Vad ska jag bli när jag blir stor?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste hitta ett nytt jobb på 50%, men vad sjutton ska jag jobba med? Ett ställe jag funderat på är Granngården. Det skulle kanske passa. Men då måste jag klara av kundkontakter. Jag blir lätt nervös om jag inte har svar på kundernas frågor direkt. Sen är väl frågan hur stimulerande och kul ett sånt jobb är på sikt.

Ett annat jobb jag kan tänka mig är ett jobb som parkskötare. Det är väl samma där. Risken är att jag tröttnar på sikt.

En kompis tyckte att jag skulle utbilda mig till något och gav mig en länk till yrkeshögskolan. Haken är att jag inte finner något av intresse. Eller ja, det fanns en beridarutbildning på sajten. Men hur stor är möjligheten att bli beridare när man som nästan 50-åring knappt tar sig igenom en LC? Rätt obefintlig skulle jag säga.

Jag är nog mest intresserad av sånt som har anknytning till miljö, så som exempelvis permakultur. Men man får ju inga jobb om man går en sån utbildning. Jag skulle nog också kunna tänka mig att odla grönsaker småskaligt.

Men äsch liksom, det känns lite hopplöst det här.
 

Magiana, jag vet att det är väldigt bekymmersamt att du bara kommer att ha kvar 50% av din anställning i framtiden, och jag tycker självklart att det är oerhört vettigt att du funderar på vad du ska göra sedan. Men jag tänker att det där med att skaffa ett till jobb, det kanske inte är läge att göra nu bums? Utan det kanske är prioriterat att försöka komma upp i 50% (för visst jobbar du 25% nu?) hos nuvarande arbetsgivare. Du bör väl fortfarande kunna få sjukpenning eller a-kassa för deltid förutsatt att du anmäler dig som arbetssökande på AF så fort uppsägningen träder i kraft. Det kanske är en bra idé att fokusera på att komma i kontakt med din handläggare på F-kassan och diskutera hur deltidsuppsägningen påverkar din rehabilitering och vad det finns för möjligheter och vilka regler som gäller. Att söka jobb tar minst lika mycket kraft och energi som att jobba, att plugga är också ansträngande, och du borde få vara ledig från den biten ett tag till. Som sagt, jag förstår att du är väldigt orolig över din framtida försörjning.
 
Magiana, jag vet att det är väldigt bekymmersamt att du bara kommer att ha kvar 50% av din anställning i framtiden, och jag tycker självklart att det är oerhört vettigt att du funderar på vad du ska göra sedan. Men jag tänker att det där med att skaffa ett till jobb, det kanske inte är läge att göra nu bums? Utan det kanske är prioriterat att försöka komma upp i 50% (för visst jobbar du 25% nu?) hos nuvarande arbetsgivare. Du bör väl fortfarande kunna få sjukpenning eller a-kassa för deltid förutsatt att du anmäler dig som arbetssökande på AF så fort uppsägningen träder i kraft. Det kanske är en bra idé att fokusera på att komma i kontakt med din handläggare på F-kassan och diskutera hur deltidsuppsägningen påverkar din rehabilitering och vad det finns för möjligheter och vilka regler som gäller. Att söka jobb tar minst lika mycket kraft och energi som att jobba, att plugga är också ansträngande, och du borde få vara ledig från den biten ett tag till. Som sagt, jag förstår att du är väldigt orolig över din framtida försörjning.
Det stämmer att jag fortfarande bara jobbar 25%. Jag ska träffa läkare på onsdag. Jag vet inte om det är dags att gå upp i tid. Den där NP-utredningen är ju fortfarande inte gjord heller.

Jag har 3 månaders uppsägningstid så ett tag till är det som vanligt. Men jag vill inte hamna som arbetssökande med förhinder.
 
Senast ändrad:
Det stämmer att jag fortfarande bara jobbar 25%. Jag ska träffa läkare på onsdag. Jag vet inte om det är dags att gå upp i tid. Den där NP-utredningen är ju fortfarande inte gjord heller.

Jag har 3 månaders uppsägningstid så ett tag till är det dom vanligt. Men jag vill inte hamna som arbetssökande med förhinder.

Jag visste att det fanns en jäklig liten hake någonstans. Surt. Det är ju inte så avslappnande att behöva tänka på, nej.
 
Jag visste att det fanns en jäklig liten hake någonstans. Surt. Det är ju inte så avslappnande att behöva tänka på, nej.
Jag insåg det själv precis när jag skrev det. Jag har liksom inte tagit in hur det här påverkar mig praktiskt ännu.
 
Magiana, jag vet att det är väldigt bekymmersamt att du bara kommer att ha kvar 50% av din anställning i framtiden, och jag tycker självklart att det är oerhört vettigt att du funderar på vad du ska göra sedan. Men jag tänker att det där med att skaffa ett till jobb, det kanske inte är läge att göra nu bums? Utan det kanske är prioriterat att försöka komma upp i 50% (för visst jobbar du 25% nu?) hos nuvarande arbetsgivare. Du bör väl fortfarande kunna få sjukpenning eller a-kassa för deltid förutsatt att du anmäler dig som arbetssökande på AF så fort uppsägningen träder i kraft. Det kanske är en bra idé att fokusera på att komma i kontakt med din handläggare på F-kassan och diskutera hur deltidsuppsägningen påverkar din rehabilitering och vad det finns för möjligheter och vilka regler som gäller. Att söka jobb tar minst lika mycket kraft och energi som att jobba, att plugga är också ansträngande, och du borde få vara ledig från den biten ett tag till. Som sagt, jag förstår att du är väldigt orolig över din framtida försörjning.

Mycket klokt inlägg tycker jag.
@Magiana det måste ju finnas en rehab plan på dig mellan arbetsgivaren och FK enligt lag? Mig veterligen är det inte så enkelt som att AG mitt i allt bara kan meddela en omorganisation med uppsägning , men ja - det beror även på detaljer och vad du egentligen har för anställning. Vet inte om jag minns fel när kollektivavtal tagits upp tidigare i dina trådar men har du delgett då att din Ag inte har något kollektivavtal ?
 
Finns väl ingen anledning att vänta med att kontakta AF redan nu, du vet ju när halva din anställning upphör?
Kan vara bra att ha en påbörjad relation med en SIUS handläggare redan nu.
 
Ett litet tips är att inte tänka på varje ansökan som att det måste leda till jobb, utan som att det är en träning att söka jobb. Varenda jäkla företag nu för tiden har olika processer, det ska fyllas i si och så, dokument hit och dit. Varje gång jag gör en ansökan känner jag att jag blir litte bättre.
Tillexempel, ett företag jag jobbar för sökte jag jobb hos för 5 år sedan och jag SÖG verkligen, nu när jag sökte förra våren tog de emot mig med öppna armar för jag har lärt mig hur jag ska "marknadsföra" mig själv.
 
Undrar vad som händer med det där förbehållet om man har en deltidsanställning.
Jag har inte hört talas om något förbehåll. Vad är det?

Mycket klokt inlägg tycker jag.
@Magiana det måste ju finnas en rehab plan på dig mellan arbetsgivaren och FK enligt lag? Mig veterligen är det inte så enkelt som att AG mitt i allt bara kan meddela en omorganisation med uppsägning , men ja - det beror även på detaljer och vad du egentligen har för anställning. Vet inte om jag minns fel när kollektivavtal tagits upp tidigare i dina trådar men har du delgett då att din Ag inte har något kollektivavtal ?
Den här gången finns ingen rehabplan. Förra gången fanns det visst en men jag fattar inte hur den såg ut. AG sa bara vilka anpassningar de gjort. Det är ju anpassningar som jag haft hela tiden. FK har inte hört av sig en enda gång angående rehab den här gången.

Det finns inget kollektivavtal på mitt jobb. Vem skulle vara intresserad av att veta det?

Jag tycker f.ö. det är helt rubbat att AG ska rehaba. De kan ju inte göra det på vettigt sätt eftersom de inte bedriver någon vård.

Finns väl ingen anledning att vänta med att kontakta AF redan nu, du vet ju när halva din anställning upphör?
Kan vara bra att ha en påbörjad relation med en SIUS handläggare redan nu.
Vad är en SIUS handläggare?
 
Den här gången finns ingen rehabplan. Förra gången fanns det visst en men jag fattar inte hur den såg ut.

Det finns inget kollektivavtal på mitt jobb. Vem skulle vara intresserad av att veta det?

Jag tycker f.ö. det är helt rubbat att AG ska rehaba. De kan ju inte göra det på vettigt sätt eftersom de inte bedriver någon vård.

frågan ang kollektivavtal ställdes då den
är relevant i sammanhanget gällande din uppsägning och rehab.
 
Jag fattar inget. Relevant för vem och hur då? Jag kopplar inte.
I kollektivavtal brukar det finnas överenskommelser om t ex sjuklön vid längre sjukfrånvaro (utöver ersättning från FK) samt avsättningar för tjänstepension.

AG är ansvarig för rehab, skall inte utföra den själv. Små AG utan personalavdelning (HR) brukar köpa sådana tjänster från andra aktörer som bedriver företagshälsovård.
 
Jag har inte hört talas om något förbehåll. Vad är det?


Den här gången finns ingen rehabplan. Förra gången fanns det visst en men jag fattar inte hur den såg ut. AG sa bara vilka anpassningar de gjort. Det är ju anpassningar som jag haft hela tiden. FK har inte hört av sig en enda gång angående rehab den här gången.

Det finns inget kollektivavtal på mitt jobb. Vem skulle vara intresserad av att veta det?

Jag tycker f.ö. det är helt rubbat att AG ska rehaba. De kan ju inte göra det på vettigt sätt eftersom de inte bedriver någon vård.


Vad är en SIUS handläggare?

Förlåt, jag menade förhinder och inte förbehåll.
 
I kollektivavtal brukar det finnas överenskommelser om t ex sjuklön vid längre sjukfrånvaro (utöver ersättning från FK) samt avsättningar för tjänstepension.

AG är ansvarig för rehab, skall inte utföra den själv. Små AG utan personalavdelning (HR) brukar köpa sådana tjänster från andra aktörer som bedriver företagshälsovård.
Allt det där kan jag bara glömma. Sånt finns inte på mitt jobb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp