Vad ska jag göra med plätten?

Vilket djup ligger ledningarna på? Man brukar säga att buskars rötter går ner till 60 cm djup. Men innan du börjar välja växter så ska du nog komma på vad du vill ha av marken. Vad ska rabatten ge dig?
 
B8DD23D2-6299-4D6A-A29F-ADF013079E4D.jpeg

Det blev insådd av en ängsblandning för humlor, med 80% blommande örter och 20% gräs. Jag har kvar fröer för att så in i höst också, eftersom vissa gror bättre efter höstsådd.

Så nu håller jag tummarna för att det blir en bra etablering. Det känns som om en hel del kommit upp som de ska i alla fall.
 
Visa bifogad fil 52283
Det blev insådd av en ängsblandning för humlor, med 80% blommande örter och 20% gräs. Jag har kvar fröer för att så in i höst också, eftersom vissa gror bättre efter höstsådd.

Så nu håller jag tummarna för att det blir en bra etablering. Det känns som om en hel del kommit upp som de ska i alla fall.

Det kommer säkert att bli jättefint. Peta ner ett gäng lökar i höst så får du en spektakulär vår :up:
 
Älskar syrén, men det blir för stort och för mycket just där. Har två långa syrénhäckar längs kanterna på trädgården också! Vi brukar göra syrénsaft varje år vid blomning.
Vi har en liten stamsyrén den verkar relativt harmlös.

Annars håller jag med alla andra om lavendeln om det är soligt. Lavendeln på Blomsterlandet kunde jag köpa i sexpack för typ 150 och just den sorten (säkert den enklaste och minst förädlade) blir gigantisk till slut (för att vara lavendel) och blommar mycket länge. I höstas fyllde jag på och köpte till halva priset 6 plantor.

De ser ut som någons bild ovan.

De stora fina dyra plantor jag köpt där däremot har varit sköra sorter, inte vinterhärdiga, fjärils osv och inte överlevt eller blivit fina i samma omfattning.

Sedan har jag krypande gråtimjan och annan kryptimjan och de är så otroligt gulliga! Men dock lite dyrare att handla upp i bulk tycker jag. Men brer ut sig hyggligt och går nog att dela.

(oj försent :) blir jättefint)
 
Finns bara ett svar som passar alla dina kriterier.
Växer var som helst, jättelätt att ta bort om det behövs, blir cirka 20-40 cm hög beroende på jord. Bra jord - kraftiga plantor. Tål torka och skugga och full sol.
Täcker så bra så de flesta ogräs får ingen chans. Inga taggar.
Grön nästan året om, blommar lite sådär lagom och tål eventuellt snedtrampande gående.
Men det ska vara Geranium macrorrhizum Flocknäva, dom andra nävorna är också trevliga men inte lika lätta.

Bor du nära Skövde kan du få några meter av mig.


Visa bifogad fil 49279
Men åh, att jag inte tänkt på det!? Självklart ska jag ha nävor i rabatten på framsidan huset där hönsen gillar att krafsa bort allting. Nu när de sitter i hönsgårdsarrest pga kycklingar och räven kommer ju rabatten ta sig så de inte vill vara där längre ändå. :D

Får man köpa en meter? :D
 
Men åh, att jag inte tänkt på det!? Självklart ska jag ha nävor i rabatten på framsidan huset där hönsen gillar att krafsa bort allting. Nu när de sitter i hönsgårdsarrest pga kycklingar och räven kommer ju rabatten ta sig så de inte vill vara där längre ändå. :D

Får man köpa en meter? :D
Här köps ingenting. Jag kan ta med en bunt. Ska bara komma ihåg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp