Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jazzper

Trådstartare
Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?)
Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd eller inte... Känns liksom lite som att erkänna för mig själv att jag misslyckats. Mest skriver jag nog bara för att skriva av mig och få en över blick själv. Men har ni några som helst råd eller uppmuntrande ord så är de välkomna!:angel:

Jag köpte ett sexårigt sto i juni 2007 (jisses vad tiden går fort!:eek:) Hon var kanske inte det jag sökte egentligen, men ändå trevlig och verkade lovande.
Hon kom hem och allt gick jättebra förutom att hon bråkade lite när man red ut, men det kunde jag leva med. Efter kanske 4 månader höll hon plötsligt, helt utan anledning, på att stegra över på en framridning på klubben. Jag blev såklart chockad och rädd. Jag har aldrig blivit rädd för en häst innan. Jag fortsatte iaf att rida henne ( jag var inte rädd så länge), men hon fortsatte att stegra och började dessutom att bocka. Hästen kunde stå stilla, hur cool som helst för att plötsligt hoppa en meter rakt upp och sen springa iväg. Gjorde även riktiga rodeoövningar. Min ridlärare tyckte att jag skulle sälja henne, men det gjorde inte jag för jag vet hur fin hon egentligen är.

Vi åkte iaf till veterinären både här hemma och i Skara. De konstaterade en ledinflammation i ryggen. Hon behandlades och rehabiliterades efter konstens alla regler. Jag höll på med igångsättningen i över ett halvår. Det var ju inte alltför kul för mig som 16-åring som verkligen ville utveckla min ridning att tömköra och longera min unga häst så länge.Men jag härdade ut och hittade mig även en tränare som tror på min häst. Tillslut skulle hon ridas igång och det gjorde min tränare under en vecka. Hästen reds sen av mig oerhört försiktigt cirka var tredje dag varvat med tömkörning och longering. Allt gick jättebra och det var roligt igen.

Sedan åkte jag iväg en vecka och en kompis som rider mkt bättre än jag skulle rida hästen. Hon sa när jag kom hem att allt gått bra förutom att hästen stegrat sig en gång. När jag sen skulle rida igen kändes hästen konstig i bakbenen och började stegra igen. Vi åkte direkt till veterinär som sa att hon såg jättefin ut i kroppen och absolut inte var halt. Vid ridprovet fick de dock se prov på min lilla häst uppvisningar. Min tränare jobbar även på kliniken så hon var med hela tiden. De kunde dock inte hitta något fel utan behandlade ryggen med en maskin som skulle bedöva nerverna i ryggen och sätta igång en läkeprocess. Min häst har ALDRIG haft så ont i ryggen som då. Hon blev även sjuk i kvarka till följd av behandlingen. Hon var för det mesta snäll under boxvilan, men blev sen helt odräglig. Kan påpekas att min häst nog var den mest uppfostrade hästen i stallet, men blev nu "knäpp". Från att aldrig försökt gå ur boxen om dörren var öppen till att traska ut gång på gång trots tillrättavisning. Givetvis började jag ju binda upp henne.

Under igångsättningen och ännu en muskeluppbyggnadsperiod nu så har jag nått botten. Eller nu är det lite bättre, men för några veckor sedan fick min mamma ta hand om hästen för jag orkade inte se på henne ens. Jag vet ju att det inte är hennes fel eller att en häst kan vara "elak", men det känns verkligen som att hon bråkar med flit. Då veterinären inte hittar några fel på henne är jag nu övertygad om att allt sitter i huvudet på henne. Visst är hon hård i skallen, men ibland känns hon "ond". ( Halshugg mig inte:crazy:) Vad ska jag göra? Jag har nästan helt bestämt mig för att sälja henne då jag inte mår bra av det här. Jag vill ju utvecklas, ha roligt när jag rider och faktiskt någon gång få rida på en häst som tyckar att det är kul!:love:

Mamma och jag har precis börjat "rida" henne igen. Då menar jag att mamma longerar medan jag sitter på. Så som man gör med unghästar? Det går hyfsat och då tycker jag ju om min häst. Hon är verkligen fin och skulle kunna vara hur bra som helst. Det känns som om jag har försökt med allt, men inget fungerar. Ska jag sälja henne? Om jag gör det kommer jag sluta rida helt då jag inte vill rida på den usla ridskolan som finns att tillgå och heller inte har tillgång till någon annan häst.

Så vad ska jag göra? Skicka iväg henne och riskera att hon hamnar helt fel? Fortsätta kämpa? Skicka iväg henne på tillridning där de kanske slår henne? Jag vet verkligen inte? Vi har ju inte råd med vad som helst heller! Vi har råd att åka till veterinären och allt sånt, men kanske inte dyra tillridningar då och då... Känns inte heller roligt om det skulle behövas med jämna mellanrum för då är det ju extra tydligt att jag inte klarar av henne.
Hjälp mig! /Jazzper
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Vad tråkigt för dig....tycker att du verkar ha kämpat på riktigt bra !!

Kanske kan du hitta en ny tränare som har goda referenser,
som kan hjälpa er att försöka komma till rätta !!
Som kan se hästen med nya ögon & hjälpa er & inspirera dig !!

Kanske finns det någon på Buke som kan ge tips kring småland,
eller till & med kan rycka in ?????!!!

Hur är det i övrigt i miljön...hon kanske behöver mer stimulans,
både jobbmässigt & i hagen.
Mycket varation i träningen/lydnad/cavaletti/bommar
att backa i-vända runt m m så hon använder huvudet mera
Långhagvistelse....tillräckligt med Hö - tillfredställd tuggatid??

Önskar er lycka till // Mi
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jag vet ju inte riktigt hur hon har det i övrigt, men min ena häst är en riktig terrorist, född sån och kommer alltid att vara sån. Till och med John Moore (NH-gubbe från USA) var konfunderad över hur mycket hon kan hitta på...

Hon är dels dominant, aggressiv och en arbetsmyra. Men hon är också snäll, social och trevlig att hantera, en splittrad individ:crazy:

Hon föddes hos mig och jag var ganska ung och inte mogen för en sån tuffing egentligen, men vi har kämpat på och mer åren har en ömsesidig respekt vuxit sig fram mellan oss. Jag vet inte om jag kan kalla mig hennes ledare, men hon gör som jag säger även om hon kan protestera kraftigt ibland.

Hennes försvar är också att stegra. Speciellt när hon blir pressad och något är jobbigt. Så jag har fått hitta en mellanväg, rida med mkt känsligare hjälper och rida "långsammare".

Hon går dagligen ute länge (och får absolut inte frysa får då får hon ont i ryggen och blir jäklig;)) med sin kompis som hon kan jaga runt. Fri tillgång på ensilge är också en förutsättning för att hennes humör ska hållas uppe. Och stimulans, varje dag om hon ska vara trevlig.

Sen är det viktigt med gränser, jag har provat NH, men min tid sätter stop och istället så kör vi på i den dagliga hanteringen. Jag rider ut mycket eftersom hon snabbt blir uttråkad i ridhus.

Vet inte om du kan få några idéer från min häst, men om du är rädd för hästen så kommer det tyvärr aldrig att funka OM hon nu är dominant, fräck och inte skadad.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Du har verkligen kämpat på bra vill jag säga först. Är inte så bra på att ge råd men har själv haft en mkt svår häst tidigare. Honom hittade vi dock ett fel på vilket förklarade hans underliga beteende.

Du säger att du varit iväg till klinik ett antal ggr. Jag skulle råda dig att byta klinik, säger inte att dom är dåliga på kliniken du varit MEN det kan vara så att dom sett henne lite för många ggr o kört fast. Så var det med min kille, helt plötsligt fick jag byta veterinär vid vårt återbesök, (den andra var sjuk) o vips så tog dom en ny röntgenplåt i nacken o på den vägen var det. Äntligen hittade dom hans fel efter 2år in o ut på klinik, jag vägrade ge mig...nått var fel.

Ett litet råd bara kan ju vara värt att prova iaf. :confused:
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Svar till alla!
En eloge till er som orkade läsa!!:bow:
Hästen i fråga står på en ridskola som har ett privatstall med 13 hästar. Tyvärr går hon ensam i hagen då ingen vill ha sin häst med henne (vet dock inte varför:confused: )men hon har en så stor hage hon kan få med träd och liknande i. Dumt nog är hon bara ute cirka 4 timmar om dagen och det är inget jag kan göra något åt. Det är en smart häst som verkligen behöver stimulans, men det är svårt när hon inte går att rida... Hon har energi så att det räcker till 10 andra hästar! Har klickertränat henne lite, men hon har blivit så "på" att det känns obehagligt... Hon är inte så stor, men äter 12-13 kg hös om dagen. Hon har blivit tjock!:grin: Får dock bara 0.5 kg krafft då hon inte behöver någon extra energi
Jag vet att hon skulle behöva både mer utevistelse och en hagkompis, men det är ju tyvärr inget jag kan fixa.. Tro mig, jag har försökt. Om jag bara kunde rida henne skulle jag ju kunna stimulera henne så, men det går ju inte. Och jag kan ju inte tömköra, longera så länge som det behövs för att hon ska bli "trött".

Lyckan i Halland:Jag har hittat en ny tränare i samband med alla skador. Det är den tränaren det står om i texten. Hon är jätteduktig och jag vet flera som gillar henne. Dock är hon skadad just nu och kan delvis därför inte ta emot min häst. Dels är "mitt" stall fortfarande drabbat av kvarka så jag kan inte åka någonstans heller...

lady_vip: Det låter som om våra hästar är väldigt lika! ;)
Milka är kan vara oerhört rar och trevlig, men så fort hon inte får precis som hon vill förvandlas hon till djävulens dotter!:devil:
Jag är inte rädd för min häst utan det var bara precis efter den första stegringen. Sen har jag vant mig och klarar att ta ganska mycket skit, tyvärr... Dock har jag börjat bli lite besviken och frustrerad över att inget jag försöker med fungerar. När jag började rida henne sist tog vi det jätteförsiktigt och ställde inga direkta krav utan slipade bara på gasen och bromsen. Plötsligt stod hon upp igen :cool:

koftena: Jag har oxå funderat på det där med att byta klinik (har hört ett och annat om den här hemma), men hon har ändå kollats av olika veterinärer med olika specialitet varje gång vi har varit där. Men det känns som att nåt skulle vara fel, iaf vill man ju gärna att det är något fysiskt så att det inte sitter i huvudet på henne...
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Du måste byta stall. Punkt.

Du inser ju själv att 4 timmars utesvistelse för en sån häst utan hästkompisar inte gör något gott. Min häst hade blivit ohanterbar, dessutom av att stå i ett stall där det säkert rör sig mycket folk.

Det är säkert jättefint och bra på alla sätt och vis och du får säkert byta ner dig, men din häst måste få gå ut!

Hoppas att du inte tar illa upp, men jag vet faktiskt inte särskilt många hästar som tycker att 4 timmars utevistelse utan mkt stimulans är okej... Och uppenbarligen gör det inte din häst gott heller. Har du provat att annonsera eller svara på annonser?
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Alltid när något är fel så brukar jag fråga, hur är det med synen och hörseln. det låte inte troligt att det är där boven sitter i detta fallet men vid problem varesig det är hästar eller hundar så brukar jag kolla upp detta eller föreslå. För dessa två kan spöka till det ganska mycket

det jag skulle råda är just NH markträning och Mycket. rädsleträning, presänningar att gå på osv osv. Även om det inte löser problemet så skapar ni förhoppningsvis en bättre relation "under tiden"

sen brukar jag alltid vara väldigt bestämd med just hästar som är lite knepiga. kommer jag in i boxen då ska hästen först backa och under hela tiden jag är i boxen så ska den befinna sig mot den vägg som är längst bort hela tiden.Så jag alltid är närmast boxdörren.
Hästen får aldrig börja äta ur krubban utan ett varesgod osv.

Sånna saker är jag alltid noga med. Lika dant när jag binde upp på gång så låter jag hästen först backa sen gå fram, även flytta i sidled, så jag vet att hästen lyssnar från början

det kan verka som självklara saker men med snälla hästar som inte hittar på hyss slarvar man gärna så jag är noga med att alltid göra likadant.

sen får med ridkunniga personer ta över.:D
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Efter det du berättar nu så är nog de "pluttiga" 4 timmarna,
allt annant än idealiskt.
...Om du Tömkör/ rider ca 1-3 timmar / dag?????
så är det ändå ca 17-19 timmar hon står rakt upp & ner
& kan säkerligen inte stimulera sig.:crazy:

Finns det verkligen inte något annat stall ????
Eller ut 06-08 & in vid tidigast 15 helst 18-20 !!!!
Något måste göras !!!

Om du fortfarande misstänker skada så tror jag som de övriga ovan,
att prova med någon annan om möjligt !!!
+ En Kiropraktor kan kolla över henne,
Massage kan vara ett bra alternativ som underhåll,
avslappnande & stimulerande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Fast om en häst är som min, aggressiv och dominant, så är det snarare så att man får ett hugg i ryggen om man skulle säga åt henne att inte äta förrän "varsågod". Visst, jag kan stå där och hindra henne och bygga upp en jäkla fight, men hon blir bara sur och respekterar mig knappast mer för det... Det är bättre att välja sina kamper där de verkligen behövs, för det är inte "bara" att säga nej, man får med kraftigt våld hålla bort hästen...
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

vet att du inte svarade mej just här, men min häst är kanske inte aggresiv så att hon skulle kast sig på mig utan mer att hon tjurar och tydligt visar ogillande.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jo jag vet att jag borde byta stall. Avskyr stallet jag står i. ALLT är dåligt där. Men jag har inte möjlighet att ha henne någon annanstans.

Så jag vet inte vad jag ska göra... Det är ju lite här salu-tankarna kommer in. Sälja henne till ett ställe där hon får gå ute hela dagarna med många kompisar.
Eftersom hon står på en ridskola kan jag inte göra något åt rutinerna heller tyvärr. Jag vet ju att hon måste vara ute mer. På somrarna är de ute hela dagarna och då har hon även hagkompisar och då är hon oftast snäll att både rida och hantera.

Så jag vet ju att utevistelsen är en stor del i det hela, men jag får väl prata med mamma och se om vi kan byta stall. Då måste hon skjutsa mig varje dag för att jag ska kunna komma dit. Det är lite där skon klämmer...
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

men.. :confused: okej att du inte har körkort om du var 16 år 2007, men en gammal billig moped borde ni juh lätt kunna införskaffa. Du är snart 18 och kan byta fordon mot en gammal/billig bil. Nä ta en titt på andra stallar, ridskolor är som regel inte idealiska uppstallningsplatser just pga de rutiner/allt folk de måste ha.

Se dig om efter en bra klinik (skara har inte gjort mig särskilt impad :mad: ) Finns en känd klinik i Halmstadtrakten, tror jag geografi är inte min starka sida (har varit chaufför dit en gång med kompisens häst), där hästarna får springa på ett rullband. Han är tydligen jätteduktig på att se sådant som andra vet. inte ser. Har dock ingen som helst aning om vad stället heter, men det kanske ngn annan har? Kanske är en bit att köra men kan juh vara värt besväret. (hellre ett avlägset besök o få reda på problemet än 10 "nära" besök utan ngn lösning)

Jag tycker absolut inte att du ska sälja en häst om du inte kan garantera att hon inte gör så för att hon har ont. Ta ett djupt andetag och kämpa på :) som du beskriver henne så låter hon som en snäll häst som gör allt för att visa dig att ngt är fel, tyvärr kan de små liven inte prata juh.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Som TeamLundVer sa....moppe & skjuts är en rätt liten uppoffring.
Bättre det än att Du &/eller hästen blir skadade.....eller är olyckliga :crazy:!!!!

Du kan ju kolla runt & är utevistelsen bra (& andra viktiga saker,miljö m m),
för att "slippa" åka varje dag så kanske du kan lösa det med att
byta ex. 2 "hästvilodagar"/vecka med någon annan
(som gör en allmänn koll över hästen...som klarar sig utan pyssel varje dag)
som du då mockar tillbaka åt (eller din mamma om hon ändå skjutsar:devil:
& inte har något att göra medans du pysslar med din:angel:)

Klura ut en lösning.....som passar er båda....Lycka till // Mi :)
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Vi var bara i Skara en gång efter att blivit remissade dit. Jag tyckte att de var bra även om de kändes lite stressade. Jag känner till den där kliniken i Halmstad och vissa av mina kompisar åker dit. Är tydligen väldigt duktiga.

Och nej jag har inte körkort:grin: Lär inte få än på ett tag heller då jag precis fyllt 17.. Decemberbarn:angel: Men mamma är oxå sugen på att flytta och stallet som vi spanat in på andra sidan stan är verkligen fint. De mer närliggande stallen har stor lösdrift men ingen möjlighet till box. Eftersom hästen lätt får ont i ryggen känns det inte som att hon skulle klara att gå på lösdrift även om det säkert vore bra för hennes huvud.
Ska iaf ringa och höra mer om exakta rutiner i "andra-sidan-stan" stallet.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Förlåt att jag lägger mig i men namnet Milka låter så otroligt bekant, var kommer hon ifrån och vilken härstammning?
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jag undrar om din häst kan vara såkallad introvert?
Citerar från en annan tråd:

Har du inte hört talas om introverta hästar? Istället för att agera ut sina rädslor stänger de av och ser helt likgiltiga ut, drivs de sedan för långt brukar det komma en explosion... Min valack är sån. Ingen mat i världen är intressant då, och man skulle kunna piska honom blodig antagligen.

Kan det vara sånna situationer hon har hamnat i när hon har stegrat? Att hon tycker att det är jobbigt/farligt på något sätt och till slut klarar hon inte av mer och exploderar i stegring?

Isf skulle jag jobba mycket med NH med henne, men även kolla upp extra om det fortfarande gör ont någonstanns.

Detta med intro-/extroverta hästar, tror jag är Parellis teorier. Om du är sugen på att träna efter hans principer känner jag en tränare i Växjö-trakten (vet ju inte var i Småland du är i från iofs), som använder sig av hans principer och som inte är så dyr. PM'a mig om det har intresse och lycka till.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Undrar vilka leder i ryggen som din häst behandlades i? Var det korsryggslederna?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Finns det inte möjlighet att ha henne ute längre och du kan ta in henne på kvällen eller om det är några fler i stallet som vill ha hästarna ute länge så kan ni hjälpas åt?
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

vet att du inte svarade mej just här, men min häst är kanske inte aggresiv så att hon skulle kast sig på mig utan mer att hon tjurar och tydligt visar ogillande.

Det är inte min heller, inte mot mig. Men en främling har hon inga direkta gränser emot.:crazy:
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Om du vill sälja henne så tycker jag att du ska göra det. Frågan är, kommer någon vilja köpa en häst som beter sig på det viset eller får du acceptera vilken köpare som helst?

Så jag tror ändå att du måste ändra hennes rutiner först, innan du sätter ut en annons för det är svårt att sälja en sån häst.

Hoppas det löser sig för dig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 624
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp