Vad ska jag göra med min vägg?

cambodia

Trådstartare
Okej, nu outar jag min hemska sovrumsvägg :bag:

(Hela bilden såg väldigt deprimerande ut :rofl:, anyway…)

Hjälp mig! Vad ska jag göra med den?

Det är föregående hyresgäst som orsakat alla märken. Jag vill inte måla pga allergi och helst inte heller tapetsera själv pga att det är en hyresrätt. Eller är det det enda rätta? Luktar det mycket och länge? Tänk extrem doftkänslighet.

Kan man sätta upp något utan att det ser dumt ut? Har satt tavlor på några andra väggar som varit liknande (men inte lika illa).

Och innan någon hetsar upp sig, hyresvärden har erbjudit tapetsering men att de då också måste måla taket, enligt dem. Så jag avböjde.
1FC8BEB6-ADCA-4F62-B802-F34FA5A63281.jpeg
 
Okej, nu outar jag min hemska sovrumsvägg :bag:

(Hela bilden såg väldigt deprimerande ut :rofl:, anyway…)

Hjälp mig! Vad ska jag göra med den?

Det är föregående hyresgäst som orsakat alla märken. Jag vill inte måla pga allergi och helst inte heller tapetsera själv pga att det är en hyresrätt. Eller är det det enda rätta? Luktar det mycket och länge? Tänk extrem doftkänslighet.

Kan man sätta upp något utan att det ser dumt ut? Har satt tavlor på några andra väggar som varit liknande (men inte lika illa).

Och innan någon hetsar upp sig, hyresvärden har erbjudit tapetsering men att de då också måste måla taket, enligt dem. Så jag avböjde.
Visa bifogad fil 97667
Jag har precis tapetserat sovrummet i min stuga och tapetklister luktar ingenting. Dock behöver du spackla innan så du får en jämn yta alternativt använda någon form av renoveringstapet beroende på hur djupa märkena på väggen är.
 
Jag vet inte hur länge det luktar. Men kan du bo någon annanstans ett tag medan det torkar? Eller sova i ett annat rum och ha sovrumsdörren stängd och fönster öppet för vädring mycket?

Ett alternativ är väl att hänga upp nåt snyggt tyg men det kommer ju samla en massa damm vilket inte är så trevligt kanske.
 
Jag har precis tapetserat sovrummet i min stuga och tapetklister luktar ingenting. Dock behöver du spackla innan så du får en jämn yta alternativt använda någon form av renoveringstapet beroende på hur djupa märkena på väggen är.
Okej, låter lovande! Kanske något jag skulle tagit tag i nu under semestern då egentligen… Märkena är inte så djupa, mest tapeten som är bortriven efter tejp (antar jag).
 
Jag är också väldigt doftkänslig, men tycker inte att tapetklister luktar alls.

Jag målade ett tidigare sovrum med vattenbaserad färg. Hade ättika i ett glas som tog bort det mesta av lukten, har för mig att jag också sov på soffan en natt för säkerhets skull.
 
Jag vet inte hur länge det luktar. Men kan du bo någon annanstans ett tag medan det torkar? Eller sova i ett annat rum och ha sovrumsdörren stängd och fönster öppet för vädring mycket?

Ett alternativ är väl att hänga upp nåt snyggt tyg men det kommer ju samla en massa damm vilket inte är så trevligt kanske.
Kan tyvärr inte direkt bo någon annanstans när jag jobbar, blir för långt att åka från tex mina föräldrar.

Har också tänkt tyg - men också tänkt på dammaspekten.

———————

Någon som har erfarenhet av tyg på väggen?
 
Kan tyvärr inte direkt bo någon annanstans när jag jobbar, blir för långt att åka från tex mina föräldrar.

Har också tänkt tyg - men också tänkt på dammaspekten.

———————

Någon som har erfarenhet av tyg på väggen?

Kan du höra med hyresvärden om de kan måla på en fredag (hänvisa till din doftkänslighet) så kan kanske du åka till dina föräldrar över helgen så slipper du de första dagarna efter målningen iaf?
 
Låt hyresvärden tapetsera och måla taket. Tapetseringen luktar inte och med dagens färger är det knappt målning luktar heller.
Sov i vardagsrummet en natt efter om du är orolig?
Dagens färger luktar. De målade i vår förra lägenhet, kunde inte bo där på två veckor och även flera veckor efteråt tyckte jag det var jobbigt. Ingen tror mig, men det påverkar mig. Så kommer inte låta dem måla.
 
Kan du höra med hyresvärden om de kan måla på en fredag (hänvisa till din doftkänslighet) så kan kanske du åka till dina föräldrar över helgen så slipper du de första dagarna efter målningen iaf?
Nej tyvärr, målning är inte ett alternativ. Speciellt inte när man inte kan vara med och välja färg (tänker att det finns bättre och sämre vad gäller lukt)
 
Kan tyvärr inte direkt bo någon annanstans när jag jobbar, blir för långt att åka från tex mina föräldrar.

Har också tänkt tyg - men också tänkt på dammaspekten.

———————

Någon som har erfarenhet av tyg på väggen?
Ja, jag har en jättefin kelim på väggen. Jag har inte haft det själv men har många vänner som valt att hänga upp olika färgade tygstycken på väggen. Tänk typ sarongtyg och liknande. Med tanke på hur väggen ser ut så lär ju några fler hål inte spela någon roll så hitta du något fint att sätta!
 
Jag skulle nog låta hyresvärden tapetsera och måla taket. Väggfärg luktar en aning efter målning men min upplevelse är att takfärgen är i min värld doftfri.
Se ovan. I förra lägenheten var det just takfärg som de använde, i övrigt tapetserade de. Jag vet inte vilken färg de använde för jag vi målade i villan med takfärg som jag faktiskt inte kände av. Nu kan jag ju inte välja tyvärr…
 
Se ovan. I förra lägenheten var det just takfärg som de använde, i övrigt tapetserade de. Jag vet inte vilken färg de använde för jag vi målade i villan med takfärg som jag faktiskt inte kände av. Nu kan jag ju inte välja tyvärr…

Be om att få kolla färgen först. Prata med HV om ditt problem. Det går kanske att lösa.
 
@escodobe Kelim var fint men tänker det blir lite svårt när det ska täcka så mycket…

Gardinstång var inte alls dumt! Har inte tänkt på det. Det är något jag ska fundera på 😃 Ska gå och mäta väggen nu!
 
Spackla över där det behövs och sen tapetsera, så du får en fondvägg.

Tapetlim luktar inget speciellt och tapetsera är inte speciellt svårt, men har man mönsterpassning är det värt att vara extra noggrann.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Voeux
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 234
Senast: cherie
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 009
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp