Vad ska jag göra med mina plommon?

Varför skulle svensk marmelad vara nåt annat? Undrar bara...

Nu är jag ju ingen anglofil utan har bara erfarenhet av mina 6, 7 år i Cornwall (och min brittiske man, också han från Cornwall). Där åts "jam" som liknade vår. Framförallt till typisk Cornish Cream Tea, dvs scones med clotted cream och (oftast) jordgubbssylt. Den sylten var inte jättetjock vad jag minns. Man gjorde också ofta sylt på björnbär och på mullbär, också den lagom rinnig.
Svensk marmelad behöver ju inte innehålla citrusfrukt, t ex. Man kan göra marmelad på nästan vadsomhelst.
 
1. Jams are made from one type of any fruit or vegetable, whereas marmalade must use a citrus fruit in its preparation. 2. Jams basically use the entire fruit by crushing, pureeing and cooking, whereas marmalades consists of the citrus peel (rind), pulp and the juice (not the whole fruit).

Hittat när jag googlade :-) Själv bryr jag mig inte, så länge det blir gott!
Hmm är inte det här med -must use a citrus fruit in preparation en rent kemisk sak. Har för mig att om man ska göra en fastare kokt grej med frukt så har man in citronjuice el dyl för att få pektinet att verka ordentligt. (syltsocker kanske dock har en sur komponent i)

Sedan görs ju egentligen ursprungsmarmeladen på Kvitten :D Marmelo. Som när den kokats ett par timmar blir klarrosa och fast av sig självt, för den innehåller så mycket pektin.

Fast det var ju teorin. I praktiken verkar ju engelskan tycka citrusfrukter helt enkelt, har aldrig tänkt på det men blev nyfiken. Som tex

t’s widely accepted that the word ‘marmalade’ comes from the Portuguese for preserved quince, or ‘marmelo’. It’s a fruit preserve made from sugar, water and the peel of citrus fruits.

Vilket låter jätteroligt. :D ordet kommer från inlagd kvitten, marmelad är en inläggning med citrusfrukt. (kvitten är absolut inte en citrusfrukt så gissar att marmelad på kvitten då inte skulle kallas marmelad i England helt enkelt.)
 
Senast ändrad:
Hmm är inte det här med -must use a citrus fruit in preparation en rent kemisk sak. Har för mig att om man ska göra en fastare kokt grej med frukt så har man in citronjuice el dyl för att få pektinet att verka ordentligt. (syltsocker kanske dock har en sur komponent i)

Sedan görs ju egentligen ursprungsmarmeladen på Kvitten :D Marmelo. Som när den kokats ett par timmar blir klarrosa och fast av sig självt, för den innehåller så mycket pektin.

Fast det var ju teorin. I praktiken verkar ju engelskan tycka citrusfrukter helt enkelt, har aldrig tänkt på det men blev nyfiken. Som tex



Vilket låter jätteroligt. :D ordet kommer från inlagd kvitten, marmelad är en inläggning med citrusfrukt. (kvitten är absolut inte en citrusfrukt så gissar att marmelad på kvitten då inte skulle kallas marmelad i England helt enkelt.)
Vad intressant! Jag antar att olika länder bara valt egna definitioner på ordet. Personligen kallar jag oftast fast "sylt" för marmelad och lösare för sylt. Min brittiske man håller inte med :D Men vi slåss inte direkt över saken!
 
Vad intressant! Jag antar att olika länder bara valt egna definitioner på ordet. Personligen kallar jag oftast fast "sylt" för marmelad och lösare för sylt. Min brittiske man håller inte med :D Men vi slåss inte direkt över saken!
Jisses svenska wiki var ordrika om detta :) https://sv.wikipedia.org/wiki/Marmelad
(marmelad inte skyddat i Sverige, annars citrusfrukter i (men kvitten då?). nåja

Enligt svensk tradition kan man koka marmelad inte bara på citrusfrukter, utan även på andra sorters frukter och även på bär.[5] För att det skall vara möjligt att sälja marmelad framställt på andra råvaror än citrusfrukter kommersiellt har Sverige ett nationellt undantag från det EU-direktiv som gäller för EES-länderna. Detta har implementerats genom att Livsmedelsverket i sina föreskrifter om sylt, gelé och marmelad har skilda definitioner för "(citrus)marmelad" och för "sylt och marmelad".[3][6] Detta innebär att man vid framställning av citrusmarmelad måste följa samma regler som gäller för "marmelad" inom EES-länderna, men att det som enligt EU-direktivet definieras som "sylt" i Sverige även får säljas som marmelad.[2][8]

(btw går det att köpa kvitten i Sverige och testa, fascinerande hur rött det blir.)
 
Senast ändrad:
Jisses svenska wiki var ordrika om detta :) https://sv.wikipedia.org/wiki/Marmelad
(marmelad inte skyddat i Sverige, annars citrusfrukter i (men kvitten då?). nåja



(btw går det att köpa kvitten i Sverige och testa, fascinerande hur rött det blir.)
Vad är det man ska testa? Det är ju många frukter och bär som innehåller tillräckligt med pektin i sig själva för att stelna när man kokar marmelad. Så det är ju inte så unikt i sig?
 
Jams are made from one type of any fruit or vegetable
Måste fråga om detta. Betyder det alltså att jam bara kan användas om det som är gjort på en enda bärsort? Så att t.ex. drottningsylt och liknande blandningar egentligen inte ska översättas till jam?
 
Måste fråga om detta. Betyder det alltså att jam bara kan användas om det som är gjort på en enda bärsort? Så att t.ex. drottningsylt och liknande blandningar egentligen inte ska översättas till jam?
Bra fråga! Men ingen aning.... Blandat borde väl passera som ok?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp