Vad ska jag bli???

Texaz

Trådstartare
Jag har absolut ingen aning om vad jag egentligen VILL jobba med.... Trivs förvisso bra med mitt nuvarande deltidsjobb i stall, men vet inte om jag kommer att orka med att jobba med hästar på heltid under resten av mitt arbetsliv, kroppen börjar säga ifrån :o

HUR vet man vad man ska jobba med? Hur kom du på att det var just ditt jobb som passade dig?

Vill ju gärna ha ett jobb som jag fixar i åtminstone 15 år till...
 
Jag började läsa en väldigt bred utbildning på universitetet, jag hoppas att det ska räcka för mig i framtiden. :)
 
Jag jobbar inte heller med mitt drömyrke.
Men jag insåg rätt tidigt att jobba ute på fältet inte skulle fungera med en trasig kropp, så jag utbildade mig till ett teoretisk yrke.
Just nu jobbar jag på kontor, och även om jag saknar att jobba utomhus så är det ändå okej!
Tar promenader ute varje dag, har fixat en kontorscykel jag kan sitta och trampa på så att kroppen får rörelse.

På vintern är det väldigt skönt att inte behöva slita utomhus :)
 
Jag har absolut ingen aning om vad jag egentligen VILL jobba med.... Trivs förvisso bra med mitt nuvarande deltidsjobb i stall, men vet inte om jag kommer att orka med att jobba med hästar på heltid under resten av mitt arbetsliv, kroppen börjar säga ifrån :o

HUR vet man vad man ska jobba med? Hur kom du på att det var just ditt jobb som passade dig?

Vill ju gärna ha ett jobb som jag fixar i åtminstone 15 år till...
Jag kan rekommendera jobbet som CAD/BIM Samordnare! Mycket bra löneutveckling och endast mentalt ansträngde och stor brist på personal. på ett år har min lön gått upp med 30%.
 
Jag har två yrken. Det första, som jag arbetat heltid med i 25+ år, visste jag redan i tidiga tonåren att jag ville syssla med. Jag hade ett genuint intresse och tog alla chanser att skaffa kunskap och erfarenhet, vid den tiden fanns inga formella utbildningar i ämnet men "den långa vägen" etablerade jag mig i yrket och fick en bra karriär. Det andra yrket kom sig också ur eget spontant intresse, men mer som ett sidospår som jag varit nyfiken på under en längre tid. Jag kände att det var dags att lämna en anställning i den tidigare branschen, samtidigt som en tjänst dök upp i den "nya" på samma arbetsplats som min dåvarande partner. Bakgrund och personliga egenskaper har gjort det relativt lätt att komma in i yrket.

Skulle jag vara tvungen att lämna båda mina yrken och försörja mig på något helt annat resten av arbetslivet så skulle jag på ett strukturerat sätt försöka inventera mina intressen och hobbies, och mina kunskaper och erfarenheter - och utifrån det försöka hitta en inriktning där jag skulle kunna vara användbar.
 
@Texaz I din sits gjorde jag en lista med följande kriterier:

1. Hur behöver jag ligga i lönenivå för att finansiera mitt liv och min hobby utan att riskera att bli beroende av tvåsamhet (jag ville kunna ha häst och vettigt boende, bil och sparutrymme och inte behöva dra ner på nåt om jag separerar)
2. Vilka arbetstider behöver jag ha för att kunna ägna mig åt min fritid + orka med att jobba heltid (för mig är skiftgång ett krav för att orka med livet)
3. Hur låst blir jag rent geografiskt av yrket, dvs finns det jobb lite överallt så jag har rörelsefrihet eller är den geografiska spridningen snäv.
4. Vad är jag intresserad av? Människor, djur, datorer, maskiner, industri etc etc är jag praktiker eller teoretiker osv.

Dessa 4 frågor gjorde att det hela klarnade för mig :) Jag började utbilda mig för 10 år sedan och gick en tvåårig utbildning. Har aldrig ångrat mig. Lätt att hitta jobb, bra lön, bra arbetstider och har klarat mig på min egen inkomst med hästar, hund, bil och bostad samt bytt jobb och bostadsort 3 ggr :)
 
Jag kan rekommendera jobbet som CAD/BIM Samordnare! Mycket bra löneutveckling och endast mentalt ansträngde och stor brist på personal. på ett år har min lön gått upp med 30%.
Vad är det? Antar att det kräver en skaplig utbildning, vilket är ett problem då jag troligen inte kommer att kunna få studiestöd :crazy: Just det är ju också ett bekymmer när det gäller att hitta rätt
 
@Texaz I din sits gjorde jag en lista med följande kriterier:

1. Hur behöver jag ligga i lönenivå för att finansiera mitt liv och min hobby utan att riskera att bli beroende av tvåsamhet (jag ville kunna ha häst och vettigt boende, bil och sparutrymme och inte behöva dra ner på nåt om jag separerar)
2. Vilka arbetstider behöver jag ha för att kunna ägna mig åt min fritid + orka med att jobba heltid (för mig är skiftgång ett krav för att orka med livet)
3. Hur låst blir jag rent geografiskt av yrket, dvs finns det jobb lite överallt så jag har rörelsefrihet eller är den geografiska spridningen snäv.
4. Vad är jag intresserad av? Människor, djur, datorer, maskiner, industri etc etc är jag praktiker eller teoretiker osv.

Dessa 4 frågor gjorde att det hela klarnade för mig :) Jag började utbilda mig för 10 år sedan och gick en tvåårig utbildning. Har aldrig ångrat mig. Lätt att hitta jobb, bra lön, bra arbetstider och har klarat mig på min egen inkomst med hästar, hund, bil och bostad samt bytt jobb och bostadsort 3 ggr :)
Smart, ska försöka använda mig av det :up:
 
Vad är det? Antar att det kräver en skaplig utbildning, vilket är ett problem då jag troligen inte kommer att kunna få studiestöd :crazy: Just det är ju också ett bekymmer när det gäller att hitta rätt
Enklast är att beskriva det som en teknisk bibliotekarie som håller ordning på alla dokument på ett stort bygge, Jag jobbar nu med Lilla Lidingöbron.
 
Vad är det? Antar att det kräver en skaplig utbildning, vilket är ett problem då jag troligen inte kommer att kunna få studiestöd :crazy: Just det är ju också ett bekymmer när det gäller att hitta rätt

Jag hade då även kollat på möjligheter att läsa på deltid, kanske distans. Då kanske du kan jobba under studietiden :)
 
Enklast är att beskriva det som en teknisk bibliotekarie som håller ordning på alla dokument på ett stort bygge, Jag jobbar nu med Lilla Lidingöbron.
Men TS har problem att få CSN, såg du det? Och undrar om utbildning. Är du utbildad på universitet? Hur lång är utbildningen etc
 
Enklast är att beskriva det som en teknisk bibliotekarie som håller ordning på alla dokument på ett stort bygge, Jag jobbar nu med Lilla Lidingöbron.
Vad krävs för utbildning? Hittade bara någon jobbannons och där skulle man vara byggnadsingenjör :crazy:
 
Jag hade då även kollat på möjligheter att läsa på deltid, kanske distans. Då kanske du kan jobba under studietiden :)
Läsa på distans är en tanke, men då måste jag ändå först ha ett jobb som jag kan leva på, och som min kropp klarar av...
 
Läsa på distans är en tanke, men då måste jag ändå först ha ett jobb som jag kan leva på, och som min kropp klarar av...

Ja självklart. Men om du inte kan få CSN så tänkte jag att det kan ju vara ett sätt att kunna plugga ändå, om en kan klara sig ekonomiskt utan lån. Vet ej vad du har för begränsningar fysiskt, men det finns ju endel jobb på timme etc där det ej krävs utbildning. Kanske kan du hitta nåt sånt under tiden du behöver för att plugga. Hoppas det löser sig :)
 
Ja självklart. Men om du inte kan få CSN så tänkte jag att det kan ju vara ett sätt att kunna plugga ändå, om en kan klara sig ekonomiskt utan lån. Vet ej vad du har för begränsningar fysiskt, men det finns ju endel jobb på timme etc där det ej krävs utbildning. Kanske kan du hitta nåt sånt under tiden du behöver för att plugga. Hoppas det löser sig :)
Mitt dilemma är att jag ju måste ha en inkomst att leva av under tiden, iom att jag går på aktivitetsstöd för den tid jag inte jobbar så får jag inte studera om jag ska ha kvar ersättningen... :o Lite moment 22 då jag under fler år velat läsa för att bli attraktiv på arbetsmarknaden men just den ekonomiska biten inte kan lösas.

Liiite bitter då jag tidigare pluggat 50% under fler år vid sidan av heltidsjobb
 
Mitt dilemma är att jag ju måste ha en inkomst att leva av under tiden, iom att jag går på aktivitetsstöd för den tid jag inte jobbar så får jag inte studera om jag ska ha kvar ersättningen... :o Lite moment 22 då jag under fler år velat läsa för att bli attraktiv på arbetsmarknaden men just den ekonomiska biten inte kan lösas.

Liiite bitter då jag tidigare pluggat 50% under fler år vid sidan av heltidsjobb

Jag använde aktivitetsstöd för att plugga på komvux, vilket var helt godkänt av FK. Nu är det så längesedan så jag minns ej om det var så att jag fick det under tiden jag prövade min förmåga att kunna plugga, förvisso. Jag minns iaf att sista tiden av mina studier finansierade jag själv via speciella lån hos CSN som är vikta för gymnasiala studier och ej inkräktar på de terminer en har att knapra på för högre studier...
Det låter märkligt att de inte skulle godkänna ditt plugg som ett led i att bli attraktiv på arbetsmarknaden, då det på sikt borde leda till att du ej behöver aktivitetsstöd öht?
 
Men TS har problem att få CSN, såg du det? Och undrar om utbildning. Är du utbildad på universitet? Hur lång är utbildningen etc
Jag har ingen utbildning inom det men har 6 år teknisk högskole utbildning och 3 års erfaret med tekniks dokumentation. Men det finns fler vägar till utbildning.
 
Vad krävs för utbildning? Hittade bara någon jobbannons och där skulle man vara byggnadsingenjör :crazy:
Jag tror ett minimum är en utbildning inom Biuliding information management/Modellering BIM. sen hjälper det om man har erfarenhet av teknisk dokumentation,
 
HUR vet man vad man ska jobba med? Hur kom du på att det var just ditt jobb som passade dig?
Hur? Jag tror inte man riktigt vet förrän man provat.

Tar jag mig själv som exempel har jag jobbat inom massor av olika yrken, trivts väldigt bra på alla arbetsplatser, men det var något som saknades, något jag inte kunde sätta fingret på förrän jag hamnade på det jobbet jag har idag.

Det roliga är att det inte är ett jobb jag hade en tanke på överhuvudtaget, det blev så genom en slump då jag blev uppsagd från tidigare jobb pga lågkonjunktur och arbetsbrist. Orkade helt enkelt inte ge mig ut på arbetsmarknaden och leta jobb, hittade en utbildning för yrkeschaufför för lastbil på 40v på komvux. Tanken var först bara att fördriva tiden och göra något roligt, sen visade det sig att det var riktigt roligt och speciellt efter min första praktik kände jag "det här vill jag göra". Så här är jag idag 7 år senare med mitt drömyrke.

Summan av kardemumman, drömyrket för just den enskilda individen kan vara något man inte ens haft en tanke på och vägen dit kan se olika ut för olika personer. Man vet vad man har men aldrig vad man får, säger en del, men samtidigt om man aldrig provar något annat hur ska man veta om det är rätt för en själv? Lite i dom banorna tänker jag. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 579
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
610
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp