Vad säger ni om benskydd?

Åh ett så bra ämne att diskutera. Jag känner mig väldigt okunnig om just benskydd, på ridskolan har det ju bara stått på utrustningslistan på vissa hästar och man har inte tänkt så mycket mer på det.

Faktum är att jag inte vet varför min häst har skydd fram. 🙈 Så vitt jag minns hade hon det när hon kom till ridskolan och sen har det bara hängt med, så jag fortsatte med det när jag köpte henne.
 
Min häst kan vara sprattlig och hans främsta talang (förutom att vara söt :love:) är att skada sig på alla upptänkliga sätt, så han har skydd runt om förutom vid skritturer och dressyrtävling. Vid transport enbart boots, jag misstänker att han skulle få svår klaustrofobi om man försökte stoppa in honom i transportskydd.. :cautious:
 
Aldrig beskydd. När jag haft benskydd tidigare då jag tänkt att han behövt det vid hoppning hör man hur han stryker sig. Utan benskydd stryker han sig aldrig. Så här inte använt benskydd på många år.
Dessutom är han ett kallblod med grova och korta ben, snudd på omöjligt att hitta benskydd som sitter bra.
 
Aldrig skydd på islandshästarna. De slår sig aldrig om benen.

Skydd på dotterns ponny. Framförallt vid hoppning. Hon går nära med bakbenen men har aldrig fått några sår pga det men man ser att hon strykt sig på insidan av kotorna.
 
Jag tycker benskydd är en billig försäkring. För det mesta skulle hon säkert klara sig utan skydd, men då och då händer något som gör att hon tex slår sig själv. Hon är ärrad så det räcker på sina ben, jag gör det jag kan för att undvika mer saker ;)
Hon har liksom lyckats hoppa på sig själv i stallgången med broddtramp som följd :banghead:

Vid ridning har hon oftast strykkappor runt om. Hon har boots om hon är broddad.
I hagen har hon boots om hon är broddad. Har även på boots ibland om jag tror det är risk för tappskor. Brukar inte ha skydd i hagen, hon tenderar att klä av sig själv så det slutar bara med att jag får slänga en massa skydd.

Vill ha rejäla transportskydd men hon gillar det inte. Får se om hon vänjer sig eller om hon får fortsätta åka utan alt med vanliga benskydd.
 
Jag har senskydd fram och låga kotskydd bak alltid. Vintertid har den ena boots fram pga brodd. Den andra har boots fram och ev bak pga stort steg.
Varierar med att ha lindor ibland eller fluffskydd men oftast blir det senskydd och kotskydd
 
Har senskydd fram vid hoppning och terrängskydd fram vid terräng(hoppning)
Annars är han utan.
 
Inga skydd på mina ponnyhästar eftersom jag inte upplever att de slår sig om benen vid ridning. Dock boots och terrängskydd vid ev terrängträning
 
Jag har senskydd och strykkappor bak om jag ska rida i skog där det inte finns någon riktig Stig och då ofta mycket stenar/kvistar/stubbar och liknande.

Jag skulle aldrig använda utrustning som inte behövs, men jag verkar ha någon sorts ludd-fetisch när det gäller hästsaker så drömmer i smyg om att äga benskydd med ludd eftersom jag tycker de är sååå fina! :love: Men eftersom jag inte kan rättfärdiga för mig själv när jag skulle behöva dem får jag fortsätter tråna, haha!:D
 
Jag är lite nyfiken att höra era åsikter gällande benskydd och andra skydd man sätter på hästen.
-Använder ni skydd eller inte?
- varför väljer ni att använda/ inte använda skydd?
- vad ser ni för fördelar/nackdelar med att använda skydd?

På rutin använder jag skydd på hästar vid hoppning, hästar som slår sig och vid transport. Annars aldrig skydd.

Min ena använder skydd när vi ska rida ut eftersom jag då ofta rider off-road eller på smala skogsstigar + att hästen saknar ett öga, han brukar inte slå sig eller snubbla, men känns som bra att ha skydd för säkerhetsskull.

Skulle aldrig ha skydd i hagen eller i onödan vid tex markarbete/paddock/dressyr eller uteritt på bredda vägar.
Skydd i hagen känns enligt mig farligt, både ökad skaderisk och risk för att det blir varmt under skydden vilket kan skada senorna. Och risk för skav ifall lera eller skit kommer innanför.
 
Har bara skydd på ena hästen när vi löslongerar på ridbanan (senskydd och boots på alla fyra). Han springer som en idiot och hoppar och drar iväg har det hänt tre gånger att han dragit av sig skorna och en gång slagit i sin sena.

Det är han på avataren. Mer i luften än på marken. Han kan liksom inte hålla rätt på benen just då.

Däremot aldrig annars, inte ens på löshoppning om jag vet att han är koncentrerad.

En annan häst jag hade fick bara kronrandsskydd i maraton då det ibland var sugande lera och fötterna inte hann undan och broddarna (fyra i varje) trampades in. Neoprenskydd fungerade inte då det blev för varmt och han kunde inte röra sig lika bra.

Vi har aldrig transportskydd då alla våra hästar blivit väldigt obekväma och varma under dessa och trampat runt, speciellt när man stannat vid rödljus. De står däremot som ljus om de är utan, så det är vad vi kör med.
 
Jag är lite nyfiken att höra era åsikter gällande benskydd och andra skydd man sätter på hästen.
-Använder ni skydd eller inte?
- varför väljer ni att använda/ inte använda skydd?
- vad ser ni för fördelar/nackdelar med att använda skydd?
Använder alltid skydd runtom. Det är en billig försäkring och ingenting som stör. Min häst är en häst som är väldigt ambitiös och har stora rörelser och reaktioner, han har tex gjort hål i sina boots för att han trampade sig fram i vintras när han fick bråttom till ett hinder. Hade det inte varit för skydden så hade han haft ett rejält hål i ballarna. Nu blev det en liten skråma trots skydd, men den största smällen tog skyddet.
 
Jag använder alltid fälttävlansskydd på mina ponnys i maratonmomentet i körning, och i precision om jag har broddat.
Jag gillar ju vita lindor så de åker på ibland när det är träning, men det är bara för min egen fåfänga. Aldrig skydd när jag tränar dem hemma annars.
 
Använder alltid skydd bak pga hästen stryker sig och får sår. Jag jobbar aktivt med att träna bort det, men det tar tid. Använder damasker som matchar schabraket (såklart :angel:) vid all hantering och träning utom vid stock-och-sten-ridning eller hoppning, så åker bakbensskyden på.
Har aldrig behövt använda skydd på någon häst innan och har för avsikt att ta bort dem såsmånngom men vi är inte där än...

Ska jag på träning på annat ställe har han på sig skydden i transporten annars åker han utan. Året runt.
 
Har i princip alltid skydd när jag rider. Hästar är lite korkade och har inte alltid koll på var de har benen. Ett par gånger har jag ridit hästar som sparkat sig själva och blivit halt. En fick ett rejält överben på insidan ett bakben som blev en långdragen historia. Så det är en enkel "försäkring" att hänga på skydden.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
952
Senast: fio
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 038
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp