Vad ska jag göra med plätten?

nyttnick

Trådstartare
Jag har en liten plätt mellan hus och trottoar. Den är ungefär 2x8 meter, kanske 2,5 x8.

Innan stod där en hassel (som jag tog ner direkt jag flyttade in då den täckte hela vardagsrumsfönstret), en ask och en forsythia. I övrigt en mycket vanvårdad gräsmatta med en och annan lökväxt som tittade upp.

Jag har precis dränerat huset. I samband med detta grävde jag upp stubben från hasseln, flyttade forsythian och tog ner asken, eftersom rötterna från den vuxit in i dagvattenbrunnen. Jag bor i samhälle, så allt kopplas på kommunens olika system.

Nu är ytan fylld med rätt trista fyllnadsmassor efter dräneringen. Så bar jord.
På ytan finns dräneringsbrunnen och under marken går avlopp, fjärrvärme, fiber, el och vatten. Så sannolikheten för att ytan kan komma att behöva grävas upp igen om det blir problem i systemet är väl relativt hög, även om allt kollades över att det var i bra skick.
Därför vill jag inte lägga tusentals kronor på att fixa en fin rabatt, men jag vill inte heller bara ha en tom och intetsägande gräsplätt.

Jag är om möjligt ute efter något relativt lättskött.

Har någon en bra idé?
 
25AE7004-A103-40B2-8D80-7D2A87EF98E1.jpeg
 
Jag har en liten plätt mellan hus och trottoar. Den är ungefär 2x8 meter, kanske 2,5 x8.

Innan stod där en hassel (som jag tog ner direkt jag flyttade in då den täckte hela vardagsrumsfönstret), en ask och en forsythia. I övrigt en mycket vanvårdad gräsmatta med en och annan lökväxt som tittade upp.

Jag har precis dränerat huset. I samband med detta grävde jag upp stubben från hasseln, flyttade forsythian och tog ner asken, eftersom rötterna från den vuxit in i dagvattenbrunnen. Jag bor i samhälle, så allt kopplas på kommunens olika system.

Nu är ytan fylld med rätt trista fyllnadsmassor efter dräneringen. Så bar jord.
På ytan finns dräneringsbrunnen och under marken går avlopp, fjärrvärme, fiber, el och vatten. Så sannolikheten för att ytan kan komma att behöva grävas upp igen om det blir problem i systemet är väl relativt hög, även om allt kollades över att det var i bra skick.
Därför vill jag inte lägga tusentals kronor på att fixa en fin rabatt, men jag vill inte heller bara ha en tom och intetsägande gräsplätt.

Jag är om möjligt ute efter något relativt lättskött.

Har någon en bra idé?
Så ängsblommor över hela ytan?
Eller så kan man så ettåriga blommor över hela ytan. Har man plats att förodla ettåringar så blir möjligheterna större.

Vill man inte så och plantera varje år så kan man så perenner. Att så perenner är ett billigt sätt att få många plantor.
 
Så ängsblommor över hela ytan?
Eller så kan man så ettåriga blommor över hela ytan. Har man plats att förodla ettåringar så blir möjligheterna större.

Vill man inte så och plantera varje år så kan man så perenner. Att så perenner är ett billigt sätt att få många plantor.
Äng är mitt förslag med. Vegtech har bra beskrivningar på hur man anlägger en äng. Med lite trevliga lökväxter i får man en lång och fin säsong.
 
Så ängsblommor över hela ytan?
Eller så kan man så ettåriga blommor över hela ytan. Har man plats att förodla ettåringar så blir möjligheterna större.

Vill man inte så och plantera varje år så kan man så perenner. Att så perenner är ett billigt sätt att få många plantor.
Ängsblommor kräver ju en del för att de ska vara fortsatt fina.

Finns det lättsådda perenner? Alltså sådana där man är relativt säker på att sådden tar sig?
 
Äng är mitt förslag med. Vegtech har bra beskrivningar på hur man anlägger en äng. Med lite trevliga lökväxter i får man en lång och fin säsong.
Typiska ängsväxter kräver ju lite handpåläggning om de inte ska konkurreras ut av ogräs och annat. Men om det finns lite tåligare så skulle det kunna vara en idé.
 
Vill du inte ha ett staket eller en häck mellan din tomt och den allmänna trottoaren?
Nej, just där skulle det se lite märkligt ut då jag har parkeringsytor på båda sidorna om plätten. Så ett staket skulle bara bli en rad längs trottoaren. Däremot har jag funderat på att lägga byggtimmer runt ytan för att markera start och stopp mot trottoar och övriga grusytor.
 
Min släkting har liknande plätt. Hen har lagt, heter det slipers? Såna långa mörka trästockar, sen lagt sten på själva plätten, såna runda lite stora som ligger fast med två eller tre halvrunda planteringar i med nån större buske och lavendel.
 
Kanske tänka ut lite av vad du är ute efter först och främst?
Vill du ha mycket färg, olika former? Hur höga får de vara? Är det främst blommor du tänker dig eller vintergröna växter?
Måste det vara lättskött eller kan du tänka dig att det krävs lite mer arbetsinsats?
 
Min släkting har liknande plätt. Hen har lagt, heter det slipers? Såna långa mörka trästockar, sen lagt sten på själva plätten, såna runda lite stora som ligger fast med två eller tre halvrunda planteringar i med nån större buske och lavendel.
Det var lite det jag tänkte med byggtimmer runt.

Buskar och annat med stora rötter är inte lämpligt. Tidigare buskars rötter hade förstört dagvattenbrunn och trasslat in sig i rör och ledningar. Så mindre rötter.
 
Kanske tänka ut lite av vad du är ute efter först och främst?
Vill du ha mycket färg, olika former? Hur höga får de vara? Är det främst blommor du tänker dig eller vintergröna växter?
Måste det vara lättskött eller kan du tänka dig att det krävs lite mer arbetsinsats?
Först och främst lättskött! Min egentliga trädgård är på andra sidan huset, så den här biten är bara överbliven.
I andra hand billig, med tanke på att den riskerar att grävas upp om det blir problem med brunnar och ledningar.

Gärna färgglatt, men främst marktäckande. Vintergrönt eller inte går bra vilket som. Höjd kvittar, men rötterna får inte bli för omfattande.
 
Först och främst lättskött! Min egentliga trädgård är på andra sidan huset, så den här biten är bara överbliven.
I andra hand billig, med tanke på att den riskerar att grävas upp om det blir problem med brunnar och ledningar.

Gärna färgglatt, men främst marktäckande. Vintergrönt eller inte går bra vilket som. Höjd kvittar, men rötterna får inte bli för omfattande.
Om ledningarna nyligen är omlagda så ska det mycket till för att det ska behöva grävas upp de närmaste 40 åren, såvida du inte planterar något som har djupa aggressiva rötter.

Jag hade satsat på låga lättskötta buskar utan djupa rötter av någon sort som fyller ut ytan. Med barkmull under slipper man ogräs, ett alternativ är något ogenomträngligt som gillar skuggan under buskarna. Det finns även örtartade buskar som kan fungera.

Exakt vilka sorter som passar beror på var i landet du bor och vädersträck. Buskrosor som skulle kunna fungera är t ex the fairy, bonica 82, max graaf. Rhododendron är dyrare, men vissa sorter är billigare, brer ut sig mer och är lätta att föröka, t ex cunninghams' white, men de kan se lite risiga ut när de blir äldre. Praktspirea är exempel på örtartade buskar som brer ut sig. Vill du ha variation kan du placera olika buskar i grupper, på så sätt kan du också få blommor underr längre tid. Rosor och lavendel är en klassiker. Blir det för dyrt att köpa plantor till hela ytan på en gång så kan du ju ha lättsådda sommarblommor på en del av ytan de första åren och fylla ut med buskar successivt. Tänk på att många buskar snabbt brer ut sig! Det ska se glest ut de första åren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp