Vad ska en häst äta?

Och här blir man hånad så att det sjunger om det... Kul! Jag har sett väldigt många skräckexempel på hästar som faktiskt blivit lidande på att okunniga människor köpt dem och jag tycker att sådant är hemskt. Jag tycker att man ska ha en viss baskunskap innan man skaffar häst och det står jag för. Men håll på ni - det är lugnt.
Tyvärr säger inte baskunskap så mycket om hur hästen kommer skötas, dom som är nya och motiverade att lära sig är dom som ofta tar hand om sin häst bäst då dom söker information och vill lära sig saker och ting. Många tror att dom kan tillräckligt och frågar därför inte och ofta är inte kunskapen så stor som man kanske vill tro. Jag har ägt häst i större delen av mitt liv och ändå måste jag söka info om saker och ting då alla hästar fungerar olika och behöver olika.

Det viktiga är tycker jag att man är medveten om jobbet och tiden en häst tar, att man är medveten om att det mer eller mindre blir en livsstil och att det är mycket man måste ge upp för hästens skull. Många som inte äger häst tror ofta att det är lite som medryttarhästar eller ridskola där man kommer och sköter sitt och sen åker hem och tänker inte mer på det men så är det ju inte riktigt med hästägande.
 
Jag har sett väldigt många skräckexempel på hästar som faktiskt blivit lidande på att okunniga människor köpt dem och jag tycker att sådant är hemskt. Jag tycker att man ska ha en viss baskunskap innan man skaffar häst och det står jag för.

Tyvärr ser jag skräckexempel på hästar som blivit lidande av okunskap trots att de har hästägare som varit ägare i närmare 30 år. Några av dem VET jag har kunskap om det mesta och foder i synnerhet.

Jag vet veterinärer som inte är uppdaterade på varken veterinärmedicin och/eller foderkunskap och det menar jag alltså är det viktiga, att lära sig på vägen och ha fortsatt vilja att lära sig. Inte att kunna allt redan före.

Sedan kan man ju undra vad baskunskaper är? Jag och du och alla här har säkert olika gränser för vad det är.
Personligen anser jag att baskunskaper i foder är att veta att en hästs foder baserar sig på hö, toppas med eventuella kraftfoder och att man om man är osäker lägger till mineraler.
Baskunskaperna kompletteras med någon kunnig i sin närhet som antingen lär en eller gör det åt en.

Nästa steg är möjligen att veta hur man googlar på ett foderprogram och kan läsa innantill på en analys.
 
Klart du ska skaffa häst. Jag visste inte speciellt mycket när jag köpte min första häst, mer än grunderna och sunt förnuft. Men jag har alltid haft lätt att vara ödmjuk och ber gärna om hjälp. Och folk älskar att känna sig duktiga och hjälper oftast gärna till!

Det kommer längs vägen, var modig och be om hjälp, läs på och ställ frågor i forum. Finns ju en del sidor på Facebook också.

Det är ju precis som att börja ett nytt jobb, du har kompetens i grunden men behöver hjälp med detaljerna i början!
 
Jag kunde inte heller jätte mycket om foder innan jag skaffade min första häst. Men jag har alltid gillt att läsa mycket, så jag läste allt om möjligt om foder och tog fasta på detsamma jag tyckte lät vettigt.

Så länge man är villig att lära och inser sina brister så kommer man långt. Stort plus om man har någon i närheten som man kan fråga och bolla idéer med. :)

Vilket grovfoder man väljer beror på häst, vissa tål inte hö och andra tål inte silage.
I vissa stall får man endast ha det som finns i stallet för att det inte plats för flera sorters grovfoder, eller hagar till alla hästar om alla ska äta ditt egna.

Jag föredrar hösilage och även hästen föredrar hösilage. :)
 
@Sirap min kommentar var absolut inte avsedd till dig eller att håna dig osv, men jag står för åsikten som var en allmän reflektion:

Det är ofta Buke tycker att häst kan man absolut inte skaffa ”om man inte kan mer” och vad ”kan mer” är verkar väldigt flytande och nästintill omöjligt att uppnå om man typ inte hållt på att förkovra sig och ”skaffat mer kompetens” i åratal. Jag skulle vilja påstå att det är väldigt få hästägare, inkl här på forumet som kunde allt inkl gällande foder och foderstater när de skaffade sin första häst.

Jag tycker TS har fått massor med bra svar, tips och råd, och frågan ställs ju dessutom eftersom personen inser att det finns mer att lära sig. Jag räknar med att man då även ser till att ta hjälp och råd i vardagen IRL och inte bara förlitar sig på internet osv. 👍
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 262
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 404
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp