Vad rider ni i?

Caramba

Trådstartare
Som rubriken säger, vad rider ni i?
* Ridhjälm?
* Säkerhetsväst?
* Ridbyxor? (behöver tips på helskodda modeller för lite större rumpa, de jag har sitter ehm, lite väl tajt, det är egentligen lite pösmodell, som sitter slurp :o )
* Stövlar eller skor+ chaps (har fått övergå till skor o chaps, vaderna går inte längre ner i stövlar)
* Vettiga överdelar, för olika väderlekar?
 
Sv: Vad rider ni i?

Följande rider jag med:

Hjälm: Charles Owen Wellington Classic till vardags, Uvex Perfexxion Classic på tävling eller när jag vill vara "finare"
Väst: Använder aldrig :angel:
Byxor: Själv har jag B2B, som nästan är lite för korta i benen (och jag har ändå riktigt korta ben!) och sådär lagom förstora i midjan :meh:
Har inga direkta tips till dig...
Stövlar: Har ett par ganska gamla Horsehead Junior som är väldigt korta och smala i skaften, men ska förhoppningsvis införskaffa några andra snart...
Har inte heller några tips här då jag inte har så bra koll på stövelmarknaden
Överdelar: Nu under senhösten/vintern/tidiga våren har jag alltid min älskade Spooksväst (:love:) och då jag inte är frusen av mig brukar jag bara ha någon random v-ringad tröja från typ H&M eller så under.
Under sommaren blir det basic T-shirts från H&M eller typ Hööks...
 
Sv: Vad rider ni i?

Hjälm: Har ingen aning om vilket märke jag har. Sitter bra, är dock dags att inhandla en ny. Brukar byta en gång om året.

Väst: Använder jag aldrig.

Byxor: Copperfield, tygskodda. Ett märke från Ge-kås.

Stövlar: Använder jag inte alls. Shortshaps och vettiga skor gäller.

Överdelar: Funktionskläder! Houdini-märket är en favorit.
 
Sv: Vad rider ni i?

Jag rider med hjälm, ingen väst, halvskodda ridbyxor av olika märken, skor med eller utan chaps och överdel anpassad efter vädret. För tillfället en dunväst.
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm? Vanligtvis en grå JW eller en marin GPA speed air.
* Säkerhetsväst? Inte alltid jag använder men om jag har är det en racesafe.
* Ridbyxor? Nu när det är lite kallare har jag antingen ett par helskodda pikeur cindy i softshell. eller ett par animo softshell knäskodda med deras grip-system.
* Stövlar eller skor+ chaps ? Vid mockning och stallskötsel har jag graningekängor, vid ridning tattini läderstövlar eller tretorn advanced stövlar.
* Vettiga överdelar, för olika väderlekar? Kör ofta lager på lager. Idag blev det linne, tröja. fleecetröja och en KyraK dunjacka överst.
 
Sv: Vad rider ni i?

Ridhjälm: En ställbar från Lami-Cell. Letade lääänge innan jag hittade någon som var skön...
Väst: En Racesafe, oavsett om det är uteritt eller dressyr i ridhuset.
Byxor: Lite olika, har några Copperfield från Ge-Kås, några Domino från Börjes. Växlar även mellan oskodda och helskodda.
Stövlar: Kör på skor (mountainhorse med stålhätta) och shortchaps (globus)
Överdel: Efter årstid, nu fleeceunderställ, varmare tröja över det och fleecefodrad klubbjacka. Jag vägrar att frysa!
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm?
Jag har en Back on Track ridhjälm

* Säkerhetsväst?
Airowear Outlyne

* Ridbyxor? (behöver tips på helskodda modeller för lite större rumpa, de jag har sitter ehm, lite väl tajt, det är egentligen lite pösmodell, som sitter slurp :o )
Jag har ridbyxor från Pikeur, Cavallo och Eurostar. De passar min stora rumpa och lår.
Nu när det är vinter och kallt har jag softshellridbyxor.

* Stövlar eller skor+ chaps (har fått övergå till skor o chaps, vaderna går inte längre ner i stövlar)
Jag har ett par Sarm Hippique och ett par märkeslösa ridstövlar från Börjes till vardags.
Ariat cobalt ridskor + shortshaps har jag också.
Nu när det är kallt har jag vinterridstövlar från Mountain Horse.
Jag har också väldigt stora vader men det brukar fungera med vida eller x-vida skaft. De flesta märken har stövlar med tillräckligt breda skaft för de flesta men inte i alla modeller tyvärr.

* Vettiga överdelar, för olika väderlekar?
Jag har en Haglöfs Couloir som passar nästan året om i alla väderlekar.
Har även en dunjacka från Swix som är riktigt varm och skön när det är jättekallt ute.
Reglerar värmen mycket med underställ i olika tjocka ullvarianter.
 
Sv: Vad rider ni i?

Ridhjälm: En Champion Showring.
Säkerhetsväst: Jag har en gammal som jag aldrig använder längre. Vet inte vad det är för märke.
Ridbyxor: Jag använder mest ett par från Hööks (CRW Exclusive tror jag de heter), två par från Börjes och ett par från Hansbo. Alla helskodda. Tävlar jag (sällan) har jag ett par gamla vita oskodda som säkert är över 20 år gamla.
Ridstövlar: Ett par Königs som jag ärvt av min syster. De är över 20 år gamla. Sedan har jag ett par jodhpurs som jag köpt på Börjes. Är det riktigt kallt rider jag i ett par vinterkängor.
Överdelar: Jag har en avlagd skidjacka som verkligen sjunger på sista versen…
 
Sv: Vad rider ni i?

Hjälm, noll koll på märken men den är grå och fin.
Väst, håller jag på och vänjer mig med för jag ska rida mina unghästar.
Ridbyxor, har helst ett par fina lila oskodda som en kompis köpte på loppis för några år sen. Tror de är mountain horse.
Ridstövlar, några billiga i läder på sommaren och fodrade på vintern. Föredrar stövlar för jag behöver stöd p g a gamla skador.
Överdel, fin grön jacka som passar så bra ihop med de lila byxorna. Hittade den på Börjes.
 
Sv: Vad rider ni i?

Hjälm: från Kjällqvists.
Ridbyxor har jag ett antal olika par i olika märken.
Ridskor från Mountin Horse och på vintern Dojjan-kängor. Vinteroverall från ???, när minns inte märket just nu. Skön är den i alla fall och delbar så jag kan använda bara jacka eller byxorna var för sig när jag vill.
Hööks långa reflexvinterjacka är annars min favorit när det inte är "overallkallt"
(Någon väst har jag inte, men när fölet ska ridas in om några år skaffar jag nog en.)
 
Sv: Vad rider ni i?

Som rubriken säger, vad rider ni i?
* Ridhjälm? Har en CRW Coolmax
* Säkerhetsväst? Outlyne Airowear
* Ridbyxor? (behöver tips på helskodda modeller för lite större rumpa, de jag har sitter ehm, lite väl tajt, det är egentligen lite pösmodell, som sitter slurp :o ) Helskodda jodpursh ridbyxor från olika märken eller vanliga helskodda ridbyxor olika märken.
* Stövlar eller skor+ chaps (har fått övergå till skor o chaps, vaderna går inte längre ner i stövlar) Jodpursh med stålhätta, ridstövlar från Mountain horse eller Grutexkängor från Börjes.
* Vettiga överdelar, för olika väderlekar? Bekvämt linne underst, tröja över och tjocklek på den beror på väder temp ute, jacka utanpå allt från Mountain horse. Är det riktigt kallt så kör jag bekvämt underställ och CRW overall över.
 
Sv: Vad rider ni i?

JW hjälm
Pikeur lugana byxor
MH Victoria stövlar
Zara jacka/Spooks väst
Tegera handskar :love:
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm?
Lamicell Master

* Säkerhetsväst?
Racesafe i terrängen, annars rider jag utan

* Ridbyxor?
Helskodda, lite olika märken. Har ett par knäskodda med gummiskoning.

* Stövlar eller skor+ chaps (har fått övergå till skor o chaps, vaderna går inte längre ner i stövlar)
Alltid stövlar. Varierar mellan dressyrstövlar, hoppstövlar och två par vinterstövlar.

* Vettiga överdelar, för olika väderlekar?
Olika jackor vid olika behov, så klart. Just nu har jag en blå HV polo-jacka, passar till det mesta. När det blir ännu kallare tar jag på mig en av västarna att ha under jackan, då brukar jag hålla mig varm.
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm? JW Leather look
* Säkerhetsväst? Nix inte sen jag fick välja bort den
* Ridbyxor? Helskodda Euro-star, Knäskodda CRW, Helskodda pikeur (i nödfall) Eller mina älsklings GPA
* Stövlar: Mountain horse high rider hemma och De Niro till träning/tävling
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm?
Lami-Cell Master (svart) & Uvex Perfexxion (blå)
* Säkerhetsväst?
Outlyne
* Ridbyxor?
Ett par urgamla blårutiga från Eurostar, svarta Philippa Slim Waxed från Martha, och några blandade färger från Horselife
* Stövlar eller skor+ chaps
Leggings från Horselife & Alex Boots (båda funkar bra på breda vader), skor från Hööks & Blundstone, MH Richmond High Rider (samma där) och måttbeställda Cavallo Grand Prix Plus (blir dyrt om man har konstiga mått på benen som jag)
* Vettiga överdelar, för olika väderlekar?
Varseljacka från CRW, Lång oljerock, Funktionskläder från "vanliga" märken (tex Haglöfs & Didrikson).
Bästa nederdelsmässigt är min ridkjol från Uhip!
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm?
En plastig jofahjälm hemma, eller en snygg Troxel Cheyenne gå-bort-hjälm.

* Ridbyxor?
Wrangler jeans.

* Stövlar eller skor+ chaps
Double-H boots

* Vettiga överdelar, för olika väderlekar?
Fristads arbetsjacka, Dri-Duck eller Pearson eller liknande huvjacka, M59 underställsskjorta vid behov, funktions-tshirt (aldrig bomull) underst.
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm?
Charles Owen Fiona.

* Ridbyxor?
Pikeur uteslutande. Har Cindy, Candela, Lucinda och Lugana med låg midja.
Cindy är eg inte så bra för mig iom att de är lite för vida i låren framför allt.
De är gjorda för tjejer med rumpa och lår och midja. Jag har bara rumpa, ingen midja eller så mkt lår. :P
Jag är förtjust i brunt, marin och jeans i ridbyxor. Ska försöka våga mig på ngt knalligt snart. Men jag är rödhårig och vill också lätt kunna matcha mina kläder som jag redan har.

* Stövlar eller skor+ chaps
Jag rider helst i stövlar, främst för att jag dragit sönder lite ledband i vristen och de lätt dras upp igen.
Har dressyrstövlar från Cavallo.

* Vettiga överdelar, för olika väderlekar?
Nu när det är kyligt har jag gärna min Uhip-jacka med underställ under om jag är ute(vilket jag är nu när jag bor på mina tränares gård och bara har ridbana).
I ridhus har jag gärna dunväst tills det blir lite kyligare än nu. Då åker Uhip-en på. Jag har hellre den än andra bylsigare/stelare jackor iom att den är så lätt och lätt att röra sig i.
Men blir det ännu kallare kan dunjackn åka fram. Har lite jacknoja och har 2 från Kingsland, en från Pikeur, en Boomerang och en från Anky. Samtliga köpa för att de är just gaaalet varma.
Helst undviker jag dock det iom att jag får ont i musklerna av stela kläder.
Vid regn och varmare har jag gärna softshell från North 66 eller Anky.
Vid bara lite dugg eller blåst har jag gärna vindjacka som är hyfsat vattentät från Pikeur eller Equiline med kläder under styrt av värmen.

Jag jobbar med häst. Så jag har garderob därefter. :P
Det känns mer tomt på klädfronten i övrigt. :P
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm? Källquist Equestrian Professional Lättviktshjälm

* Säkerhetsväst? Nej

* Ridbyxor? Helskodda Domino ridbyxor från Börjes med stretch längst ned vid vristerna vilket jag tycker är jätte-bra då jag alltid måste vika upp mina ridbyxor. Är lite kort i rocken om man säger så :D

* Stövlar eller skor+ chaps Ett par Steeds (casual) från Hööks tillsammans med shortchaps från CRW som tyvärr blir ett par centimeter för långa på grund av ovan nämnda problem :meh:

* Vettiga överdelar, för olika väderlekar? Då jag rider i ridhus nu under vinterhalvåret och stallet är ganska uppvärmt så har jag antingen en fleece-tröja från Sjöhagen Wear eller av okänt märke, en tjocktröja från CRW (grå med typ "polokrage" eller hur man nu ska säga) eller en långärmad t-shirt. I stallet har jag en quiltad jacka från Kingston (Börjes).

Handskar: (lägger till denna själv) ett par från Centaur, hur bra som helst!

Som du märker så är det budget all the way here. Men det räcker för mig då jag bara rider ungefär en gång i veckan som ridskoleryttare :)
 
Sv: Vad rider ni i?

* Ridhjälm?
Lite äldre svart sammetshjälm från hööks.

* Säkerhetsväst?
Racesafe, men den har jag glömt ute på en praktikplats så lånar på ridskolan nu.

* Ridbyxor?
Har nog ca 10, men favoriterna är från Mountainhorse, Ge-kås samt ett par Eurostar.

* Stövlar eller skor+ chaps?

Rider oftast med ridskor (Hööks Jodphur Casual Steeds) och short chaps (från High chaparall). Har även två par ridstövlar, rider främst med stövlar när jag rider utan sadel.

* Vettiga överdelar, för olika väderlekar?
Som kallast ute; Långärmad tunn tröja, tröja i angoraull, tjock fleece eller annan fluffig överdragströja och sedan tjockjacka utanpå. Tar alltid av mig jackan när jag blivit varm och tar på mig igen direkt jag suttit av. Leggings och dubbla strumpor kör jag också med. Underställ i nödfall.
Som varmast: Ljust och tunt linne alternativt tshirt i funktionsmaterial. Gärna ljusa ridbyxor.
Däremellan är en glidande skala där jag anpassar antal lager efter väder. Basic på höst/vår är tröja/tshirt, fleecetröja/fluffig överdragströja och jacka eller täckväst som tas av under ridningen.
 
Sv: Vad rider ni i?

Hjälm: Varm mössa, keps beroende på årstid. När hjälm krävs har jag en Lamicell Master
Säkerhetsväst: Nej. Men ska väl ta och köpa en någon gång....
Ridbyxor: Jeans eller mjukisbyxor
Stövlar: Sancho boots, Riders Choice boots, gympadojjor eller vinterkängor
Vettiga överdelar, för olika väder: Vår och höst har jag antingen en fodrad luvtröja, luvtröja med väst över eller Back on Track jacka
Sommar har jag linne eller linne med en tunn tröja utan på eller vid sällsynta tilllfällen bara sport bh :D
Vintertid har jag tröja och vinterjacka vid extrem kyla två tröjor, väst och vinterjacka
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: valy
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har börjat rida igen på ridskolan. Jag har provat på rida och jag älskade det. Så..jag ska fortsätta. Men insett jag behöver köpa...
2
Svar
26
· Visningar
2 508
Utrustning Jag beställde hem ett par Opus High Rider från MH i veckan då de håller på att sälja ut den och några andra modeller till nedsattpris...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Fanny1012
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp