Vad säger polisen...

Vad är gipsat?

Som regel säger polisen "Nej! :mad:" är vad jag fått höra både med gipsad arm och gipsat ben, men det kan gå om man har "rätt" fot gipsad och kör automat, tex... Däremot, skulle man råka ut för något kan det kanske vara svårt att visa att det inte berodde på att man inte borde ha kört.
 
Jag hittade bara om vänsterfoten när jag googlade och den är inte okej att köra med om det är manuell så tror inte att det är okej alls när det är höger foten.

"Fråga: Jag har en gipsad vänsterfot. Jag kan stödja på foten. Nu undrar jag om jag får köra bil? Jag har provkört lite i dag och det gick bra.
AC

Svar: Nej det får du inte om bilen är manuellt växlad. Däremot så kan du köra med en automatväxlad bil där inte vänsterfoten används för att manövrera bilen.

Ulf Emilsson
Trafikpolis"
http://nwt.se/112/fragapolisen/2013/11/28/56
 
Jag har gipsad höger fot. Och kommer bli galen om jag ska vara beroende av andra.
 
Känsligheten blir ju rätt kass med gips.
Jag körde automat när jag bröt vänster. Höger fick jag en aircast efter ett par veckor, den gick utmärkt att köra med.
 
Jag hittade bara om vänsterfoten när jag googlade och den är inte okej att köra med om det är manuell så tror inte att det är okej alls när det är höger foten.

"Fråga: Jag har en gipsad vänsterfot. Jag kan stödja på foten. Nu undrar jag om jag får köra bil? Jag har provkört lite i dag och det gick bra.
AC

Svar: Nej det får du inte om bilen är manuellt växlad. Däremot så kan du köra med en automatväxlad bil där inte vänsterfoten används för att manövrera bilen.

Ulf Emilsson
Trafikpolis"
http://nwt.se/112/fragapolisen/2013/11/28/56
Ok då är det olagligt alltså.
 
Det enkla svaret är att det inte är möjligt att säga huruvida det är lagligt eller ej förrän tingsrätten prövat det. Lagen (Trafikförordningen 3. kap 1 §) säger att...
"Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom... ...eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."
Det är inte möjligt att räkna upp alla de skäl som skulle kunna göra att framförandet inte sker på ett betryggande sätt, därför är det upp till i första hand den enskilde polisen att rapportera, därefter upp till åklagare att åtala, och i slutänden upp till domstolen att bedöma hur betryggande framförandet varit och därefter fria eller fälla. (Och i förlängningen upp till gipsförare eller åklagare att överklaga uppåt.)
Det kanske redan finns gipsprejudikat, om man orkar leta. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur ?? Jag kommer ha gips ett par veckor. Hur hålla det torrt i duschen? Hjälp!!!
2
Svar
31
· Visningar
1 553
Senast: Bison
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 229
Senast: gulakatten
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
325
  • Artikel
Hästnyheter Klockan 01.45 vaknade Hanna Lundberg av att telefonen ringde. Det visade sig vara polisen som hade stod med två bortsprugna hästar...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp