Vad ska jag bjuda på?

Monkie

Trådstartare
Kalas i imorgon. Vi blir sex vuxna och fyra tonåringar. Som vanligt har jag tänkt att "det löser sig nog", men ja nu är det verklighet. VAD SKA JAG BJUDA PÅ :arghh: Tillställningen är klockan 13. Eller var det 14 :confused::nailbiting:
*Två äter inte kött, men fisk och skaldjur.
*Två är "inte så jättehungriga".
*Tonåringarna är petiga med allt som inte är färdiga köttbullar eller pizza.
*Den som ska fixa maten är ....inte så jäkla duktig alltså.

Det jag har spånat lite på:
*Varmrökt lax med romsås och sallad.
*Olika pizzor, som man kan skära slizes från. I så fall kanske man kan laga dem själv. Men degen är ju klurig :banghead:
*Smörgåstårta (men det gillar inte minst två av tonåringarna)
*Allmänt plock, typ lite frukt och varmrökt lax, lite rostbiff eller någon form av kött till de som äter kött, vindruvor och ... ehh..
*En flaska vin till kocken. De andra kör ju.

Dessutom vill jag gärna imponera på de andra utan att ruinera mig.

Så... låter något av mina förslag som något ni hade blivit glada/mätta/imponerade av? Eller har ni något annat, bättre?
 
Kalas i imorgon. Vi blir sex vuxna och fyra tonåringar. Som vanligt har jag tänkt att "det löser sig nog", men ja nu är det verklighet. VAD SKA JAG BJUDA PÅ :arghh: Tillställningen är klockan 13. Eller var det 14 :confused::nailbiting:
*Två äter inte kött, men fisk och skaldjur.
*Två är "inte så jättehungriga".
*Tonåringarna är petiga med allt som inte är färdiga köttbullar eller pizza.
*Den som ska fixa maten är ....inte så jäkla duktig alltså.

Det jag har spånat lite på:
*Varmrökt lax med romsås och sallad.
*Olika pizzor, som man kan skära slizes från. I så fall kanske man kan laga dem själv. Men degen är ju klurig :banghead:
*Smörgåstårta (men det gillar inte minst två av tonåringarna)
*Allmänt plock, typ lite frukt och varmrökt lax, lite rostbiff eller någon form av kött till de som äter kött, vindruvor och ... ehh..
*En flaska vin till kocken. De andra kör ju.

Dessutom vill jag gärna imponera på de andra utan att ruinera mig.

Så... låter något av mina förslag som något ni hade blivit glada/mätta/imponerade av? Eller har ni något annat, bättre?
Jag hade kört på plockmat med någon matigare sallad till.
 
Jag hade svängt ihop ett gäng riktigt goda pizzor med olika toppingar. Parmaskinka och sånt gott, ruccola, goda ostar, rostade grönsaker, pesto, soltorkade tomater etc... Jag köper färdiga pizzakit för att maximera enkelheten; tycker de är helt okej. Slänger i lite extra chili och örter i såsen bara. Snabbt, enkelt, går hem hos alla och de som inte är jättehungriga kan äta en liten bit och ändå få plats med ev kalasfika efteråt ;)
 
Jag hade kört på paj. Ostpaj, gärna med Västerbottenost. Till det kallskuret: rökt lax, tunna skivor rostbiff och/eller något annat kött. En riktigt god höstsallad med t ex sharonfrukt och avocado i så att den blir lite matig. Eventuellt en pastasallad också (=säkert kort :)).

Fördelar: Alla kan plocka det de vill ha. Allt kan förberedas; pajerna kan ljummas till före servering. Enkelt att göra. :)
 
Vad som helst som går att wrappa är ju kalasbra kalasmat:

Tortillas, ost av olika slag (tärnad/riven), något kött, något sjöodjur, sallad, babyspenad, ärtskott, pumpafrön, gurka, några olika såser, mango, äpple, ananas...

Bara att bulla upp och låta folket plocka själva :)
 
Jag hade gjort lax med olika såser till
Pizza till tonåringarna, det finns många sorters färdiga pizza botten (även runda) klara att toppa med olika fyllning
*smidigt
:)
 
Tack hörrni!
Beslutet känns ännu inte klart, jag får spåna vidare fram tills jag kommer hem idag och se vad som känns lättast och bäst. Paj är helt uteslutet även om jag gillar det när andra lagar blir det tyvärr inte så bra när jag gör det själv! Just nu lockar plocket mest eftersom antalet gäster är oklart och det är lite oklart vart alla ska få plats att sitta. Då kan man liksom stå och mingla lite ... typ...

Vem fick min planeringsge!? n :arghh::arghh::nailbiting:
 
Linssoppa! Inget är så gott, värmande, mättande, mysigt och gemensamhetsskapande som en god linssoppa. Fetaost att smula över soppan samt gott bröd och god ost till, och succén är ett faktum!
 
@Monkie: Om du gör pizza hade jag köpt färdig deg. Jag tycker de pizzorna blir goda och det är ju superenkelt. Annars är ju plockmat perfekt och kall fläskfilé som är marinerad i något är också gott och enkelt. Det plus lax blir ju perfekt proteindel av plocket plus att det blir goda rester om något blir över.
 
Linssoppa! Inget är så gott, värmande, mättande, mysigt och gemensamhetsskapande som en god linssoppa. Fetaost att smula över soppan samt gott bröd och god ost till, och succén är ett faktum!
Bra idé till mig själv, tyvärr kommer 50% av gästerna vägra äta någon form av tillagad grönsak :D
 
@Monkie: Om du gör pizza hade jag köpt färdig deg. Jag tycker de pizzorna blir goda och det är ju superenkelt. Annars är ju plockmat perfekt och kall fläskfilé som är marinerad i något är också gott och enkelt. Det plus lax blir ju perfekt proteindel av plocket plus att det blir goda rester om något blir över.
Skulle faktiskt kunna lägga en fläskfilé (eller två?) i marinad ikväll. Kanske kycklingfile också!
 
Grillspett brukar jag köra med när det är svårt att kombinera olika matönskemål.
Då får alla plocka på vad man själv gillar :) och så någon slags potatis till och salladsalternativ.

Grilla fungerar året runt! :d
 
Grillspett brukar jag köra med när det är svårt att kombinera olika matönskemål.
Då får alla plocka på vad man själv gillar :) och så någon slags potatis till och salladsalternativ.

Grilla fungerar året runt! :d
Eh, vänta lite nu :laugh: Jag kan inte hantera en spis och ännu mindre en grill! Men det var en god idé som jag kan spara om jag måste anordna en sommarfest och om jag har någon form av grillmästare att ta till hjälp :)
 
Lyxig enkel pizza. Ugn 225-250 C i 3-5 min, bara osten som ska smälta och pizzan bli varm.
Libabröd som tunn krispig pizzabotten.
Ett bröd är alldeles lagom för hungrig och ett halvt för den som bara vill äta lite.
Först några skedar passerad burktomat med massor av pizzakrydda i som bas. Sen riven ost.
Kör kycklingfileer i ugnen med peppar o saltkryddning, skiva sen tunt och lägg på. Eller knaperstekt bacon. Tonfisk funkar också.
Toppa sen med vad du nu vill ha på som passar ihop; tunt skurna lökringar, banan, räkor, mozzarella, oliver, tunt skuren tomat, inlagda kronärtskockor i mindre bitar.
In i ugnen så det blir varmt.
Gästerna kan ju komponera sin egen pizza. I ett mindre sällskap så är det en kul grej och man uppmuntras prova sådant som man inte annars äter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp