Vad sjutton är på tok med min hund?

Seuss

Trådstartare
Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00.

Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med myrorna i kroppen än att skriva här. Kanske är det någon som har erfarenhet av något liknande. Det här kommer att bli långt.

I alla fall:

De senaste två kanske tre veckorna har min sjuåriga hanhund ( kastrerad ) genomgått någon slags personlighetsförändring.

Han har alltid varit världens gladaste, alltid på när det är upptåg på gång. Mycket go ute och stencool inne. Älskar alla han känner men reserverad och lite feg när han träffar nya människor. Kan vara lite spooky men kommer snabbt över det om han blir rädd för något och sedan är det lugnt.

Han är hur smidig som helst att ha med sig, aldrig några problem vid inkallning, supertrevlig att gå med, skulle aldrig drömma om att dra i kopplet, bra kontakt.

För ett par veckor sedan märkte jag att han slutade att gå på grusgången vid stallet. Även om jag och andra hunden gick där så stannade han antingen kvar och väntade tills vi kom tillbaka eller så sprang han bakom containern ( mycket bökigare väg. ) Han har inga som helst problem att gå på grus annars.

I början tänkte jag att han höll sig undan från hästarna som brukar racea runt därinne men nu är jag inte så säker längre.

Jag tyckte att han blev slöare. Fortfarande lättstartad, men inte riktigt med samma energi. Jag tänkte att det var värmen.

Någon dag senare så ville han inte följa med in i stallet alls. Han drog upp på stenkullen ovanför ( det är kanske tio meter från stalldörren ) reagerade starkt och sprang och gömde sig när jag kom med någon av hästarna. Han kom heller inte när jag kallade på honom. Det har ALDRIG hänt förut. Han blir ALLTID jätteglad när man ropar på honom och kommer sättande i trehundra knyck. Nu började jag bli orolig.

Hundarna är med mig i stallet jämt. Han har aldrig visat rädsla för hästarna tidigare och när vi är i stallet är hundarna i hasorna på mig HELA tiden så jag är säker på att inget kan ha hänt som jag inte sett. När jag rider är de antingen med eller så ligger de i sadelkammaren om det är kallt eller en box om det är varmt.

Så i förrgår var hundarna hemma när jag var iväg och åt lunch med tjejerna. Min kusin följde med mig hem. Hundarna älskar henne. När jag öppnar dörren och släpper ut dem på uteplatsen blir det riktigt konstigt. Han skäller, gruffar, och ni vet när de lixom sträcker ut hela kroppen, lutar sig bakåt, bakdelen är högre än framdelen och är beredda att kasta sig undan för att de är så rädda, så gör han.

Vi blir båda jätteförvånade och hon sätter sig på huk och försöker prata med honom som vanligt. Han fortsätter och ser, jag kan inte beskriva det på annat sätt, jätteförvirrad ut. Då slår det mig att han verkligen inte känner igen henne.

Han försöker springa in bakom mig och gömma sig, han försöker springa in i lägenheten och gömma sig. Jag stoppar honom mjukt och lugnt. vi pratar med varandra och låter honom vara utom att när han försöker springa in i lägenheten sätter jag armen för. Både hon och jag är helt ställda och fattar ingenting. Det här är alltså två dagar efter de senast sågs. Då gnylade han av glädje när han såg henne.

Jag ringer i alla fall veterinären med en gång. De ger mig tiden imorgon och säger att det inte verkar akut men blir det så är det bara att åka in. Undertiden ska allt bara vara som vanligt.

Då är vi framme vid igår kväll. Vi åkte ner med killarna för ett kvällsdopp och simträna lite. Vatten är det BÄSTA han vet. Han dyker i från bryggor och klippor.

När min syster kommer upp ur vattnet så drar hon i linnet hon har på sig och han blir livrädd. Han drar sig bakåt, vägrar gå fram och morrar. Då skulle jag precis till att sätta på honom flytvästen som han haft tusen gånger förut och han blir rädd för den. Vi tar det lugnt utan att pjoska och jag får på den.

Imorgon ska vi ta alla prover som går, men jag är sjukt orolig ikväll. Någon som har några idéer?

Tilläggas bör ( som att den här novellen inte var lång nog redan ) att för fyra månader sedan så skulle vi hjälpa en vän som tagit sig an en hund som de inte klarade av. Kanonhund, men väldigt aktiv och passar inte som en stillasittande sällskapshund. ( Vit herde hund. Oreggad. )

Meningen var att de skulle hitta ett nytt hem åt den här hunden och så skulle den akutbo hos oss då de efter en vecka inte kunde ha den med sig på jobbet. ( Så har det inte riktigt blivit utan vi har fått inse att han är dumpad här. Vi jobbar på att hitta ett nytt bra, aktivt och stabilt hem till honom. )

Jag vet inte om det har med saken att göra. Det känns inte som det. Det är för mycket annat, konstigt lixom. Och det här har ju kommit först nu.
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Spontant så smärta eller fel på synen?

Hoppas allt går bra imorgon!
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Synförändring tänker jag spontant. De andra grejerna låter faktiskt som demens, men jag har svårt att tro att det ska komma så plötsligt.

Smärta är naturligtvis också ett alternativ.

Sen kanske det har hänt något i hjärnan. Det låter väldigt otäckt i alla fall.

Uppdatera oss gärna då du vet mera. Hoppas ni hittar felet fort!
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Spontant tänker jag anaplasma eller annan fästingsjukdom. Kanske hjärntumör..?

Hade det bara varit stallet han undvikit hade jag tänkt att han kanske fått en stöt av staketet.
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Hugger en knapp och svarar alla på samma.

Bison: Usch.. Måste läsa på om det. Vet du om man kan/hur man testar en hund för det?

Jenka och em-pirre: Synen har jag inte ens tänkt på. Det skulle det kunna vara. Jag ska be dem att titta extra på det imorgon ifall de inte redan gör det.

Smärta har jag oroat mig för. Jag hittar inget när jag känner igenom honom, men det betyder ju inte att den inte finns där någonstans.

Em-pirre: De får helt enkelt titta på det ( om det går? ). Även om jag verkligen hoppas att det inte är demens. Jag kan inte så mycket om demens på hundar men jag antar att som för människor är det inte så mycket man kan göra? Det ska jag. Jag uppdaterar så fort jag vet.

Tack Jenka! Det gör jag med.

Bengeten: Som jag sa till Jenka och em-pirre, det har jag inte ens tänkt på. Jag ska se till att de kollar på det. Tack för tipset.

Appro på det här med hjärnan som em-pirre pratade om, är det någon av er som är duktig på fästingsjukdomar? De kan väll sätta sig på hjärnan?
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Just nu kan ingen av oss svara på vad din hund lider av, och fästingsjukdomarna kan ge ett gäng mycket diffusa symtom.

Jag tycker du ska andas och ta det lugnt, och så väntar du tills du pratat med veterinär.

Hoppas att det "bara" är synen eller smärta som går att lindra rätt enkelt. Och hoppas att det inte är nåt som händer i hjärnan. :(
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Fästingsjukdomar är det första jag tänker på om det kommit relativt plötsligt.
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Ja, fästingsjukdomar skulle det kunna vara. Sitter och läser om dem nu. Vet du hur det ser ut om det satt sig på hjärnan? Kan man fortfarande bota det med antibiotika då?

Hjärntumör är ju oxå en ( läskig ) möjlighet.
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Fästingssjukdom är det första jag tänker på. Se till att de kollar anaplasma och borrelia.
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Usch, det är hemskt att inte veta. Och att vänta.

Nä, du har rätt. Jag ska försöka andas lite. Jag ska ta och poppa lite popcorn, ta upp killarna i soffan och titta på trassel. Tack!
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Tänker också fästingsjukdomar.
Hundar kan också få TBE även om det är väldigt ovanligt.
Hoppas du får svar hos veterinären imorgon!
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Om hunden är en vit herdehund. Hur är det med hörsel på vita hundar som på vita katter? (en del blir döva)
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

kl

Hur har det gått??

Har tänkt massor på er idag!! Håller tummarna att de inte hittar/hittade något allvarligt, men att ni samtidigt fått svar på vad som orsakade detta
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Russinbulle, Bailey98 och Hemlig: Nu är blodprov på allt med fästingar, anaplasma och ett allmänt skickat. Det ska vara på allt, även TBE. Svaren får vi på Tisdag då ska vi tillbaka.

Allevo: Min kille är en långhårig schäfer. Den vita herdehunden är den vi är akuthem åt. Himla kladdigt, jag vet. =) Men de kollade öronen och hörseln. De hittade inget där.

Misiaczek: Vad gullig du är! Nu blev jag alldeles rörd. =) Det gick bra egentligen antar jag, även om det känns som att det gick sådär men det är för att jag inte kommer att få några svar idag.

Till alla: De har tagit blodprover, gjort en allmänkoll, kollat ögonen ( men inte lyst ). Han markerade lite, lite vid L2L3. Inget någon annanstans.

På Tisdag ska vi tillbaka. Då ska han ögonlysas ordentligt med droppar, vi ska få provsvaren ( om de inte hittar något väldigt underligt. Då ringer de tidigare ), och han ska röntgas.

Det känns jättejobbigt att behöva vänta och inte kunna hjälpa honom NU.
Vi ska ta det lugnt fram till Tisdag i alla fall och han ska inte anstränga sig men får vara med som vanligt.

Just nu ligger han uppkrupen i soffan på favvofilten med magen full av köttbullar och tycker att livet är ganska bra trots allt. Mattes hjärta. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Låter mysigt.:love: Hoppas det inte är nåt allvarligt. Jag har väntat på din uppdatering idag jag också!
 
Sv: Vad sjutton är på tok med min hund?

Va go du är! Tack! Jag måste säga att jag blir väldigt glad över omtanken. Det värmer verkligen. =)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
604
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 535
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Harrysen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 227
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp