Vad ska jag bli när jag blir stor?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste hitta ett nytt jobb på 50%, men vad sjutton ska jag jobba med? Ett ställe jag funderat på är Granngården. Det skulle kanske passa. Men då måste jag klara av kundkontakter. Jag blir lätt nervös om jag inte har svar på kundernas frågor direkt. Sen är väl frågan hur stimulerande och kul ett sånt jobb är på sikt.

Ett annat jobb jag kan tänka mig är ett jobb som parkskötare. Det är väl samma där. Risken är att jag tröttnar på sikt.

En kompis tyckte att jag skulle utbilda mig till något och gav mig en länk till yrkeshögskolan. Haken är att jag inte finner något av intresse. Eller ja, det fanns en beridarutbildning på sajten. Men hur stor är möjligheten att bli beridare när man som nästan 50-åring knappt tar sig igenom en LC? Rätt obefintlig skulle jag säga.

Jag är nog mest intresserad av sånt som har anknytning till miljö, så som exempelvis permakultur. Men man får ju inga jobb om man går en sån utbildning. Jag skulle nog också kunna tänka mig att odla grönsaker småskaligt.

Men äsch liksom, det känns lite hopplöst det här.
 

Trädgårdsdesigner? Verkar vara en bred utbildning som ger mkt jobb som egenföretagare.
Vet inte. Jag har tänkt på det förut men vet ju inte om det går att försörja sig på det. Sen är frågan om jag vill jobba med det. Kanske har jag fördomar om de som är kunder av sådana tjänster.
 
Jag tror inte du ska gräva ner dig i hur stimulerande/roligt ett jobb är i längden. Det är här och nu som räknas och är du öppen för utmaningar (vilket du verkar vara just nu!) så räcker det långt.

Angående kundkontakter så funkar det oftast med ett ”oj, det ska jag vara ärlig och säga att jag inte kan svara på. Men jag kan ta reda på det!”. De flesta nöjer sig med det och är tacksamma :)
 
Jag tror inte du ska gräva ner dig i hur stimulerande/roligt ett jobb är i längden. Det är här och nu som räknas och är du öppen för utmaningar (vilket du verkar vara just nu!) så räcker det långt.

Angående kundkontakter så funkar det oftast med ett ”oj, det ska jag vara ärlig och säga att jag inte kan svara på. Men jag kan ta reda på det!”. De flesta nöjer sig med det och är tacksamma :)
Jag behöver bara en inkomst, helst utan att jag behöver sälja min själ. De flesta jobb innebär tyvärr att man gör det. Jag vill inte hata att gå till jobbet. Jobbet är tyvärr en rätt stor del av ens liv så jag vill ju trivas med det, även på sikt. Jag vill inte byta jobb varje år.
 
Jag behöver bara en inkomst, helst utan att jag behöver sälja min själ. De flesta jobb innebär tyvärr att man gör det. Jag vill inte hata att gå till jobbet. Jobbet är tyvärr en rätt stor del av ens liv så jag vill ju trivas med det, även på sikt. Jag vill inte byta jobb varje år.
Jo, fast nu avfärdar du jobb pga anledningar som inte ens behöver stämma. Tror absolut att ett jobb på Granngården kan passa dig!
 
Jag behöver bara en inkomst, helst utan att jag behöver sälja min själ. De flesta jobb innebär tyvärr att man gör det. Jag vill inte hata att gå till jobbet. Jobbet är tyvärr en rätt stor del av ens liv så jag vill ju trivas med det, även på sikt. Jag vill inte byta jobb varje år.


Jag älskar mitt jobb och tycker det är extremt motiverande och att jag utvecklas massor, men även jag har dagar när jag absolut inte känner för att gå dit. Inget jobb är perfekt.

Gör det du motiveras av idag.
 
Att ha ett tråkigt och enformigt jobb kan vägas upp om man istället har bra kollegor!
Då kan ju jobbet bli roligt för folket man jobbar med :)

Min gudmoder har jobbat som kyrkovaktmästare och trivdes enormt bra. Va ett lättsamt jobb med bra kollegor och nej hon är inte det minsta troende :D
 
Jo, fast nu avfärdar du jobb pga anledningar som inte ens behöver stämma. Tror absolut att ett jobb på Granngården kan passa dig!
Det kanske det kan. Det är väl därför jag snokat en hel del på deras hemsida för att se hur jag ska kunna få in en fot där. Jag kan dock inte lista ut vem man skickar en spontanansökan till för det står inte något om vilka som jobbar i de olika butikerna och vilka befattningar de har. Det finns ju för närvarande inga jobbannonser ute för den butiken som i mitt fall skulle vara aktuellt.
 
Jag älskar mitt jobb och tycker det är extremt motiverande och att jag utvecklas massor, men även jag har dagar när jag absolut inte känner för att gå dit. Inget jobb är perfekt.

Gör det du motiveras av idag.
Det enda jag motiveras av är odling, miljö, permakultur. Det finns nog inget jobb som är optimalt egentligen utan det som finns är mindre dåliga alternativ.

Att ha ett tråkigt och enformigt jobb kan vägas upp om man istället har bra kollegor!
Då kan ju jobbet bli roligt för folket man jobbar med :)

Min gudmoder har jobbat som kyrkovaktmästare och trivdes enormt bra. Va ett lättsamt jobb med bra kollegor och nej hon är inte det minsta troende :D
Jag är ju inte så jättesocial av mig så jobbet behöver vara intressant.
 
Det kanske det kan. Det är väl därför jag snokat en hel del på deras hemsida för att se hur jag ska kunna få in en fot där. Jag kan dock inte lista ut vem man skickar en spontanansökan till för det står inte något om vilka som jobbar i de olika butikerna och vilka befattningar de har. Det finns ju för närvarande inga jobbannonser ute för den butiken som i mitt fall skulle vara aktuellt.
Då går du in med en ansökan i näven och lämnar i butiken :)
 
Trädgårdsmästare? Blomsterbutiker/plant-skolor? Stallskötare? Vill du jobba natt och inte gillar folk så tidningsbud.
Väktare.
Handelsträdgården här söker folk ibland men de har höga krav på utbildning som jag inte har.

Jag kan nog inte jobba som hästskötare/stallskötare med tanke på min blodfobi.

Jag vill absolut inte jobba natt. Och väktare är nog ett för läskigt yrke för mig. Jag är mycket lättstressad och får ångest för ingenting. Natten är dessutom värst ur ångestsynpunkt, så jag sover helst bort natten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp