Vad ska en häst äta?

kotten0.0

Trådstartare
Jag har börjat fundera på egen häst men jag har inte riktigt koll på vad hästen ska äta. Här kommer lite frågor som ni gärna får svara på:

Hur väljer man vilket grovfoder man ska ge hästen (hö, hösilage, ensilage)?
Hur väljer man vilket kraftfoder man ska ge hästen?
Vilka vitaminer/mineraler behöver den äta och hur vet man hur mycket?

Jag har ridit på ridskola i ca 6 år med en termins uppehåll och ett år då jag red på en ridskola där teorierna inte var särskilt lärorika så jag vet inte om man får lära sig sånt här eller om jag bara missat det.

Tacksam för svar!:D
 
Jag har börjat fundera på egen häst men jag har inte riktigt koll på vad hästen ska äta. Här kommer lite frågor som ni gärna får svara på:

Hur väljer man vilket grovfoder man ska ge hästen (hö, hösilage, ensilage)?
Hur väljer man vilket kraftfoder man ska ge hästen?
Vilka vitaminer/mineraler behöver den äta och hur vet man hur mycket?

Jag har ridit på ridskola i ca 6 år med en termins uppehåll och ett år då jag red på en ridskola där teorierna inte var särskilt lärorika så jag vet inte om man får lära sig sånt här eller om jag bara missat det.

Tacksam för svar!:D
En bra källa för kunskap är Hästsverige.se där finns bland annat en foderskola i 10 delar där du säkert kan hitta svar på dina frågor och mycket annan bra information om hästens behov :)
 
Hur väljer med grovfoder?
Man kollar vad man har i närheten och kollar analys och finns det något bra så köper man det. Finns det inget bra så kollar man längre bort men då kan frakten bli väldigt dyr. Man kan även chansa och köpa hö som inte ör analyserat och göra en själv men det kan bli ”dyrt”.
Man väljer hö eller silage (hösilage eller ensilage) beroende på vilka förvaringsmöjligheter man har. Silage är inplastat och kan därför förvaras ute.

Hur väljer man vilket kraftfoder hästen ska ha?
Man kollar på analysen på grovfodret, räknar ut vad hästen har för behov. Har man tur så behövs inget kraftfoder. Annars får man kolla upp vilka kraftfoder sorter som finns i närområde och kolla vilket/vilka som passar bäst ihop med analysen.

Hur väljer man mineraler?
Samma sak här. Man kollar på analysen på grovfodret och eventuellt kraftfodret och får lägga till med de mineraler som saknas.

Kolla efter lite böcker om utfodring som du kan läsa för att få lite mera tips och hjälp.

Edit. Sen kan man såklart köpa utan analys och inte göra någon heller. Men då är det bara ren gissning och man har ingen aning om vad hästen får i sig. Kan funka. Kan inte funka. Det vet man inte i förväg...
 
När man inte kan så mkt om foder (och annat) så väljer man att ha hästen i ett stall där det ingår foder och där det finns kunniga människor som hjälper en.
Man kan fodra på olika sätt, det viktiga är att man matchar hästens behov av näring.
Du kan alltså ge det foder som ingår i stallplatsen som bas, och kanske köpa till något extra om det behövs. Ingår hö i stallhyran så ger du det, ingår hösilage så funkar det förmodligen lika bra.
 
Jag tycker att du ska lära dig lite mer innan du skaffar en egen häst. Har man inte grundläggande kunskaper kring foder så är det nog väldigt mycket mer som brister också, tänker jag. Jag säger inte det för att vara elak, men det är ett enormt ansvar att ha häst och det blir väldigt mycket roligare om man åtminstone har baskunskaperna först. Självklart blir man aldrig fullärd och lär sig "under resans gång", men för både din och hästens skull kanske det är läge att vänta lite. Var t ex medryttare ett tag och be att få ta del av allt kring den hästen, gå teorikurser på ridskola etc, etc.
 
Jag tycker att du ska lära dig lite mer innan du skaffar en egen häst. Har man inte grundläggande kunskaper kring foder så är det nog väldigt mycket mer som brister också, tänker jag. Jag säger inte det för att vara elak, men det är ett enormt ansvar att ha häst och det blir väldigt mycket roligare om man åtminstone har baskunskaperna först. Självklart blir man aldrig fullärd och lär sig "under resans gång", men för både din och hästens skull kanske det är läge att vänta lite. Var t ex medryttare ett tag och be att få ta del av allt kring den hästen, gå teorikurser på ridskola etc, etc.
Jag har varit medryttare under två och ett halvt år men just foderdelen skötte dom allt kring och det enda jag gjorde var att packa höpåsar men den hästen var också bara en skogsmulle och tränades därför inte så hårt. Men det var just av den anledningen jag frågade här; så att jag kan lära mig så mycket som möjligt innan jag köper häst.
 
Jag har varit medryttare under två och ett halvt år men just foderdelen skötte dom allt kring och det enda jag gjorde var att packa höpåsar men den hästen var också bara en skogsmulle och tränades därför inte så hårt. Men det var just av den anledningen jag frågade här; så att jag kan lära mig så mycket som möjligt innan jag köper häst.
Frågar man inget så får man inget veta. Jättebra att du frågar. För man kan inte läsa sig till allt heller
 
Det kan vara bra att planera så att det blir så få foderbyten som möjligt, helst samma hö hela säsongen. Det underlättar både för hästens mage och justeringar av foderstaten.
Tänk på att bara för att någon är duktig på att rida, är det inte alls säkert att de är duktiga på foder. Själv brukar jag tänka att den som har en mängd olika tillskott som inte är rena fodermedel, utan lockas av marknadsföring, inte är så kunnig. Inte heller den som ger samma foderstat år efter år.
 
Du har fått ett par bra svar med saker att tänka på, samt var man söker information online och från sin omgivning. Som @susanne pekade ut är dock många duktiga ryttare väldigt dåliga på foder, så sök hellre info från oberoende foderrådgivare. SLU har också utmärkta utfodringsrekommendationer som finns att läsa online, sök på "SLU utfodring häst" så får du fram rapporten.

En viktig faktor är att alla bra fodermedel inte är bra för alla hästar, alla gånger. En russponny har ett helt annat näringsbehov än ett avelssto av varmblodig hästras, och sällan är ett grovfoder som är perfekt för den ene också ett foder som passar den andre. För att veta om ett grovfoder passar din häst måste du köpa analyserat foder, helst hela årsförbrukningen från ett skifte (samma åker) eller med en sammanställd analys från ett par åkrar med samma sammansättning/gödsling. Är du upstallad i ett stall utan analyserat foder hade jag bett om tillåtelse att själv samla in för att skicka en grovfoderanalys.
När du fått resultatet är det hyfsat lätt att läsa sig till hur man beräknar sin hästs ungefärliga behov av energi, protein, tuggtid och makro/mikromineraler, men om man tycker det känns för monumentalt kan man använda Hästsveriges gratisprogram som finns på deras hemsida. Där får du också en ungefärlig utställning kring ifall din giva av grovfoder täcker hästens grundbehov, och så kan man lägga till egna kraft -och mineralfoder efter behov.

Rätta mig om jag har fel, men är inte @spaderÄss lite av en foderguru här på forumet? Du kanske har lite matnyttig information att ge den nyfikne?
 
Jag tycker att du ska lära dig lite mer innan du skaffar en egen häst. Har man inte grundläggande kunskaper kring foder så är det nog väldigt mycket mer som brister också, tänker jag.

Jag håller med dig i sak men man kan ju också lära sig på vägen, tänker jag. Står man i ett stall där kunskap finns så kan man ju fortfarande skaffa häst.

När jag skaffade häst på 80-talet kunde inte många speciellt mycket om foder och jag allra minst. Man visste att man gav hö som bas och toppade med kraftfoder. Kli och betfor var standard i fodret, samt mineraler.
Hästen vi köpte kom med en befintlig foderstat som vi kunde börja med som riktmärke. Stallchefen hjälpte att trixa när det behövdes. Mer eller mindre men någon vidare kunskap, om man jämför med vad man allmänt kan idag och kan läsa sig till idag, fanns inte.

Jag kan i stora drag om foder och kan räkna foderstat med analys i program och vet idag var mina hästar ligger i tabellen men någon speciellt duktig foderperson är jag verkligen inte.
Det jag lärde mig lärde jag mig för ca 15 år sedan och är alltså ganska ”ny” på foder.

Trots det har jag nog ansetts som en noggrann hästägare med hästar i rätt hull, fina muskler och utan synliga brister.
Dock skulle jag inte, trots relativt ringa kunskaper om foder, vilja vara utan det jag vet idag, eftersom jag vet det jag vet nu.

Att däremot fråga och lära sig innan är ju ännu bättre.
 
Jag tycker att du ska lära dig lite mer innan du skaffar en egen häst. Har man inte grundläggande kunskaper kring foder så är det nog väldigt mycket mer som brister också, tänker jag. Jag säger inte det för att vara elak, men det är ett enormt ansvar att ha häst och det blir väldigt mycket roligare om man åtminstone har baskunskaperna först. Självklart blir man aldrig fullärd och lär sig "under resans gång", men för både din och hästens skull kanske det är läge att vänta lite. Var t ex medryttare ett tag och be att få ta del av allt kring den hästen, gå teorikurser på ridskola etc, etc.
Fast man behöver inte vara någon expert för att ha häst. Det viktigaste att kunna är att veta att man behöver lära sig mer, och i ärlighetens namn behöver vi alla lära oss mer för foder till häst är en hel vetenskap.

När jag började rida i början på 80-talet sas det att årets skörd av hö var för stark och att det var bättre att fodra med fiolårets grovfoder. Idag vet vi att det inte stämmer då hygienen på förra årets grovfoder inte blir bra. Alla hästar fick havre och betfor och de som av någon anledning inte tålde havre fick korn. Idag vet vi mer. Men med tanke på att hästar och människor har överlevt tusentals år tillsammans, med begränsad kunskap, så behöver man ingen högskoleutbildning för att ha häst. Det handlar mer om djurvana och sunt förnuft.

Har man bara koll på att man behöver hjälp ibland så ordnar det sig. De allra flesta foderföretag har dessutom gratis foderstatshjälp. Annars kan man fråga här på Buke, det brukar också lösa sig. Eller så går man kursen Hästens Utfodring på SLU som går på distans.
https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/kurser/?sprak=sv&anmkod=30222.1920

Jag blir så ledsen på alla som skrämmer hästintresserade att skaffa egen häst. Man lär sig enormt mycket första året och är man villig att läsa lite så går det ännu bättre.
 
Har lärt mig massa tack vare buke, både inom foder och mask men även sjukdomar och skador jag aldrig hört om innan.
Inte litat blint utan läst om det här och sedan kollat upp på andra sidor så som hästsverige och liknande.
Jag har också lärt mig mängder på Buke om häst (och annat också förstås), och är väldigt imponerad av vissas kunskaper. Jag har tack och lov varit lyckligt lottad och inte haft så mycket skadade hästar, men det negativa är att jag aldrig lärt mig det där heller. Man märker ju det på de som haft mycket skador, de är experter på vissa grejer och jätteduktiga.

Använder man Buke rätt kan man få riktigt bra råd här.
 
Och här blir man hånad så att det sjunger om det... Kul! Jag har sett väldigt många skräckexempel på hästar som faktiskt blivit lidande på att okunniga människor köpt dem och jag tycker att sådant är hemskt. Jag tycker att man ska ha en viss baskunskap innan man skaffar häst och det står jag för. Men håll på ni - det är lugnt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 259
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 893
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp