Övr. dagbok Vad ska jag bli när jag blir stor?

Ja det är helt ofattbart! 2011 lade företaget jag arbetade på ner i Umeå och sen dess har jag inte haft något "riktigt" jobb utan pluggat eller haft vikariat. Så det känns verkligen fantastiskt att ha fått en tillsvidaretjänst innan jag ens är klar! När det dessutom känns som att yrket passar mig! :up:
Ja, jag har jobbat med lite olika vårdadministration på okvalificerad nivå, till och med det var intressant och stimulerande. Och med nuvarande utbildningar är nog den arbetsmarknaden mycket bredare än förr, då blev man läkarsekreterare och skrev journaler punkt. Fast även sekreterarnas uppgifter är mycket mer varierade i dag, har jag förstått.

MM

Trådstartare
Medicinsk sekreterare då? Finns på KY och tror inte man behöver läst matte alls så utgår från att matte inte är en stor del då. Engelska 6 ska man ha läst iaf + svenska 2 + ha ”datakunskap”.
Är inte det samma som vårdadministratör? :)

MM

Trådstartare
Har inte följt dig sedan tidigare men efterom att jag just nu läser till studie-och yrkesvägledare så drogs jag hit med tanke på din rubrik på tråden 😊
Jag uppfattar dig utifrån det du skriver här som en stark människa som trotts att du beskriver dig som velig och inte har någon direkt dröm när det gäller arbete verkar veta väldigt väl vad du behöver och vad du klarar av. Det tycker jag är en mycket bra start!

Du skriver att du älskar att träna. Finns det något innom träning och hälsa som skulle kännas lockande för dig att jobba med? 😊
Jag hade gärna jobbat som dietist. Tycker det verkar intressant. Men eftersom jag bara kan läsa (och endast orkar läsa) på halvtid så blir en sådan utbildning väldigt utdragen för mig. Den ligger på antingen 3 eller 4 år. Så antingen 6 eller 8 år för att bli färdig. Därav kollar jag på 2-åriga program. Jobba under tiden går inte heller eftersom jag har 50% sjukersättning så jag kan inte få in en fot någonstans mer än under eventuell praktik genom skolan.
Att bli enbart kostrådgivare känns som slöseri med tiden då jag själv känner att skulle jag vilja ha hjälp med kosten så kommer jag i första hand vilja vända mig till någon med en gedigen utbildning inom ämnet.
Något med träning vill jag nog inte arbeta med. Är hästskötare i grunden med en travkörlicens men det är inget jag vill arbeta med. Annars var jag väldigt duktig på det jag gjorde.

MM

Trådstartare
Om du berättar lite om vad ni läst i sociologin så kanske vi kan hjälpas åt att spåna fram ett tema?
För tillfället så har vi läst om sociologins klassiker och just nu teorierna om hur religion spelar för roll i samhället.
Men ämnet ploppade upp i huvudet igår så det blir en intervju med syfte att se hur en feminist växte upp och om det finns en röd till att denne blev feminist och då hur denne ser på dagens jämställdhetfrågor.

MM

Trådstartare
Jag läser samma program som @kolblakkur har läst, Vårdadministrativa programmet vid Umeå Universitet. Det är grundläggande behörighet som krävs och det verkar vara lite olika vad som menas beroende på hur man gått i skolan, hittade denna länk.
Man läser ett avsnitt statistik under utbildningen, det är det närmaste matte man kommer men du behöver typ använda Excel.
Man kan läsa 3 år om man vill men det sista året är valbart så du tar högskoleexamen efter 2 år. Det är några träffar på plats i Umeå (jag har ett gästrum ;) ) typ 2 st första terminen och 1 den sista terminen år 2. I övrigt är allt på distans förutom praktiken då. :)

Jag hade ingen aning om vad jag ville bli när jag blir stor. Det här är andra utbildningen jag läser, och det känns faktiskt jättekul! Jag har redan fått jobb och av 6 sökta jobb fick jag 4 intervjuer, 1 tillsvidaretjänst, 1 vikariat som jag inte sökt, 2 sommarjobb varav ett hade jag inte sökt. Så det finns verkligen jobb!
Grattis till framgången med jobben :)
Vet du om man behöver Svenska C och Engelska B? Jag har svenska B och Engelska A. Annars så behöver jag ju läsa de kurserna. De kurserna är i vilket fall som bra att ha i bagaget så eventuellt tänkte jag läsa de ändå.
Jag antar att du läst på heltid? Vet du om det finns möjlighet att läsa på halvtid?
Har du gästrum kan det hända att du får besök 😇😍

Det borde va det, på min skola heter det bara medicinsk sekreterare. Men det måste ju va samma. Verkar galet poppis iaf, jag läser sista året inom logistik och min klass är inte fulltalig medan medsek är flera klasser vid varje intag.

Vet du om det finns möjlighet att läsa på halvtid?
Du behöver inte bara begränsa dig till att se om utbildningarna finns som halvtid i sitt normala upplägg. Det finns möjlighet att få anpassningar pga funktionsnedsättningar och särskilda kontaktpersoner på universiteten att prata med det om. Sen beror det lite på vilken utbildning om den kan gå bra att anpassa till deltid beroende på hur olika kurser bygger på varandra, tror jag. Detta med att få uppgifterna mer exakt formulerade utan valfrihet (eller hjälp med processen att själv göra dem specificerade) kan också vara en typ av anpassning. https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/funktionsnedsattning/

Grattis till framgången med jobben :)
Vet du om man behöver Svenska C och Engelska B? Jag har svenska B och Engelska A. Annars så behöver jag ju läsa de kurserna. De kurserna är i vilket fall som bra att ha i bagaget så eventuellt tänkte jag läsa de ändå.
Jag antar att du läst på heltid? Vet du om det finns möjlighet att läsa på halvtid?
Har du gästrum kan det hända att du får besök 😇😍
Jag vet att det är flera som började samtidigt som mig som har gått ner i tid så det ska vara möjligt! Det borde finnas någon på Universitetet att fråga om det.
Jag tror att det ev bara är A kurserna man behöver för grundläggande behörighet, men jag är inte säker. Kolla till den sidan jag länkade tidigare, vad som menas med grundläggande behörighet verkar bero när man gick ut gymnasiet osv :)

Du är så välkommen så! :love:

Ja, i princip bara annat namn. Men KY-utbildningen är mer fokuserad på skrivandet/språket och mer praktik än universitetsutbildningen. Uni utb. är bredare och innehåller mkt mindre diktatskrivning och språk, även fast jag tror de flesta kommer jobba som medicinsk sekreterare. Jag tog universitetets dels för att jag tänkte att det kunde vara bra med en bredare, samt att den KY-utbildningen som finns här hade VG i Svenska B som krav och jag har inte det. Det gilldes inte att jag hade VG i svenska C. Så då sökte jag Uni istället.

• Like
Reactions: MM

MM

Trådstartare
Ja, i princip bara annat namn. Men KY-utbildningen är mer fokuserad på skrivandet/språket och mer praktik än universitetsutbildningen. Uni utb. är bredare och innehåller mkt mindre diktatskrivning och språk, även fast jag tror de flesta kommer jobba som medicinsk sekreterare. Jag tog universitetets dels för att jag tänkte att det kunde vara bra med en bredare, samt att den KY-utbildningen som finns här hade VG i Svenska B som krav och jag har inte det. Det gilldes inte att jag hade VG i svenska C. Så då sökte jag Uni istället.
Tack för klargörandet om skillnaderna på utbildningarna :)
Jag har A i svenska B så det kravet uppfylls ju isf om jag skulle välja KY-utbildningen. Men jag får googla och se vad de har för betygskrav. Jag kollade din länk men vet inte riktigt fattat hur dom menar. Men jag har en del poäng kvar att läsa upp så det är ingen brådska att sätta mig in i det.

Jag hade gärna jobbat som dietist. Tycker det verkar intressant. Men eftersom jag bara kan läsa (och endast orkar läsa) på halvtid så blir en sådan utbildning väldigt utdragen för mig. Den ligger på antingen 3 eller 4 år. Så antingen 6 eller 8 år för att bli färdig. Därav kollar jag på 2-åriga program. Jobba under tiden går inte heller eftersom jag har 50% sjukersättning så jag kan inte få in en fot någonstans mer än under eventuell praktik genom skolan.
Att bli enbart kostrådgivare känns som slöseri med tiden då jag själv känner att skulle jag vilja ha hjälp med kosten så kommer jag i första hand vilja vända mig till någon med en gedigen utbildning inom ämnet.
Något med träning vill jag nog inte arbeta med. Är hästskötare i grunden med en travkörlicens men det är inget jag vill arbeta med. Annars var jag väldigt duktig på det jag gjorde.
Aha, då förstår jag bättre dina tankegångar. Hoppas du hittar någon utbildning som känns lockande och passande och lycka till! 😊

Den stora fördelen med universitetsutbildningen är att programmet är tre år (om man vill kan man ta ut högskoleexamen efter två år och arbeta som medicinsk sekreterare), så man kan ta en kandidatexamen. Det gör att man kan söka mer kvalificerade arbeten. I mitt fall kommer jag att läsa det tredje året för att kunna söka arbete som enhetschef. Det extra året kommer generera minst 15.000 mer i månadslön.

Ett tips är ju att besöka en studie- och yrkesvägledare om du inte redan gjort det. Hen kan hjälpa dig att se vilka antagningskrav det är till de utbildningar du är intresserad av och vilka utbildningar som är tvååriga och vilja utbildningar som är möjliga att läsa på halvfart. 😊

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• ..

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos