Vad sägs om en klimattråd?

"Battre" ar val en valdigt subjektiv asikt. Jag har inte alls trivts under denna sommaren. Leva i nagot jakla medelhavsklimat vill jag inte.


Undrar lite vad din poang med dina inlagg ar? Att vi inte behover oroa oss, for vi kan inte paverka nagot anda?

Gemene man vill inte leva i kyla. Så man får utgå efter vad folk i gemen tycker.

Min poäng är att få människor att bli realistiska. Många tycks leva i en bubbla. Klimatförändringarna är en realitet och kommer att ske. Med politiska förslag på global nivå kan man påverka utvecklingen något men den globala uppvärmningen går inte att stoppa.
 
Ja, visst är det fantastiskt. Som redan konstaterats av forskare kommer klimatet i Nordeuropa att bli bättre av klimatförändringarna. Sommaren i år är dock tyvärr extrem oavsett.

Det kommer att bli varmare, jag vet inte om det är fantastiskt. Vi ser redan extremväder i södra Europa och om det fortsätter kommer det att bli en migration från den regionen till norra Europa. Iofs kan de lära svenska bönder hur man odlar medelhavsgrödor på bästa sätt.
 
Du och jag utgör 1/4000000000 av mänskligheten. Våra utsläpp är som sagt försumbara i sammanhanget.

Exakt. Och alltså spelar det roll vad du, jag och de andra gör eftersom vi är mänskligheten. Om människorna inte kunnat förändra sin tillvaro hade vi fortfarande haft freoner i luften och jag och du (?) eller din mamma, syster och dotter hade inte haft rösträtt. Om människorna sätter sig på rumpan och skiter i att försöka rätta till det som inte är bra så händer däremot ingenting.
 
Fortfarande försumbart. Du kan leva hur du vill och det kommer inte påverka klimatet det minsta. Folk verkar inte fatta vilka enorma mängder växthusgaser detta handlar om.
Nej vi kan inte leva som vi vill eftersom ingen kan/bör göra det (om "som vi vill" innebär för mycket konsumtion och höga utsläpp). Att vi bor i Sverige gör inte att vi slipper ansvar. Vem ska förändra sig om vi inte gör det?
Är stöld mer ok för att det finns fler som mördar?
 
Jag tillhör dom som tycker att det spelar ingen större roll vad enskilda personer gör (även om jag gör vad jag kan).
Skulle Sverige ha ett krav på att bara importera varor från fabriker med en viss standard på utsläpp och liknande så hade det fått andra länder att våga ta efter.
Tycker inte det ska vara upp till enskilda personer utan besluten måste tas längre upp för att få spridning till andra länder.
 
Exakt. Och alltså spelar det roll vad du, jag och de andra gör eftersom vi är mänskligheten. Om människorna inte kunnat förändra sin tillvaro hade vi fortfarande haft freoner i luften och jag och du (?) eller din mamma, syster och dotter hade inte haft rösträtt. Om människorna sätter sig på rumpan och skiter i att försöka rätta till det som inte är bra så händer däremot ingenting.

Vad jag och du gör är fortfarande försumbart för klimatet. Så om vi sitter på rumpan eller inte är sak samma för klimatet.

Däremot kan man tänka ett steg längre och undvika att bebygga mark på låg marknivå etc.
 
Nej vi kan inte leva som vi vill eftersom ingen kan/bör göra det (om "som vi vill" innebär för mycket konsumtion och höga utsläpp). Att vi bor i Sverige gör inte att vi slipper ansvar. Vem ska förändra sig om vi inte gör det?
Är stöld mer ok för att det finns fler som mördar?

Den moraliska aspekten är en helt annan fråga och svaret på varför vi agerar som vi gör. Vi agerar för att vi vill ta vårt ansvar, likväl kommer vi inte att påverka klimatetutvecklingen.
 
Jag tillhör dom som tycker att det spelar ingen större roll vad enskilda personer gör (även om jag gör vad jag kan).
Skulle Sverige ha ett krav på att bara importera varor från fabriker med en viss standard på utsläpp och liknande så hade det fått andra länder att våga ta efter.
Tycker inte det ska vara upp till enskilda personer utan besluten måste tas längre upp för att få spridning till andra länder.
Men politikerna måste ju också få/få ha kvar makten för att fatta sådana beslut
 
Det tragiska är att Sverige är en så fruktansvärt liten del av problemet. Resten av världen måste vakna och agera! Det vi gör i Sverige är försumbart om man ser det ut ett globalt perspektiv..
Fail-resonemang.
Att resonera som om vad vi Svenskar gör inte har någon som helst betydelse i denna fråga är att tänka väligt mycker innanför boxen, och leder absolut inte åt nåt rätt håll.

Det är vi svenskar (*) som
1) har det tekniska kunnandet,
2) har innovationsförmåga,
3) har de ekonomiska förutsättningarna,
4) har helikoptervyn att se hur allt hänger ihop,

som ska skapa tekniska förutsättningar och lösningar för hur vi ska deala med detta jätteproblem, och visa världen
a) hur alla länder i världen ska göra,
b) att det fungerar i större skala
c) att det dessutom är ekonomiskt lönsamt
så att vi inte bara kan bromsa, utan även vända denna road to ruin vi just nu skenar mot.

(*)
(och andra liknande samhällen i världen)
 
Fail-resonemang.
Att resonera som om vad vi Svenskar gör inte har någon som helst betydelse i denna fråga är att tänka väligt mycker innanför boxen, och leder absolut inte åt nåt rätt håll.

Det är vi svenskar (*) som
1) har det tekniska kunnandet,
2) har innovationsförmåga,
3) har de ekonomiska förutsättningarna,
4) har helikoptervyn att se hur allt hänger ihop,

som ska skapa tekniska förutsättningar och lösningar för hur vi ska deala med detta jätteproblem, och visa världen
a) hur alla länder i världen ska göra,
b) att det fungerar i större skala
c) att det dessutom är ekonomiskt lönsamt
så att vi inte bara kan bromsa, utan även vända denna road to ruin vi just nu skenar mot.

(*)
(och andra liknande samhällen i världen)

Inget fail med det. Skulle snarare säga att det är att se utanför boxen att kunna se skillnad på moral och praktiska konsekvenser. Rent moraliskt har du till synes rätt men sakligt har du fel.
 
Ja det ska ligga på politikerna och inte enskilda personer.
Tex ska det inte ligga på enskilda personer att leka detektiv för att hitta vad som är miljövänligt gjorda.

T.o.m. svenska politiker har ytterst lite makt över detta. Det är en del av problemet. Eftersom konsekvenserna är så små och resultatet så långt borta är incitamenten att agera små.

Problemen med växthuseffekten har varit kända i mer än 50 år. Trots det har knappt något gjorts åt problemen.
 
Ja det ska ligga på politikerna och inte enskilda personer.
Tex ska det inte ligga på enskilda personer att leka detektiv för att hitta vad som är miljövänligt gjorda.

Fast så länge enskilda personer fortfarande vill kunna åka billigt till Thailand, äta mycket kött, köra bil överallt och generellt få ökad eller bibehållen levnadsstandard så röstar de/vi ju inte på partier som vill göra riktigt kraftfulla åtgärder för klimatet - dessa åtgärder sänker ju per definition vår nivå av konsumtion. (att vi hinner lösa problemen med ny teknik tror jag inte på.)

Så jo, det måste ligga på enskilda, men främst genom att rösta fram rätt politik.

(och det här med att invandringen fortfarande uppfattas som viktigare än miljön inför valet är ju helt galet. Om nåt kommer att öka invandringen så är det ju klimatförändringarna, HUR kan man missa det??? 😫😫)
 
Fast så länge enskilda personer fortfarande vill kunna åka billigt till Thailand, äta mycket kött, köra bil överallt och generellt få ökad eller bibehållen levnadsstandard så röstar de/vi ju inte på partier som vill göra riktigt kraftfulla åtgärder för klimatet - dessa åtgärder sänker ju per definition vår nivå av konsumtion. (att vi hinner lösa problemen med ny teknik tror jag inte på.)

Så jo, det måste ligga på enskilda, men främst genom att rösta fram rätt politik.

(och det här med att invandringen fortfarande uppfattas som viktigare än miljön inför valet är ju helt galet. Om nåt kommer att öka invandringen så är det ju klimatförändringarna, HUR kan man missa det??? 😫😫)

Ja, svaret ligger i rätt politik. Och då inte på nationell nivå utan global nivå.

Spelar ingen roll om vi är hyper-globalsmarta här om övriga världen kör på som vanligt.
 
Ja det ska ligga på politikerna och inte enskilda personer.
Tex ska det inte ligga på enskilda personer att leka detektiv för att hitta vad som är miljövänligt gjorda.
Det måste komma från båda håll. Att så mycket miljövidrigt finns och är tillåtet är fel. Men privatpersoner måste också göra ett val. För att lagar inte kan begränsa allt, för att kortsiktig ekonomi inte kan vara det viktigaste och för att politiker som tar miljövänliga beslut ska få fortsätta ha makten istället för att förlora röster på beslut som påverkar enskilda personer "negativt" (tex högre bensinpris/resor/kakor).
 
Vi svenskar kan inte påverka så det är lika bra att vi låter bli (?). Om alla resterande länder ska resonera så, vem är det då som ska få till en förändring?

Säger du åt folk att inte rösta också eftersom det väldigt sällan är en enskild röst som är avgörande?

Det är skillnad på att uppmana att inte göra något och att komma med korrekt information om konsekvenserna av handlingen.

Att rösta gör man rimligtvis för att ta sitt politiska ansvar och att det känns rätt, inte för att man inbillar sig att det kommer att få någon påverkan på valet i sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flyga långt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp