Vad ska jag göra med mina hästar?

__sofia__

Trådstartare
Varning för väldigt långt inlägg.

Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart examen och håller på att försöka hitta ett jobb – men beroende på var jag hamnar och vad lönen ligger på så kommer jag eventuellt bara ha möjlighet att ha kvar en av hästarna.

Jag har för tillfället två ston, en nordsvensk och en papperslös skimmel. Båda är 18 år i år, och ursprungligen var det planerat att jag skulle försöka sälja nordsvensken när jag var klar med studierna, men situationen har sedan dess ändrat sig.

Nordsvensken, som egentligen är min systers häst, är väldigt enkel att rida, även för mindre rutinerade ryttare, och har tidigare gått både som ridskolehäst och turridningshäst. Hon är väldigt trevlig framför allt när man rider ut men kan vara lite lat i paddock och lite tjurig i stallet (nafsar ibland). Hon trivs inte riktigt med att stå på box eller att vara uppbunden för länge eftersom hon vill ut, och hon är alltid positiv till att komma ut och bli riden. Hon har problem med krubbitning, hon har haft fång en gång för 6-7 år sedan efter att dåvarande ägarna släppte in henne på vall men vi har inte märkt av några problem sedan vi köpte henne.

Dock så har vi under de senaste 1-2 åren (3?) haft problem med en hovspricka i ena framhoven. Hon hade en väldigt smal och liten spricka när vi skaffade henne som varken blev värre eller försvann under några år, tills en sommar då hon drog av sig en sko väldigt rejält och även lyckades dra upp sprickan. Efter det var sprickan hela vägen upp till kronranden och kraftigare, och vi slutade rida på henne för att inte lägga mer tyngd på frambenet och på något sätt förvärra skadan (min syster är överviktig och väger en del). Hon har dock aldrig visat någon hälta och sprickan har aldrig varit tillräckligt djup för att tränga genom hornet, men det tog ett tag (ca 1 år) innan sprickan ens började läka. Sprickan är i alla fall helt borta nu, även om hoven fortfarande har lite jobb kvar innan den är helt bra (hoven är för tillfället inte jämnt rund). Men under de här två åren har hon i alla fall inte blivit riden något utan har enbart gått i hagen, vilket gör att hon i nuläget varken har någon kondition eller några muskler.


Skimmeln, som jag är väldigt mycket mer fäst i, kan vara lite speciell och nu i efterhand inser jag väl att jag kanske inte borde ha köpt henne. Jag har aldrig mött någon häst som är trevligare att hålla på med i den dagliga hanteringen och hon hittills fungerat helt problemfritt med alla hästar som hon träffat (inte ens minsta lilla antydning till bråk när man släpper in henne till nya hästar). Hon är den häst som jag litat på mest, även i ridningen. Hon har dock extremt bra minne för smärta och avskyr därför bland annat sprutor. Man behöver vara flera stycken som håller i henne för att kunna ge henne en spruta, och är det lugnande behöver hon få flera doser för att hon stressar upp sig så av sprutorna. Det tog många månader efter att veterinären tappat ut en hovböld i ena bakhoven innan hon lät hovslagare verka den hoven på henne (hon sliter den väldigt jämnt och bra, så det var ingen större kris). Inga problem att bara lyfta upp hoven, men minsta lilla tecken på att något rejälare än en enkel hovkratsning var på gång så började hon slå med hoven och stressa upp sig.

Men hennes stora problem är i ridningen. Hon är en väldigt lättstressad och känslig dam, samtidigt som hon inte verkar ha så bra koll på normala hjälper. Hon är stressad på så vis att hon springer, och har även en benägenhet (framförallt under det första året jag hade henne) att få panik och skena (började använda graman som nödbroms, vilket fungerade väldigt bra då hon blev mindre stressad bara av att ha den på). Någon broms existerar knappt alls på något medvetet plan, och hon hade typ ingen koll på skänklar när jag köpte henne (skänklarna har hon lärt sig lite om, men inte mycket). Tänderna kollades när vi köpte henne och hon hade inga problem då, och hon har inte ändrat sig något efter det. Under de första åren försökte jag träna mer konventionell dressyr och hoppning med henne, men efter ett tag blev det mer och mer skogsmulleturer i och med att det är det som hon verkar trivas med bäst och blir minst stressad av. Dock endast ensam, då hon är som absolut värst med andra hästar och det finns inte minsta lilla chans att få henne att skritta om den andra hästen är närmare än 50 meter bakom henne. Hon fungerar bäst barbacka och med att ridas med både grimma och vanligt tränsbett samtidigt, så i flera år red jag henne just så (eventuellt med barbackapad utan stigbyglar). Första gången jag red henne med sadel efter de åren kunde jag knappt styra henne alls, eftersom vi båda vant oss vid att styra via sitsen barbacka. Det är inga problem att ut och skritta en runda, men allt mer än det gör att hon stressar upp sig. Men i och med att nordsvensken slutade ridas för sin spricka fick även skimmeln vila, vilket hon verkar trivas bättre med än skogsmulleridningen.

Och nu under de sista åren känns det som om hon har börjat åldras mer. När vi köpte henne visade hon väldigt svag hälta på två ben, vilket vi då inte tyckte var något konstigt med tanke på omständigheterna. Jag hade provridit henne två gånger (och eftersom hon är lättstressad så var det troligtvis två väldigt jobbiga pass för henne), efter att hon inte hade gjort mer än att gå i hagen i flera månader. Dessutom behöver hon skor för att kunna gå ordentligt (vilket hon inte hade då), och böjprovet skedde på en väldigt stenig väg (många vassa stenar). Hältan hon visade när vi köpte henne gör så att hennes försäkring endast täcker vissa saker (inte reservation för benen, utan försäkring som inte täcker allt, typ A2). Men under åren jag haft henne har hon haft lite problem med bakbenen. Står hon stilla i box för länge på vintern (hon går numera på lösdrift) så kan bakbenen svullna upp, och hon har alltid varit stel i bakbenen när hovslagaren ska fixa bakhovarna. Men nu under sista året känns det som om hon har blivit ännu stelare i bakdelen och det märks mycket tydligare att hon rör sig stelt när hon har varit stilla för länge, till exempel efter att hon legat ner ett tag. Under det sista året har hon dessutom fått tre nya tumörer (hon är skimmel och har alltid haft knutor vid svansen), en ny vid svansen men också en (ca 8 cm i diameter) innanför huden vid bogen och nu senast en innanför huden mellan käken och mulen på ena sidan.


Så, jag hade uppskattat råd och tankar angående hur jag ska göra med hästarna i framtiden.
 
Den som är lättast att sälja tror jag är nordsvensken.
Så jag skulle lägg tid på den, rid i gång och sälj om man vart tvungen.

Hur påverkad är skimmeln av knölarn?
 
Den som är lättast att sälja tror jag är nordsvensken.
Så jag skulle lägg tid på den, rid i gång och sälj om man vart tvungen.

Hur påverkad är skimmeln av knölarn?

Hittills verkar skimmeln inte må dåligt alls av knölarna, men känns lite läskigt att det har kommit så många, och på andra ställen än de vanliga under svansen, under så kort tid.
 
Kan inte se varför du skulle sälja ngn av dom, om de var mina skulle jag avliva. En död häst lider inte.

Det kan ju hända att nordsvenskens hovspricka kommer tillbaka om den sätts igång och att den nya ägaren då inte ser det i tid eller väljer att "vänta och se".
Och den andra, en häst som du vet är svårriden för dej som känner, den tycker i alla fall inte jag ska hamna hos en ny ägare som kanske aldrig hittar "de rätta knapparna" för att kunna rida lugnt.
 
Jag har väl tänkt lite i samma banor när det gäller skimmeln, att det inte känns som ett alternativ att sälja henne. Hon hade varit en perfekt sällskapshäst, men det är alldeles för stor risk med att försöka sälja henne. Men jag är också väldigt mycket mer emotionellt bunden till skimmeln, så det skulle vara väldigt jobbigt om det skulle krisa sig och jag skulle bli tvungen att göra mig av med henne. Så det är inte något jag skulle välja i första hand.

Nordsvensken vet jag inte, det känns ändå som om hon har möjlighet att få ett nytt hem. Chansen att hovsprickan skulle komma tillbaka tror jag inte är så stor, i och med att hon redan när jag köpte henne hade sprickan och att den nu är helt borta. Hovslagaren har nämnt någon gång att han kanske är intresserad av henne om hon ska säljas, som om jag skulle bli tvungen att välja mellan hästarna får jag väl hoppas att han var seriös när han sa det ;)
 
  • Gilla
Reactions: Mim
Jag hör lite varningsklockor ringa då du berättar om skimmeln. Att vara så himla stressad som häst kommer ofta ur fysiska problem. När du också berättar att den är stel så undrar jag om den inte har rätt ont.
De brukar bli flyktbenägna då de har ont. De vet med sig att de inte är starka, snabba, balanserade etc som en normal häst. Alltså blir de stressiga, heta och rädda i överkant.
Du talar om att den inte är förtjust i ridning på bana eller öht.
Jag hade funderat rejält på varför med en sån häst. Och förmodligen kollat den hos en bra vet på klinik.
Sälja en sån hade jag aldrig gjort. Då hade jag hellre avlivat.
Skulle jag ha kvar den skulle jag vilja vara säker på att den inte har ont.

Den andra kan du kanske behålla och rida på.

Ingen känns som något man säljer.
 
Håller med @tuaphua
Det låter som ett solklart fall för veterinär att ta sig en koll på klinik om du tycker att det är värt det med tanke på åldern och ekonomin.
 
Ja, om jag ska ha kvar skimmeln måste jag troligtvis få henne kollad hos en veterinär.

Jag antar att jag litade för mycket på veterinärbesiktningen när jag köpte henne i kombination med att stressen i början var mer hela tiden och inte bara när jag red. Hade det bara varit när jag red och mer jämnt hela tiden hade jag kanske reagerat mer på att det kan bero på att hon hade ont, men som det är så blir hon ju t.ex. extremt stressad om man rider ut med en annan häst samtidigt som hon knappt är stressad alls när man är ute och skrittar en runda själv barbacka. Samma sak när man tömkör, där kan hon stressa upp sig en hel del om man går rakt bakom men inte alls om man går lite snett till vänster. Hon har aldrig reagerat negativt någon gång när vi hoppade tidigare, aldrig vägrat eller så. Och all hantering på hennes högra sida blir hon mer eller mindre stressad av, det har till exempel aldrig gått att hämta henne i hagen om man kommer på hennes högra sida. Däremot har hon aldrig varit särskilt rädd för något.

Ett problem är väl att hon har så extremt bra minne för saker som gör ont (t.ex. får hon halvt panik bara man har en sax vid halsen, eftersom det påminner om sprutor), så det inte alls omöjligt att skenturerna kom från att något jag gjorde triggade igång att "det här har gjort ont tidigare". Inte nödvändigtvis att det gjorde ont just då.
 
. Att hästen inte är "dum" vid hoppning betyder inte att den är frisk. Man ska aldrig ta föegivet att en häst som avviker till det negativa i sitt beteende är frisk. Varje gång jag haft en häst som varit knepig vid ridning så har jag hittat något fel. Hästen behöver inte vara halt, det kan sitta i musklerna, ryggen, skelett, ligament, senor osv. Med min erfarenhet så kan jag nästan alltid känna på hästen vad som kan spöka och vilken grad det handlar om. Det gäller att vara lyhörd och tänka till. Speciellt när en häst krånglar då man ber om lite mer.
 
Varning för väldigt långt inlägg.

Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart examen och håller på att försöka hitta ett jobb – men beroende på var jag hamnar och vad lönen ligger på så kommer jag eventuellt bara ha möjlighet att ha kvar en av hästarna.

Jag har för tillfället två ston, en nordsvensk och en papperslös skimmel. Båda är 18 år i år, och ursprungligen var det planerat att jag skulle försöka sälja nordsvensken när jag var klar med studierna, men situationen har sedan dess ändrat sig.

Nordsvensken, som egentligen är min systers häst, är väldigt enkel att rida, även för mindre rutinerade ryttare, och har tidigare gått både som ridskolehäst och turridningshäst. Hon är väldigt trevlig framför allt när man rider ut men kan vara lite lat i paddock och lite tjurig i stallet (nafsar ibland). Hon trivs inte riktigt med att stå på box eller att vara uppbunden för länge eftersom hon vill ut, och hon är alltid positiv till att komma ut och bli riden. Hon har problem med krubbitning, hon har haft fång en gång för 6-7 år sedan efter att dåvarande ägarna släppte in henne på vall men vi har inte märkt av några problem sedan vi köpte henne.

Dock så har vi under de senaste 1-2 åren (3?) haft problem med en hovspricka i ena framhoven. Hon hade en väldigt smal och liten spricka när vi skaffade henne som varken blev värre eller försvann under några år, tills en sommar då hon drog av sig en sko väldigt rejält och även lyckades dra upp sprickan. Efter det var sprickan hela vägen upp till kronranden och kraftigare, och vi slutade rida på henne för att inte lägga mer tyngd på frambenet och på något sätt förvärra skadan (min syster är överviktig och väger en del). Hon har dock aldrig visat någon hälta och sprickan har aldrig varit tillräckligt djup för att tränga genom hornet, men det tog ett tag (ca 1 år) innan sprickan ens började läka. Sprickan är i alla fall helt borta nu, även om hoven fortfarande har lite jobb kvar innan den är helt bra (hoven är för tillfället inte jämnt rund). Men under de här två åren har hon i alla fall inte blivit riden något utan har enbart gått i hagen, vilket gör att hon i nuläget varken har någon kondition eller några muskler.


Skimmeln, som jag är väldigt mycket mer fäst i, kan vara lite speciell och nu i efterhand inser jag väl att jag kanske inte borde ha köpt henne. Jag har aldrig mött någon häst som är trevligare att hålla på med i den dagliga hanteringen och hon hittills fungerat helt problemfritt med alla hästar som hon träffat (inte ens minsta lilla antydning till bråk när man släpper in henne till nya hästar). Hon är den häst som jag litat på mest, även i ridningen. Hon har dock extremt bra minne för smärta och avskyr därför bland annat sprutor. Man behöver vara flera stycken som håller i henne för att kunna ge henne en spruta, och är det lugnande behöver hon få flera doser för att hon stressar upp sig så av sprutorna. Det tog många månader efter att veterinären tappat ut en hovböld i ena bakhoven innan hon lät hovslagare verka den hoven på henne (hon sliter den väldigt jämnt och bra, så det var ingen större kris). Inga problem att bara lyfta upp hoven, men minsta lilla tecken på att något rejälare än en enkel hovkratsning var på gång så började hon slå med hoven och stressa upp sig.

Men hennes stora problem är i ridningen. Hon är en väldigt lättstressad och känslig dam, samtidigt som hon inte verkar ha så bra koll på normala hjälper. Hon är stressad på så vis att hon springer, och har även en benägenhet (framförallt under det första året jag hade henne) att få panik och skena (började använda graman som nödbroms, vilket fungerade väldigt bra då hon blev mindre stressad bara av att ha den på). Någon broms existerar knappt alls på något medvetet plan, och hon hade typ ingen koll på skänklar när jag köpte henne (skänklarna har hon lärt sig lite om, men inte mycket). Tänderna kollades när vi köpte henne och hon hade inga problem då, och hon har inte ändrat sig något efter det. Under de första åren försökte jag träna mer konventionell dressyr och hoppning med henne, men efter ett tag blev det mer och mer skogsmulleturer i och med att det är det som hon verkar trivas med bäst och blir minst stressad av. Dock endast ensam, då hon är som absolut värst med andra hästar och det finns inte minsta lilla chans att få henne att skritta om den andra hästen är närmare än 50 meter bakom henne. Hon fungerar bäst barbacka och med att ridas med både grimma och vanligt tränsbett samtidigt, så i flera år red jag henne just så (eventuellt med barbackapad utan stigbyglar). Första gången jag red henne med sadel efter de åren kunde jag knappt styra henne alls, eftersom vi båda vant oss vid att styra via sitsen barbacka. Det är inga problem att ut och skritta en runda, men allt mer än det gör att hon stressar upp sig. Men i och med att nordsvensken slutade ridas för sin spricka fick även skimmeln vila, vilket hon verkar trivas bättre med än skogsmulleridningen.

Och nu under de sista åren känns det som om hon har börjat åldras mer. När vi köpte henne visade hon väldigt svag hälta på två ben, vilket vi då inte tyckte var något konstigt med tanke på omständigheterna. Jag hade provridit henne två gånger (och eftersom hon är lättstressad så var det troligtvis två väldigt jobbiga pass för henne), efter att hon inte hade gjort mer än att gå i hagen i flera månader. Dessutom behöver hon skor för att kunna gå ordentligt (vilket hon inte hade då), och böjprovet skedde på en väldigt stenig väg (många vassa stenar). Hältan hon visade när vi köpte henne gör så att hennes försäkring endast täcker vissa saker (inte reservation för benen, utan försäkring som inte täcker allt, typ A2). Men under åren jag haft henne har hon haft lite problem med bakbenen. Står hon stilla i box för länge på vintern (hon går numera på lösdrift) så kan bakbenen svullna upp, och hon har alltid varit stel i bakbenen när hovslagaren ska fixa bakhovarna. Men nu under sista året känns det som om hon har blivit ännu stelare i bakdelen och det märks mycket tydligare att hon rör sig stelt när hon har varit stilla för länge, till exempel efter att hon legat ner ett tag. Under det sista året har hon dessutom fått tre nya tumörer (hon är skimmel och har alltid haft knutor vid svansen), en ny vid svansen men också en (ca 8 cm i diameter) innanför huden vid bogen och nu senast en innanför huden mellan käken och mulen på ena sidan.


Så, jag hade uppskattat råd och tankar angående hur jag ska göra med hästarna i framtiden.

Skimmeln verkar ju klart ofräsch, skulle du ta ut en veterinär så skulle hästen knappast ses som frisk. Dessutom går den knappt att rida (barbackaturer i skritt skulle de flesta knappt betrakta som ridning). Om du är ok med att betala för en häst som inte rids, så kunde du behålla henne. Men jag skulle låta en veterinär gå igenom henne, och se hur illa det är med bakbenen, om hon kanske har såpass ont att man borde behandla eller ta bort henne.

Nordsvensken verkar det ju inte vara något större fel på, så den går kanske att sälja? Rider ni till den så att den är i kondition blir den förmodligen mer lättsåld.
 
Ja, om jag ska ha kvar skimmeln måste jag troligtvis få henne kollad hos en veterinär.

Vad man betraktar som ridning antar jag beror på vad man har för mål med ridningen och vad man tycker om. Jag kanske inte kommer någon vart ridmässigt på skimmeln, men en 10 minuters skrittur på skimmeln ger mig mer mentalt sett än en timmes dressyrpass på nordsvensken, då skimmeln alltid har fått mig att må bra, stressa ner och ta det lugnt på ett annat sätt än de andra hästarna jag ridit. :)

Ja, jag får ta och sätta igång nordsvensken så fort hoven blivit helt bra så får jag se hur det går.
 
Om du oroar dig för skimmelcancern /knölarna så köpte jag min häst när hon var sjutton år och fick jämföra med veterinärintyg vid dåvarande ägares köp sju år tidigare, samma cancerknölar... Jag hade henne i tolv år, då jag tog bort henne pga artros och ålder (29 år) INTE cancer. Så just det är inga problem för försäljning. Men enligt dig verkar det ju finnas andra problem.

Lycka till vad du än gör med dina fina.
Stelheten i bakbenen blev sämre när det började bli kallare, och jag valde att avliva hästen några månader senare under hösten/vintern.

Även nordsvensken är avlivad för något år sedan, hon visade sig vara halt i båda bakbenen som inte försvann eller blev bättre.

Jag har dock en ny skimmel nu sedan ett år tillbaka, som också har skimmelknölar. Det kan nog vara ett bra tips att skriva upp exakt var hon har knölar och vilka storlekar det är på dem, så jag kan jämföra med det och se om något förändras :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp