Vad sjutton gör man???

alice

Trådstartare
Vi bor i lägenhet i stan. Ett ganska lyhört hus. Som granne har vi en ungkarl med sex stycken Greyhounds. Det är väl helt ok iof om det inte vore för att dessa vovvar för ett herrans liv! Han jobbar och då lämnas hundarna ensamma hemma. Inget konstigt kan tyckas. Sex hundar i liten lägenhet och husse åker till jobbet! Man behöver inte vara ett geni för att inse att det är bäddat för problem.
När husse åker till jobbet börjar kören! :crazy: Det skälls och ylas om vart annat. De håller på ungefär ett par tre timmar på förmiddagen med korta avbrott. I skrivandets stund har de faktist varit tysta i över en timme! Fungerar de dagar jag jobbar borta och sambon jobbar fm el em. Men de dagar han jobbat natt är det mindre kul! Försöka sova till hundskall!
Em och kvällar drar det igång igen! Då har husse kommit hem, rastat hundarna och tagit med sig ett par till träning. *nu börjar de IGEN* Resten som är hemma börjar skälla/yla så fort det kommer en bil åkandes. Lugna hemma kvällar...nja, vet inte det ja!

Husse frågade i början om de störde och eftersom vi var nyinflyttade och "fina i kanten" sa vi att "det var ingen fara". :crazy:
För ett tag sedan pratade min sambo med karln och sa att det var ett himla liv på hans hundar och att de var riktigt störande. Karl sa att vi skulle skrika "håll käften och gå och lägg er" i hans brevinkast när de höll på. :eek: Det skulle tydligen hjälpa! Sambon sa att; "men om jag ligger och försöker sova efter natt skiftet kan jag inte gå upp. Då är sömnen helt förstörd!" Vet inte hur diskussionen slutade.

Men vad sjutton gör man som granne??? Den här förmiddagen har hundarna hållt på konstant mellan 8 och 10! Nu har de varit tysta fram tills nu. *tänker mordiska tankar*

Jag har själv haft hund så jag vet att lösningen är långt ifrån enkel! Den enklaste lösningen är att jag och min sambo flyttar längre bort i huset. Men det vill vi eg inte! Vi flyttade till den här lägenheten i april i år och har preciiiiiis äntligen fått ordning!
Känns inte riktigt bra heller att gå till hyresvärden och klaga eftersom han har bott med sina hundar här mkt längre än vad vi gjort! Vet dock att det finns fler i trappuppgången som är mäkta irriterade på hans jyckar!

//Alice
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Det är väl egentligen en s.k. sanitär olägenhet...men vill ni inte gå till värden så vet jag faktiskt inte vad ni ska göra förutom att ta ett snack till med grannen. Jag hatar också att klaga och jag kan stå ut med det mesta utan att säga ett knyst. Vi har en nyinflyttad granne vars hund skäller lite nu och då och våra hundar vill ju inte vara sämre och går och smågruffar här hemma så man blir tokig. Det verkar dock ha blivit lite bättre nu när det gått ett par veckor. Dom vänjer sig väl :smirk: .
Lycka till hursomhelst!
 
Sv: Vad sjutton gör man???

För det första jag skulle aldrig ACCEPTERA att någon granne har 6 hundar i en lägenhet. Och till råga på allt lämnar dom ensamna hemma. Det borde han väl fatta att dom för liv. Och är det då en lägenhet som är lyhörd så....
För det andra FÅR man verkligen ha så många hundar i en lägenhet?
Det tror inte jag faktist.
Jag skulle nog gå till hyresvärden och även grannen och tala om att det går inte att ha så många hundar ensamna hemma. Det räcker ju förresten med en hund för att den ska sitta och yla när den själv.
Han får väl hitta något hus att bo i när man har så många hundar.
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Du ska först prata med grannen (villket du gjort), sedan ska du prata med hyresvärden. Gör inte hyresvärden något åt detta problem så kan du ha rätt till sänkning av din hyra. Det finns ärligt talat inget i lagen som säger att man inte får ha många hundar i en lägenhet, detta är INTE sanitär olägenhet sålänge man håller rent och att hunden/hundarna inte förorenar osv. Förövrigt kan det emellertid ibland vara svårt att avgöra var gränsen går i fråga om hur mycket en hund får skälla utan att det kan betraktas som störande.
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Så du menar att: bara för man råkar ha många hundar så är det självklart att dom för liv när dom lämnas ensamma ?? Varför BORDE hennes granne fatta dom för liv då han inte är hemma ? Nu har ju trådskaparen poängterat detta för hundägaren, men som du skriver så borde hundägaren veta detta utan att någon ens talat om detta för honom.
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Våran granne hade tre stycken huskies i en lägenhet som ylade hela dagarna. Vi hotade att anmäla honom och då tog han tag i problemet...
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Mynta2 skrev:
Så du menar att: bara för man råkar ha många hundar så är det självklart att dom för liv när dom lämnas ensamma ?? Varför BORDE hennes granne fatta dom för liv då han inte är hemma ? Nu har ju trådskaparen poängterat detta för hundägaren, men som du skriver så borde hundägaren veta detta utan att någon ens talat om detta för honom.

Det var värst vad du tar i då. :mad:
Läs sista raden som Alice skrev::: Att det var fler som var irriterade.

Nu var det ju så att grannen tydligen visste att hundarna för liv därav frågan till dom när dom flyttade in. Sedan känner han nog sina egna hundar. Han visste nog att hundarna förde liv. Om inte annat så hör han säkert det själv när han går ifrån dom och även är utanför dörren. Är då lägenheten väldigt lyhörd så fattar nog vem som helst att dom hör hundarna.
Sedan skriver hon att hon har talat med grannen och det har tydligen inte lyckats. Ja, lyckats och lyckats. Vad ska han göra. Han kan ju inte sluta att jobba eller ta med dom till jobbet. Han har ju 6 st stora hundar. Det är inte så lätt att göra så mycket då. Mer än att leta efter ett annat boende.

Här i Eskilstuna där vi bor så vet jag att man bara får ha ett visst antal katter i en lägenhet. Iaf i vissa. Kommer inte ihåg hur många men det var väl en 5 st. Gissar nu bara. :smirk:
Så det borde väl vara så med hundar också. Annars kan man ju ha hur många som helst i en lägenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad sjutton gör man???

Prata med grannen igen, och försök göra det lite bestämdare?

För övrigt får man ha skällande hund men inte ylande.
En jag känner skaffade en vuxen spanieltik (omplacering) och allt funkade bra, de fäste sig vid hunden och beslutade sig för att behålla henne. Hon skulle dock behöva vara ensam 4-5 timmar någon dag i veckan, då i hundgård eftersom hon inte kunde vara inne utan att äta på inredningen. (var van att bo tillsammans med flera andra hundar)
Tydligen skällde och ylade hon endel, och en nattarbetande granne började klaga. Och enligt kommunen får en hund skälla men inte yla. Har med ljudet att göra, och vad man ska behöva stå ut med som närboende.

Jag förstår att det kan vara lite känsligt. Men samtidigt är det ju fel om ni ska behöva flytta för att få lugn och ro. Vet själv hur det är att störas när man ska sova dagtid efter nattarbete. :(

Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Jag har en släkting som bor granne med en som hade uppfödning på hundar. Dom klagade och fick rätt. Att hundarna förde liv ute. Det var inte bara ylande utan massor av skällande hela tiden.
Dom fick ett schema vilka tider hundarna fick vara ute på hundgården. Om dom inte skötte detta fick dom inte ha hunduppfödning alls. Då var det inte så stort villasamhälle utan bara 4 st villor bredvid varandra. Det var också i Eskilstuna. Så dom kanske är lite hårdare här, inte vet jag.
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Men det var ju ärligt talat inte detta du skrev i ditt inlägg..Endera bara skrev du utan tanke eller så kanske tanken fanns där och du inte reflekterade över hur inlägget ser ut..Du skrev ju
Och till råga på allt lämnar dom ensamna hemma. Det borde han väl fatta att dom för liv.


*lämna ensammen och han borde fatta dom för liv*

De flesta lämnar sina hundar ensammen viss tid och hundägaren kan knappast veta dom för liv FÖRRÄNS någon poängterar detta för denna...

Jag tar inte I, bara konstaterar faktum...
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Ja, jag vet inte hur jag tänkte eller så när jag skrev. Eftersom jag ofta skriver utan att läsa igenom det. Skulle ta en massa tid då som jag inte har.
Men å ena sidan är det ju rätt iaf.
Eftersom om man har 6 st stora hundar i en lägenhet som är väldigt lyhörd. Så borde det nog låta från dom. Har väl aldrig hört att det är knäpptyst ifrån en lägenhet om det skulle finnas så många hundar i den. Eller??
Har av egen erfarenhet hört detta. Så fort hundarna "tror" tex att det är husses bil dom hör så springer dom till dörren. Och jag lovar dig dom är inte tysta då. Och då handlar det bara om två hundar som jag har.
 
Sv: Vad sjutton gör man???

De flesta lämnar sina hundar ensammen viss tid och hundägaren kan knappast veta dom för liv FÖRRÄNS någon poängterar detta för denna...

Svar på detta nu. Nej, men eftersom hon skrev att flera var mäkta irriterade i trapphuset så TROR man ju att dom har pratat med honom. Och eftersom han pratade med dom när dom flyttade in så ANADE han nog att dom förde liv. Annars var det ju en onödig fråga eller hur?
 
Sv: Vad sjutton gör man???

*knapplån*

Ja, vi har ju pratat med hundägaren och påtalat att de stör! Men vad ska han göra? Det är ju inte det lättaste att dressera bort ett beteende som är befäst hos hunden!
Han VET att de stör!!! Det är därför han har frågat oss otaliga gånger om de för mycket väsen. Hör honom ibland vråla utifrån åt sina hundar när han är på väg hem och de står på balkongen (!!!) och skäller. Antar att han fått klagomål från tidigare hyresgäster (OBS!!! Spekulation från min sida). Han har berättat att hyresvärden har sagt åt honom att sätta upp ett skynke innanför ytterdörren för att minska ljudet.

Vad som anses som störande är ju en definitionsfråga utifrån varje individ, men jag och min sambo anser att skällande i kombination med yl-körer ett par tre timmar på morgon/fm och ett par tre timmar på kvällen, samt sporadiskt under dagen ÄR störande!

Vi diskuterade igår vad vi ev ska/kan göra åt problemet men kom inte fram till någon bra lösning. Den enda lösning som finns är ju att vi ber hyresvärden att få flytta till den tomma lägenheten längre ner i huset. Det känns lite "fel" att klaga hos hyresvärden då han har bott i huset med sina hundar betydligt längre än vi! Å andra sidan, sambon MÅSTE få ro att sova efter nattskiftet. Att vi blir irriterade för att musik och tv blir accompangerade av ylande/skällande hundar är ju en lite annan sak. Att sambon får svårt att sova efter nattskiftet gör ju att han får svårt att sköta sitt jobb!

Också en tanke, hur pass "bra" mår hundar som ylar efter flockledaren med tanke på stress och dyl?

//Alice
 
Sv: Vad sjutton gör man???

Ja, jag tycker iaf att det är fel oavsett hur länge den andra hyresgästen har bott där. Det är ju han som stör, inte ni.
Ett skynke kan ju föga hjälpa. Om väggarna i hela lägenheten är lyhörd.
Tyvärr så är det ju så. Ju fler hundar desto mer stress och fula fasoner gör dom oftast. En kan ju inte gärna lära sig av sig själv. *ler*
Har han t o m balkongdörren öppen när han inte är hemma?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 177
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 962
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 052
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
9 969
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad tar upp plats i mobilen?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp