Vad sägs om en klimattråd?

vallhund

Trådstartare
Hittade denna på Aftonbladet
"Utifrån vetenskapligt grundad kunskap om jord- och klimatsystem så råder det inga som helst tvivel om att en rad omfattande omställningar och genomgripande åtgärder behövs.

Det lilla fönster som, kanske, fortfarande står öppet på glänt sägs nu handla om några år. Tiden är knapp, mycket knapp. I politisk tideräkning innebär det att nästa mandatperiod kan det vara för sent. Det är på jordligt allvar nu.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/On7avA/vi-rusar-mot-en-kollaps-och-en-ekokatastrof
 
Tycker det är på tiden att något som redan påverkat andra delar av världen i flera år också lyfts ordentligt i Sverige. Synd att det måste brinna mitt på beslutsfattarnas farstukvist innan det sker en reaktion.
 
Det tragiska är att Sverige är en så fruktansvärt liten del av problemet. Resten av världen måste vakna och agera! Det vi gör i Sverige är försumbart om man ser det ut ett globalt perspektiv..

Jag försöker göra det jag kan, köper främst begagnat, sopsorterar allt från plast till textil och försöker odla lite egen mat. Och försöker göra kloka val när jag köper grejer, plockar upp en del skräp efter andra osv.
 
Det tragiska är att Sverige är en så fruktansvärt liten del av problemet. Resten av världen måste vakna och agera! Det vi gör i Sverige är försumbart om man ser det ut ett globalt perspektiv..

Jag försöker göra det jag kan, köper främst begagnat, sopsorterar allt från plast till textil och försöker odla lite egen mat. Och försöker göra kloka val när jag köper grejer, plockar upp en del skräp efter andra osv.
Fast nej. Den där tankevurpan är så dum.
Ja, det krävs att andra gör något också. Och beslut på politisk nivå även i andra länder. Men vår egen klimatpåverkan blir inte mindre bara för att vi bor i lilla Sverige. Tvärtom har vi bland de högsta ekologiska fotavtrycken (tror det är plats 10,15 nånting, se om jag minns källan och kan kolla sen) per person och många droppar små... om alla resonerar så kommer vi definitivt inte till en förbättring. Sverige kan dessutom vara ett föregångsland när det sen gäller för andra att ta efter.

(Nu antyder resten av ditt inlägg att det inte används som en "friskrivning" så det blev lite att spinna vidare i allmänhet...)
 
Det tragiska är att Sverige är en så fruktansvärt liten del av problemet. Resten av världen måste vakna och agera! Det vi gör i Sverige är försumbart om man ser det ut ett globalt perspektiv..

Jag försöker göra det jag kan, köper främst begagnat, sopsorterar allt från plast till textil och försöker odla lite egen mat. Och försöker göra kloka val när jag köper grejer, plockar upp en del skräp efter andra osv.
I procent står Sverige en liten del av utsläppen, men vi har väldigt stort inflytande på andra länder :)
Exempelvis står Sverige bakom företag som IKEA, Scania och Volvo. En total fossilfrihet i dessa företag har således effekt långt utanför Sveriges gränser.
 
Självklart har det betydelse, det var inte så jag menade. 😊 Men om man ser på dom riktigt stora länderna, med mycket industrier och utsläpp så påverkar inte "lilla Sverige" så mycket. Självklart ska vi göra vårt bästa ändå!

Och Sverige som förebild/inflytande hade jag inte tänkt på i så stor utsträckning.
 
Det tragiska är att Sverige är en så fruktansvärt liten del av problemet. Resten av världen måste vakna och agera! Det vi gör i Sverige är försumbart om man ser det ut ett globalt perspektiv..

Just detta tänker jag också ofta på!
I Sverige sorterade jag "allt", vi hade sopsortering och kompost i min bostadsförening samt jag åkte till stans större sopsortering när jag hade tillräckligt/för mycket. Gamla kläder skänkte jag till insamlingar/second hand osv.
Vi har olika lagar om miljöbilar/miljözoner. Trafikskolor lär ut eco-driving osv...

Här i Aus är möjligheterna att sortera kassa. Jag försöker. Min sambo bryr sig inte så mycket. Inte många aussis bryr sig. Detta har lett till åtskilliga diskussioner mellan mig och min sambo. Dessutom stod jag på mig mot svärmor en gång. Hon ville inte panta burkar för att det ofta stod lodisar/hemlösa vid automaterna och dom är ju 'smutsiga'.. typ.. :cautious:

Tänker på storstäder i usa med bilder jag sett på trafikkaos, eller Indien? Kina?

Obs. Jag vet INGET om deras miljötänk så jag ska väl inte döma...

Men Sverige känns verkligen litet ibland och när hela Sveriges befolkning är mindre än vissa storstäder på jorden...

Dessutom undrar jag hur många kolkraftverk det finns. Det är en riktig miljöbov.

Och regnskogar som skövlas....

Listan är lång tyvärr
 
Självklart har det betydelse, det var inte så jag menade. 😊 Men om man ser på dom riktigt stora länderna, med mycket industrier och utsläpp så påverkar inte "lilla Sverige" så mycket. Självklart ska vi göra vårt bästa ändå!

Och Sverige som förebild/inflytande hade jag inte tänkt på i så stor utsträckning.
Det är ju vi som köper det som industrierna som släpper ut producerar. Vi är i högsta grad ansvariga genom vår konsumtion.
 
I procent står Sverige en liten del av utsläppen, men vi har väldigt stort inflytande på andra länder :)
Exempelvis står Sverige bakom företag som IKEA, Scania och Volvo. En total fossilfrihet i dessa företag har således effekt långt utanför Sveriges gränser.

Det är fortfarande en droppe i havet. Sveriges och dess medborgares utsläpp är försumbart i sammanhanget.
 
Det är ju vi som köper det som industrierna som släpper ut producerar. Vi är i högsta grad ansvariga genom vår konsumtion.
Varav jag försöker köpa det mesta begagnat och verkligen tänka till innan jag köper nytt. Och försöker göra bra val NÄR jag väl handlar. Typ, köper inte från wish, försöker undvika sånt som går sönder = måste köpa nytt, försöker undvika att köpa grejer som är gjorda av plast osv.
 
Varav jag försöker köpa det mesta begagnat och verkligen tänka till innan jag köper nytt. Och försöker göra bra val NÄR jag väl handlar. Typ, köper inte från wish, försöker undvika sånt som går sönder = måste köpa nytt, försöker undvika att köpa grejer som är gjorda av plast osv.
Ja men du är ju inte ensam i landet, vi har konsumtionsmönster starka sådana som behöver påverkas. Det handlar om allt från att köpa nya kläder till hur vi exploaterar och bygger. Ju mer folk engagerar sig i detta desto lättare blir det att nå fram med mer miljövänliga lösningar. I allt vi producerar och konsumerar.
 
Ja men du är ju inte ensam i landet, vi har konsumtionsmönster starka sådana som behöver påverkas. Det handlar om allt från att köpa nya kläder till hur vi exploaterar och bygger. Ju mer folk engagerar sig i detta desto lättare blir det att nå fram med mer miljövänliga lösningar. I allt vi producerar och konsumerar.

Fortfarande försumbart. Du kan leva hur du vill och det kommer inte påverka klimatet det minsta. Folk verkar inte fatta vilka enorma mängder växthusgaser detta handlar om.
 
Fortfarande försumbart. Du kan leva hur du vill och det kommer inte påverka klimatet det minsta. Folk verkar inte fatta vilka enorma mängder växthusgaser detta handlar om.

Men den storsta makten vi har som manniskor ar ju makten att paverka andra.

Ja, att bara jag sopsorterar gor varken hit eller dit. Men om jag gor det tydligt for mina vanner o familj att klimarfragan ar superviktig och kraver riktig handling just NU, sa far vi en politiker med den agendan, och sen nar snacket spridit sig sa har vi helt plotsligt en regering med den agendan, och sedan ett EU med den agendan o.s.v. och sa helt plotsligt sa hander det grejer.
 
Fortfarande försumbart. Du kan leva hur du vill och det kommer inte påverka klimatet det minsta. Folk verkar inte fatta vilka enorma mängder växthusgaser detta handlar om.
JAG fattar fullt ut.

Det får mig att bli ännu mer pedantiskt tänka över mina konsumtionsmönster och min sortering.
Jag kan för mitt liv inte begripa hur andra länders och befolkningars beteende skulle leda till slutsatsen att JAG inte behöver ta något ansvar?
 
Googlade min egen fråga. En stad med en population på 10 miljoner eller mer definieras som "megacity".

Det finns just nu 47 megacities i världen enligt wikipedia;

20180809_195534.jpg


Tycker ändå det är värt att ta upp om vi diskuterar "Sverige mot världen" ;)

Jag har varit i Tokyo. Nu lär det finnas slumområden där med som jag inte såg, men renare innerstad har jag sällan sett. Dessutom för att det knappt finns soptunnor heller
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp