Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Du får nog skicka dina lärare på fortbildning!

Hovväggen skall vid behov bearbetas så att man får en jämn vinkel från kronrand till markplan.
Även om man raspar hela hovens utsida så tar det bara ett par dagar innan glasyrlagret är tillbaka!

Att fälla in en utanpåliggande tåsidokappa i väggen är inte att rekomendera.
Det blir en onödig påverkan på väggen just där den börjar bli tunnare, dessutom lär sömhålen hamna alldeles för djupt!!
Tja, inte mitt problem ang deras utbildning, huvudsaken är att jag får den kunskap jag behöver och söker.


Då vill jag att du förklarar för mig pedagogiskt och i klartext hur glasyrhornet kan växa hela vägen ner på några dagar.
Glasyrhornet har en funktion, bla att hålla inne/ute fukt, vilket kan påverka att pålle har kass hovar, för att de är för mjuka i detta fallet.
Och nej, den behöver inte bearbetas hela vägen ner vareviga gång, varför ska alla ha så bråttom, en hov som inte är i "balans" tar tid att forma om!

Okej, och vem har sagt att det måste vara utanpåliggande?(hästen skall väl skos om någon gång?)
Och i detta fallet är ju utlägget så pass stort, så en viss infällning hade nog inte skadat så hovväggen kommer längre mot kanten på skon, dels för avtrampningsrisken.
Men såklart, ska man göra infällning rekommenderas det ju att man använder skor med infällda kappor, men beror på hur tjock hovvägg, vart sömhålsplaceringen skall vara etc. Och varför är det en onödig påverkan på hoven med infällda kappor om hästen behöver det?
Jag föredrar hur som helst tåkappor, infällda eller ej.

Har du mer i mina tankar att klaga på så är du välkommen, kritik är bra,man lär sig mer då, men hur vet jag vad du har för kunskap?


/ Kunskapstörstande med fem månader kvar i skolan men inte helt bakom flötet.
Dock kan jag ha svårt att beskriva exakt hur jag tänker.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Zizzy: Varför han raspat har jag svarat på. Ang verkningen vet jag ej. Benställnings bilder?? Kan ordna de i morgon om du förklarar hur jag ska ta dem;) Lägger man skon helt jämte hovväggen så får han skos om varannan vecka eller oftare.

Vill ni ha fler kort så tala om vad ni vill se. Och hur jag ska fota.

Hoppas jag svarat lite!

Utflytningen kan ha med att göra att tyngdpunkten ligger för långt bak i hoven, och kan även ha samband med de låga trakterna och långa tån.
tar man mer i tån, så tyngdpunkten hamnar lite längre fram i hoven, får du mer "balans" och då växer den mer jämnt över hela hoven och så småningom kommer den nog inte flyta ut i samma utsträckning.
Jag skulle inte personligen raspa så långt upp på hoven alls...

Benställningsbilder, rakt framifrån med lite av bogen ben och ner till backen, från sidan hela benen med bog, hela bakben, snett från sidan så man kan se hovvinklarna på båda hovarna, takt bakifrån med rumpa och ben ner till hov så klart. och ta gärna mer än en bild, men flytta gärna runt honom lite mellan bilderna, en bild kan ljuga jätte mycket om han vilar, står snett etc.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Utflytningen kan ha med att göra att tyngdpunkten ligger för långt bak i hoven, och kan även ha samband med de låga trakterna och långa tån.
tar man mer i tån, så tyngdpunkten hamnar lite längre fram i hoven, får du mer "balans" och då växer den mer jämnt över hela hoven och så småningom kommer den nog inte flyta ut i samma utsträckning.
Jag skulle inte personligen raspa så långt upp på hoven alls...

Benställningsbilder, rakt framifrån med lite av bogen ben och ner till backen, från sidan hela benen med bog, hela bakben, snett från sidan så man kan se hovvinklarna på båda hovarna, takt bakifrån med rumpa och ben ner till hov så klart. och ta gärna mer än en bild, men flytta gärna runt honom lite mellan bilderna, en bild kan ljuga jätte mycket om han vilar, står snett etc.

Så tyngd punkten har varit fel ända från dess att han föddes?

Ska fixa bilder. Men blir tidigast måndag.




Ang raspningen: Detta är något nytt vi testar och har började med det i våras. Och utflytningen har minskat. Mer kan jag ej säga om det.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Tja, inte mitt problem ang deras utbildning, huvudsaken är att jag får den kunskap jag behöver och söker.

Har du mer i mina tankar att klaga på så är du välkommen, kritik är bra,man lär sig mer då, men hur vet jag vad du har för kunskap?


/ Kunskapstörstande med fem månader kvar i skolan men inte helt bakom flötet.


Jag uppfattade absolut inte VAT som klagande, däremot ifrågasättande. Själv blev jag lite rädd över ditt inlägg och undrande,, herre gud vilket årtionde är det dina lärare bedriver utbilningen på.

Förklara gärna lite mera ingående vilken kunskap dina lärare på skolan har, VAT ser man bara genom att läsa H*n:s inlägg vilken fortbildning den personen tagit del av och även förtått innebörden av.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Ang raspningen: Detta är något nytt vi testar och har började med det i våras. Och utflytningen har minskat. Mer kan jag ej säga om det.

Det beror helt enkelt på att hornrören i vägghornet framöver växer ner i samma riktning som belastningen.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Ang hans tyngdpunkt, jag ser ju bara hovbilder och kan således inte göra en riktig bedömning heller på exakt vart hästens tyngdpunkt är.
Det är MITT tänk.
Sen hur hans föter har sett ut sen han föddes vet ju inte jag.
Men har han alltid flutit ut över skorna? Alltid haft tappskor? Oavsett hovis?
Tja du ville höra tankar och du fick mina lösa tankar.


Corai, Jag vet inte vad de enskilda lärarna har för exakt utbildning, men jag vet att dem är mycket kunniga med vad de undervisar i.
Vår smideslärare innehar gesällbrev ser jag nu på Shf när jag öggnar lite snabbt iaf, vad jag vet sedan tidigare är att han tävlar i Smide och det verkar ju gå bra för honom iaf.

Stenåldersutbildning, tja jag vet inte, jag är ju bara miljöskadad av det vi får lära oss i skolan, vart ska jag annars lära mig?
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Det beror helt enkelt på att hornrören i vägghornet framöver växer ner i samma riktning som belastningen.

Ja, och ändrar man då hovvinkeln och belastningen kommer ju det växa i samma riktning som belastningen då med, men man måste inte raspa bort hela glasyrlagret för det? Räcker ju gott och väl nere vid sömmen?

Varför raspar man bort ända upp till kronranden? (som jag tycktes mig se på en bild) Jag kan inte komma på en enda vettig förklaring om det inte är barkhov som "behöver slätas till"?
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Ang hans tyngdpunkt, jag ser ju bara hovbilder och kan således inte göra en riktig bedömning heller på exakt vart hästens tyngdpunkt är.
Det är MITT tänk.
Sen hur hans föter har sett ut sen han föddes vet ju inte jag.
Men har han alltid flutit ut över skorna? Alltid haft tappskor? Oavsett hovis?
Tja du ville höra tankar och du fick mina lösa tankar.

Han har flutit ut sen han var 4 år. Haft olika hovslagare under alla år, alltid tappskor under sommaren. 1-3 st. Och oftast fram.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Glasyrhornet har en funktion, bla att hålla inne/ute fukt, vilket kan påverka att pålle har kass hovar, för att de är för mjuka i detta fallet.

Och nej, den behöver inte bearbetas hela vägen ner vareviga gång, varför ska alla ha så bråttom, en hov som inte är i "balans" tar tid att forma om!

Okej, och vem har sagt att det måste vara utanpåliggande?(hästen skall väl skos om någon gång?)

Men såklart, ska man göra infällning rekommenderas det ju att man använder skor med infällda kappor, men beror på hur tjock hovvägg, vart sömhålsplaceringen skall vara etc. Och varför är det en onödig påverkan på hoven med infällda kappor om hästen behöver det?
Jag föredrar hur som helst tåkappor, infällda eller ej.

Det var inte menat som ett klagomål det var bara en reaktion på ett inlägg som jag inte höll med om :angel:

Glasyrlagret har ingen avgörande betydelse för hovens förmåga att behålla sin fuktighet. Hoven fuktas genom läderhuden.

Sömhornet övergår i glasyrlager allteftersom väggen växer nedåt. Både sömhorn och glasyrlager har väldigt dålig mekanisk hållbarhet vilket innebär att en stor del av glasyrlagret ständigt nöts bort av underlaget som hästen går på!

Sömhornets uppgift är att skydda kronranden och dess hornproduktion samt bilda en stark övergång mellan hud och hornkapsel.

Min slutsats är med tanke på vad jag skrivit ovan är att man kan med gott samvete bearbeta hovväggen vid behov, men man ska ge f#n i sömhornet givetvis!

TS bilder visade hovar skodda med utanpåliggande tåsidokappor.

Eftersom ni på er skola verkar använda dragna tåsidokappor vet jag vilken utbildning det rör sig om.
Dina två huvudlärare är nämligen i stort sett unika i Sverige om att använda fabriksskor med dragna tåsidokappor.

Er smideslärare vet jag också vem det är och den läraren skall ni hålla hårt i för det är en väldigt skicklig hovslagare som verkligen brinner för sitt yrke!
Tyvärr undervisar smidesläraren er bara i smide! :confused:
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Jag uppfattade absolut inte VAT som klagande, däremot ifrågasättande. Själv blev jag lite rädd över ditt inlägg och undrande,, herre gud vilket årtionde är det dina lärare bedriver utbilningen på.

Förklara gärna lite mera ingående vilken kunskap dina lärare på skolan har, VAT ser man bara genom att läsa H*n:s inlägg vilken fortbildning den personen tagit del av och även förtått innebörden av.


Tack!! :o:o:o:D
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Ja, och ändrar man då hovvinkeln och belastningen kommer ju det växa i samma riktning som belastningen då med, men man måste inte raspa bort hela glasyrlagret för det? Räcker ju gott och väl nere vid sömmen?

Varför raspar man bort ända upp till kronranden? (som jag tycktes mig se på en bild) Jag kan inte komma på en enda vettig förklaring om det inte är barkhov som "behöver slätas till"?
Du kommer att bli ytterligare en hovis som försöker att förbättra balansen genom att bara hugga av tån lite i nederkant.
Det leder till att utväxten kommer att vara konstant- år ut o år in.= ingen förbättring. Lägg till lite dåligt traktunderstöd, så är Biffen klar.

Då får kunden höra att det inte går att åtgärda, så:crazy:

Denna hästen ser ut att ha haft ngn fångkänning i början av sommaren. Kanske är det därför som hovisen har gjort som han har gjort. Bara han vet om det fanns några spår i lamellerna.:confused:

TS. Jag skulle nog inte sko om den så sällan. Den har växt ur skorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Då vill jag att du förklarar för mig pedagogiskt och i klartext hur glasyrhornet kan växa hela vägen ner på några dagar.
Glasyrhornet har en funktion, bla att hålla inne/ute fukt, .

Det du skriver här är en "kunskap" svenska hovslagare fick lära sig på stenåldern! Du vet väl att glasyrlagret är en svenskuppfinning! För utländska hovslagare får inte lära sig detta, och har aldrig ens fått den "kunskapen". Jag tycker nog du ska lyssna till din smideslärare(den yngre) och höra med honom. Jag kan också gå i god för hans kunskap.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Det du skriver här är en "kunskap" svenska hovslagare fick lära sig på stenåldern! Du vet väl att glasyrlagret är en svenskuppfinning! För utländska hovslagare får inte lära sig detta, och har aldrig ens fått den "kunskapen". Jag tycker nog du ska lyssna till din smideslärare(den yngre) och höra med honom. Jag kan också gå i god för hans kunskap.

Enl. BW så uppstod den här felaktigheten med glasyrlagret i en översättning av en engelsk hovslagarbok nån gång på 1930 talet. Där man felöversatte the periople till "glasyrlagret" Denna felaktighet följde sedan med i många många år under utbildningarna och gjorde många svenska hovslagare rädda för att korrigera hovar genom att raspa bort överflödigt vägghorn.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Enl. BW så uppstod den här felaktigheten med glasyrlagret i en översättning av en engelsk hovslagarbok nån gång på 1930 talet. Där man felöversatte the periople till "glasyrlagret" Denna felaktighet följde sedan med i många många år under utbildningarna och gjorde många svenska hovslagare rädda för att korrigera hovar genom att raspa bort överflödigt vägghorn.


I dag är vissa inte rädda för att gå ett steg längre.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Du är inte rädd om att bli av med din hovslager!
Modig att sätta utt han och dig själv har på netet :cool:
Finns gott om experterna har, non av dom kan sko din häst nästagång.
Az
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Du är inte rädd om att bli av med din hovslager!
Modig att sätta utt han och dig själv har på netet :cool:
Finns gott om experterna har, non av dom kan sko din häst nästagång.
Az

Jag har inte satt ut någon. Jag har frågat om råd. Jag tycker att internet är fantastiskt på det sättet. Att man kan söka nya idéer och andra åsikter. Jag är helnöjd med min hovslagare! Och har även skickat denna länk till honom. Så han vet att den här tråden finns.

Varför skulle det vara modigt att starta en tråd om detta? Jag tycker att jag har fått många tips. Bla om fodertillskott och alternativa skoningar. Som ev kan ordnas om han behåller skorna på.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 776
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 835
Senast: Marvin
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 821
Senast: mily
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 251
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp