Vad säger ni??

ninno

Trådstartare
Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er åsikt.

Jag avslutade min studier till socionom och började en ny linje till djur-, hästskötare istället. Det gjorde jag av den anledningen att jag funderat ut hur det skulle gå att få hästverksamhet att bli lönsam, jag hade tänkt börja med avel, som är det som ligger mig närmast hjärtat, inackodering av hästar och turridning, samt att jag skulle vidareutbilda mig till hippopraktor. Jag skulle alltså ha flera ben att stå på. Detta var något jag verkligen funderat länge på, och alltid velat göra, hade planerat nästan i minsta detalj för att jag ville verkligen detta och ville det skulle GÅ att få det att gå runt som eget företag.

Denna vän, som är min pojkväns brors fru, har också hästar och vi umgicks så gott som varje dag. När jag bytte linje och bestämde mig för detta var det liksom allvar för mig, en satsning att skippa en utbildning med garanterat jobb för att bli djurskötare där det inte finns jobb annat än som egenföretagare här omkring. Jag hade lånat hem bibliotekets alla rasböcker, läst allt jag hittat på nätet om den ras jag ville börja avla på, en ovanlig ras som det finns få av i hela norden. Direkt jag såg rasen blev jag förälskad, visste att det var den jag skulle ha, den liknade den häst jag alltid drömt om, men i miniatyr.. Och så ovanlig och med så många bra kvaliteer. Jag var såld, och bestämde mig redan då. Jag var säker på att det var precis det som var min mening med livet, min framtid.

Vi umgicks mycket, alltid med hästar och jag trodde verkligen att hon var en jag kunde lita på. Därför berättade jag åt henne om mina företagsideér, om den här rasen jag blivit såld på, berättade var det var för en, varifrån den kom och allt jag visste, i tron om att hon gick att lita på och att vi skulle starta upp företaget gemensamt. Före det hade jag inte nämnt om den här rasen för någon annan än min pojkvän, jag vari faktist rädd att någon skulle ta min idé och börja med det innan jag hade möjlighet.

När vi började fundera på att starta gemensamt var hon jätteivrig och ville ofta vi skulle träffas och planera! hon läste om rasen och tyckte oockså den var jättefin och bra och vi bestämde att åtminståne det skulle vara grunden till vårt företag, vi funderade på namn på företaget, plats, vilka marker vi skulle arrendera osv. Hon och hennes familj köpte en tomt och skulle börja med inackodering där, och med ridskoleverksamhet för nybörjare. Vi hade talat om att hon skulle börja själv sålänge jag studerar så skulle jag komma med sen när jag kunde, men att vi ändå skulle starta tillsammans. Så som jag såg det skulle jag i princip arbeta gratis åt henne för att vara en del i verksamheten från början, trots att hon betalat marken och hästarna. Men det jag fick veta då, eller märkte så småningom, var att hon hade tänkt starta det själv..

Allstans var jag såg att hon skrivit om det, allt vad jag hörde hon pratat var det HON som skulle starta eget, HON som berättade om dessa ovanliga hästar, och hon som planerade... trots att det ringde lite klockor i bakhuvudet så fortsatte jag som förr, med att söka hästar på nätet, föröska planera tillsammans med henne och allt precis som förr.. jag märkte att det var något ibland, men ändå ville jag ju inte ge upp det jag bestämt att jag vill göra med mitt liv och verkligen trodde på.

En dag när jag kom till hennes och skulle se bilder på de hästar hon tänkt köpa läste jag även de mejl hon skrivit åt säljaren. Om hennes ide om dessa hästar, om hur Hon ville starta upp, hur Hon skulle göre. Inte ett ord om mig.
Då frågade jag hur hon tänkt egentligen, som jag också frågat förr men inte fått något svar.

Då sa hon att hon vill starta själv, att det är så svårt att ha ett företag tillsammans med någon men att vi kan samarbeta om jag vill sen när jag har färdigt skolan och så. I mitt chocktillstånd nickade jag och höll med. Satte mig i bilen på hemväg och brast i gråt. Där var mina ideer och planer...



Nu efteråt har vi pratat, jag har förklarat att det känns som att hon tagit mina ideer och förstört min dröm genom att göra den till sin. Hon förstår det inte, utan säger att jag är löjlig som tror att jag har ensamrätt på denna hästras, hon tycker att jag kan köpa såna hästar och börja avla sen när min skola är klar också, och börja med turridning och allt jag velat. Men, det finns verkligen inte plats för två sådana här omkring. Hon har inte menat börja avla i framtiden, men hon tar hem 4 hästar, två ston och två hingstar, och kommer att betäcka båda stona åtminståne en gång. Det är inte att satsa fullt ut på avel, men det är fortfarande avel.

Hon har rätt i att jag inte har någon ensamrätt på de här hästarna, men jag trodde vänskap och respekt för någon annans drömmar hade betydelse också. Klart jag KAN börja med det jag menat, men det är ju ändå inte samma sak! Dessutom finns det inte plats för två med turridning och två med avel av samma ras, även om den ena endast bedriver småskalig avel. Till saken hör också att hon sagt att dessa hästar inte betyder något för henne, att för henne går det precis lika bra att börja med en annan ras som både barn och vuxna kan rida på. Då vi hade den diskussionen var vi sams igen, och jag trodde allt var utrett tills hon ringde och sa att hon ändrat sig "för att säljaren blev så ledsen.."

Fråga gärna om jag varit oklar med något, önskar verkligen någon tar sig tid att läsa egenom detta och helt enkelt säger sin åsikt. Vi verkar båda vara så fast i vår egen värld, jag vill gärna vet hur någon utomstående ser på saken!

// Janina
 
Sv: Vad säger ni??

Solklart har hon stulit din affärsidé, hon har ju t o m erkänt det genom att hoppa av och ändå föreslå att ni ska gå ihop igen, senare.

Frågan är om du kan göra något åt det, rent juridiskt. En process kostar pengar, men varför inte utnyttja en jurist som har gratis konsultation och höra?
 
Sv: Vad säger ni??

Tycker också att det är klart att hon har stulit din idé men har ingen aning om vad man skulle kunna göra åt det. Mer än att vänta ut henne kanske, om hon inte brinner för det/den rasen på samma sätt som dig så kanske hon tröttnar efterhand.

Men jag förstår hur det måste kännas för dig! Jag har själv suttit i liknande sits många gånger, talat om saker som jag skulle vilja göra, hästar jag skulle köpa/avla på när jag får råd osv och så har den andra gjort exakt samma sak :grin: Det känns ganska ruttet faktiskt men man får försöka bita ihop och knipa käft och komma igen när man har möjlighet och dom minst anar det :devil:

Men som Lovisaleonora_ säger varför inte rådfråga någon jurist!
 
Sv: Vad säger ni??

Jag tycker verkligen synd om dig! Jag förstår att det måste kännas jättesurt och att du är besviken.

Jag förstod inte riktigt vad det är du vill ska hända, vad vill du ha hjälp med? Kanske kan hjälpa dig lite mer om jag vet det.

Tyvärr kan jag inte se hur du skulle kunna komma åt det här juridiskt :crazy: Ni har inget avtal, du har inget företag/namn/rykte än som har skadats...

Tyvärr så är det så att drömmar/planer inte går att skydda juridiskt så man får vara försiktig med att prata om det innan man kan skydda det genom att registrera ett företag/varumärke eller vad det nu gäller.

Du kan alltid rådfråga någon verksam jurist men tyvärr tror jag inte att det finns något att göra.
 
Sv: Vad säger ni??

Tack för svaren! Jag är väldigt besviken och det här har stört mig nu en tid, inte kunnat sova osv. Ville bara höra om en utomstående ser det, hon tycker ju jag är löjlig och att hon inte har gjort något fel, medan jag tycker det. Har till sist inte vetat om det är fel att jag brytt mig såhär mycket, om jag inte borde ha gjort det.. så det jag ville ha var bara svar, andras åsikter, så tack ska ni ha! :)
 
Sv: Vad säger ni??

Jag fösrtår att du bryr dig! Man tror inte att folk ska vara som tyvärr är ibland, klart man blir besviken.

Men försök att inte låta henne stå i vägen för dina planer!
 
Sv: Vad säger ni??

Hej

Ville bara skicka lite peppningsord , tycker du har blivit väldigt illa behandlad.
Det är verkligen hemskt att känna sig så sviken.:cry:

Hoppas så att du får tillfälle att förverkliga dina drömmar, tror fullt och fast att den som har ett djupt äkta intresse är den som i slutändan lever sin dröm.:)

Styrkekram !!!
 
Sv: Vad säger ni??

Hej!

Jag kan förstå att du känner dej sviken, hon har ju tagit dina planer och gjort till sina egna!

Jag tror inte du kan göra nånting juridiskt åt detta, det enda du nog kan göra är att hoppas att hon inte har så bra koll och att hennes företag faktiskt inte går så bra som hon tänkt sej (det är ju sällan hästföretag gör det, oavsett inriktning) och att hon, när du pluggat färdigt, har insett att det inte var hennes dröm och är villig att sälja:-).

/Lavinia, som tycker det är hemskt hur lite man kan lita på folk..
 
Sv: Vad säger ni??

Jag har ingen aning om vad du ska göra åt saken. Men oavsett så var det taskigt och helt och hållet hänsynslöst av henne att göra så. Är hon verkligen en vän?
 
Sv: Vad säger ni??

Man ska inte ha affärer med sina vänner eller sin familj så är det bara. Jag tycker synd om dig, det är en hård läxa...
 
Sv: Vad säger ni??

Det är en hård läxa och nästa gång du kommer på en bra idé så håll den för dig själv tills det är dags att realisera.

Sen tycker jag att du ska stå upp för dig själv och inte acceptera läget. Visa vart du står och sluta umgås med henne. Jag hade vägrat att umgås med en sådan person, även om resten av släkten blir lidande. Hon är en tjuv och sådana vill jag inte ha i min bekantskapskrets. Så fira jul någon annanstans!
 
Sv: Vad säger ni??

Jag tycker också att du ska stå upp för dig själv och inte acceptera läget.
Hon har behandlat dig väldigt illa och missbrukat ditt förtroende.Nog sjutton ska man kunna lita på sina vänner och inte tro dem om att sno ens ideer,och göra dem till sina.Ni är ju dessutom släkt.Det hon gjort är väldigt fult och inta alls som människor brukar göra.Folk brukar ju faktiskt kunna starta upp företag gemensamt.Stå upp för dig själv och umgås inte med henne mer.
Du har rätt att känna som du gör.
 
Sv: Vad säger ni??

Tack hörni. Den här tjejen verkar inte alls förstå varför jag är besviken, utan säger att hon inte förstört något för mig för att hon int tänker börja avla, att hon inte har gjort något fel, att det inte finns något för mig att störa mig på.. Hon förstår alltså inte, och då känns det bra att det finns de som gör det här, så slipper man känna sig så dum! Hon svänger på det helt och säger att jag skulle säga att hon förstört min dröm och mitt liv fastän hon skulle sluta med hästar helt och hållet, det är ju inte det det handlar om, att jag inte vill hon ska hålla på med hästar.... Vet inte varför det ska vara så svårt att förstå...

Nåja, första prövningen kommer nu på söndag när min pojkvän fyller år. Får se om hon dyker upp på något kalas hemma hos hans föräldrar och vad det blir till....
 
Sv: Vad säger ni??

Men prata med någon jurist innan, så vet du i alla fall själv om det faktiskt är något som går att ta vidare (även om du inte vill) eller om det "bara" är dålig stil.

Om en jurist tycker att det faktiskt är anmärkningsvärt uppträdande, så tycker jag gott att du kan meddela henne det på ett snyggt och sakligt sätt. Samtidigt som du berättar att/om du inte tänker ta det vidare, men att alla tjänar på att veta vad som gäller.
 
Sv: Vad säger ni??

Jag tycker att hon har stulit din idé, jag vet dock inte hur det fungerar juridiskt, men rent vänskapsmässigt är det genomruttet. Jag hade blivit hemskt ledsen om någon av dem jag delat min idé med bara tog den, jag har också filat på en idé ett tag och delgett ett par av de närmsta bara för att ha någon att bolla med.

Jag kan inte säga annat än att jag tycker det är fruktansvärt tråkigt för din del! Lovisaleonora verkar ha bra inlägg gällande saken dock :)
 
Sv: Vad säger ni??

Verkligen ruttet av en "vän" att göra så! Tyvärr upphör man aldrig att förvånas... Hur lång tid hade ni pratat om detta innan? Jag tänker om det är ett tidspann på flera år så kan det ju vara så att hon helt enkelt "glömt" att idén var din från början utan hon har fått för sig att nin kommit på det tillsammans och det är ju lika mycket hennes dröm nu... Men det som är så dåligt av personen är ju att ni faktiskt planerat att starta det tillsammans och helt plötsligt ska hon göra det själv. En vän hade frågat dig om det var OK att hon startade själv istället på en gång eftersom du inte ville starta direkt, men hon ville det... En bra vän skulle aldrig sno sin kompis drömmar/företagsidéer.

Hur som helst så bästa "straffet" är att starta en likadan verksamhet men vara BÄTTRE och slå ut personen via konkurrens. Om du ger upp din dröm pga att hon redan startat så är det ju du som förlorat :(... på alla plan. Om du förstår hur jag tänker?

Jag och min sambo var med om nåt liknande då han släppte in en kompis i sitt (numera vårt) företag (som min sambo byggt upp under ett års tid innan detta) Anledningen var att "kompisen" var en väldigt duktig säljare och skulle jobba i princip bara med att dra in kunder till företaget och min sambo skulle göra resten. Det som hände var att "kompisen" knappt drog in några kunder alls och under tiden vi planerade att anställa fler säljare... För "kompisens" dröm var ju inte att sälja utan att vara chef över säljarna... han ansträngde sig knappt för tt sälja utan försökte hela tiden hitta på andra saker att göra som han tyckte var roligare, allt medans min sambo slet som tusan... ändå fick ju "kompisen" hälften av alla pengar. Vi påtalade flera ggr att han måste sälja och han kom med ursäkter hela tiden. Han hade ju fullt upp med att leta säljare... Hur som helst så hade vi ute annons om att vi sökte säljare och vi skrev på för ett större kontor (vilken vi alla tyckte var det rätta). Två veckor efter vi bundit oss på ett nytt kontor och tre dagar efter att "kompisen" haft anställningsintervjuer med alla säljare så säger han helt plötsligt. "Jag vill inte vara med i företaget längre, jag har kännt det ett tag men inte bestämt mig, jag kommer att starta upp en egen verksamhet istället, som jobbar med exakt samma sak där jag gör allt själv eller hyr in personer som gör det jag inte själv klarar" Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att ta 2 av de som vart på anställingsintervju som anställda till mitt nya företag istället"

Gissa om vi vart chockade?! Han skulle från en dag till en annan skaffa en egen konkurrerande verksamhet och uppsägningstiden på det nya kontoret som skrevs på 2 veckor tidigare och vi inte ens hunnit flytta in i skulle vi ju dela på) Eftersom vi bor i olika städer (ca 10 mil emellan) så var det han som bodde i rätt stad och skulle sköta "säljkontoret" som vi helt plötsligt inte hade nån användning för...? Det värsta i detta fall tycker jag var att han (utan att säga nåt) troligtvis planerat sin egen verksamhet i nån månad samtidigt som han fått hälften av intäkterna från vårt företag...
Behöver jag säga att han inte är vår vän längre!?
Nu är detta en helt annan branch men samma princip... du kanske ändå ska vara glad att du aldrig startade en verksamhet med personen, för hon kanske hade "huggit dig i ryggen" ett halvår senare och startat konkurrerande verksamhet då...?

För oss är det skönt att slippa denna "kompis". Nu har vi ett familjeföretag istället jag och sambon och jag drar in betydligt fler kunder som säljare än vår före detta vän... Vi är glada och nöjda och bästa hämnden för oss är att det går mycket bättre för vårt företag än det gör för hans =)

Nu blev detta lite off topic kanske men jag ville bara ta ett exempel, för man upphör aldrig att förvånas över såna som man trodde var ens vänner!

Hoppas det löser sig för dig, Lycka till vad du än bestämmer dig för att göra =D

MVH / Erica
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 032
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
953
Senast: linlar1
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 709
Senast: Ninnurur
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 366
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp