Vad ska jag ge min häst för foder? (Musli)

Iveylies

Trådstartare
Hej!
Jag har en 13 årig häst i bra hull och välmusklad.
Problemet är att han är ganska het, och jag undrar nu om havrefri musli är ett bra alternativ att ge honom? Blir han pigg på muslin trots att den är havrefri? Jag har letat runt men kan inte hitta hur musli påverkar hästens energinivå.
Jag har tänkt komplettera med hackad lucern.

Mvh Michelle
 

Bifogade filer

  • 20190125_122025.jpg
    20190125_122025.jpg
    231,5 KB · Visningar: 44
Vi är osäkra på det! I år fick man Lite "det man fick", och musli kändes som ett bra alternativ då det innehåller lite utav varje som en häst kan tänkas behöva.
Ger det mycket energi?
 
Jaaa så är det ju också! Det är en djungel... Jag kör nu på granngårdens egna havrefri!
 
Jag tar gärna tips om vad man kan ge en lite för pigg häst att äta för att lugna ner den 😅
 
Vi är osäkra på det! I år fick man Lite "det man fick", och musli kändes som ett bra alternativ då det innehåller lite utav varje som en häst kan tänkas behöva.
Ger det mycket energi?
Müsli innehåller ofta samma sak som motsvarande pelleterade foder, oftast lite dyrare bara
 
Att fodra en häst så den blir mindre pigg är svårt såvida den inte är hungrig och därför stressad. Har hästen alltid varit så pigg?
 
Okey! Men är det lämpligt att ge pigg häst? Eller finna det något bättre förslag? 😊
Omöjligt att svara på.... Beror på vad det innehåller i förhållande till vad din häst behöver. Utan grovfoderanalys blir det bara gissningar
 
Energin i fodret omvandlas till energi i hästen. Den energi som inte används lägger sig som fett. Får hästen för lite energi går hen ner i vikt och för mycket så går hen upp.

En frisk häst har precis som friska människor en viss energinivå som en del av sin personlighet. Det går varken att öka eller minska den energinivån med hjälp av fodret om man inte svälter hästen då, då lär hen inte orka alls tillslut. En häst blir inte piggare av extra energi precis som människor inte blir piggare av en extra macka utan den extra energin lägger sig bara som fett. Det finns vissa hästar som reagerar negativt på spannmål på så sätt att de blir elektriska men de är ganska få och förekommer inte alls i den utsträckning man kan tro ibland när man läser.

Man kan inte ge ett färdigfoder "som innehåller lite av varje" och tro att hästen får i sig det hen behöver. För att kunna ge hästen det hen behöver måste man ha grovfoderanalys och man måste räkna. Finns ingen grovfoderanalys så tar man en själv. Ett kraftfoder som "innehåller lite av varje" kan precis lika gärna innehålla så fel kvoter att det hela blir än mer galet.
Få hästar behöver faktiskt kraftfoder. Det de behöver är mineraler som balanserar grovfodrets mineraler och täcker hästen behov. Relativt ofta behövs även lysin och e-vitamin behövs alltid när hästen inte betar färskt gräs.

Visst finns det hästar som inte kan äta tillräcklig mängd grovfoder för att fylla sina behov av energi och protein och ett grovfoder med lågt proteininnnehåll kan behöva kompletteras med ett proteinrikt foder men även då bör man välja sådana foder som räknas som grovfoder som lucern och betfiber i första hand. Man ska vara medveten om att kraftfoder lätt leder till störningar i mag-tarmfloran och man måste ha koll på vilka mängder man ger så att man inte ger för mycket åt gången. Hästar är grovfoderomvandlare. Det är grovfoder deras mage och tarm är gjorda att processa, inte kraftfoder.
 
Det går inte att fodra en häst piggare/segare. Energin i fodret omvandlas till muskelarbete och för att "driva" kroppen. Blir det energi över lagras det som fett.

Sen upplever vissa att deras hästar blir piggare av havre. Det kan säkert hända, men jag har ingen erfarenhet av det. En häst blir säkert segare när den inte får sina behov uppfyllda, men det är inte en bra väg att gå enligt mig :)
 
Min häst blir galen av havre så har alltid gett honom havrefri müsli. Men när jag var nere på att bara ge honom 1 dl musli så kände jag att jag ville ha något annat som är ”renare” och inte lika dyrt.
Så på betessäsongen får han 1 dl svarthavre (utan problem, det funkar bättre än vanlig gulhavre) och under hösäsong så får han speedibeet och foderjäst för att hålla igång tarmarna. Selen får han året runt.
Han är mycket jämnare i humöret och energi👍🏻
 
oj vad olika man kan uppleva saker. Jag anpassar mycket mina kraftfodergivor efter hur hårt arbete hästen gör och hur mycket energi jag vill ha i hästen (utan att för dens skull låta den tappa i vikt).
Vi märker stor skillnad på våra fullblod hur vi ger dem kraftfoder speciellt när det kommer till havre.

Sen visar ny forskning på människor att kolhydrat rik mat kan göra att enzymer i salivet signalerar till kroppen att ta i mer. Vid tester fick dessa människor bättre resultat i sin träning.
 
Varför vill du ge müsli? Verkar ju onödigt om han är pigg, i fint hull och bra musklad. Eller är det något annat som får dig att tro att det inte skulle räcka att fodra med endast grovfoder? Annars räcker det nog att ge mineraler. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
2 992
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 991
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
658
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp