Vad ska jag göra med mina plommon?

Nej, de ser ut så här:
Visa bifogad fil 96833

Apropå marmelad så stod jag och funderade på just det tidigare. Vad är skillnaden på sylt och marmelad egentligen? Finns ju fikonmarmelad, det är ju inte en citrusfrukt ... Stora funderingar :rofl:
Jag tänker att marmelad är fastare men egentligen har det väll med sockerhalten att göra. https://www.xn--frgorochsvar-ucb.dansukker.se/org/nordic-sugar-sverige/d/sylt-marmelad/

Jag älskar plommonmarmelad/sylt gärna med kanel och eller vanilj i mmm så gott! Dela och frysa in i halvor till att baka på senare är trevligt med när man inte är lika mätt på krikon. Den här kakan är väldigt god http://mat365.blogspot.com/2013/09/saftig-plommonkaka.html
eller en sådan här https://receptfavoriter.se/recept/clafoutis-fransk-kaka-med-baer.html
Halvera och torka på låg temperatur i ugnen så har ni till frukostfilen senare i år med :).
 
Din man är en stolle. 😉 ”Jam” går inte att översätta rakt av med sylt. Han borde ju kunna se och smaka skillnad på jordgubbssylt och jordgubbsmarmelad?

Marmelad har mer socker än sylt, och innehåller ofta pektin för att få en fastare konsistens. Hävdar han att fikonmarmelad man har till ost är fikonsylt då också?
1. Jams are made from one type of any fruit or vegetable, whereas marmalade must use a citrus fruit in its preparation. 2. Jams basically use the entire fruit by crushing, pureeing and cooking, whereas marmalades consists of the citrus peel (rind), pulp and the juice (not the whole fruit).

Hittat när jag googlade :-) Själv bryr jag mig inte, så länge det blir gott!
 
Jag har massor av plommon hemma (eller ja, krikon som jag fått lära mig att det är av @athena_arabians :D ).

Käkat en hel del som de är, men vill passa på att ta till vara på andra sätt med. Vad har ni för tips? Recept?

Sylt?
Paj? Kaka?
Någon som testat plommon till mat (jag såg ett recept med ugnsbakade plommon till)?
Övriga idéer?
Kompott!

Sylt och kaka är jättegott men finns ju en viss begränsad mängd sylt man kan ha i skåpet och kaka man kan äta. Kompott kan man ju äta varannan dag :D

(Med det sagt gjorde jag sylt på grannarnas plommon, med kanelstång, citron såklart och sedan jättemycket kanel i och pudrad kanel ovanpå, supergott, om man ville kunde man ha lite rom i också.)

(och vidare tarte tatin är väldigt gott med plommon tror jag)
 
Kompott!

Sylt och kaka är jättegott men finns ju en viss begränsad mängd sylt man kan ha i skåpet och kaka man kan äta. Kompott kan man ju äta varannan dag :D

(Med det sagt gjorde jag sylt på grannarnas plommon, med kanelstång, citron såklart och sedan jättemycket kanel i och pudrad kanel ovanpå, supergott, om man ville kunde man ha lite rom i också.)

(och vidare tarte tatin är väldigt gott med plommon tror jag)
Kompott gjorde jag för några dagar sedan, vi hade det till pannkakor :D
 
Plommon i madeira har jag för mig att jag tycker är supergott. Googlade lite på hållbarhet och hittade det här:
Plastburkar passar bra om man tänker frysa plommonen efter lagringen, vilket är nödvändigt vid längre lagring än 4 dagar.

Tror vi att de håller sig trevliga om man fryser? Vore ju trist att förbereda om det egentligen hade varit bättre att bara frysa plommonen :d
 
1. Jams are made from one type of any fruit or vegetable, whereas marmalade must use a citrus fruit in its preparation. 2. Jams basically use the entire fruit by crushing, pureeing and cooking, whereas marmalades consists of the citrus peel (rind), pulp and the juice (not the whole fruit).

Hittat när jag googlade :-) Själv bryr jag mig inte, så länge det blir gott!
Problemet är ju att han översätter ”jam” med ”sylt”, och bestämmer att svenskarna använder sitt eget språk fel. Det är lite komiskt.

De svenska orden marmelad och sylt motsvarar helt enkelt inte de engelska orden marmelade och jam.
 
Vi hade ett stort plommonträd när jag var liten. Groteska mängder frukt! Något som jag minns som gott var inkokta plommon. De kokades i sockerlag med kryddor. Skalen drogs av och sedan åt vi med lagen och vispad grädde eller vaniljglass. Det var ofta söndagsdesserten under stora delar av vintern det år trädet bar frukt (vilket var vartannat år).

Jag gjorde aldrig plommonen själv, men bör går att googla fram recept. Vi frös våra, men de måste ju gå att konservera? Och att tillsätta lite sprit (madeira, sherry?) bör piffa upp ytterligare.
 
Senast ändrad:
Problemet är ju att han översätter ”jam” med ”sylt”, och bestämmer att svenskarna använder sitt eget språk fel. Det är lite komiskt.

De svenska orden marmelad och sylt motsvarar helt enkelt inte de engelska orden marmelade och jam.
Njae, det är nog jag som drar den slutsatsen... :o Själv menar han att enbart citrusfrukt kan bli marmelade. Det är sen jag som översätter resten. Jag kallar allt möjligt för marmelad (om det är lite fastare i konsistensen) och resten för sylt, oavsett. Han är nog lite petigare.

Han gillar dessutom inte riktigt att svensk marmelad ofta (?) är rå, dvs knappt kokt. Man använder det som nåt positivt, i texten på burken, men han tycker marmelade ska kokas ordentligt.
 
Njae, det är nog jag som drar den slutsatsen... :o Själv menar han att enbart citrusfrukt kan bli marmelade. Det är sen jag som översätter resten. Jag kallar allt möjligt för marmelad (om det är lite fastare i konsistensen) och resten för sylt, oavsett. Han är nog lite petigare.

Han gillar dessutom inte riktigt att svensk marmelad ofta (?) är rå, dvs knappt kokt. Man använder det som nåt positivt, i texten på burken, men han tycker marmelade ska kokas ordentligt.
Nä, svensk marmelad är något annat. Och sylt har de väl knappt i England? Tycker allt de har är lika sött och tjockt som marmelad.
 
Gör plommon i rödvin vansinnigt gott med vispgrädde. Dra bort skalet på 16 plommon. Du kan doppa dem hastigt i kokande vatten för att underlätta. Ta 5 dl rödvin, kanelstång, 2 dl socker och finstrimla skal av en citron och koka upp ta lagen från plattan och låt plommonen marinera tills lagen är kall.

Glöm inte det viktigaste meddela mig när du är klar så kommer jag och gör dig sällskap :D
 
Nä, svensk marmelad är något annat. Och sylt har de väl knappt i England? Tycker allt de har är lika sött och tjockt som marmelad.
Varför skulle svensk marmelad vara nåt annat? Undrar bara...

Nu är jag ju ingen anglofil utan har bara erfarenhet av mina 6, 7 år i Cornwall (och min brittiske man, också han från Cornwall). Där åts "jam" som liknade vår. Framförallt till typisk Cornish Cream Tea, dvs scones med clotted cream och (oftast) jordgubbssylt. Den sylten var inte jättetjock vad jag minns. Man gjorde också ofta sylt på björnbär och på mullbär, också den lagom rinnig.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 184
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp