hon har rätt isåfall. Det är en risk att både rida och hoppa själv och det spelar egentligen inte ngn roll vad andra tycker om det är så att din mamma inte vill du ska hoppa ensam.

För att svara lite på frågan tycker jag det beror på för vad för typ av häst man har. Mina unghästar "hoppar" ju väldigt lågt jämfört med dom äldre. Det dom unga hoppar i början är knappt gymnastikhoppning för dom äldre.
 
Läste visst jättedåligt men om någon hade sagt att jag inte får hoppa ensam så hade jag knappt vågat galoppera över bommar ensam. Jag är vuxen idag och det händer aldrig att jag bygger fram eller hoppar befintliga hinder om jag är ensam på anläggningen.
 
ifall nån skulle säga att ni inte fick hoppa själva typ vad skulle ni tänka att ni fick göra då?
Möjligen bommar på marken, helt utan hinderstöd eller liknande.

Det kan finnas många skäl till att man inte ska "hoppa själv". En orsak kan vara säkerhetsaspekten, att det faktiskt kan hända olyckor och att risken är större om det är hinder inblandade än utan hinder.
En annan kan vara att man ska undvika att "lära fel", antingen ryttaren eller hästen.
 
För mig är det hoppning om det finns hinderstöd med bom i hållare i kombination med att hästen har alla fyra i luften när den tar sig över 😛.

Är hopprädd och skulle aldrig få säga att jag har hoppat om kravet var att det t ex måste vara minst 60 cm eller liknande 😁
 
Hej! Jag och min mamma kom i en diskution om en sak och jag skulle vilja veta vad andra tycker :bump: Och det är, vad räknar ni som hoppning? Tycker ni det är hoppning så fort ni har bommar framme tillexempel eller bara om det är över nån viss höjd eller nåt annat? Och om ni kanske rider ut och hoppar över ett träd eller dike eller nånting, räknar ni det som hoppning då? Eller ifall nån skulle säga att ni inte fick hoppa själva typ vad skulle ni tänka att ni fick göra då?
Kan säga att jag och min mamma tycker inte riktigt lika om det :p Så skulle vara kul att veta hur ni tycker!
Om jag får order om att jag inte ska hoppa en häst, så skulle jag avstå från allt över 20 cm. Bommar på marken är inte hoppning för mig. Diken, småhinder, stockar etc - hoppning.
 
Hej och tack till alla som svarat! :heart Det som är är att jag inte får hoppa själv och jag tycker det är svårare att komma på bra övningar och sånt då och skulle vilja ha lite SMÅ hinder ibland när jag rider själv. Alltså kanske bara sockerbitar så max 50 cm eller nåt sånt. Mina ponnyer är c-ponnyer som är rutinerade båda två och jag har tävlat ganska mycket också. Men jag skulle ju såklart inte bygga fram värsta hoppbanan eller höga hinder och sånt själv! Men jag tycker inte att kanske två små sockerbitshinder är hoppning för oss liksom utan mer som lydnad och markarbete. Men mamma tycker att allt över bommar på marken = hoppning så hon tycker inte jag får det. Men så ser man också vissa på tex youtube som hoppar ganska högt själva eller med bara en kompis och ingen vuxen så alla verkar ju tycka olika! Så bra att veta hur andra tycker också! :bump:
 
Hej och tack till alla som svarat! :heart Det som är är att jag inte får hoppa själv och jag tycker det är svårare att komma på bra övningar och sånt då och skulle vilja ha lite SMÅ hinder ibland när jag rider själv. Alltså kanske bara sockerbitar så max 50 cm eller nåt sånt. Mina ponnyer är c-ponnyer som är rutinerade båda två och jag har tävlat ganska mycket också. Men jag skulle ju såklart inte bygga fram värsta hoppbanan eller höga hinder och sånt själv! Men jag tycker inte att kanske två små sockerbitshinder är hoppning för oss liksom utan mer som lydnad och markarbete. Men mamma tycker att allt över bommar på marken = hoppning så hon tycker inte jag får det. Men så ser man också vissa på tex youtube som hoppar ganska högt själva eller med bara en kompis och ingen vuxen så alla verkar ju tycka olika! Så bra att veta hur andra tycker också! :bump:
Du får nog bara gilla läget med vad din mamma tycker. Det är ju trots allt hon som är ansvarig för säkerheten om du är under 18 år :)
Personligen tycker jag definitivt att 50 cm räknas som hoppning. /Dressyrtant ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 597
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 230
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 380
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp