Vad ska jag bli när jag blir stor?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste hitta ett nytt jobb på 50%, men vad sjutton ska jag jobba med? Ett ställe jag funderat på är Granngården. Det skulle kanske passa. Men då måste jag klara av kundkontakter. Jag blir lätt nervös om jag inte har svar på kundernas frågor direkt. Sen är väl frågan hur stimulerande och kul ett sånt jobb är på sikt.

Ett annat jobb jag kan tänka mig är ett jobb som parkskötare. Det är väl samma där. Risken är att jag tröttnar på sikt.

En kompis tyckte att jag skulle utbilda mig till något och gav mig en länk till yrkeshögskolan. Haken är att jag inte finner något av intresse. Eller ja, det fanns en beridarutbildning på sajten. Men hur stor är möjligheten att bli beridare när man som nästan 50-åring knappt tar sig igenom en LC? Rätt obefintlig skulle jag säga.

Jag är nog mest intresserad av sånt som har anknytning till miljö, så som exempelvis permakultur. Men man får ju inga jobb om man går en sån utbildning. Jag skulle nog också kunna tänka mig att odla grönsaker småskaligt.

Men äsch liksom, det känns lite hopplöst det här.
 

Börja med sommarjobb på kyrkogårdsförvaltning? Sköta växter och kratta grusgångar, tömma papperskorgar.
Många kyrkogårdsförvaltningar söker säsongsarbetare ungefär nu.

Inte så väldigt mycket kundkontakt. Utan mer frågor om "var finns vattenkran/vaser/xxx"
 
Börja med sommarjobb på kyrkogårdsförvaltning? Sköta växter och kratta grusgångar, tömma papperskorgar.
Många kyrkogårdsförvaltningar söker säsongsarbetare ungefär nu.

Inte så väldigt mycket kundkontakt. Utan mer frågor om "var finns vattenkran/vaser/xxx"
Det var det jobb som de ville att jag skulle arbetsträna på när jag var utbränd. Bara det att jag inte tål gräs så det hade inte gått så bra.
 
T
Varje butik har ju en personalansvarig. Varför skulle inte det fungera menar du?
För att jag inte vet vem denne är och vill inte att ansökan kommer på villovägar vilket är lätt hänt om fel person får den. Dessutom vill jag kunna följa upp och det går inte om man inte vet vem personen är.
 
För att jag inte vet vem denne är och vill inte att ansökan kommer på villovägar vilket är lätt hänt om fel person får den. Dessutom vill jag kunna följa upp och det går inte om man inte vet vem personen är.
Man måste våga lite. Om jag vore du så skulle jag skriva ut en bunt CV:n, gå runt till olika butiker/arbetsplatser. Där skulle jag presentera mig, söka ansvarig och lämna över mitt CV. Och räkna med att få 0 svar. Det är rimliga förväntningar.
 
Man måste våga lite. Om jag vore du så skulle jag skriva ut en bunt CV:n, gå runt till olika butiker/arbetsplatser. Där skulle jag presentera mig, söka ansvarig och lämna över mitt CV. Och räkna med att få 0 svar. Det är rimliga förväntningar.
Det svåra är ju att veta var jag kan tänka mig att jobba. Det finns liksom inte många ställen jag kan tänka mig. Majoriteten arbetsplatser känns bara som nödlösningar för att få en inkomst, men där man svär och är på dåligt humör varje morgon för att man ska jobba.

Sen bör väl ett CV vara riktat till ett specifikt företag om man ska kunna ge det till dem. Ett allmänt skrivet duger nog inte.
 
Det svåra är ju att veta var jag kan tänka mig att jobba. Det finns liksom inte många ställen jag kan tänka mig. Majoriteten arbetsplatser känns bara som nödlösningar för att få en inkomst, men där man svär och är på dåligt humör varje morgon för att man ska jobba.

Sen bör väl ett CV vara riktat till ett specifikt företag om man ska kunna ge det till dem. Ett allmänt skrivet duger nog inte.
våga prova. Det viktiga är inte exakt VAD man gör, utan vem man arbetar med. Det är ingen katastrof att börja på ett jobb, vara där i tre månader och sen sluta,
Drömjobbet kan bli förjävligt om man är med fel personer och ett ganska "trist" jobb kan vara fantastiskt att gå till.
 
Du är knappast i situationen att du kan välja o vraka, övriga dödliga får ta det som finns o göra det bästa av det.
Förvisso sant men jag har fortfarande en depression och lär inte bli friskare på ett jobb jag vantrivs med. Snarare lär det bli värre.
 
Det låter rätt trist och enformigt. Dessutom kan jag inte med de kyrkliga ritualerna och tillbedjan av en gud som inte finns.
Jag har en keramikkompis som jobbar som det. Hon trivs oerhört bra.
Detta till trots att hon tidigare jobbade på den finaste man kunde göra i branschen, Ulriksdals trädgårdar.
Och gud behöver du inte tro på för att ta hand om hans mark.
Det räcker långt med din trädgårdskompetens. ;)
 
Men om trösklarna för att söka jobb, är så stora, och urvalet av vilka jobb som upplevs som rimliga är så snäva, som det beskrivs här, så är det kanske inte dags att försöka jobba än på ett tag?

Det låter kanske inte riktigt som om det skulle fungera, om det fortfarande känns för TS som om det är "fel på allt"?

Om det blir för tidigt, och utan direkt stöd, så finns det kanske en risk för att ett misslyckande kan bli skadligt, och fylla på känslor av att vara misslyckad?
 
[...]Sen bör väl ett CV vara riktat till ett specifikt företag om man ska kunna ge det till dem. Ett allmänt skrivet duger nog inte.

Jag har två olika CV beroende på vilka tjänster jag söker. Ibland korrigerar jag lite i det alternativ jag väljer att lämna in, men långt ifrån alltid. Det personliga brevet däremot, riktar jag till sökande.

Så, jo. Du kan lämna in ett allmänt skrivet CV. Och det personliga brevet behöver bara vara en halv sida.
 
För att jag inte vet vem denne är och vill inte att ansökan kommer på villovägar vilket är lätt hänt om fel person får den. Dessutom vill jag kunna följa upp och det går inte om man inte vet vem personen är.
Fast det kan ju inte vara så svårt att fråga efter ett namn när man lämnar ansökan. Jag vet många som lämnar in ansökan direkt i butiken. Både på Netto, Ica och Coop.
 
Fast det kan ju inte vara så svårt att fråga efter ett namn när man lämnar ansökan. Jag vet många som lämnar in ansökan direkt i butiken. Både på Netto, Ica och Coop.
Jag har aldrig gjort en spontanansökan och känner ingen som gjort det. Så jag har bara läst lite på nätet hur man gör.

Jag vet inte ens hur man skriver ett CV. Troligen blir det hopplöst svårt eftersom jag varit sjuk så mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp