Vad säger ni om benskydd?

Johannasvenssonnnn

Trådstartare
Jag är lite nyfiken att höra era åsikter gällande benskydd och andra skydd man sätter på hästen.
-Använder ni skydd eller inte?
- varför väljer ni att använda/ inte använda skydd?
- vad ser ni för fördelar/nackdelar med att använda skydd?
 
Använder aldrig skydd på min 24-åring. Jag har haft honom i 20 år och aldrig en skada som hade kunnat undvikas av skydd. En gång i tiden nr han hoppade så hade jag framskydd för att han med sin dåliga benteknik inte skulle sparka till sig själv.

Jag använder inte skydd för att jag tror det är kontraproduktivt, särskilt luddiga varma historier. De värmer benen och senor mm och gör dem skörare.
 
Jag försöker ha benskydd runtom på halvblodet, den stryker sig och blir sårig utan. En av nordsvenskarna har haft benskydd en period när den reds väldigt obalanserat och därför sparkade på sig själv fram.

Ponnyn hade senskydd fram för att det var en hopponny och hopphästar har senskydd. Ifrågasatte inte mer än så i unga dagar 🤪
 
Äger bara senskydd som används vid hoppning. Hade även damasker förr när jag orkade vara fåfäng men jag tror inte det är klokt att använda skydd i onödan. Tycker det är snyggare utan numera :D
 
Äger bara senskydd som används vid hoppning. Hade även damasker förr när jag orkade vara fåfäng men jag tror inte det är klokt att använda skydd i onödan. Tycker det är snyggare utan numera :D
Använder aldrig skydd på min 24-åring. Jag har haft honom i 20 år och aldrig en skada som hade kunnat undvikas av skydd. En gång i tiden nr han hoppade så hade jag framskydd för att han med sin dåliga benteknik inte skulle sparka till sig själv.

Jag använder inte skydd för att jag tror det är kontraproduktivt, särskilt luddiga varma historier. De värmer benen och senor mm och gör dem skörare.
Min häst har aldrig trampat sig eller något sånt vad jag vet. Fått en spricka i hoven men kan ju bero på annat.
När vi bara ska skritta ut i skogen, paddocken eller i ridhuset använder jag inte skydd.
men när vi hoppar sätter jag på senskydd och boots för att hon är broddad. När vi rider ut används bara senskydd.
till dressyren tänker jag faktiskt sluta använda skydd. Då de känns onödigt och kanske ger mer onytta än nytta som du skriver:))
 
Använder inte skydd på min då hans hovskägg skyddar bäst. Använder endast boots när vi ska rida i annat än skritt.

På en häst som slår sig är benskydd jättebra. Men många använder det bara för att det är snyggt, vilket egentligen är onödigt.
 
Eftersom min ena stryker sej bak och är yvig fram så har den skydd(det behövs fram också alltså 🙃). Annars hade den inte haft.

Normalt sett om hästen nu inte stryker sej har jag skydd vid;
Hoppning
Terränghoppning
Viss skogsridning
Lindor vid dressyr (endast för att vara lite stilig)

Alla skydd åker av så fort som möjligt efter ridning.
 
Jag använder inte skydd, min häst är 10 år och egenuppfödd, så jag har låtit henne ha skydd ibland för att vänja sig men hon behöver det inte. Hon är inte korrekt i bak men rör sig utan att stryka sig.
När jag var tonåring sa en gammal hästkarl till mig att han aldrig använde skydd på sina hästar för då lärde de sig aldrig att inte stryka sig. Det rådet har jag följt och det har funkar.

Mina hästar har skydd i terräng och vid löshoppning eller hoppning.
 
Använder inte skydd på min då hans hovskägg skyddar bäst. Använder endast boots när vi ska rida i annat än skritt.

På en häst som slår sig är benskydd jättebra. Men många använder det bara för att det är snyggt, vilket egentligen är onödigt.
Tror inte att så många tycker att benskydd är snyggt? De som vill ha något för att det är snyggt lindar nog hellre i så fall. Åtminstone vid dressyr. Jag tror däremot att många har skydd för att de tror att hästen behöver det, även om den kanske inte gör det.
 
Jag använder bara skydd på min häst på frambenen när jag hoppar eller löshoppar.
Men har lärt henne att ha på alla 4 ifall något händer så hon måste ha.😉
Min förra häst var jag tvungen att rida med skydd eftersom hon hade veka kotor och behövde stabilisera upp dem. (Råd från veterinär).
 
Jag är lite nyfiken att höra era åsikter gällande benskydd och andra skydd man sätter på hästen.
-Använder ni skydd eller inte?
- varför väljer ni att använda/ inte använda skydd?
- vad ser ni för fördelar/nackdelar med att använda skydd?

Inte av slentrian. Om hästen inte stryker sig eller är helt uppenbart riskerar skador utan skydd så finns det ingen orsak att ha dem.

Föredrar helt klart så "naket" som möjligt.
 
Jag har som grund så lite skydd som möjligt. Nu har jag en unghäst som är expert på att skadas sig och trampa av sig skorna så han går med boots runt om samt skydd bak i hagen. Med tanke på hur mkt boots han slaktar och hur skydden slits är jag glad att han har dem...

Vid ridning har jag senskydd plus boots fram, samt låga strykkappor bak. Kan linda någon enstaka gång om jag tycker det ska vara extra snyggt.

Jag vill gärna inte ha så mycket skydd, tycker som någon annan skrev att det är bra att det får göra lite ont så att de lär sig men har gett upp med den här hästen. Han måste ju liksom överleva också :banghead: När han blir äldre och får lite mer ordning på benen hoppas jag slippa skydd ute.
 
Jag har skydd på min stora om det är högre gångart än skritt. Hon stryker sig bak och hinner inte alltid undan fram innan bak kommer. Jag hoppas att jag kan skippa skydd i dressyren sen.
Är vi ute och klättrar får hon också ha skydd för att skydda mot pinnar. Hoppa har vi inte gjort på ett år så jag vet inte om/vilka skydd där mer än boots.
 
Aldrig använt benskydd på någon av mina hästar. Boots använder jag dock ibland när dom är broddade pga har fått balltramp några ggr.

Transportskydd använder jag däremot alltid på hästar som är skodda när dom ska åka transport.
 
Transportskydd har min häst aldrig haft på sig. Jag slutade ha det på hennes mamma för 15 år sen då hon blev irriterad och trampade sig, när hon slapp skydden stod hon still. Har inte satt det på några av hennes avkommor och de har aldrig trampat sig.
 
Jag använder kotringar när de har brodd och det har de då dygnet runt, inte enbart vid ridning. Annars använder jag aldrig benskydd på nuvarande hästar. Om en ny häst stryker sig vid ridning får hen ha skydd tills hen har lärt sig att stabilisera sig, sedan används de inte längre.

Vid transport använder jag boots i neopren och damasker i neopren. De sitter tusen gånger bättre än vanliga transportskydd.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
951
Senast: fio
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp