Vad ska jag göra med mina plommon?

Andromedae

Trådstartare
Jag har massor av plommon hemma (eller ja, krikon som jag fått lära mig att det är av @athena_arabians :D ).

Käkat en hel del som de är, men vill passa på att ta till vara på andra sätt med. Vad har ni för tips? Recept?

Sylt?
Paj? Kaka?
Någon som testat plommon till mat (jag såg ett recept med ugnsbakade plommon till)?
Övriga idéer?
 
Enda som poppar upp i mitt huvud är något torkade, som russin fast större. Vet inte ens om det är möjligt. Kanske bara funkar på katrinplommon. 😅
 
Jag har massor av plommon hemma (eller ja, krikon som jag fått lära mig att det är av @athena_arabians :D ).

Käkat en hel del som de är, men vill passa på att ta till vara på andra sätt med. Vad har ni för tips? Recept?

Sylt?
Paj? Kaka?
Någon som testat plommon till mat (jag såg ett recept med ugnsbakade plommon till)?
Övriga idéer?
Till lamm så blir det väldigt gott med georgisk plommonsås, Tkemali. Helst ska det vara lite omogna, syrliga plommon, men det går bra vilket som.

Jag tänkte annars göra cobbler på mina plommon, tänker att det borde bli gott. Har man blå plommon så är ju plommonkaka väldigt gott också. Alltså bara göra en bulldeg, kavla ut den, låta jäsa, lägga halva plommon på och in i ugnen.
 
Sylt. Med lite vaniljsocker i förutom syltsocker. Vill man kan man ha nejlika eller kanel i för en mer julig smak till vintern.

Jag har kärnat ur och lagt in dem i whiskey eller likör och värmt på vintern till glass eller våfflor. Sjukt gott.
 
Övertalade barnet att hjälpa mig rensa det som vi hade inne idag, blev cirka 1,2 kilo rensat. Det fick bli en krikonpaj (betalningen för att jag fick hjälp att rensa) och så några burkar med sylt.

Det sitter dock fortfarande mängder av frukt därute, så jag sparar alla tips!
 
Åh!!! Är de lila plommon? På dem kan man göra jordens godaste sylt/marmelad (fast min man säger att bara citrusfrukter ger marmelad, allt annat är sylt...). Helst om de är lite omogna när man plockar dem - inte knallhårda men lite syrliga fortfarande. Jag kan skriva ner receptet här, sen, om du är intresserad?

Gula plommon är också ok men det blir inte lika gott.....
 
Åh!!! Är de lila plommon? På dem kan man göra jordens godaste sylt/marmelad (fast min man säger att bara citrusfrukter ger marmelad, allt annat är sylt...). Helst om de är lite omogna när man plockar dem - inte knallhårda men lite syrliga fortfarande. Jag kan skriva ner receptet här, sen, om du är intresserad?

Gula plommon är också ok men det blir inte lika gott.....
Nej, de ser ut så här:
IMG_20220730_202515.jpg


Apropå marmelad så stod jag och funderade på just det tidigare. Vad är skillnaden på sylt och marmelad egentligen? Finns ju fikonmarmelad, det är ju inte en citrusfrukt ... Stora funderingar :rofl:
 
Nej, de ser ut så här:
Visa bifogad fil 96833

Apropå marmelad så stod jag och funderade på just det tidigare. Vad är skillnaden på sylt och marmelad egentligen? Finns ju fikonmarmelad, det är ju inte en citrusfrukt ... Stora funderingar :rofl:
Åh! Så vackra!!! Men de blir nog också goda. Jag återkommer med recept (är inte vid boken just nu...).

Min man som är engelsman är av den fasta åsikten att BARA citrusfrukter kan ge marmelad. Allt annat är SYLT! En brittisk bestämmelse, antar jag. Själv känner jag annars att marmelad är lite fastare, så man lättare kan ha den på t.ex. rostat bröd utan att det rinner över kanterna.
 
Åh! Så vackra!!! Men de blir nog också goda. Jag återkommer med recept (är inte vid boken just nu...).

Min man som är engelsman är av den fasta åsikten att BARA citrusfrukter kan ge marmelad. Allt annat är SYLT! En brittisk bestämmelse, antar jag. Själv känner jag annars att marmelad är lite fastare, så man lättare kan ha den på t.ex. rostat bröd utan att det rinner över kanterna.
Din man är en stolle. 😉 ”Jam” går inte att översätta rakt av med sylt. Han borde ju kunna se och smaka skillnad på jordgubbssylt och jordgubbsmarmelad?

Marmelad har mer socker än sylt, och innehåller ofta pektin för att få en fastare konsistens. Hävdar han att fikonmarmelad man har till ost är fikonsylt då också?
 
Åh! Så vackra!!! Men de blir nog också goda. Jag återkommer med recept (är inte vid boken just nu...).

Min man som är engelsman är av den fasta åsikten att BARA citrusfrukter kan ge marmelad. Allt annat är SYLT! En brittisk bestämmelse, antar jag. Själv känner jag annars att marmelad är lite fastare, så man lättare kan ha den på t.ex. rostat bröd utan att det rinner över kanterna.

Det är för att man i England/Storbritanien har:
Marmelade
Jam
Preserves
Jelly
Confitures

(och gud nåde den som blandar ihop sorterna!)
 
Övertalade barnet att hjälpa mig rensa det som vi hade inne idag, blev cirka 1,2 kilo rensat. Det fick bli en krikonpaj (betalningen för att jag fick hjälp att rensa) och så några burkar med sylt.

Det sitter dock fortfarande mängder av frukt därute, så jag sparar alla tips!
Chutney. Hittar inte mitt recept men googla, det finns många. :d
 
Det är för att man i England/Storbritanien har:
Marmelade
Jam
Preserves
Jelly
Confitures

(och gud nåde den som blandar ihop sorterna!)
Vi har ju också marmelad, sylt och kompott och tycker de är olika saker, men det innebär ju inte att vi åker till England och korrigerar dem att de inte ska kalla det ena för jam och det andra för marmelade. Ganska komiskt, när man tänker på det, att åka till Sverige och berätta för svenskarna att de använder svenska fel. 😉
 
Jag har massor av plommon hemma (eller ja, krikon som jag fått lära mig att det är av @athena_arabians :D ).

Käkat en hel del som de är, men vill passa på att ta till vara på andra sätt med. Vad har ni för tips? Recept?

Sylt?
Paj? Kaka?
Någon som testat plommon till mat (jag såg ett recept med ugnsbakade plommon till)?
Övriga idéer?

Sylt/marmelad är jättegott. Sedan gör vi likör på dem också.

När jag gör marmelad så tar jag typ 40% av bärvikten av sockret (det beror på hur söt frukten/bären är i sig själv) för jag vill inte ha för sliskigt.

Edit: Sedan skiter jag i om jag använder benämningen "marmelad" fel, det blir sött bärmos i burkar oavsett vad en kallar det :p
 
Grattis till fin skörd!

Enklaste är att frysa som de är. De blir slaskiga av att tina sen, men tar ma lagom många, delar dem och kärnar ur dem blir det gått i filen eller på gröten om man föredrar det. I sallad går det med bra. Fördelen är att det går snabbt att ta hand o dem nu och sen löser man resten lite varteftersom de ska användas.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp