Vad ska jag ge för kraft (Ej havre/korn el. pellets)??

H

Heero

Min pålle blir jätte svullen i benen av havre och korn (tror det beror på stärkelsen). Ska nu börja rida lite mer ansträngande pass och behöver ge lite mer energi. Har någon tips på bra energigivare? Vill inte ge pellets.
(fullblod, ca 475 kg)

Nu får han:
8,5 kg hö (7,2 MJ och 50g smbrp)
o,6 kg Lusern Mix
0,5 kg Kli
0,1 kg Foderjäst
ca 1,5 kg Morötter och äpplen
= Ca 74 MJ

Tror inte jag behöver ge så många MJ till, men kanske 5-6 till, som max. Vill gärna ge lite olja, men det kanske blir lite mkt för att komma upp till 5 MJ till?
Jag märker skillnad direkt om jag ger havre - då svullnar benen upp under natten. Men han funkar jätte bra med de fodermedlen jag ger nu - är sval o fin i benen på morgonen.
 
Eggersmann har müslifoder och det finns sorter både med och utan havre.
Själv kompletterar jag min havre med örtmüsli som dessutom gör lite extra gott för luftvägarna. Jättebra.
 
Måste bara fundera över VARFÖR du ger kraftfoder med högt proteininnehåll när du redan har bra värden i höt?

Om hästen äter mer hö än den får nu så är det enklaste att öka höt 1 kg. För att få 5 MJ behöver du ge ca 1½ dl olja, inte så farligt mycket.
 
Till Magdalena.
Om du undrar varför jag ger lusern så är det för att blanda ut kliet med något. Kli ger jag för att få upp fosforhalten och för magen. Jästen för magen och extra b-vit.!!!
Dessutom behöver han lite mer protein är "standardkvoten" (fullblod).
1,5 dl olja var ju inte så farligt. Tror jag ger 1 dl och ökar hömängden lite - så var det problemet ur världen. Tack!
En fråga bara: En dl olja ger alltså ca 3,3 MJ??
 
Fast utan lucernet så är du ju ändå uppe i en kvot på över 7. Om du nu vill blanda kliet med något, varför lucern då när höet har så mycket protein redan?
 
Har någon ett bra förslag på vad jag ska ge då?
Lusern Mixen innehåller 65g smbrp/kg, jag tyckte inte det var så stor skillnad mellan det och höt (50g smbrp/kg)??
Trodde inte heller att lite proteinöverskott var så farligt, när det mesta kommer från grovfoder?? Är jag helt ute och cyklar alltså? Jag som var så nöjd med att han är så fin i kroppen, både hull och muskler trots låång konvalecent, ska jag dra ner på proteinet alltså? :confused:
 
Nu var jag lite slarvig när jag läste din foderstat. Jag tänkte på lucern hack som innehåller 105 g smrp. Men hur som helst så ger ju kliet en massa protein.
Det räcker ju med att du endast ger hö(10,5 kg) för att mj och protein behovet ska täckas.(mineralerna vet jag inte då jag inte har dina mineralvärde)
 
Höt innehåller:
7,2 MJ
50g smrp
2,5g Ca
1,3g P
0,8g Mg

Har ett mineralfoder som innehåller 8,5g Ca och 4,5g P. Jag vet att det inte passar riktigt till höt, men det innehåller så många bra nyttigheter att jag absolut inte vill byta. Såg stor skillnad efter ca två v. användande. Tyvärr väldigt dyrt oxå så jag vill helst inte ge några jättemängder av det. Men jag är fast ändå och vill ej byta! :bow:

Jag blir hemskt tacksam om nån kan räkna ut nåt klokt!

Behov ca 74 MJ
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 344
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 434
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 533
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp