Vad ska jag ge min häst för foder? (Musli)

@Iveylies håller med många svar du fått inkl undringar.

Varför ska det vara müsli?
Är ofta dyrt när det finns annat likvärdigt .
Varför ska hästen ha kraftfoder alls om den är pigg, välmusklad, lagom hull och du dessutom inte vill ge den mer energi ? 😳

Ge lite morötter i krubban istället ?
 
Kolla foderanalysen, det är utifrån den du får anpassa kraftfoder. Kontakta någon expert och rådfråga. :D
 
oj vad olika man kan uppleva saker. Jag anpassar mycket mina kraftfodergivor efter hur hårt arbete hästen gör och hur mycket energi jag vill ha i hästen (utan att för dens skull låta den tappa i vikt).
Vi märker stor skillnad på våra fullblod hur vi ger dem kraftfoder speciellt när det kommer till havre.

Sen visar ny forskning på människor att kolhydrat rik mat kan göra att enzymer i salivet signalerar till kroppen att ta i mer. Vid tester fick dessa människor bättre resultat i sin träning.
Men forskningsresultat på människa går ju inte att jämföra med hästens nutrition. De är alltför olika oss.
 
Men forskningsresultat på människa går ju inte att jämföra med hästens nutrition. De är alltför olika oss.

Håller med att vi är olika, men är vår kropp så fiffig tror jag hästarnas kropp är det med 😉 Som jag skrev innan märker vi stor skillnad på hästar a hemma beroende på kraftfodergivorna
 
Håller med att vi är olika, men är vår kropp så fiffig tror jag hästarnas kropp är det med 😉 Som jag skrev innan märker vi stor skillnad på hästar a hemma beroende på kraftfodergivorna

Fast det är väl givet att det i sak går att fodra både hästar och människor till en temporär ”formtopp” ?

Hur bra det är för hästen egentligen är ju rätt relevant. Ffa utifrån fakta att hästen inte är skapt att äta mycket annat än rent grovfoder för att må bra och ffa utifrån att den mår bäst utan ”kickar” gällande foder👍
 
Fast det är väl givet att det i sak går att fodra både hästar och människor till en temporär ”formtopp” ?

Hur bra det är för hästen egentligen är ju rätt relevant. Ffa utifrån fakta att hästen inte är skapt att äta mycket annat än rent grovfoder för att må bra och ffa utifrån att den mår bäst utan ”kickar” gällande foder👍
Håller med om att bra grovfoder är ju grunden. Men vi har provat lite olika sätt o fodra och vi kan inte få tävlingshästarna på topp utan kraftfoder. Men vi håller nere kraftfodergivorna perioderna de inte ska prestera Max samt i vila
 
oj vad olika man kan uppleva saker. Jag anpassar mycket mina kraftfodergivor efter hur hårt arbete hästen gör och hur mycket energi jag vill ha i hästen (utan att för dens skull låta den tappa i vikt).
Vi märker stor skillnad på våra fullblod hur vi ger dem kraftfoder speciellt när det kommer till havre.

Sen visar ny forskning på människor att kolhydrat rik mat kan göra att enzymer i salivet signalerar till kroppen att ta i mer. Vid tester fick dessa människor bättre resultat i sin träning.
Man kan toppa en hopp och gissningsvis även en galopp eller travhäst genom att ge havre en viss tid innan prestation men det är inget som hobbyryttare varken behöver eller ska göra. Det är när det handlar om så små marginaler som det är i världscupen i hoppning typ som det kan vara relevant. Det som då händer är att om man vid en exakt tidpunkt ger havren så får hästen en peak som ger hästen det där lilla extra som kan behövas för att vinna. Hur bra det är för hästen har jag inte läst någon forskning på men jag tror inte att det är farligt.
 
Hej!
Jag har en 13 årig häst i bra hull och välmusklad.
Problemet är att han är ganska het, och jag undrar nu om havrefri musli är ett bra alternativ att ge honom? Blir han pigg på muslin trots att den är havrefri? Jag har letat runt men kan inte hitta hur musli påverkar hästens energinivå.
Jag har tänkt komplettera med hackad lucern.

Mvh Michelle

Den enda müsli min heta häst kan gå på är St hippolyts, har prövat:
Hippo
Krafft
Pavo
Och några till, han blev som en kanonkula på alla deras så kallade "havrefria" för känsliga hästar. :)
 
Fast havrefria müsli är oftast med korn istället, o skyhögt med stärkelse (vilket kan flippa hästar mer än havren i sig) o totalt osunt för en hästmage! Kolla tex stärkelsehalten i "Krafft Sensitive", över 30% om jag inte ha fel....
 
Fast havrefria müsli är oftast med korn istället, o skyhögt med stärkelse (vilket kan flippa hästar mer än havren i sig) o totalt osunt för en hästmage! Kolla tex stärkelsehalten i "Krafft Sensitive", över 30% om jag inte ha fel....

Den enda müsli med hyfsat låg stärkelse jag hittat är Krafft low starch müsli.
 
Ja, den är bra. Saracen har en, Hippolyt har Solo, Primero Total, Aveve har också några trevliga sorter (o billigare) Beror ju helt på grovfoderanalys.

Ja och hur mkt ”extra” man vill ha, jag tycker det är synd st hippolyt har i så mycket örter osv samt riskliet. Även primero har ju örter i. De andra två har jag inte koll på, värt kolla upp
 
Fast havrefria müsli är oftast med korn istället, o skyhögt med stärkelse (vilket kan flippa hästar mer än havren i sig) o totalt osunt för en hästmage! Kolla tex stärkelsehalten i "Krafft Sensitive", över 30% om jag inte ha fel....
Tack! Det känns bra att veta varför min inte kan gå på havrefria sorter.
Aldrig är man full lärd:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 914
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
653
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp