Bukefalos 28 år!

Vad saknas??

L

lollobf

I våran hage går det tre hästar.
Vi har en stor stock inne i hagen som den börjat gnaga på...gav dem då extra minaraler och dem slutade direkt att tugga på den.

Istället har dem börjat gräva i hagen och äter rötter...varför:confused: ??

Dem får tillräckligt med hö......men har inte fri tillgång till det...men dem får enligt foderstaten.

Är dem bara uttråkade eller vad gäller det.

Dem har grävt upp så mycket att det inte kommer att växa ett grässtrå där. Kan man förhindra det på nåt vis?? Är det något som fattas i fodret??

Tacksam för alla svar jag kan få!!!
 
Sv: Vad saknas??

Hur mycket är "tillräckligt med hö" då?
Hästar är ju gjorda för att beta/tugga 15-20timmar om dygnet och när höet tar slut och tuggbehovet inte helt tillfredställt så gnager dom på det som finns... jord, rötter osv.
Det finns hästar som nöjer sig med de kilon som foderstaten anger men många hästar behöver tugga mycket mer än så. Om normalfoderstaten anger 8kg hö så kanske den skulle behöva det DUBBLA för att få sitt tuggbehov tillfredställt. Eller MER i vissa fall!

Kanske ni skulle ge dom HALM att tugga på i hagen?
 
Sv: Vad saknas??

Det kan säkert vara så att de är uttråkade och rötterna är goda! Gräset kommer helt säkert att växa upp igen, det klarar mycket. Men om ni inte vill att de ska gräva så lägg in fler stockar med bark eller sly som de kan underhålla sig med. Man kan också lägga ut halm om de tycket om att äta det.
 
Sv: Vad saknas??

Det är ju gott med rötter!:d

Våra kan bojkotta lunchhöt, dvs de äter en stund för att sen bojkotta det för rötter, de få grässtrån som finns kvar och annat som de gräver fram.
Beror i min kuses fall definitivt inte på grovfoder eller mineralbrist.
Det är väl smaskigt helt enkelt!
 
Sv: Vad saknas??

I varje box har vi ett vedträ av ask. Hästarna sysslar med dessa i timmar. Just ask anses bra till hästar. Kommer dock ej ihåg var jag hört eller läst detta. Speciellt bra till hästar som äter på inredningen. Ibland hänger vi även in enkvistar. Mkt populärt.
 
Sv: Vad saknas??

Hästar är ju konstruerad att äta och främst leta mat stopra delar av dygnet.

Saxat från Hippocampus om hästens födosöksbeteende:

Hästar betar 60 - 75 % av dygnet, det vill säga 14 - 18 timmar per dygn. De betar ungefär lika länge när det finns gott om bete (sommar), som när det finns lite eller näringsfattigt (vinter) .



Så detta beteende är HELT naturligt.
 
Sv: Vad saknas??

Det behöver inte vara något som saknas, Hade en new forset som letade rötter och annat smaskigt hela dagarna.
Det ligger i höstarnas natur att tillgodose sig själva med allt de behöver och de slutar inte med det bara för att vi lägger upp allt på sivlerfat.:banana:
Det är jättebra att de äter rötter och gnager på trästockar.
Hästar behöver celulosa för att må bra i magen och i trä finns det gott om dessa fibrer :d
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 273
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 544
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 357
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp