Vad ska beta på fulmarken?

Ramona

Trådstartare
Jag har ca 4 ha som är....ja, ovårdat, kan man väl säga. Det var skog en gång i tiden som för några år sedan gallrades ut alldeles för hårt. Nu finns det några björkar kvar och det kommer upp massor med sly. Dock är det massor med gräs här. Verkligen alldeles för mycket gräs! Och eftersom det inte är underhållet på kanske 15 år, samt man tog ut skog för 7-8 år sen så är det mycket gammalt gräs som ligger, tillsammans med annat. Men det är öppna ytor och hade absolut passat till betesmark ifall det var lite mer välvårdat.

Ingen kan rensa bort allt högt visset gräs, för ingen har någon aning om vad som finns under med stubbar och sånt. Och det är alldeles för stort för att gå igenom själv för hand.

Det är lätt att hägna in så marken omges med en stenmur i varierande skick, så det är inte svårt att sätta upp trådar och komplettera.

Men vad för djur kan beta ner fulmarken? Jag har inte tillräckligt antal hästar för att beta ner det där utan det behövs andra djur.
 
Får man spö om man föreslår att du bränner bort gräset? :D Det tar iofs tid att få bort 4ha med torrt gräs men med en grupp vänner och bekanta bör det gå rätt fort, kanske på en helg eller två. Var med och brände bort gräs på en gård förra året, kul och effektivt :up:.

PmoYV9m.jpg
NXQVQ0X.jpg
HgYUUOZ.jpg
3YSjjyx.jpg
C2VPeID.jpg
 
Får man spö om man föreslår att du bränner bort gräset? :D Det tar iofs tid att få bort 4ha med torrt gräs men med en grupp vänner och bekanta bör det gå rätt fort, kanske på en helg eller två. Var med och brände bort gräs på en gård förra året, kul och effektivt :up:.

PmoYV9m.jpg
NXQVQ0X.jpg
HgYUUOZ.jpg
3YSjjyx.jpg
C2VPeID.jpg
Ja, du får spö då du dödar massor med nyttiga insekter som humlor mm. Att bränna gräs är ett otyg och tyvärr allt för enkelt.
Får, getter, Highland cattle samt skb (svensk kullig boskap = fjällkor o rödkullor) som går som amkor, dvs de mjölkas inte.
:bow::bow::bow:

Även gris fungerar, då får du marken dessutom ordentligt genombökad om det finns goda rötter vilket försvårar för slyn. :up:
 
Jag har både highland och linderödssvin, jag röstar nog på highland- om du ska använda marken till häst sen :) Grisar gör ett jättebra jobb men bearbetar marken rätt hårt, så om man ska ha häst där efter behöver den (marken alltså) antagligen vila och vårdas först :)
Om inga hästar ska gå där sen röstar jag på grisar, de skulle trivas jättebra i den miljön och de är underbara djur ❤
 
Får man spö om man föreslår att du bränner bort gräset? :D
Ja, man får spö! Det finns massor med träd och vissa buskar som jag vill ha kvar i ett bra skick, dessutom finns det mängder med smultron på ett ställe och där vill jag absolut inte bränna. Kor får gärna beta bort det dock.

Och så vill jag ha kvar mina bra insekter och andra marklevande djur. Hade det bara varit en gräsplätt så hade jag kunnat bränna, men detta är en urgallrad skog med mängder med gräs.
 
De blir vad man gör dem till. Jag har träffat många HC-besättningar och det finns de som är hur tama som helst. Det där tror jag är en myt som uppstått för att man håller dem så extensivt.
Faktiskt så har jag bara erfarehet av tama och kärvänliga HC så jag håller med, de är inte konstigare än andra djur som är vana att hanteras.
 
Jobbet är att beta av fulmarken, inte att bli gosade med. ;)

Absolut, jag tänkte mer på att det kan vara kul att få in dem till hösten, typ :up:

Nu ser jag mest baksidan av djurhållning men vet flera gånger det varit problem med de djuren som inte är gosedjur, hålls extensivt hela sommaren och sen ska någon ta in dem någonstans till hösten alternativ skicka på slakt och då får problem.

Jag gillar getter, men kanske var för mycket mark med mer gräs än sly?
 
Jag gillar getter, men kanske var för mycket mark med mer gräs än sly?
Då får man ha bra många getter om de ska hinna beta av allting. Och frågan är om jag ens vill stängsla in så att jag håller getter innanför staketet, de är bra rymmare. Och så känner jag ingen med getter som vill ha sommarbete, men jag känner flera med highland. Jag tänker ju inte köpa ett gäng med getter för att beta på sommaren. Får jag det avbetat i år kan jag ha hästar där nästa år.
 
Då får man ha bra många getter om de ska hinna beta av allting. Och frågan är om jag ens vill stängsla in så att jag håller getter innanför staketet, de är bra rymmare. Och så känner jag ingen med getter som vill ha sommarbete, men jag känner flera med highland. Jag tänker ju inte köpa ett gäng med getter för att beta på sommaren. Får jag det avbetat i år kan jag ha hästar där nästa år.

Finns det nötter att låna låter det som ett bra alternativ :up:
 
Getter och får förstör väl marken mer än kossor. Mina lärare har typ fobi för getter, kulturmiljövårare som de är :p för att de förstör betesmarker så effektivt. Medan kossor främjar floran, i synnerhet där det finns orkidéer och andra spännande arter. Fast du kanske inte har naturbetesmark med sånt kul i? :p
 
Medan kossor främjar floran, i synnerhet där det finns orkidéer och andra spännande arter. Fast du kanske inte har naturbetesmark med sånt kul i? :p
Några orkidéer har jag inte sett, men det finns säkert en massa roligt som väntar på att komma upp när det lååånga gräset försvinner. Jag har rosa liljekonvalj, vilket visst ska vara ovanligt. Jag har mängder!!
Dessutom finns det hur mycket smultron som helst i marken och det vill jag ju ha kvar, men kuna hitta. Det finns några gamla äppelträd som ger mängder med frukt och där har älgarna tack och lov betat och trampat ner kring träden så jag kan gå, men annars går väl gräset upp till midjan på mig. Jag är 167 cm lång.

En del av marken är sur, och det finns en relativt stor damm som en gång i tiden var uppdämd, och så fanns det ett dike ut ur marken. Den fördämningen är sedan årtionden borta varpå marken "där nere" är sur, men där har jag sett massor med tuffa blommor som jag inte har en aning om vad de är. Och då är jag ändå trädgårdsintresserad och odlar mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·
Anläggning Nu har vi äntligen kommit iordning med våra saker och har börjat med hästarnas hage. Vi har alltså flyttat till en mindre gård där det...
Svar
8
· Visningar
3 706
Senast: bigganl
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Nelle
·
Ekonomi & Juridik Hej allihopa! Jag tänkte fråga er kloka här och disskutera endel frågor som jag har angående betesbidrag, behöver massa hjälp vill lära...
Svar
17
· Visningar
6 009
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp